برگزیده

عرضه دام زنده بهداشتی شهرداری

 
نکته : برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  feko.ir  مراجعه نمایید
یکی از خدمات سازمان میادین شهرداری تهران به شهروندان این منطقه، عرضه بهداشتی دام زنده است که با همکاری سازمان دامپزشکی صورت می گیرد. آمار خرید و فروش و ذبح دام در ایام خاصی مثل عرفه، عید قربان، عاشورا و تاسوعای حسینی و …، افزایش قابل توجهی می یابد. به همین دلیل در این ایام نیاز به مراکز رسمی و بهداشتی عرضه کننده دام زنده بیش از پیش احساس می شود.

در صورت استفاده از خدمات این مراکز، از بابت سلامت دام جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا دامپزشکان، دام ها را قبل و بعد از کشتار به طور کامل بررسی و معاینه می کنند. در این حالت جلوی بسیاری از بیماری های انتقالی از گوشت مثل بیماری های انگلی و ویروسی گرفته می شود.

اما نگرانی دیگری که در این رابطه وجود دارد، مکان ذبح است. بسیاری از افراد ذبح دام را در سطح شهر و محیط زندگی انجام می دهند. این کار باعث ایجاد و پخش آلودگی می شود. ۷۵ نوع بیماری دامی وجود دارد که می تواند به سهولت به انسان ها منتقل شود که مراقبت های بیشتری را می طلبد. به همین دلیل و برای کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام و البته سلامت بیشتر جامعه و محیط، راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

طی همکاری های صورت گرفته بین سازمان دامپزشکی تهران، سازمان سردخانه شهرداری تهران، کمیته امداد و بهزیستی و سازمان میوه و تره بار، ۱۷کشتارگاه دام فعال شده و در مناطق ۱۵ و ۱۸ شهرداری مراکز عرضه دام ارائه شده است. البته هماهنگی هایی صورت گرفته و دام زنده در میادین میوه و تره بار همه مناطق و حتی شهرستان ها قابل ارائه است. با خرید گوسفند از این مراکز علاوه بر تازه بودن گوشت و قیمت مناسب، از بابت بهداشتی انجام شدن ذبح آسوده خاطر خواهید بود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   کامل ترین مجموعه فرهنگ لغت کوچه بازاری مردم ایران قسمت سیزدهم

از این مراکز می توان به دام زنده کوهستان اشاره کرد که زیر نظر شهرداری در حال فعالیت است. در این مرکز دام های کاملاً سالم، بر اساس تعرفه شهرداری در اختیار شهروندان قرار می گیرد. اما بهتر است در زمان خرید دام از مراکز وابسته به شهرداری به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • دسترسی به دام های سالم فقط با مراجعه به مراکز امکان پذیر است و نباید از افراد متفرقه و غیرمجاز که گاهی کنار خیابان و معابر قرار دارند، خرید دام انجام داد. دامپزشکان در این مراکز، خدمات مختلفی از جمله بررسی و معاینه دام را قبل و بعد از ذبح انجام می دهند. حتی در صورت مشاهده تخلف در هر یک از این مراحل می توانید مشکلات را به سازمان دامپزشکی اطلاع دهید.
  • پس از خرید از این مراکز، بهتر است ذبح را به جای انجام در سطح شهر، در کشتارگاه های در نظر گرفته شده انجام دهید. این کار علاوه بر کنترل آلودگی و بیماری، موجب حفظ محیط زیست و زیبایی شهر می شود.
  • پسماندهای ذبح دام، باید بلافاصله از محیط خارج شود تا میزان آلودگی آن به حداقل برسد. این پسماندها شامل فضولات حیوان، خون و … است که در این مراکز، به سرعت خارج و با نظارت شهرداری از بین برده می شود.​