انواع زنجیره تأمین

واضح است که زنجیره های تامین به ماهیت شرکت وابسته است. انواع زنجیره تأمین در ذیل به تشریح ارائه شده است.

2-2-8-1 ساخت تجمعی برای ذخیره کردن

مدل زنجیره تامین ساخت تجمعی برای ذخیره کردن بر تقاضاهای جهت­دار مشتری درزمان واقعی به منظور ذخیره کارای موجودی کالای ساخته شده تمرکز دارد. این تجمع ذخیره اغلب ازطریق استفاده از یک سیستم اطلاعاتی انجام می شود که به طورکامل یکپارچه است. بــدین طریق که چنین سیستمی می­تواند اطلاعات تقاضاهای زمان واقعی را که می تواند برای تعدیل و توسعه برنامه ها و بــرنامه های عملیاتی تولید استفاده شود را جمع آوری کرد و نسبت به ذخیره اقلامی اقدام کند که موردنیاز مشتریان است. این گونه سیستم ها به صورت یکپارچه­ای فعالیت­های برنامه­ریزی توزیع، ساخت، برنامه­ریزی تفصیلی، کنترل موجودی، هماهنگی تامین با چندین کانال توزیع، جریان اطلاعات صحیح درباره تقاضا، سرمایه­گذاری، ظرفیت موجودی، برنامه­ریزی تفصیلی نقل و انتقال و… را انجام می دهد(پارتاسری[1]، 2010).

2-2-8-2 ذخیره کردن مستمر

ایده این مدل برپایه از نو پرکردن موجودی تخلیه شده به طور مداوم به وسیله کــــــارکردن به طور نزدیکی با تامین کنندگان و یا واسطه ها استوار است. بنابراین، ارتباط محکمی بین فرایند اجرای سفارش و فرایند تولیدی موردنیاز است. این مدل کاربردی ترین مدل برای محیطهایی با الگوهای تقاضای ثابت است(بنتون، 2005).

2-2-8-3 ساخت برای سفارش

مفهوم این مدل برپایه سفارش برای مونتاژکردن بلافاصله پس از دریافت سفارش استوار است. این مدل به مدیریت مفید موجودیهای اجزاء و تحویل تدارکات موردنیاز طی زنجیره تامین نیاز دارد. یک راه حل برای غلبه بر این نیاز استفاده چندمنظوره از دستگاه­ها برای تولید کالاست. یکی از مزیتهای اصلی این نوع مدل ادراکی است که هر مشتری می تواند از محصول موردنیاز خود تجسم کند. به علاوه اینکه هر مشتری کالاهای خود را سریعاً دریافت می کند(گلدمن، 2006).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بهترین روش مطالعه درس فیزیک چیه؟ 

2-2-8-4 مونتاژ کانالی

با یک تعدیل جزئی در مدل ساخت برمبنای سفارش مونتاژ کانالی به دست می­آید. در این مدل بخش­های هر محصول همان طور که در کانال توزیع حرکت می کند جمع آوری و مونتاژ می شوند. برای مثال، می توان بعضی شرکتهای رایانه ای که در زنجیره توزیع بخشهای رایانه، آنها را خریداری و مونتاژ و سپس تحویل مشتری می دهند را نام برد. بنابراین، سفارش رایانه ای مشتری تنها باید برای قرارگرفتن در یک وسیله برای تحویل جمع شوند(لی و کیم[2]، 2005).

2-2-8-5 زنجیره تامین جهانی

زنجیره تامینی که تامین­کنندگان و یا مشتریان را در کشورهای دیگر درگیر خود می کند به عنوان زنجیره تامین جهانی شناخته می­شود(رابینز، 1374). دلایل اصلی که چرا شرکت­ها وارد زنجیره تامین جهانی می­شوند عبارتند از: قیمت­های پایین تر مواد، خدمات و نیروی انسانی؛ دسترسی به محصولات و فناوری که در داخل دردسترس نیستند؛ کیفیت بالای محصولات بـــازارهای جهانی؛ استراتژی های فروش جهانی شرکت؛ تشدید رقابت جهانـی که درنتیجه کاهش هزینه شرکت می­شود؛ نیاز به توسعه حضور خارجی و بازرگانی بین­المللی(حسن­زاده و همکاران، 1384). برخی از مشکلاتی که ممکن است در زنجیره­های تامین جهانی وجود داشته باشد عبارتند از مشکلات حقوقی، دستمزدها و مالیات­های دادوستد، اختلاف فرهنگی و زبانی، تغییرات سریع در نرخ­های پول های رایج تبادلی و عدم ثبات سیاسی(پالنجین[3]، 2010).

1 Partaseri

1 Li & Kim

2 Palechin