دانلود پایان نامه

در اهداف خود اغراق نکنید زیرا بزرگ نمایی در اهداف باعث می شود ریشه های تعهد و انگیزه خشک شود و انرژی مثبتی که جهت دستیابی به اهداف آرمانی در حین کار ایجاد می شود به راحتی از بین برود.
بهترین روش برای مشخص کردن اهداف روابط عمومی برگزاری جلسات طوفان فکری است. نظرات اعضا جلسه بر روی تخته فهرست شوند. جلسات طوفان فکری به روابط عمومی این امکان را می دهد که اهداف خود را مطابق با نظرات تمام اعضا تطابق داده و در جهت توسعه اهداف متناسب با سلیقه های گوناگون گام بردارد.
ـ مشخص کردن نیازها و علایق مخاطبان
سازمان شما علاقمند است پیامهای آن به دست چه کسانی برسد؟ جواب این سوال در سازمانهای مختلف تفاوت می کند. اما آنچه مهم است علایق و نیازهای کارکنان در سازمان، مخاطبان بالقوه، جامعه نیازمند به اطلاعات علمی کتابخانه ای ، دانشگاهیان، انجمن های صنفی و تشکلهای حرفه ای مرتبط با سازمان و رسانه های گروهی از جمله مخاطبان هستند که اهداف، نیازها و علایق آنها در ارتباط با سازمان بایستی مشخص شود.
ـ تعیین پیامهای روابط عمومی
پیام شما چیست؟ شما می خواهید چه چیزی را به مخاطبان خود بفهمانید؟ در هر حال پیامها در موقعیتها و سازمانهای مختلف با هم تفاوت دارند.
ـ تدوین استراتژی اطلاع رسانی
استراتژیها و راهبردها عنصر کلیدی برنامه شما هستند. استراتژی ها شما را در یافتن علایق مخاطبان شما و انتقال پیام به آنها کمک می کند. به نحوی که اساس برنامه روابط عمومی به شمار می رود. به طور خلاصه می توان فهرستی از استراتژیهای یک برنامه روابط عمومی را به شرح ذیل برشمرد:
الف) توسعه مستمر اطلاعات روابط عمومی
ب) استفاده از طیف گسترده رسانه های گروهی برای انتقال پیام

ج) تبلیغ و ترفیع موقعیت سازمان به عنوان یک منبع سازمان مفید اجتماعی و مسئولیت پذیر در جامعه
د) برقراری و توسعه ارتباط با رسانه ها
ه) معرفی جایگاه و موقعیت سازمان به عنوان یکی از …(متناسب با سازمان مربوطه تفاوت دارد)
و) هماهنگی بیشتر با سایر اعضای کلیدی سازمان
– مطابقت برنامه ها با جدول زمانبندی شده یا شرایط مردم
مدیر روابط عمومی جهت دستیابی به موفقیت در برنامه های اطلاع رسانی بایستی در برقراری ارتباط موفق باشد. بررسی ,پرس و جو و تحقیق کند.
– تدوین برنامه مکتوب و زمانبندی شده

یک برنامه مکتوب با یک جدول زمانبندی شده تکمیل می‎شود. بهترین برنامه‎ها، برنامه‎های سالانه هستند که به شما به طور موثری محدودیتها را نشان می‎دهند.

1-2-9- ویژگی های‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌
کارشناس‌ روابط عمومی‌، کارشناسی‌ است‌ که‌ مهارتهای‌ لازم‌ را در زمینه‌ روابط عمومی‌ آموخته‌ باشد.این‌ مهارت‌ها در اصل‌ همان‌ مهارت‌ها و آموزش‌هایی‌ است‌ که‌ فرد برای‌ فعالیت‌ در روابط عمومی‌ دردانشگاه‌ آموخته‌ است‌.علاوه‌ بر تحصیلات‌ و آموزش‌های‌ لازم‌، فردی‌ که‌ در روابط عمومی‌ استخدام‌ می‌شود باید بتواند سه ‌وظیفه‌ مهم تولید اطلاعات‌ و انعکاس‌ به‌ مخاطبان، تصویرسازی‌ مثبت‌ از سازمان و معرفی‌ خدمات‌ یا کالاهای‌ سازمان را انجام‌ دهد.
حال‌ این‌ سؤال‌ پیش‌ می‌آید که‌ این‌ مهارت‌های‌ لازم‌ چه‌ مهارت‌هایی‌ هستند و همچنین‌ چه‌خصوصیات‌ و ویژگیهایی‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ باید داشته‌ باشد تا بتواند در انجام‌ وظایفش‌ موفق‌باشد.کارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ توفیق‌ در وظایف‌ خود و ایفای‌ نقش‌ مؤثر در روابط عمومی‌، بایستی‌ویژگیهای‌ مختلفی‌ را داشته‌ باشد. این‌ ویژگی‌ها به‌ دو دسته‌ ویژگی‌های‌ خاص‌ و اکتسابی‌(اصلی‌) وویژگی‌های‌ عمومی‌ و ذاتی‌ (فرعی‌) قابل‌ تقسیم‌ است‌.
* ویژگی‌های‌ خاص‌ و اکتسابی‌ (اصلی)‌ :
ویژگی‌های‌ خاص‌ واکتسابی‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ شامل‌:مهارتهای‌ علمی‌،احساس‌ مسئولیت‌اخلاقی‌، داشتن‌ آگاهیهای‌ روز (جامعه‌ آگاهی‌)، سازمان‌ آگاهی‌، قدرت‌ نویسندگی‌، آشنایی‌ با علوم‌اجتماعی‌ از جمله‌ کلیات‌ مدیریت‌، روانشناسی‌ و علوم‌ سیاسی‌، نوآوری‌ و خلاقیت‌، آشنایی‌ باروزنامه‌نگاری‌ و ایمان‌ به‌ حقانیت‌ افکار عمومی‌ یا مخاطب‌ هستند که‌ در زیر بطور مختصر به‌ هر یک‌اشاره‌ می‌شود:مهارت‌های‌ علمی‌ ـ منظور از مهارتهای‌ علمی‌، آموختن‌ علوم‌ دانشگاهی‌ در زمینه‌ روابط عمومی‌ است‌؛ به‌ عبارت‌ دیگر کارشناس‌ روابط عمومی‌ فردی‌ است‌ که‌ دارای‌ تحصیلات‌ کارشناسی‌ در روابط عمومی‌است‌.همچنین‌ به‌ افرادی‌ که‌ دارای‌ درجه‌ لیسانس‌ در رشته‌های‌ وابسته‌ همچون‌ ارتباطات‌،روزنامه‌نگاری‌،پژوهشگری‌ در رسانه‌ها، تبلیغات‌، کارگردانی‌،سینما، گرافیک‌، طراحی‌ و … باشند نیز می‌توان‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ اطلاق‌ کرد به‌ شرطی‌ که‌ دوره‌ آموزشی‌ روابط عمومی‌ را در ابتدای‌ کارببینند و با اصول‌ کار در روابط عمومی‌ آشنا شوند.
احساس‌ مسئولیت‌ اخلاقی‌ـ حساسیت‌های‌ کار در روابط عمومی‌ به‌ خاطر اهمیت‌ کارکردها وپیامدهای‌ آن‌ در حوزه‌ زندگی‌ عمومی‌ و شخصی‌ انسانها، ایجاب‌ می‌کند کارشناسان‌ روابط عمومی‌ ازنظر اخلاق‌ سرآمد و عامل‌ به‌ اصول‌ اخلاقی‌ حرفه‌ روابط عمومی‌ باشند. از جمله‌خصوصیات‌ اخلاقی ‌لازم‌ می‌توان‌ به‌ موارد زیر اشاره‌ کرد:
راستی‌ و درستی‌، امانت‌، شهامت‌ و شجاعت‌، صبر و شکیبایی‌ در شنیدن‌ و گوش‌ دادن‌، تحمل‌ در برابر شکست‌ها و ناکامی ها، مردمداری‌، علاقمندی‌ بکار، تواضع‌ و فروتنی‌، خوش‌ برخوردی‌ و اجتماعی‌ بودن.
سازمان‌ آگاهی‌ و یا به‌ بیان‌ دیگر، داشتن‌ آشنایی‌ کامل‌ با سازمان‌ محل‌ اشتغال‌، یک ‌ضرورت‌ گریز ناپذیر برای‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ محسوب‌ می‌شود. آگاهی‌ نسبت‌ به‌ تاریخچه‌ تشکیل‌، اهداف‌ و وظایف‌، اقدامات‌، سیاستها، برنامه‌ها، مشکلات‌ و سایر اطلاعات‌ سازمان‌ محل‌ اشتغال‌ برای ‌کارشناس‌ روابط عمومی‌ ضروری‌ است‌. بنابراین‌، بنظر می‌رسد در بدو استخدام‌، کارشناس‌ روابط عمومی‌ را باید کاملا با سازمان‌ آشنا ساخت‌ و این‌ بر هر کار دیگری‌ برای‌ او ارجحیت‌ دارد.
جامعه‌ آگاهی‌ ـ کارشناس‌ روابط عمومی‌ علاوه‌ بر سازمان‌ آگاهی‌، بایستی‌ با جریانها و تحولات‌ جامعه‌ درابعاد ملی‌ و بین‌المللی‌ آشنایی‌ کلی‌ داشته‌ باشد و بتواند نیازهای‌ جدید جامعه‌ را شناخته‌ و در فعالیتهای ‌خود به‌ آنها توجه‌ کند. مکمل‌ این‌ اطلاعات‌ داشتن‌ آگاهی‌های‌ روز است‌.
نوآوری‌ و خلاقیت‌ ـ منظور از خلاقیت‌، خلق‌ ایده‌ نو است‌. هرگاه‌، فردی‌ بتواند ایده‌ را به‌ راه‌کار عملی‌تبدیل‌ کند، نوآوری‌ کرده‌ است‌. برای‌ خلاق‌ بودن‌ و ایده‌ آفرینی‌؛ جذب‌ اطلاعات‌، الهام‌، بینش‌، سخت کوشی‌ و توجه‌ به‌ حل‌ مسائل‌ لازم‌ است‌.
کارشناس‌ روابط عمومی‌ یا بایستی‌ خلاق‌ باشد و یا نوآور و نیاز به‌ نوآوری‌ در روابط عمومی‌ بیش‌ از سایر مشاغل‌ و حرفه‌ها وجود دارد. چراکه‌ مردم‌ پیامهای‌ جدید و قالب های‌ جدید را بهتر از پیامها و قالب های‌ کلیشه‌ای‌ جذب‌ می‌کنند. برای‌ این‌ منظور، داشتن‌ اطلاعات‌ لازم‌ درباره‌ جامعه‌، سازمان‌ و تکنیک‌های‌ روابط عمومی‌، ذهن‌ خلاق‌، داشتن‌ مطالعات‌ مستمر درباره‌ روابط عمومی‌، پشتکار شایان‌توجه‌ و آگاهی‌ از سازمان‌ و روابط عمومی‌ و سعی‌ در یافتن‌ راه‌ حل‌ برای‌ آنها، ضروری‌ است‌.
آشنایی‌ با علوم‌ اجتماعی‌ ـ آشنایی‌ با علوم‌ اجتماعی‌ نظیر مدیریت‌، روانشناسی‌، علوم‌ سیاسی‌، آمار و… کارشناس‌ روابط عمومی‌ را قادر می‌سازد در روابط خود با مردم‌ و یا مددرسانی‌ به‌ مدیریت‌ سازمان‌ ازقابلیت‌های‌ بیشتری‌ بهره‌مند شود. آشنایی‌ با روزنامه‌ نگاری‌ ـ آشنایی‌ با روزنامه‌ نگاری‌ برای‌ توفیق‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ از اهمیت‌ویژه‌ای‌ برخوردار است‌. این‌ ویژگی‌ او را در کار خبرسازی‌ و ایجاد ارتباط مطلوب‌ با رسانه‌ها که‌ از وظایف ‌اساسی‌ روابط عمومی‌ است‌، توانمند می‌سازد. قدرت‌ نویسندگی‌ ـ کارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ توفیق‌ بیشتر در امور، نیازمند توان‌ نویسندگی‌ شایان‌ توجهی‌ است‌؛ چراکه‌ نوشتن‌، بخش‌ عمده‌ای‌ از وقت‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ را به‌ خود اختصاص‌می‌دهد. تهیه‌ و تنظیم‌ متون‌ مختلف‌ نظیر: متون‌ مصاحبه‌، سخنرانی‌، مقاله‌، گزارش‌، تصویر نامه‌، آگهی‌، اطلاعیه‌، خبر، شرح‌ عکس‌ و … توسط کارشناس‌ روابط عمومی‌، اهمیت‌ این‌ ویژگی‌ را روشنتر می‌سازد. کارشناس‌ روابط عمومی‌ را باید هنرمندی‌ دانست‌ که‌ از هنرهای‌ هفتگانه‌ شامل‌: شعر، موسیقی‌، تأتر، نقاشی‌، مجسمه‌سازی‌ و نویسندگی‌ نهایت‌ استفاده‌ را برای‌ اقناع‌ مخاطب‌ می‌کند و در این‌ بین‌ نویسندگی‌از برجستگی‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. البته‌ توانایی‌ نویسندگی‌ صرفاً داشتن‌ قلم‌ مناسب‌ نیست‌ بلکه‌آشنایی‌ با اصول‌ علمی‌ نگارش‌ و گزارش‌ می‌باشد.
گوش‌ دادن‌ مؤثر و همدلی‌ ـ کارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ تفاهم‌ با دیگران‌ بایستی‌ از دو توانمندی‌ مهم‌ گوش‌ دادن‌ مؤثر و ایجاد همدلی‌ بهره‌مند باشد تا از این‌ طریق‌، ضمن‌ فراهم‌ آوردن‌ زمینه‌ آگاهی‌ از دیدگاههای‌ مخاطب‌ یا ارباب‌ رجوع‌، وارد دنیای‌ او شود و سازمان‌ را از نگاه‌ او بنگرد. این‌باعث‌ یک‌ تعریف‌ جدید از روابط عمومی‌ می‌گردد. در این‌ تعریف‌، روابط عمومی‌ وسیله‌ تفسیر سازمان‌از نگاه‌ مردم‌ است‌ و جریان‌ اطلاع‌رسانی‌ از درون‌ سازمان‌ به‌ بیرون‌، بطور عمده‌، جای‌ خود را به‌ جریان‌اطلاع ‌رسانی‌ از بیرون‌ به‌ درون‌ سازمان‌ می‌دهد.
ایمان‌ به‌ حقانیت‌ مخاطب‌ ـ این‌ ویژگی‌ بسیار حساس‌ و مهم‌، باعث‌ می‌شود که‌ احترام‌ به‌ مردم‌ و عقایدآنان‌، کارشناس‌ را وامدار مردم‌ سازد و او را از انحرافات‌ رفتاری‌ در حرفه‌ خود در خصوص‌ مخاطبان‌ دور سازد. همچنین‌ او را در موضع‌ پاسخگویی‌ قرار می‌دهد تا همواره‌ پاسخگوی‌ انتظارات‌ افکار عمومی‌ باشد.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   آیین دادرسی کیفری

* ویژگی‌های‌ عمومی‌ و ذاتی‌ (فرعی‌)
جدا از ویژگی‌های‌ خاص‌، اکتسابی‌ و اصلی‌، کارشناس‌ روابط عمومی‌ بایستی‌ از یکسری‌ ویژگی‌های‌ذاتی‌ نیز بهره‌مند باشد. این‌ ویژگی‌ها شامل‌: استعداد مدیریت‌، هیجان‌ و شور داشتن‌ استعداد دگرگونی‌ مثبت‌، فرصت‌ جویی‌ آگاهانه‌، کارآفرینی‌، بهره‌ هوشی‌ بالا، کنجکاوی‌، سرزنده‌ بودن‌، شوخ‌ طبعی‌ وبزله‌گویی‌، داشتن‌ بیان‌ خوب‌ از امور، ظاهر مناسب‌، ذوق‌ و شوق‌ (استعداد طبیعی‌)، آینده‌ نگری‌ وشخصیت‌ ترغیبی‌ و متقاعد کننده‌ هستند.
یک‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ باید بتواند عوامل‌ مورد نیاز برای‌ پذیرش‌ توسط مخاطب‌ را در خودپرورش‌ دهد. اخلاق‌ پسندیده‌، انگیزه‌ قوی‌، مثبت‌ اندیشی‌ و خوش‌بینی‌ و پویایی‌، در این‌ زمینه‌ تأثیرشگرفی‌ دارد.
بطور کلی‌، در یک‌ فراگرد ارتباطی‌، همسویی‌ با مخاطبان‌، صداقت‌، حاضر جوابی‌، خلوص‌ و وضع‌ظاهری‌ مناسب‌ ارتباطگر، نقش‌ بسیار مهمی‌ را در مؤثر بودن‌ جریان‌ ارتباط ایفا می‌کند. مجموعه‌ این‌ویژگی‌ها، کارشناس‌ روابط عمومی‌ را از جایگاه‌ بسیار والایی‌ برخوردار می‌سازد، به‌ گونه‌ای‌ که‌ می‌توان‌ اورا مغز متفکر روابط عمومی‌ نام‌ برد.
بنابراین‌ تربیت‌ کارشناسان‌ روابط عمومی‌ از طریق‌ انتخاب‌ افرادی‌ که‌ ویژگی‌های‌ ذاتی‌ را داشته‌ باشند و در دانشگاه‌ و محیط کار ویژگی‌های‌ اصلی‌ را یاد بگیرند، می‌تواند ضامن‌ کارآمدی‌ روابط عمومی‌ در یک‌ کشور باشد.

2-1-10- روابط عمومی در سازمان و جایگاه آن
یکی از مباحث اولیه درباره روابط عمومی، بحث درباره ضرورت حضور قدرتمند روابط عمومی در تشکیلات سازمان و نقش آن در سازمان است و اینکه سازمان چه نقشی را به روابط عمومی واگذار می‌کند و اصولاً ایفای چه نقش‌هایی توسط روابط عمومی در سازمان با ماهیت روابط عمومی به عنوان یک هنر، فن و علم مستقل سازگاری دارد.
برای رسیدن به نتیجه لازم در این موارد، بی‌تردید تأمل در نظریه‌های مدیریتی ضروری است. یکی از نظریه‌های جدید مدیریتی «نظریه نقش‌های مدیر» است. بر پایه این نظریه، آنچه را که مدیر انجام می‌دهد باید ملاحظه کرد و بر این اساس، فعالیتها و یا نقش‌های مدیریت را تعیین کرد.«هانری مینتزبرگ» نقش‌های مدیر را شامل نقش‌های متقابل شخصی (انجام وظایف اجتماعی و تشریفاتی به عنوان نماینده سازمان، رهبر و رابط)، نقش‌های اطلاعاتی (گیرنده، نشر دهنده و سخنگو) و نقش‌های تصمیم‌گیری (سوداگری، آشوب‌زدایی، تخصیص منابع و مذاکره) می‌داند(دکتررضاییان،1369،ص19ـ18).
دقت و تأمل در «نظریه‌های نقش‌های مدیر» حاکی است که مهمترین نقش مدیریتی که روابط عمومی باید عهده‌دار آن باشد، نقش‌های اطلاعاتی است؛ به عبارت دیگر برای ایفای نقش اطلاعاتی در یک سازمان، سازماندهی و ایجاد تشکیلاتی به نام « روابط عمومی» ضروری است.
در واقع هیچ سازمانی بدون وجود و شکل‌دهی ارتباط سازمانی مؤثر نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. منظور از «ارتباط سازمانی» فرآیندی است که مدیران به وسیله آن نظامی را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معانی به افراد و ارگانهای فراوان داخل و خارج سازمان برقرار می‌سازند.
بعضی از صاحبنظران علم مدیریت برای سازمان به عنوان یک سسیستم باز، پنج زیر سیستم را لحاظ می‌کنند که شامل زیر سیستم‌های مدیریت، مراودات محیطی، تولید، نگهداری و سازگاری هستند. در این نظریه، روابط عمومی به طور عمده عهده‌دار وظایف مربوط به زیر سیستم‌های مراودات محیطی (محیط انسانی) و سازگاری است.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

«کاتز» و «کان»، دو نظریه‌پرداز سازمانی، بر این باورند که هر سازمانی دارای پنج نظام فرعی به شرح زیر است.
«نظام فرعی تولید» که بخش‌های تولید کالاها و خدمات را عهده‌دار است.
«نظام فرعی توزیع» که مسئول توزیع کالاها و خدمات بازاریابی است.
«نظام فرعی تطبیقی» که در واقع کمک کننده به سازمان برای تطبیق با محیط است.
«نظام فرعی مدیریت» که هماهنگی نظام‌های فرعی، نظارت بر آنها، اداره و هدایت روابط میان نظام‌های فرعی و میان سازمان و محیط آن را عهده‌دار است.
«نظام فرعی نگهداری» که در واقع مسئول نگهداری از منابع فنی و منابع انسانی سازمان است و برای مثال می‌توان به اداره کارگزینی اشاره کرد.
براساس این نظریه، روابط عمومی در نظام فرعی مدیریت قرار می‌گیرد. روابط عمومی ضمن نظارت بر فعالیت‌های ارتباطی سازمان با محیط عمومی، بر فعالیت‌های ارتباطی آن میان نظام‌های ارتباطی سازمان با محیط عمومی بر فعالیت‌های ارتباطی آن میان نظام‌های فرعی و در درون محیط ویژه این نظام‌ها نظارت می‌کند؛ مثل رابطه نظام نگهداری یا سایر بخش‌های سازمان از طریق خبرنامه کارکنان، همچنین روابط عمومی در این نظریه به نظام فرعی تطبیقی نیز در تطبیق با محیط کمک می‌کند(ویندال، 1376،ص154).
در این دیدگاه، کارورزان روابط عمومی دارای «نقش مرزی» هستند،‌ به عبارت دیگر همانطور که «گرونیک» و «هانت» عنوان می‌کنند آنان در لبه سازمان عمل می‌کنند و رابط میان سازمان و گروهها و افراد بیرونی هستند؛ آنان می‌توانند یک پا درون سازمان و یک پا بیرون داشته باشند(همان،ص156ـ155). ایفای این «نقش مرزی»، محتاج میزان معینی از استقلال و خودمختاری است که با نزدیک شدن روابط عمومی به رأس سازمان حاصل می‌شود. بنابراین روابط عمومی برای ایفای نقش ارتباطی در سازمان، باید در جایگاه مناسبی ـ که بلافاصله پس از مدیریت عالی سازمان است ـ قرار گیرد.
«لانگ» و «هازلتون»، بر این باورند که روابط عمومی کارکرد ارتباطی مدیریت است که از طریق آن سازمانها با محیط خود سازگار می‌شوند، آن را اصلاح می‌کنند و تغییر می‌دهند و یا آن را حفظ می‌کنند تا به اهداف سازمانی دست یابند(همان،ص159).
«هارلو» روابط عمومی را یکی از وظایف مشخص مدیریت می‌داند که کمک می‌کند در ارتباط، دریافت، پذیرش و همکاری دو جانبه میان سازمان و مردمی که با آن سروکار دارند، برقرار و حفظ شود. روابط عمومی مدیریت مشکلات و مسائل را در برمی‌گیرد و به مدیریت کمک می‌کند تا از افکار عمومی آگاه و پاسخگوی آن باشد. مسئولیت مدیریت را خدمت به منافع عمومی می‌داند و بر این نکته تأکید می‌ورزد. همچنین به مدیریت کمک می‌کند تا


دیدگاهتان را بنویسید