دانلود پایان نامه

افراد یا فعالیت هایی که به آن ها نیاز دارند ارسال می کنند. البته بازخورد نیز وجود دارد که بازخورد بروندادی است که برای افراد مناسب سازمان بازگشت داده می شود تا مراحل قبل را ارزیابی و تصحیح نمایند.
فن آوری های اطلاعاتی،ما را قادر می سازد تا سیستم های اطلاع رسانی کارآمد به وجود آوریم. بدون کاربرد معقول فن آوری های اطلاعاتی، فعالیت ها تقریبا بی فایده و بی حاصل خواهد بود. برای سهولت تصمیم گیری به اطلاعات نیاز داریم. هدف اصلی سیستم های اطلاعاتی کسب اطلاعات، پردازش آن ها به صورت مفید و در دسترس قراردادن آن ها برای انجام دادن وظایف مختلف یک سازمان است. هدف یک سیستم اطلاعاتی، تولید اطلاعاتی با کیفیت و روز آمد است. مواد خامی که از آن ها اطلاعات را به دست می آوریم، داده نام دارد.برای تولید اطلاعات مورد لزوم باید داده ها را به طریق مقتضی پردازش کرد. در یک سیستم دستی، پردازش داده ها و تبدیل آن به اطلاعات توسط افراد و براساس یک رشته دستورالعمل انجام می گیرد(خادمی 1386، ص23).
اطلاعات از طرفی به عنوان بازخورد، مدیریت شرکت ها را از نتایج عملکرد واحدها و زیر سیستم های مختلف آگاه می سازد و در اعمال کنترل فعالیت های این واحدها، آنان را یاری می کند و از طرف دیگر، در ردیف منابع مهم سازمانی قرار دارد و همان طوری که مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، مدیریت تولید و نظایر آن در یک شرکت اهمیت دارد مدیریت منابع اطلاعاتی نیز به دلیل اهمیت نقش آن و رشد روز افزون فن آوری از اهمیت خاص برخوردار است.سیستم های اطلاعاتی در یک شرکت را می توان از دیدگاه های مختلفی مورد بررسی قرار داد ولی معمولا آن رابر حسب و وظایف مختلف سازمانی تعریف می کنند. استاندارد خاصی برای این وظایف وجود ندارد، اما غالبا شرکت ها دارای وظایفی مثل امور مالی، نیروی انسانی، بازاریابی و فروش، تولید، تدارکات و نظایر آن می باشد، که سیستم های اطلاعاتی به طور منطقی حول محور این وظایف یا واحدها شکل می گیرد. ممکن است داده ها و اطلاعات یکسانی، مورد استفاده چند واحد سازمانی قرار گیرد اما این واحدها از لحاظ فعالیت ها و مسئولیت های سازمانی مجزا هستند. بنابراین هر یک از آن ها، یک سیستم اطلاعاتی مختص همان واحد می بایست ایجاد شود(رفیعی کرکوند، 1383، ص 4).

 
 
2-1-6-1) عوامل انسانی موثر بر استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت
باید در نظر داشت که عوامل انسانی در استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت تاثیر گذار است. در این رابطه عوامل موفقیت و شکست ناشی از عوامل انسانی عبارتند از(مشایخی و دیگران، 1384، ص 198):
الف )عوامل موفقیت- این عوامل شامل موارد زیر است:
مهارت ها، توان تخصصی و دانش طراحان، رهبران و مدیران
باور و نحوه نگرش مدیران به کامپیوتر و سیستم
میزان مشارکت کاربران
میزان جذابیت سیستم برای مدیران در جهت کار با آن و رفع نیازهای آن ها
میزان آمادگی مدیران جهت تامین هزینه های لازم برای طراحی و استقرار سیستم
وجود حمایت کافی مدیران از کارکنان
وجود ثبات در مدیریت و عدم تغییر زود هنگام مدیران
ب)عوامل شکست-این عوامل شامل موارد زیر است:

وجود مخاطرات مربوط به بروز رسانی تغییرات ناشی از استقرار سیستم در سازمان
وجود علاقه مدیران به ثبات نسبی و عدم وجود انگیزه در آن ها در جهت بروز تغییر در
روش های کاری سنتی سازمان.
احساس عدم وجود امنیت شغلی
عدم آشنایی کارکنان با قابلیت ها، ویژگی های سیستم و پیامدهای ناشی از استقرار از آن در سازمان.
2-1-7) انواع سیستم های اطلاعاتی
سیستم های اطلاعاتی با نگرش های مختلفی وجود دارند که عبارتند از (مومنی 1380، صص 570 – 566):
الف)سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی رقابت و تدافعی- منظور از طراحی چنین سیستمی، دستیابی به اطلاعاتی است که مدیریت را از امکانات رقبا آگاه سازد و توان حرکت های آن ها را ترسیم کند و راه کارهای تدافعی را ارائه دهید چنین سیستم هایی دور راه حل را پیشنهاد می کنند:

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بهبود محیط رقابتی و عملکردی با افزایش توان ها، تهدیدها، تنگناها و استفاده از فرصت ها و همچنین بهینه سازی سیاست او خط مشی یا راهبرد سازمان بری تحقق هدف ها؛
وقوف از عملکرد رقابتی و سیاست های تدافعی و تهاجمی به منظور بهبود موقعیت و شرایط عملکردی.
ب)سیستم های اطلاعاتی وارتباطی تعاونی- با افزایش تعداد کاربران شاغل در کارهای صنعتی، بازرگانی و خدماتی، سیستم های اطلاعاتی گسترش همگانی یافته است. با وجود آن که رقابت توان سازندگی را افزایش می دهد لیکن جنبه تخریبی آن نیز محدودیت فکری دیدگاه و بینش محدود را به وجود می آورد. به همین دلیل به نظر می رسد که در عصر اطلاعات و برقراری ارتباطات، تعاون و همکاری نتیجه مطلوب تری داشته باشد. امروزه سیستم های صنعتی به این ترتیب است که تولید در کشورهای دارای منابع ارزان صورت می گیرد و توزیع و مصرف در کشورهای دیگر، اما به هر حال محور مشترک تمام فعالیت ها، اطلاعات و برقراری ارتباطات است که با راهبرد عرصه و همکاری در فراهم کردن اطلاعات و برقراری ارتباطات تعاونی طراحی شده، که برای بهینه سازی و بهره گیری از امکانات جغرافیایی و بالقوه تهیه می شود و در اختیار مدیران و راهبرد شرکت های چند ملیتی قرار می گیرد. خدمات بانکی الکترونیکی و خودکار، بانک های بین المللی، خط هوایی، سازمان های هواشناسی و غیره از این قبیل است.
ج)سیستم های اطلاعاتی و ارتباط چرخشی- سیستم های اطلاعاتی راهبردی می توانند بر اثر سرمایه گذاری های به موقع و موثر در فن آوری های پیشرفت اطلاعات وارتباطات، سبب تغییرات راهبردی در هدف های سازمان شوند. این سرمایه گذاری ها می تواند در فن آوری های سخت افزار و نرم افزار و ارتباطات صورت گیرد(مومنی 1380، ص 570 – 566):
1.فن آوری ارتباطات و رایانه های پیشرفته مانندسیستم های پست الکترونیکی و رسانه های چند منظوره برای افزایش و بهره وری و استفاده از ارتباطات؛
2.فن آوری فراهم آوردن اطلاعات وبرقراری ارتباط و ساختار سازمانی هم پیوند و تشکیل گروه های تصمیم گیری و مدیران راهبردی و نهایت اجرای مدیریت مشارکتی مانند بهره گیری از سیستم های ارتباطات چند منظوره و چند نفره و استفاده از نظریات دیگران در تصمیمات راهبردی و کنفرانس های راه دو رو سیستم خبره؛
3.فن آوری پشتیبانی برای اجرای سیستم های پشتیبان مدیران راهبردی سیستم های مدیر یار و تصمیم یار، این دسته از سیستم ها برای پشتیبانی مدیران راهبردی می توانند در تقسیم بندی زیرا قرار گیرند:
عملیات پردازش و اطلاعات راهبردی
خودکار اداری و اطلاعات مدیریت راهبردی
کنترل عملیات اجرایی و اطلاعات راهبردی
مدیریت کنترل از دیدگاه اطلاعات راهبردی
پشتیبانی تصمیمات مدیریت راهبردی (تصمیم یار)
مدیریت برنامه ریزی راهبردی
مدیریت تخصصی (سیستم های خبره).
د)سیستم های اطلاعاتی همگانی، عمومی و خدماتی- طراحی این دسته از سیستم ها با هدف عرضه و اارایه خدمات اطلاعات و برقراری ارتباطات برای استفاده همگان و عموم صورت می گیرد. امروزه با توجه به افزایش توانمندی ها و سرمایه گذاری در فن آوری های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات توجه به سرمایه گذاری در این فن آوری ها به منزله یک مرکز درآمد و استفادۀ بهینه از آن در جهت و با نگرش فعالیت مستقل و درآمدی مورد پذیرش سرمایه گذاران قرار گرفته، شرکت های عظیمی در این زمینه فعالیت می کنند مانند شرکت یاهو که به سرمایه ای میلیاردی به عرضه اطلاعات و برقراری ارتباطات عمومی و همگانی و ارائه خدمات اطلاع رسانی پرداخته است و توانسته است موفقیت جهانی پیدا کند.
2-1-8) سیستم های اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی (ECS)
از این سیستم ها برای تبادل و اشتراکات اطلاعات بین افراد، تحت فرم ها و روش های متنوع استفاده می شود.امروزه با این سیستم ها کارایی انجام می گیرد که به دلیل فاصله مکانی و احیانا فرهنگی، امکان آن ها قبل از این ها به ذهن ها هم خطور نمی کرد. این سیستم ها نه تنها امکان ارسال پیام ها و مطالب را به عهده دارند بلکه پردازش های ویژه در این زمینه مبادلات نیز امکان پذیر شده است.
2-1-8-1)آشنایی با اینترنت- اینترنت شامل تعداد زیادی کامپیوتر است که با شبکه مخابراتی و از طریق خطوط سیمی، ماهواره ای، یا مایکروویو به هم متصل شده اند و با یک زبان و قرارداد مشترک با هم ارتباط دارند. این قرارداد IP، TCP نامیده می شود (جهانگیری، 1386، ص 11).سرویس های ارائه شده توسط اینترنت عبارتند از:
الف )پست الکترونیک- پست الکترونیک سرویس ساده ای است که به دو کاربر اجازه می دهد تا پیامشان را در زمانی کوتاه به یکدیگر برسانند(جهانگیری 1386، ص 11).پست الکترونیکی برای مبادله پیام بین رایانه به کار می رود و یکی از ابزارهای بسیار مهم ارتباطی و فعالیت های مشترک و تعاونی است افراد می توانند با بهره گرفتن از رایانه شبکه، پیام یا مدارک حجیم تر خود را برای افراد دیگر همان شبکه یا شبکه دیگر ارسال کنند. علاوه بر ارسال پیام الکترونیکی بسیاری از بسته های نرم افزاری پست الکترونیکی، توانایی ارسال هم زمان پیام به چند دریافت کننده ارسال پیام دریافتی به شخص دیگر پیوست مدارک متنی یا چند رسانه ای به پیام را نیز دارند (لاودن، 1380، ص 87).
ب)گروه های پستی- سیستم سازمان یافته ای است که در آن افراد عضو قادر خواهند بود پیام های مربوط به موضوعی خاص را ارسال یا دریافت کنند .چند نمونه از این گروه ها عبارتند از:(جهانگیری، 1386،ص 12)
– شبکه راه دور: این امکانی است
که به کمک آن می توان و ارد کامپیوتر دیگری شده و از امکانات نرم افزاری آن کامپیوتر استفاده کرد. علاوه بر این می توان فایل های زیادی را از طریق اینترنت روی کامپیوتر خود کپی کرد.
– آرشیو: ابزار موفق با ارائه یک سیستم مدیریتی دقیق امکان پیدا کردن سریع فایل ها و انتقال آن ها را توسط اف تی پی(FTP) فراهم می سازد. آرشیو شبیه کاتالوگ های کتاب ها در کتابخانه ای بزرگ است.
www – : ابزار وب جدیدترین ابزار اینترنت و با سرعت زیاد در حال رشد است. امتیاز مهم وب این است که کاربران می توانند به اطلاعات مورد نظر خود از طریق جستجو بر مبنای کلمات کلیدی دست یابند.دلیل اصلی موفقیت وب، استفادۀ آن از ایده ارتباط گسترده متون است .
ج)گروه های خبری- این ابزار شبیه تابلو اعلانات الکترونیکی است که از اینترنت جهت انتقال اطلاعات استفاده می کند. شبکه راه دور از تعداد زیادی موضوع تشکیل شده که کاربران می توانند با مشترک شدن در این گروه ها، در جریان اخبار این گروه ها قرار گیرند این ابزار، محلی مناسب برای گرفتن پاسخ سوالات و همچنین آگاهی یافتن از موضوع های روز در تمام سطوح و رشته های عامی است (جهانگیری، 1386، ص 12).
گروه های خبری( یوزنت) گروه های مباحثه بین المللی می باشند که در آن زمینه موضوعی خاص مانند رادیولوژی یا چشم پزشکی، افراد به مبادله اطلاعات و عقاید می پردازند بحث ها در تابلوی بزرگ الکترونیکی صورت می پذیرد که در آن هر فرد می تواند هر پیامی را برای مطالعه دیگران پست کند تقریبا 20000 گروه وجود دارد که در زمینه های مختلف با هم به بحث می پردازند مدیریت هر سایت یوزنت مستقل است و از نظر مالی تامین می گردد.یوزنت شبکه جهانی است که 37000 هسته دارد و هر هسته آن تقریبا 10 برابر شبکه های میان شبکه ای است. اخیرا با توان پست الکترونیکی و سایر خدمات شبکه، شرکت پارپا شبکه دیگری را عرضه کرده است که قادر است بین 26 کشور یا حتی بیشتر، تا حد 5000 شبکه و با اراده خدماتی متجاوز از 300000 رایانه و میلیون ها کاربر و چندین هزار سازمان عمل می کند. این شبکه در سازمان فضایی و موسسه تحقیقاتی علوم و همچنین در سازمان انرژی آمریکا به کار گرفته شده است (عظیمی، 1389، ص 29).
د)چت- قابلیت مکالمه بین کاربران یکی از سرویس های جالب توجه اینترنت است. این ارتباط و مکالمه بین دو کاربر ایجاد می شود که هم زمان پشت کامپیوترهای خود قرار دارند. در این صورت کاربران قادر خواهند بود از طریق اینترنت مکالمه نمایند (جهانگیری، 1386، ص 12).
گفت و گو سبب می شود دو یا چند نفری که به طور هم زمان به اینترنت وصل شده اند به طور زنده محاوره ای و نوشتاری با یکدیگر گفت وگو کنند. آی آر سی، نرم افزاری عمومی برای گفت و گو در اینترنت می باشد. گروه های گفت و گو (چت) به کانال هایی تقسیم می شوند که به هر کدام از آن ها موضوعات محاوره خودشان اختصاص داده می شود اگر افرادی که از آن استفاده می کنند زمان خاص را برای ملاقات یا صحبت در موضوع به خصوصی انتخاب کنند گفت و گو چت ابزار بازرگانی و ارتباطی موثری خواهد بود (لاودن، 1380، ص 141).
2-1-9)شبکه های ارتباطی
یکی از مهم ترین مباحث در توسعه جوامع صنعتی به خصوص در گرایش IT ایجاد بسترهای ارتباطی مناسب در جهت ارتباطی مبادله و انتقال داده ها و اطلاعات می باشد که در جهت حرکت به سوی سیستم های بدون کاغذ، دولت الکترونیک می بایست نسبت به راه اندازی اینترانت، اکترانت، اینترنت با توجه به واقعیت ها و نیازها اقدام لازم را نمود(محمدیان روشن، 1389، ص 31).
2-1-9-1)کاربردهای شبکه- مهم ترین کاربردهای شبکه عبارت اند از: (محمدیان روشن، 1389، ص 31).
دسترسی و گردش آزاد اطلاعات،
گام نهادن در مسیر حرکت به سوی دولت الکترونیک،
کاهش بوروکراسی اداری،
کاهش مراجعات و دسترسی راحت تر به اسناد و مدارک مورد نیاز،
جلوگیری از چند باره و موازی کاری،
به اشتراک گذاشتن اطلاعات،
پاسخگویی و پیگیری سریع و صحیح اطلاعات،
کاهش نیروی انسانی و صرفه جویی در هزینه های جاری و سرمایه ای
2-1-9-2)توپولوژی شبکه-سه نوع از عمومی ترین شکل های شبکه عبارت اند از(لاودن، 1380،ص ص113-111):
الف)شبکه ستاره ای- شکلی از شبکه که تمامی رایانه ها، پایانه ها و ابزارهای دیگر به یک رایانه میزبان مرکزی متصل می باشند.این ریخت شبکه برای موقعی که لازم است تعدادی از پردازش ها به صورت تمرکز و تعدادی دیگر به صورت محلی صورت گیرد مناسب می باشد یکی از مسایل شبکه ستاره ای آسیب پذیری آن است ، تمام ارتباطات بین نقاط مختلف شبکه باید از رایانه عبور کنند از آن جا که رایانه مرکزی کنترل کننده رفت و آمد (ترافیک) رایانه ها و پایانه های دیگر در شبکه می باشد در صورت توقف ، کار رایانه میزبان ارتباطات بین شبکه نیز متوقف خواهد شد.
ب)شبکه گذرگاهی- شبکه گذرگاهی تعدادی از رایانه ها را با یک مسیر واحدی که از سیم های بافته، کابل های هم محور یا کابل های فیبر نوری درست شده اند متصل می سازد با بهره گرفتن از نرم افزار به خصوصی که مشخص می سازد چه پیامی را کدام یک از اجزای شبکه دریافت کند تمامی علایم (سیگنالها) از هر دو جهت برای کل شبکه ارسال می شود و رایانه ی میزبان مرکزی برای کنترل شبکه وجود ندارد اگر هر کدام از رایانه ی موجود در شبکه متوقف شود هیچ کدام از رایانه های دیگر موجود در شبکه متوقف نخواهد شد اما کانال ارتباطی در شبکه گذرگاهی در یک زمان تنها می تواند یک پیام مدیریت کند بنابراین اگر حجم رفت و آمد (ترافیک) شبکه زیاد باشد کارایی شبکه افت خواهد کرد اگر به طور هم زمان د
و رایانه پیام هایی را ارسال کنند برخورد به وجود خواهد آمد و پیام ها باید دوباره ارسال شود.
ج)شبکه حلقوی- شبکه حلقوی همانند شبکه گذرگاهی به رایانه میزبان مرکزی وابسته نیست و در صورت خرابی یکی از اجزای رایانه ها ضرورتا از کار نخواهد افتاد.هر رایانه در این شبکه به طور مستقل دارای برنامه کاربردی خاص خودش باشد اما در ریختار (توپولوژی) حلقوی، کابل ها، سیم ها و فیبرهای نوری متصل کننده تشیکل یک حلقه بسته را می دهند داده ها در طول حلقه ها از یک رایانه به رایانه دیگر عبور داده می شوند و اغلب در یک مسیر جریان دارند شبکه اتوبوسی و حلقوی هر دو در شبکه ای محلی (لن) استفاده می شوند .
2-1-9-3)شبکه ها از لحاظ جغرافیایی
شبکه ها را از

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   مقاله درموردانتظارات مشتریان
دسته بندی : پایان نامه مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید