دانلود پایان نامه

عمده علت شایعه بی اطلاعی مردمان از وقایع ملموس است.
شکایات یکی دیگر از وضعیت های بحرانی است که چنانچه به آن پرداخته نشود به شهرت و حسن شهرت یک سازمان لطمات جدی وارد می شود، اما با اینکه انتقادات و شکایات رایگان‌ترین و درست‌ترین شکل مشاوره است،شکایت در فرهنگ ما بار مثبتی ندارد و همواره یا از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌ایم و یا آن را با مجادله و دعوا اشتباه گرفته ایم(شاهکرمی،ماهنامهروابط عمومی ، 1376،ص7).

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

روابط عمومی با ایجاد ستاد بحران در زیر مجموعه مدیریت امور با بهره‌گیری از اندیشه های مدیران مرتبط با مردم برنامه ها را در راستای اطلاع رسانی به مخاطبان، مشاوره بر مدیریت، ارتباط بامردم و نفوذ بر روی تصمیمات و تصمیم گیران در مواقع بحران تدوین می کند. ستاد بحران موظف است با بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات مردمی سنجش کند که سازمان در چه طیفی درست به مدیریت و مطلوبیت از نظر افکار عمومی قرار دارد و درست و به موقع اطلاع رسانی کند. مشاوره درست به مدیریت و سیاستگذاری سازمان بدهد با مردم بجا ارتباط برقرار کند و در تصمیمات مؤثر باشد. با چنین نگاهی عمده ترین وظایف روابط عمومی در وضعیت بحران عبارت است از(رجستر،فصلنامههنرهشتم،زمستان 77،ص 24):
الف- مشاوره به سیاستگذاری سازمان و مدیریت سازمان
ب- اطلاع رسانی به موقع از کانال های درست
ج- ارتباط رو در رو و مستقیم با مردم که کامل تری و مؤثرترین شکل ارتباط است.
د- نفوذ بر روی تصمیمات و مؤثر در تصمیم گیری
اما وقتی روابط عمومی مسئولیت می یابد که تصمیم بسازد، تصمیم بگیرد و به درستی ارتباط بر‌قرار کند و اطلاعات درست انتشار دهد، می بایست اطلاعات در اختیار داشته باشد و پیش زمینه‌های آن را ایجاد کرده باشد.
ایجاد بانک اطلاعاتدر مواقع آرامش و قبل از بروز بحران می توان در زمان بحران ما را در تصمیم گیری درست و سریع یاری کند. به این ترتیب که قبل از بروز بحران واحدهای کمکی را شناسایی کرده باشیم، آدرس، تلفن، فاکس، مسئولان و محل واحدهای کمکی و به خصوص واحدهای کمکی لازم برای حوادث و رویدادهای غیر مترقبه همچون آتش نشانی، بیمارستانهای محلی، هلال احمر را شناسایی کرده باشیم. تهیه بریده جراید از حوادث قبلی که همیشه به روز باشد از منطقه، کشور و جهان می تواند ما را در پاسخگویی یاری رساند.
آموزش مصاحبه های تلویزیونی، رادیویی، تلفنی و کنفرانس مطبوعاتی برای مدیران ارشد و مدیران محلی درباره حساسیت خبرها و مصاحبه در موقعیت بحران بخشی از سنگینی بار روابط عمومی را کم می کند، آنان باید بدانند چگونه، چقدر و چه اطلاعاتی به خبرنگاران ارائه کنند و از حقیقت گویی ترس نداشته باشند. آموزش خبرنگاران و آشنایی آنان با کاستی‌ها و قوت های سازمان بخشی از مشکلات را رفع می کند، تحلیل تمایلات و خواسته های و نظرات و پیشنهادات مردم درباره عملکرد سازمان برای برنامه ریزی و تصمیم گیری فوق العاده مهم است.
نظر سنجی برای بررسی وضعیت موجود و جلوگیری از بروز بحران یا کاهش شدت بحران یکی از تکنیک های روابط عمومی در مرحله قبل از بحران است. به هر حال بحران‌های عمده تکنیک های خود را می طلبد که باید شناسایی شوند و برنامه ریزی مناسب آن انجام شود که تنها به گوشه ای از آن اشاره شد.
با بروز بحران کار عمده روابط آغاز می شود. شایعات و اخبار دروغ و یا اشتباه، کار روابط عمومی را سخت می‌کند. قانون بسیار مهم ارتباطات در وضعیت بحرانی: 1- به همه آن را بگو 2- زودبگو 3- با صداقت بگو
رسانه های بخش عمده‌ای از کار را به عهده دارند، پس باید برای جلوگیری از اخبار اشتباه و احیاناً دروغ همکاری با رسانه ها را به سرعت آغاز کرد. در این میان استفاده از رادیو را بعضی از کارشناسان جدی‌تر مصاحبه کرده‌اند.
از نکات مهم دیگر اینکه در وضعیت بحرانی روزنامه نگاران در ارائه مطالب خود تحت فشار بسیار شدیدی هستند، اگر شما اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان نگذارید یا اگر تغذیه اطلاعاتی آنان با سرعت کافی انجام نگیرد، آنها به منابع دیگر برای دریافت اطلاعات لازم متکی می شوند که ممکن است از درستی و صحت کافی برخوردار نباشد.
در چنین مواقعی تحریف اشکال متفاوتی پیدا می کند. دکتر علی اسدی می گوید (اسدی، 1371،ص 210): متون تحریف طیف وسیعی از دروغ تا کتمان حقایق را در بر می گیرد. تحریف می تواند به شکل متهم کردن مخالفان باشد. می تواند تعریف از طرفداران خود و بزرگ کردن امتیازات آنها باشد، به علاوه ممکن است تحریف در اطلاعات آماری باشد یا غیر آماری مثل مخدوش کردن اطلاعات، حذف برخی از اطلاعات به طور کلی اطلاعات داده شده یک سویه و به سود مبلغ باشد.
– بایکوت یا کتمان کردن اطلاعات و اخبار
– بزرگ کردن دوستان و بایکوت مخالفان
– ارائه آمار ناقص، مبهم و مجهول
– برجسته سازی موارد کم اهمیت
– نتیجه گیری غیر واقعی از اخبار درست یا اخبار نادرست
– پرداختن به مطالب فرعی و جزئی
– تلفیق مطالب پراکنده غیرمرتبط و نتیجه گیری غیر منطقی و گفتن بخشی از حقیقت اشکالی از تحریفات هستند
شاید یکی از مهمترین راههای جلوگیری از تحریف این باشد که مسئولان روابط عمومی باید همیشه اطلاعات را به موقع در اختیار سازمان و مخاطبان خود قرار دهند تا خبری جعلی چاپ نشود و مجبور به خبر اصلاحی شوند، زیرا خبر جعلی تاثیر بیشتری از خبر اصلاحی دارد و به راستی که ارسال و انعکاس اخبار غلط و دروغ و ناقص خود بحران است. اغلب تابلوهای راهنما، صدور مجوز برای کسانی که حق ورود به منطقه بحران را دارند، انتقال خبرنگاران به محل حادثه، ارسال مکتوب اطلاعات لازم به مدیران در جهت اینکه راه‌حل را بیابند و از آخرین اتفاقات خبر داشته باشند از جلمه اموری است که در حین بحران انجام می گیرد. سمعی و بصری روابط عمومی نیز باید به جد نسبت به ثبت و ضبط حوادث کوشا باشد تا در مواقع لازم دلایل مستند در اختیار داشته باشد.
با پایان یافتن بحران، تقدیر از خبرنگاران درستکار و سازمانهایی که روابط عمومی را برای بهبود وضعیت یاری رسانده‌اند از وظایف روابط عمومی هاست. گزارشی از مجموعه حوادث از ابتدا تا انتها و به روایت های مختلف، اما شفاف برای مدیران و گزارشگران مطبوعات ارسال می شود (اردستانی، فصلنامه هنر هشتم، 1378،ص 79).
ارسال گزارش های صادقانه و به روایات مختلف به رسانه ها، اعتماد آنان را به روابط عمومی بیشتر می کند، زیرا باور این است که روابط عمومی ها به خصوص در و مواقع بحران پرده پوشی می کنند، پس روابط عمومی با ارسال گزارش‌ها می تواند به گزارش های بعد از بحران رسانه ها کمک کند، زیرا عموماً رسانه ها بعد از بحرانها به تفسیر تحلیل و تشریح حادثه ها می پردازند.
برای تحلیل و تفسیر آنچه اتفاق افتاده است گزارشگران به مجموعه ای از اطلاعات حادثه به روایت‌های مختلف و انجام گفتگو کارشناسان و مدیران نیازمند هستند. آنان نیازمند مصاحبه برای پیشگیری وقایع در آینده خواهند و به شما رجوع خواهند کرد، پس باید مدیران از موضوع و احتمال آن مطلع کرد و در تصمیم‌سازی به مدیران کمک کند تا از مصاحبه کردن طفره نروند (جعفری، ماهنامه روابط عمومی ، تابستان 1377، ص 10)
توصیه های زیر در رودررویی با بحران ما را رهنمون خواهد بود.
-در عصر اطلاعات که مردم تشنه اطلاعات هستند پنهان کردن اطلاعات اشتباهی مسلم و واضح است، پس لازم است با ارائه اطلاعات به طور شفاف از بروز هر گونه شایعه که به اعتبار و شهرت و حسن شهرت سازمان و تولیدات آن لطمه وارد می کند جلوگیری کنیم.
– دست اندرکاران رسانه های جمعی و صاحبنظران را با عملیات مهم و مفید سازمان آشنا کنیم و از آنان بخواهیم تا از نزدیک کاستی ها و قوت های سازمان را لمس کنند.
– نقاط بحران را شناسایی کرده و در جهت رفع و عدم تشدید آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم.و نهایتاً اینکه اهمیت و ارزش و قدرت اطلاعات را شناسایی و با برنامه ریزی دقیق و به کارگیری درست آن و پایداری و حیات مستمر سازمان کمک کنیم.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   منابع و ماخذ پایان نامه حقوق بین‌الملل

بخش دوم: اثربخشی، تعاریف و مفاهیم

2-2-1-اثربخشی سازمانی
اثربخشی سازمانی(Organizational Effectiveness) عبارت از میزانی است که یک سازمان با استفاده از منابع خاص و بدون هدر دادن منابع خود و بدون فرسوده کردن غیرضروری اعضا و جامعه خود، اهدافش را برآورده می‌کند. [ Thibodeaux, M.S. and Favilla, E; Organizational effectiveness and commitment through strategic management, Industrial Management & Data Systems, 1996, Vol. 96, p. 21]
در واقع اثربخشی سازمانی، درجه نزدیکی یک سازمان به هدف‌هایش را نشان می‌دهد.[ زاهدی، شمس السادات و دیگران؛ فرهنگ جامع مدیریت، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، 1379،چاپ دوم، ص269] به ‌عبارت دیگر اندازه‌ای است که یک سازمان به اهدافش تحقق می‌بخشد.[ Zheng, W, Yang, B & McLean, G.N; Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management, Journal of Business Research, 2010, Vol63, p764.](معیارها و مقیاس‌های اثربخشی سازمانی{ بخشی از مقاله مهدی جواهری})
در دهه 1960 و اوایل دهه 1970 تحقیقات وسیعی در مورد اثربخشی سازمانی صورت گرفت؛ که منجر به ارائه معیارهای سی‌گانه متفاوتی شد. این معیارها عبارتند از: (رابینز، 1381،چاپ پنجم،ص49).
1. اثربخشی کلی؛ یک نوع ارزیابی کلی است که تا حد زیادی از معیارهای متعددی بهره می‌جوید. معمولاً از طریق ترکیب نمودن اسناد عملکرد گذشته یا به ‌دست آوردن ارزیابی‌های کلی و یا از طریق قضاوت‌های اشخاص بصیر و مطلع نسبت به عملکرد سازمان، اندازه‌گیری می‌شود.[ همان،ص49.]
2. بهره‌وری؛ بهره‌وری یعنی توانایی در به‌ کارگیری مقدار کمتری از نیروی کار و سایر مواد مصرفی و تولید یا ارائه خدمات بیشتر است. (سید جوادین، 1386، ص91)
3. کارآیی؛ نسبتی است که مقایسه ‌ای را بین برخی از جنبه‌های عملکرد واحد با هزینه‌های متحمل شده جهت تحقق آن نشان می‌دهد.
4. سود؛ مبلغ درآمد حاصل از فروش منهای کل هزینه و تعهدات، ایجاد شده است. معمولاً نرخ برگشت سرمایه و درصد بازدهی فروش کل را می‌توان معادل سود دانست.
5. کیفیت؛ کیفیت عبارت است از آماده بودن خدمت یا کالا برای استفاده‌کننده که خود نیازمند کیفیت طراحی، انطباق، در دسترس بودن و مناسب بودن مکان ارائه خدمت است. (سیدجوادین 1389، ص35)
6. حوادث؛ میزان سوانحی که حین کار اتفاق می‌افتد و اتلاف وقت را موجب می‌شود.
7. رشد؛ به ‌وسیله افزایش در متغیّرهایی نظیر کل نیروی کار، ظرفیّت کارخانه، دارایی‌ها، میزان فروش و سود و سهم بازار نشان داده می‌شود.
8. میزان غیبت در کار؛ تعریف معمولی از غیبت، اشاره به غیبت‌های غیر موجه دارد؛ اما علاوه ‌بر این، تعاریف متعددی از غیبت وجود دارد.(رابینز، استیفن پی؛ پیشین،ص50)
9. جا به‌ جایی در کار (ترک خدمت)؛ عبارت است از ترک خدمت اختیاری کارکنان از سازمان.(زاهدی،شمس‌السادات و دیگران؛ پیشین، ص390)
10. رضامندی شغلی؛ شامل احساس‌ها و نگرش‌های هر کس نسبت به شغلش می‌شود. (رهنمای رودپشتی، 1387،ص99)
11. انگیزش؛ حالتی درونی است که انسان را به انجام فعالیت خاصی ترغیب می‌کند. (رضائیان، 1382، ص444)
12. روحیه؛ به‌ عنوان پدیده‌ای گروهی که متضمن تلاش مضاعف، یکی شدن اهداف فرد و سازمان و ایجاد تعهد و احساس تعلق است، مدنظر قرارمی‌گیرد.
13. کنترل؛ کنترل، فعالیتی است که ضمن آن، عملیات پیش‌بینی‌شده با عملیات انجام‌ شده مقایسه می‌شوند و در صورت وجود اختلاف و انحراف بین آن چه باید باشد و آنچه هست، به رفع و اصلاح آنها اقدام می‌شود.(الوانی، 1379،ص120)
14. انسجام / تعارض؛ انسجام به ‌عنوان این که، افراد در سازمان همدیگر را دوست داشته باشند، باهم خوبکار کنند و ارتباطات همه ‌جانبه و باز باهم داشته باشند.(رابینز،استیفن پی؛پیشین،ص52) تعارض وضعیتی اجتماعی است که در آن،دو یا چندنفردرباره موضوع ‌های اساسی مربوط به سازمانی اباهم توافق ندارند یا نسبت به یکدیگر قدری خصومت احساسی نشان می‌دهند.(رضائیان 1387،ص6)
15. انعطاف‌پذیری / انطباق؛ انطباق و انعطاف‌پذیری به توانایی یک سازمان برای تغییر رویه‌های استاندارد عملیاتی خود در پاسخ به تغییرات محیطی سازمان برمی‌گردد.
16. برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری؛ به میزانی که یک سازمان به‌طور اصولی و منظم گام‌هایی راکه در آینده باید بردارد، مشخص می‌سازد و خود را درگیر رفتار هدف‌گذاری ‌شده می‌کند، اشاره دارد.
17. اجماع در هدف؛ جدای از تعهد واقعی به اهداف سازمانی، اجماع هدف، به میزانی که همه افراد یک سازمان، هدف واحدی را برای سازمان خود متصورند، برمی‌گردد.
18. نهادینه کردن اهداف سازمانی؛ بر پذیرش اهداف سازمانی اشاره داشته و بر این باور است که اهداف سازمانی صحیح و درستند.
19. سازگاری نقش و هنجار؛ به حد و حدودی که اعضای سازمان در خصوص موضوعاتی از قبیل نگرش‌های مساعد نسبت به سرپرستی، انتظارات نقش، روحیه و الزامات نقش توافق دارند، اشاره می‌کند.
20. مهارت‌های ارتباطی مدیریتی؛ به سطوح مهارت هایی که مدیران در ارتباط با سرپرستان، زیردستان و همکاران خود در قالب ارائه حمایت‌های مختلف، یا تسهیل تعاملات سازنده و مفید و ایجاد اشتیاق برای تحقق اهداف و عملکرد عالی به‌کار می‌گیرند، اشاره دارد.
21. مهارت‌های انجام وظیفه مدیریتی؛ به سطوح مهارت‌های کلی اشاره دارد که مدیران سازمان و رهبران گروه‌ها برای تحقق وظایف سازمانی لازم دارند و مهارت‌هایی که مدیران در هنگام تعامل با اعضاء سازمان به‌ کار می‌برند، در این مقوله قرار نمی‌گیرد.
22. مدیریت اطلاعات و ارتباطات؛ کارآیی، صحت و دقت در تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم برای اثربخشی سازمانی است.
23. آمادگی؛ قضاوت کلی در خصوص این احتمال که سازمان خواهد توانست، برخی از وظایف جدیدی که از آن خواسته می‌شود، به ‌طور موفقیت‌آمیز انجام دهد.
24. بهره‌برداری از محیط؛ میزان یا حدی که سازمان به ‌طور موفقیت‌آمیز با محیط خود در تعامل بوده و منابع با ارزش و کمیاب مورد نیاز خود را به ‌دست می‌آورد.
25. ارزیابی به ‌وسیله پدیده‌های خارجی؛ ارزیابی را جعبه سازمان یا واحد که به ‌وسیله افراد و سازمان‌های موجود در محیط صورت می‌گیرد.
26. ثبات؛ حفظ و نگهداری ساختار، بخش‌های کارکردی سازمان و منابع مورد نیاز آن‌ها در طی زمان، به ‌ویژه در دوره‌های حساس زمانی به ثبات سازمان اشاره دارد.
27. ارزش منابع انسانی؛ نوعی معیار ترکیبی که به ارزش کلی اعضاء سازمان برمی‌گردد و در قالب ترازنامه یا حسابداری بیان می‌شود.
28. مشارکت و نفوذ مشترک؛ میزان یا حدی که افراد، در درون سازمان در اتخاذ تصمیماتی که مستقیما بر کار و سرنوشت آنها تأثیر می‌گذارد، مشارکت دارند.
29. تأکید بر آموزش و توسعه؛ منظور از آموزش و توسعه، افزایش توانایی‌های تخصصی و مهارت کارکنان در انجام وظایف محوله و به فعلیت درآوردن پاره‌ای از توانایی‌های بالقوه آنهاست.(میرسپاسی، 1381،چاپ بیست و یکم، ص252)
30. تأکید بر موفقیت؛ قیاسی است بین نیاز فردی برای رسیدن به موفقیت و ارزشی که سازمان، برای تحقق اهداف جدید عمده خود قائل است.( رابینز، استیفن پی؛ پیشین، ص52)

2-2-2-مدل‌های اثربخشی سازمانی
مدل‌های مختلفی برای بررسی میزان اثربخشی سازمانی ایجاد شده‌اند. این تنوّع در مدل‌ها به ‌دلیل ماهیّت مفهوم اثربخشی، به ‌ویژه مرزهای نامشخص آن و به ‌دلیل مفهومی‌سازی‌های متنوع سازمان‌هایی است که مدل‌های مختلف اثربخشی را به ‌کار می‌گیرند.
1) مدل هدف (Goal Model)
به ‌طور کلی، مدل هدف (نیل به هدف)، اثربخشی را به‌ عنوان تحقق کامل یا حداقل بخشی از اهداف سازمان تعریف می‌کند.[Martz, W.A; Evaluating organizational effectiveness. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, Western Michigan University, 2008,

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید