پایان نامه مدیریت : بانکداری الکترونیک

کاربردی وام الکترونیکی .
3ـ سطح سوم به مشتری فرصت سهیم شدن در اطلاعاتی مانند جزئیات معاملات و دریافت صورت حساب را می دهد .
4ـ بالاترین سطح ارتباط به مشتری اجازه پردازش اطلاعات را می دهد ، برای مثال مشتری می تواند انتقال وجه بین حسابها انجام دهد و یا می تواند صورتحساب خود را پرداخت کند . ( 2004 ، Waie& Harrison ) .
ماشین های خود پرداز:
یکی از اولین رویکردهای بانکداری الکترونیک که مراحل اولیه توسعه این روش بانکداری پدیدار شد، ماشین های خود پرداز اتوماتیک بود، این دستگاه ها به عنوان اولین جرقه های توسعه بانکداری الکترونیک از اواخر دهه 1960 پابه عرصه ظهور گذاشتند . این ماشین ها بسیاری از خدمات بانکی را به صورت شبانه روزی انجام می دهد و مشتریانی با بهره گرفتن از یک شماره شناسایی شخصی مبادلات مالی خود را به انجام می رسانند، با بهره گرفتن از کارت و شماره شناسایی شخصی مشتریان می توانند به دریافت و پرداخت پول و انتقال وجه بین حساب ها بپردازند ویا اطلاعاتی را در مورد حساب خود به دست بیاورند و درخواست دست چک و صورتحساب کنند مبادلات انجام شده به صورت الکترونیکی و بلافاصله ثبت می شود ( SHAOiliao,1999 ) ماشین های خود پرداز در بدو حضورشان (1970) موفقیت های چشمگیری را در ارائه خدمات مالی کسب کردند اصولا این گونه ماشین ها خدمات متنوعی از قبیل برداشت نقدی پرداخت صورتحساب و … را به مشتریان ارائه می دهند . دراین فناوری هزینه ارائه خدمات بانکی 75% کاهش یافته و به سپرده گذاران به صورت 24 ساعته خدمات ارائه می شود ( پورپرتوی،1382، ص18).
بانکداری تلفنی
یکی از متداول ترین الگوهای بانکداری که از مدت های مدیدی مورد استفاده قرار گرفته است، بانکداری تلفنی می باشد به طور کلی 3 نوع سیستم بانکداری تلفنی وجود دارد : یک نوع آن به طور اتوماتیک و از طریق سیستم کامپیوتری پاسخ گو است برای استفاده از برخی از این سیستم ها لازم است مشتری یک شماره خاص را بگوید و سیستم مزبور مجهز به نرم افزاری است که کلمه مورد نظر را تشخیص می دهد و دستور مشتری را ایجاد می کند نوع دیگر بانکداری تلفنی مبنی بر PC است که از یک کامپیوتر شخصی برای ارتباط با سیستم استفاده می شود یعنی شخصی با استفاده ازکامپیوتر خود به سیستم بانک متصل می شود .
مطالعات انجام شده درمورد بانکها ی آمریکایی نشان داده است که هزینه مبا دلات بانکی از طریق بانکداری تلفنی 40% هزینه ارائه همین خدمات از طریق شعبه می باشد(Liao& others1999 ) با توجه به دسترس بودن برای همگان این روش می تواند بسیار سودمند باشد . خدمات زیادی را می توان از طریق بانکداری تلفنی دریافت کرد مانند دریافت صورت حساب ، درخواست دست چک ، انتقال وجه بین حسابهای مختلف مشتری در بانک ، پرداخت وجه به طرف دوم ، دریافت توصیه های مالی که عموما توسط سیستم اپراتوری انسان ارائه می شود . درخواست چک های مسافرتی ازبانک که البته مشتری باید برای گرفتن آن به شعبه مراجعه کند و یا ازطریق پست سفارشی برای مشتری ارسال می شود (ESSinger,1999 ).
خدمات بانکی مبتنی بر تلویزیون
در این روش با بهره گرفتن از تلویزیون های ماهواره ای اطلاعات در مورد حسابهای مشتریان برروی صفحه تلویزیون آنها ارائه می شود . در سال 1977 آزمایشهای متعددی در مورد ارائه خدمات بانکی به خانه مشتریان از طریق تلویزیون صورت گرفت با به وجود آمدن تلویزیون های دیجیتالی و امکانات موجود در آن دامنه ارائه اینگونه خدمات به سرعت افزایش یافته است با بهره گرفتن از این فناوری ارتباط با حساب از طریق فشار یک کمه میسر می شود .
با این حال در حال حاضر فقط مجموعه محدودی از عملیات بانکی از این میسر امکان پذیر است. امتیاز عمده این نوع خدمات دراین است که نیازمند استفاده از کامپیوترهای شخصی نبوده و این امر توسعه بازاری این سیستم ها را تشویق می کند . علاوه براین تلویزیون با زندگی افراد آمیخته شده است افراد تلویزیون را دوست دارند و اوقات فراغت خود را باآن می گذرانند در حالیکه افراد به PC اینگونه نگاه دنمی کنند . با وجودی که در آمریکا از هرسه خانوار یک خانه به اینترنت دسترسی دارد اما هنوز این رسانه استفاده زیادی ندارد . درصورتیکه تلویزیون در سطح جهان یک رسانه کاملا جا افتاده است و این امر یک مزیت محسوب می شود . (ENgler,2000 )
بانکداری اینترنتی :
ظهوراینترنت تاثیر زیادی بربانکداری الکترونیک داشته است بااستفاده از اینترنت بانکداری دیگر محدودیت زمانی و جغرافیایی ندارد مشتریان سراسر جهان می توانند طی 24 ساعت شبانه روز و درتمام روزهای هفته به حسابهای خود دسترسی داشته باشند.
بانکداری اینترنتی با بهره گرفتن از فناوری وب و اینترنت مشتریان را قادر می سازد تافعالیت های مالی خود را در یک محیط مجازی انجام دهند تفاوت بین بانکداری اینترنتی و بانکداری خانگی این است که برای دست یابی به خدمات بانکی از طریق اینترنت نیازی به نصب یک نرم افزار اختصاصی وجود ندارد بلکه خدمات بانکی می تواند ازطریق شبکه عمومی اینترنت قابل دسترسی باشد و مشتری ازطریق اینترنت به حساب بانکی خود مرتبط می شود (Liao,1999 )
این نوع از بانکداری تا حدودی زیر مجموعه بانکداری تحت وب می باشد . با این تفاوت که در بانکداری تحت وب ابتدا معرفی بانک و خدمات مورد توجه قرارمی گرفت با توسعه کاربرد های وب بانکداری اینترنتی نیز گسترش یافت . با افزایش روز افزون افرادی که به اینترنت دسترسی دارند این گونه خدمات نیز توسعه می یابد بخش در حال رشدی از مشتریانی که فهم تکنولوژیکی
دارند و سهولت استفاده از سیستمهای توزیع خدمت مبتنی بر فن آوری را نسبت به توزیع خدمات از طریق کارکنان بانک ترجیح می دهند به وجود آمده است ( joseph& STONC,2003 )

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بانکداری از طریق موبایل
ازدیگر مفاهیمی که در زمینه بانکداری الکترنیک توسعه یافته است بانکداری از طریق تلفن همراه است . این رویکرد در حقیقت توسعه یافته بانکداری اینترنتی و بانکداری خانگی است. به این نحو که افراد با بهره گرفتن از کامپیوتر های دستی خود با اتصال به موبایل به شبکه اصلی ارتباطی بانک ( اینترنت با سایر شبکه اختصاصی بانک ) خدمات مالی مورد نظر را دریافت میکنند با استفاده داز موبایل می توان بسیاری از عملیات بانکی همچون بررسی مانده وجه در حساب های توقف پرداخت چک نقل و انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر و … را انجام داد .برای انجام امور بانکی موبایل از تلفن عادی ایمن تر است ( حسن زاده 1381)
2ـ1ـ2ـ3ـ جایگاه بانکداری الکترونیک در تجارت الکترونیک :
تجارت الکترونیک ازبهترین نمونه بکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات برای مقاصد اقتصادی است . استفاده از این فناوری موجب رشد و توسعه اقتصادی ، بهبود کارایی تجاری و تسهیل همگرایی کشورها و به ویژه کشورهای درحال توسعه به اقتصاد جهانی گردیده است.فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان افزایش قابلیت رقابت پذیری بنگاه ها را فراهم ساخته وهمچنین به ایجاد مشاغل جدید می انجامد . طی چند دهه اخیر حجم صادرات الکترونیک جهانی در اثر تحولات گسترده فناوری ارتباطات و اطلاعات ، رشد قابل توجهی را تجربه نموده است . مبادلات پولی و مالی جزء لاینفک مبادلات تجاری است ، از اینرو همگام با گسترش حجم صادرات الکترونیک جهانی ، نهاد های پولی ومالی نیز به منظور پشتیبانی و تسهیل صادرات الکترونیک به طور گسترده ای به استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات روی آورده اند در نتیجه طی چند دهه اخیر سیستم های پرداخت الکترونیکی به تدریج در حال جای گزینی با سیستم های پرداخت سنتی می باشند . در این میان بانک ها نیز با حرکت به سوی بانکداری الکترونیک و عرصه خدمات مالی جدید نقش شایان توجهی در افزایش حجم تجارت الکترونیک داشته اند .
همچنین ، افزایش نیروهای حاضر در صحنه رقابت جهانی در صنایع مالی و به ویژه صنعت بانکداری ، تداوم تقاضا و تنوع نیازهای مشتریان ، موجب رویکرد بانک ها به استفاده از مکانیزم های تجارت الکترونیک از قبیل اینترنت و شبکه جهانی وب به منظور ارائه خدمات بانکداری الکترونیک شده است. ( کهزادی ، 1384)
2ـ1ـ2ـ4ـ بانکداری الکترونیک در ایران
سابقه ی فعالیت های بانکداری الکترونیک در ایران به سال 1350 بر میگردد . در آن موقع بانک تهران با در اختیار گرفتن بین 7 تا 10 دستکاه خودپرداز در شعبه های خود نخستین تجربه پرداخت اتوماتیک پول را که تنها در همان شعبه نصب شده بر عهده داشتند . در اواخر دهه 1360 بانک های کشور با توجه به کاربرد کامپیوتر شخصی و احساس نیاز به اتوماسیون عملیات بانکی به رایانه ای کردن عملیات بانکی پرداختند . طرح جامع اتوماسیون بانکی پس از مطالعه و بررسی های گوناگون در قالب پیشنهادی برای تحولی جامع در برنامه ریزی فعالیت های انفورماتیکی بانک ها به مسئولان شبکه ی بانکی ارائه شد که با مصوبه مجمع عمومی بانک ها در سال 72 طرح جامعه اتو ماسیون سیستم بانکی شکلی رسمی به خود گرفت در همان سال بانک مرکزی شرکت خدمات انفور ماتیک را به عنوان سازمان اجرایی طرح جامع انفورماتیک سیستم بانکی تا سیس کرد.
طی سال های 72 و 73 جرقه های ایجاد سوئیچ ملی جهت بانکداری الکترونیک زده شده ودر همان راستا شبکه ارتباطی بین بانک ملی وفروشگا ههای شهروند ایجاد شد.
درخرداد 1381 مجموعه مقررات حاکم بر مرکز شبکه تبادل اطلا عات بین بانکی موسوم به شتاب به تصویب رسید بدین سان اداره شتاب بانک مرکزی در 1381/4/1 تاسیس وبا هدف فراهم کردن زیرساخت بانکداری الکترونیک اغاز به کار کرد.
شبکه شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خودپرداز ازسه بانک رسما متولد شد (بانکهای کشاورزی توسعه صادرات وصادرات ایران)طرح شتاب که جهت هماهنگی و بانکداری بین بانکها وسازماندهی بین سیستم پولی کشور به تصویب رسید ، کلیه بانک ها ملزم به پیوستن به این شبکه ساخت در حال حاضر مرکز شتاب به عنوان سوئیچ ملی کارت بانک در کشور ایفا نموده و در تمامی بانک های کشور عضویت دارد .
عملیات تحت پوشش شتاب دامنه وسیعی از تبادلات ازقبیل برداشت وجه نقد ، خرید الکترونیکی ، انتقال وجه پرداخت قبوض و مانده دیگری را در بر می گیرد .(WWW.Cbi.ir )
مرکز شتاب به طور متوسط روزانه بیش از دو نیم میلیون ترکنش را پردازش می کند . WWW.Cbi.ir ).
از آذر ماه 1385 سامانه تسویه ناخالصی آنی (ساتنا) با دو هدف اصلی راه اندازی شده است . این اهداف عبارتند از :
1ـ تسویه مبادلات بین بانک ها
2ـ انتقال وجه فوری بین حسابهای مشتریان در دو بانک مختلف
از شهریور 1387 خدمات ساتنا برای حواله بین حسابها مشتریان در دو بانک معرفی شده است . خدمات ساتنا در حال حاضر بدون کارمزد در تمامی شعب همه بانکها و برای انواع حساب ها ( اعم از سنتی یا متمرکز ) ارائه می شود. (www.cbi.ir)
از طرف دیگر بیشتر بانک های ایران بطور مستقیم طرح های بانکداری الکترونیک خودرا پیش برده و می برند . ازجمله بانک ملی با طرح سیبا ، بانک تجارت با طرح سحر ، بانک صادرات با طرح سپهر ، بانک رفاه با طرح جاری همراه ، بانک کشاورزی با طرح مهر ، بانک ملت با طرح جام وبانک های خصوصی بانکداری 24 ساعته به صورت مجزا و منفرد ، بانکداری الکترونیک را در حوزه تحت پوشش خود تجربه کرده و می کنند .
2ـ1ـ2ـ5ـ ارکان بانکداری الکترونیک در ایران
پرداخت های مبتنی بر
کارت :
پرداختهای مبتنی بر کارت و نظام های مبتنی بر کارت چند سالی است در مبادلات داخل کشور استفاده می شود . کارتهای مورد نیاز چنین نظامی توسط بانکها برخی از شرکت های طرف قرارداد با بانک صادر و از آن ها در انواع مختلف استفاده می شود. پرداخت های مبتنی برکارت در کشور شامل کارتهای اعتباری و بدهی و کارتهای غیر بانکی می شود و از سوی بانک های تجاری کشور صادر می شود .و در مقابل برخی از موسسات خصوصی کارتهای خرید و یا به عبارتی کارتهای اعتباری منتشر نموده اند که اصطلاحاً کارتهای غیر بانکی نامیده می شوند. اگر چه هنوز کارتهای اعتباری بین المللی در کشور ما رایج نشده است.
شبکه شتاب :
شبکه شتاب یک شبکه لحظه ای در ارتباطات بین بانکی است . این شبکه در راستای زیر ساختارهای ایجادشده در طرح خودکار شدن عملیات بانکی کشور به وجود آمده است. بانک های مختلف با عضویت در شبکه ، امکان استفاده از مشتریان بانک را از کلیه شعب سایر اعضا فراهم می کند بیشترین کاربرد شبکه مذکور در ارائه خدمات مربوط به کارتهای بدهی است ، بدین معنی که مشتریان بانک با بهره گرفتن از کارتهای بانکی می توانند از شعب مختلف نیاز خودرا تأمین نمایند . هرگونه تغییر در حساب مشتری هنگام استفاده از کارت به صورت لحظه ای در حساب وی ثبت می شود . بانک های عضو در صورت داشتن بدهی یا طلب می توانند ازطریق شبکه به تسویه حساب بپردازند . در واقع با جاری شدن شبکه مذکور، شیوه وقت گیر و پر هزینه تسویه حساب کاغذی و به واسطه گری بانک مرکزی ، منسوخ شده است.
نظام تسویه بین بانکی مبادلات ارزی :
در قالب این نظام بانک های فعال در بخش مبادلات ارزی به تسویه حساب با سایر بانکهای عضو می پردازند . این نظام به صورت لحظه ای کار میکند و ارتباط بین مراکز اصلی بانک ها را در مبادلات ارزی برقرار می کنند . بعلاوه در این نظام بانک مرکزی به صورت واسطه عمل میکند بدین معنی که بانک به منظور تسویه حساب بین بانکی بانک هاذ ، حسابهای ارزی ان هارا تغییر می دهد. به عبارت دیگر تسویه حساب در این شیوه با دخالت بانک مرکزی انجام می گیرد.
گسترش چنین نظام و امکان مبادلات ارزی بین بانکی تلاش برای زمینه سازی جهت ارتباط با بانک های دنیا است و در آینده نگری این نظام یکی از مهمترین اهداف ، امکان مبادلات و تسویه حساب های جاری بین بانک های داخل و خارج ساخته شده است.
شبکه سوئیچ عملیات بانکی ‌:
علاوه بر ارتباط مبادلاتی بین شعب بانک ها ، براساس همین شبکه امکان مبادلات اصلی عمده بین بانک ها فراهم می شود . در این شبکه مراکز اصلی بانک ها لحظه ای به مبادلات مختلف ریالی و ارزی می پردازند و وصول و حواله مربوط به بانک ها به راحتی و با سرعت بالایی انتقال می یابد .
شبکه سوئیفت :
ارتباط بین بانک ها وبانک مرکزی از طریق شبکه سوئیفت فراهم شده است شبکه شتاب نیز بخشی از این شبکه به حساب می آیند در شبکه شتاب ارتباط بین بانک ها میسر است در حالی که در شبکه سوئیفت ارتباط بین بانک مرکزی محیا می شود . بانکئ مرکزی از طریق این شبکه ارتباط و مبادلات را به صورت لحظه ای با بانک های مختلف برقرار می کند به کارگیری چنین شبکه ای در ارتباطات کاهش زیاد هزینه هارا به دنبال داشته است علاوه بر موارد زیر ساختی فوق که به عنوان ارکان اصلی بانکداری الکترونیک کشور به حساب می آیند میتوان به سایر عناصر بانکداری الکترونیک از قبیل : شعب خودکار، دستگاه ها و کارتخوان های خودکار ، دستگاه های پایانه فروش ، کارتهای هوشمند ، تلفن بانک، بانکداری همراه ، فکس بانک ، ساتنا ، پایانه ها و خطوط داده ای اشاره کرد . ( احمد زاده فرد شیرازی 1388) .
2ـ2ـ موبایل و موبایل بانک

طی چند سال اخیر تجارت موبایلی ( سیار ) به عنوان جدید ترین نشانه از تجارت الکترونیک مورد توجه قرار گرفته و پیش رفت فن آوری و نوع آوری ها باعث رشد و گسترش کاربردهای ان گشته است.
در این بین بانکداری همراه یک از شاخهای اصلی تجارت موبایلی است که نقشی اساسی و تاثیر گزار بر سایر حوزه های این تجارت دارد .

 
 
2ـ2ـ1ـ تجارت موبایلی
باظهور و گسترش شبکه های بی سیم . امروز نسل جدیدی از کاربردهای تجارت الکترونیک پدیدار گشته اند که تحت نام تجارت موبایلی شناخته می شوند .تجارت موبایلی از طریق هزاران ابزار موبایلی نظیر تلفن های همراه ابزار های دیجیتالی شخصی ، پیجرها ، دفتر چه های یادداشت دیجیتالی و حتی داشبردهای بیسیم اتومبیل ها در جریان است ، محدودیت های زمان و مکان را می کاهد و

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *