‌‌‌خارج و فارغ از زندگی معمول اصلی ترین هدف این گروه از گردش گران است. ایشان کمترین ارتباط را با مردم سرزمین مقصد برقرار می کنند. علاقه آن ها بیشتر به لذت بردن از محیط مقصد‌، ‌‌‌عکاسی از هر چه برایشان جذاب جلوه کند و خرید سوغات و یادگاری است و برای دوره های به نسبت کوتاه مدت در مقاصد مورد نظرشان اقامت می کنند.‌‌
در بعد داخلی سفر به سواحل شمال کشور در تابستان یا جزایر قشم و کیش در زمستان و در بعد بین المللی سفر ایرانیان به کشورهای هم جوار نظیر ترکیه‌، ‌‌‌مسافرت آمریکائیان به هاوایی‌، ‌‌‌کوبا‌، ‌‌‌مکزیک و برمودا و نیز سفر اروپائیان و گردش گران غرب به سواحل جنوبی فرانسه و اسپانیا‌، ‌‌‌شمال آفریقا در مراکش و تونس‌، ‌‌‌شرق دور آسیا در جاوه و بالی در اندونزی و جزایر فیلیپین و نیز در جنوب آسیا و اقیانوس هند مجمع الجزایر مالدیو و سری لانکا را می توان به عنوان نمونه هایی روشن از یک نوع گردش گری برشمرد.‌‌ (رنجبریان‌، ‌‌‌1387‌، ‌‌‌ص70)
2-4- 6-‌گردش گری نوستالژیک:
خاطرات و تجارب ایام گذشته عنصری برانگیزنده برای سفر به مقاصدی است که فرد پیش تر در آن حضور داشته و به نوعی با ذهن و شخصیت او پیوند خورده است.‌‌ سفر مجدد به چنین سرزمین هایی زنده کننده آن یادها و گاه تسکین دهنده ی آلام انسان است.‌‌
بسیاری از اعضاء خانواده شهدای جنگ ایران و عراق و به خصوص فرزندان ایشان به مناطق عملیاتی جنگ در غرب و جنوب کشور سفر می کنند تا یادی از عزیزان خود نمایند.‌‌
اشخاصی که دوران تحصیل یا کودکی خود را در شهر یا سرزمینی دیگری گذرانیده اند اغلب سال ها بعد و همراه خانواده خود به آن سرزمین باز می گردند و در کوچه ها و خیابان ها به دنبال خاطرات ایام جوانی خویش می گردند.‌‌ (زمانی فر،‌‌‌ 1379،‌‌‌ ص25).
2-4- 7-‌گردش گری روستایی:
در جوامع پیشرفته بخش اعظم جمعیت در شهرها اسکان یافته اند.‌‌ (به عنوان مثال در ایالات متحده تنها 2 درصد جمعیت در بخش کشاورزی اشتغال دارند) روستا و زندگی روستایی مفهومی دور از ذهن و از طرفی جذاب برای جمعیت شهر نشین به شمار می رود.‌‌ این موضوع انگیزه اصلی تبدیل شدن روستا به یک مقصد گردش گری قرار می گیرد ؛
فرهنگ مردم بومی (شامل همه آن چیزی که اسباب تفاوت میان آن ها و جوامع دیگر است نظیر معماری‌، ‌‌‌گویش‌، ‌‌‌پوشش‌، ‌‌‌موسیقی و مراسم‌، ‌‌‌آداب و سنن و نظایر آن)
محیطی مناسب‌، ‌‌‌آرام و دلچسب برای گذران اوقات فراغت و استراحت به دور از آلودگی های مرسوم محیط شهری.‌‌
مشارکت در فعالیت های روستایی.‌‌ نشستن پای دار قالی‌،‌‌‌ دوشیدن گاوها‌،‌‌‌ ‌‌‌زراعت‌، ‌‌‌میوه چینی و برداشت محصول به طور عام نمونه هایی از آن به شمار می روند.‌‌
نمونه های فوق حاکی از آن است که گردش گری روستایی نیز هم پوشانی هایی با سایر اقسام گردش گری هم چون طبیعت گردی‌، ‌‌‌گردش گری قومی و فرهنگی می تواند داشته باشد.‌‌
گردش گری روستایی را به واقع باید نوعی ازگردش گری پایدار تلقی کرد.‌‌ زیرا انتظار می رود که حضورگردش گران به تقویت زندگی روستایی و ارتقای سطح آن و بهبود اوضاع اقتصادی یاری رساند.‌‌ این نوع گردش گری می تواند حفظ سنت ها و ارزش های کهن روستا و انتقال آن به مردم را نیز به دنبال داشته باشد.‌‌ (رنجبریان و همکار‌، ‌‌‌1387‌، ‌‌‌ص 72)
2-4- 8-‌گردش گری قومی:
اما گاه گردش گران با هدف مطالعه و بررسی ویژگی ها‌، ‌‌‌آداب و سنن و روش زندگی یک قوم خاص به مناطق اسکان آن ها سفرمی کنند‌، ‌‌‌گاه نیز چنین اقوامی ممکن است چادرنشین و کوچ رو باشند.‌‌ در این موارد گردش گران همراه این عشایر یا قبایل کوچک سفر کرده و با آن ها در طول مسیر زندگی می کنند.‌‌ بناراین چه این اقوام مقیم یک محل خاص و چه کوچ رو باشند‌، ‌‌‌گردش گرانی که با هدف شناسای چنین اقوامی به سفر می روند غالباً ناگزیر از اقامت در قبیله یا همراهی آنان برای مدتی از زمان خواهند بود.‌‌ نمونه های بسیاری از گردش گران اروپایی و آمریکایی در ایران دیده شده اند که مدتی را در میان عشایر و طوایف مختلف نظیر عشایر بختیاری گذرانیده اند و شرح این سفرها به رشته تحریر در آورده اند.‌‌
توجه به این نکته البته ضروری است که این جا نیز میان گردش گری قومی و فرهنگی نقاط مشترک بسیاری وجود دارد و گاه نیز در آثار مختلف گردش گری قومی از جمله انواع تحت پوشش گردش گری فرهنگی تلقی شده است.‌‌ (زمانی فر، ‌‌‌1379،‌‌‌ ص45)
2-4- 9- گردش گری شهری:
موضوع گردش گری شهری را به سادگی نمی توان ازاقسام دیگر گردش گری به خصوص گردش گری فرهنگی‌، ‌‌‌تاریخی و کاری جدا کرد.‌‌ زیرا در بسیاری از موارد محیط مورد بازدید‌، ‌‌‌استقرار و تفرج گردش گر همان محیطی است که در گردش گری شهری بدان تأکید انجام می پذیرد.‌‌ حسب تعریف گردش گری شهری را می توان چنین معرفی نمود ؛
جا به جایی و سفر اشخاص به محیط های شهری جز محیط اقامت متعارف آن ها به منظور جمع آوری اطلاعات‌، ‌‌‌کسب تجربــه و تأمین مجموعه خواسته هایی که سفر به انگیـزه آن ها انجام می پذیرد.‌‌ این دامنه می تواند بازدید گردش گر را از یک سایت تاریخی (مسجد کبود – تبریز)‌، ‌‌‌شرکت در یک نمایش گاه تجاری (مرکز دائمی نمایش گاه های بین المللی – تهران)‌، ‌‌‌حضور در یک همایش علمی (دومین کنگره جغرافی دانان جهان اسلام – تهران) یا بهره جویی و لذت بردن از تفریح در اماکن محیط شهری (تفرج در پارک حاشیه رودخانه ناژوان – اصفهان) و یا حتی تماشای یک بنای مدرن (امپایراستیت – نیویورک یا برج ایفل در پاریس)‌، ‌‌‌سفر به تهران و حضور در مجموعه ورزشی آزادی برای تشویق تیم فوتبال مورد علاقه یا گردش در باغ وحش مشهد و دیسنی لند پاریس باشد.‌‌
سیمای شهرها در عصر جدید به سرعت در حال تحول است‌، ‌‌‌ساختمان های دیدنی‌، ‌‌‌تفریحات مدرن‌، ‌‌‌بازسازی مجموعه های کهن و بافت های قدیمی شهری‌، ‌‌‌به راه انداختن جشنواره ها و روی داد های متعدد و گسترده در محیط های شهری و سرانجام بهبود شرایط اقامت و تنوع امکانات قابل بهره برداری با سلایق و طیف های درآمدی مختلف سبب شده است که شهر و به خصوص شهرهای بزرگ و مرکزی خود به عنوان یک جاذبه گردش گری برای مردمان بیش از پیش مطرح شوند.‌‌ (زاهدی،‌‌‌ 1387،‌‌‌ ص22)
2-4- 10- گردش گری مبتنی بر کسب و کار:
بسیاری از مردم در سراسر جهان به منظور انجام وظایف کاری خود به سفر می روند.‌‌ با توجه به این که این افراد در حین سفر
خود علاوه بر آن چه که منظور اصلی سفر بوده است‌، ‌‌‌یعنی رسیدگی به امور کاری به مجموعه فعالیت‌هایی که سایر گردش گران نیز بدان می پردازند مشغول می شوند و از امکانات و خدمات صنعت گردش‌گری نیز بهره می جویند‌، ‌‌‌نمی توان سفر آن ها را از مقوله گردش گری جدا نمود.‌‌
بازرگانان برای شرکت در نمایش گاه های بین المللی به مقاصد مختلف سفر می کنند.‌‌ آن ها از دفتر خدمات مسافرتی برای رزرو جا (در هواپیما یا هتل)‌، ‌‌‌از وسیله نقلیه (هواپیما‌، ‌‌‌اتوبوس‌، ‌‌‌قطار یا کشتی) از اقامت گاه (هتل‌، ‌‌‌متل‌، …) و از رستوران و خدمات پذیرایی بهره می جویند.‌‌ ایشان از نمایش گاه مورد نظر که خود یک روی داد گردش گری تلقی می شود دیدار می کنند و ممکن است به همراه دوستان و همکارانشان یا حتی با کمک راهنمایی ملی در ساعات فراغت از یک جاذبه تاریخی دیدن کرده یا برای استراحت و تجدید قوا به یک چشمه آب گرم در مقصد نیز سری بزنند.‌‌ بدیهی است این قسم از گردش‌گری را می توان تقاضایی مشتق شده از کسب و کار و گسترش آن تلقی نمود.‌‌
از این رو است که با رونق اقتصادی و با مطرح شدن یک مقصد‌، ‌‌‌مثلاً یک شهر به عنوان شهری نمایش گاهی‌، ‌‌‌گردش گری مبتنی بر کسب و کار نیز رونق گرفته و آن مقصد هم بیش از پیش طرف توجه قرار خواهد گرفت.‌‌
در این طبقه سفر محققان و اساتید دانشگاه ها به منظور شرکت در همایش های علمی در سراسر جهان و فعالیت های بازاریابی نمایندگان شرکت های بزرگ‌، ‌‌‌عزیمت هیات های تجاری – سیاسی برای مذاکرات و حضور در اجلاسیه های بین المللی و شرکت کارکنان مؤسسات و بنگاه های اقتصادی در دوره های آموزشی در سایر کشورها نیز جای می گیرند.‌‌ (زمانی فر،‌‌‌ 1379،‌‌‌ ص23)
2-4- 11-‌گردش گری مذهبی:
یکی از قدیمی ترین انواع گردش گری که از جمله بزرگ ترین بخش های بازار سفر نیز به شمار‌‌ می رود‌، ‌‌‌گردش گری مذهبی است.‌‌ مسلمانان چهارده قرن است که همه ساله به منظور انجام فریضه حج و زیارت مرقد پیامبر خاتم از اقصی نقاط جهان به سوی مکه و مدینه رهسپار می شوند.‌‌ در سال های اخیر جمعیت به جای آورنده مراسم حج تمتع گاه تا سه میلیون نفر در ایام خاص آن رسیده است.‌‌ در سایر ماه های سال نیز انگیزه زیارت عمره مفرده میلیون ها تن دیگر را به سوی این شهرهای مقدس جذب می نماید.
مؤمنان مسیحی بیش از 20 قرن است که به زیارت زادگاه عیسی مسیح (ع) در بیت اللحم می روند و مرکز مذهبی کاتولیک ها در واتیکان قرن ها است که در کانون توجه گردش گران مذهبی قرار دارد.‌‌ میلیون ها تن از هندوان برای بجای آوردن مراسم مذهبی خود و پاک سازی معنوی همه ساله خود را به کرانه های رود گنگ رسانیده و تن به آب مقدس آن می سپارند.‌‌ شهرهای مقدس براهماپوترا و لهاسا مورد توجه پیروان این مذهب قرار دارد.‌‌
در ابعاد کوچک تر اماکن مذهبی مورد توجه دیگری در سراسر جهان علاقه مندان را به جهات معنوی به سوی خود جذب می نمایند.‌‌ بارگاه ملکوتی امامان شیعه در ایران‌، ‌‌‌عراق و عربستان سعودی میلیون ها مسلمان مشتاق را راهی سفر می کنند.‌‌ زیارت آرام گاه های امام زادگان‌، ‌‌‌بقاع متبرکه‌، ‌‌‌کلیساها‌، ‌‌‌کنیسه ها‌، ‌‌‌آتشکده ها و معابد گوناگون در سراسر جهان انگیزه سفر مذهبی مردمان به شمار می رود.‌‌ چنین اماکنی گاه خود به عنوان عنصر اصلی جذب گردش گر به یک مقصد عمل می کنند‌، ‌‌‌(نظیر کعبه) و گردش گری در مقصد مورد نظر حول همین جاذبه شکل گرفته است و گاه جاذبه هایی در مجموعه ای از عناصر جذب کننده گردش گر به یک مقصد هستند.‌‌ (فیض بخش،‌‌‌ 1355،‌‌‌ ص13)
2-4- 12- گردش گری مبتنی بر روی دادها:
مسابقه برگزاری روی دادهای گردش گری در دهه پایانی قرن بیستم میلادی میان مقاصد گوناگون گردش گری شتـاب بیشتری یافتـه است.‌‌ مدیریت مقـاصـد گـردش گری دریافته اند که باید جاذبه هایی نـو‌، ‌‌‌هیجان انگیز‌، ‌‌‌بکر و بی رقیب را به مجموعه داشته های گردش گری مقاصد خود بیافزایند تا شمار متقاضیان بازدید از آن مقاصد مطابق خواسته ها و اهداف در نظر گرفته شده گردش گری به پیش رود.‌‌
به عنوان نمونه برخی از موضوعات و روی دادهای گردش گری که در سطح بین المللی یا ملی شناخته شده و مطرح هستند ذکر می شود:
جشنواره های هنری ؛ فیلم و تئاتر فجر‌، ‌‌‌سینمایی اسکار آمریکا‌،‌‌‌ فیلم کن فرانسه‌، ‌‌‌فیلم سن سباتین کرواسی‌، ‌‌‌کنسرت یانی درآکروپولیس یونان. ‌(مرسلوند، ‌1376، ‌ص55)
2-4- 13-‌طبیعت گردی:
1. طبیعت گردی یا گردش گری بر مبنای محیط طبیعی از شاخه های بسیار گسترده و نیز به سرعت در حال گسترش گردش گری به شمار می رود.‌‌ چنان چه پیش بینی می شود رشد این گونه از گردش گری سالیانه تا 6 درصد (5/1 برابر متوسط پیش بینی رشد صنعت گردش گری و 3 برابر متوسط رشد اقتصاد جهانی طی دهه آتی) خواهد بود.‌‌ زیر گونه های طبیعت گردی به تبع تنوع محیط های طبیعی و انگیزه های بهره مندی از آن بسیار گسترده و پراکنده اند.‌‌ گردش گری مبتنی بر طبیعت در محیط های بسته ساخته دست بشری (هم چون باغ وحش ها‌، ‌‌‌باغ های گیاه شناسی‌، ‌‌‌باغ های پرندگان و آکواریوم ها) در محیط باز طبیعی قابل انجام است.‌‌ در این گونه از گردش گری هدف گردش گر می تواند شامل لذت جویی از طبیعت بکر‌،

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   پایان نامه با کلید واژگان بیشتر-، نیابد.، ج-،
دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید