برگزیده

دیکشنری سئو سایت – قسمت دوم

در این مطلب به ادامه دیکشنری سئو سایت می پردازیم، قسمت اول رو می تونین در مطلب دیکشنری سئو سایت – قسمت اول ببینین. واسه هر اصطلاح ، واژگان لاتین اون به همراه توضیح مختصری اومده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر اصطلاح می تونه مبحثی بزرگ در خود داشته باشه

سرفصل محتوا

  • Sitemap
  • GWT
  • Google Analytics
  • Impression
  • CTR
  • Hit
  • Visitor
  • Visit
  •  Google  Adwords
  • Google AdSense
  • Alexa Rank
  • Bounce Rate
  • Google Page Rank
  • Google Trend
  • Google Keyword Planner
  • Cache
  • White Hat
  • Black Hat
  • Black-Hat SEO
  • Spam
  • Blended search result
  • Algorithm
  • Query
  • Traffic
  • Alt Tag
  • Authority
  • Directory Website
  • Redirect
  • Redirect Link
  • ۴۰۴ Page
  • Ranking
  • Reputation and Popularity
  • Social Signal
  • Social Network
  • Article Submission
  • Guest Post
  • SandBox
  • Hidden Text
  • Domain name
  • URL
  • Stop Word
  • Alt Attribute
  • ASP
  • Accessibility
  • API
  • Link Sculpting
  • الگوریتم جستجو
  • Cloaking
  • Duplicate Content
  • Canonical URL
  • Banned
  • Bait and Switch
  • Canonical pages
  • Banner Ad
  • LSI

Sitemap

نقشه سایته که شامل لینکای داخلی (نشانی صفحات) یه وب سایته که به موتور جستجوی گوگل و بینگ داده می شه تا گوگل صفحات سایت رو زودتر ایندکس کنه.

GWT

Google WebMaster Tools یا Google Search Console
گوگل وب مستر تولز یا گوگل سرچ کنسول ؛ وسیله مدیران سایت واسه بهینه سازی و تحلیل و بررسی روند اون در گوگله.

Google Analytics

گوگل بررسی یه وسیله کاربردی تحت وب واسه موشکافی سایت، اپلیکیشن و بازاریابی آنلاینه. گوگل بررسی میتونه نوسانات و ترافیک سایت شما رو در اختیارتون بذاره. به شما کمک میکنه که به شناخت و نگاه مشتری خود نزدیک تر شید.

Impression

اندازه دیده شدنه که در دنیای تبلیغات و اینترنت به کار میره.در گوگل وب مستر تولز هم، به معنی دیده شدن در صفحات یافته های (SERP) است.

CTR

Click Throw Rate
نسبت کلیک به مشاهده و رتبه س.مثلا اگه سایتی با کلید واژه x در رتبه ۳ باشه و روزانه اون کلید واژه ۱۰ بار جستجو شه، و روی اون سایت، ۴ بار کلیک شه، اندازه CTR برابر با ۴۰ درصده.

Hit

وقتی یه خزنده وارد صفحه می شه به ازای هر لینک و تصویری که منبع اونا نشانی دیگه ایه، یه hit تلقی می شه.صفحه ای که دو عکس داره و ۳ لینک، ۲ hit اون مربوط به اون دو عکسه(چون خزنده وارد صفحه دیگری می شه که فقط عکسه) و ۳ hit واسه لینکای مقصده که نشانی متفاوتی دارن و یه hit هم به دلیل ورود خزنده به صفحه حساب می شه.

Visitor

بازدید کننده منحصر به فرد یه سایت.اگه یه نفر با یه IP بیست بار از سایتی بازدید کنه ، اون تنها یه بازدید کننده حساب می شه.

Visit

بازدید صفحه.جدا از منحصر به فرد بودن بازدید کنندگان؛ هر بازدیدی از صفحات یه visit حساب می شه.

 Google  Adwords

گوگل Adwords سیستم تبلیغاتی آنلاین گوگله، که به شما امکان رسیدن به مشتریان جدید رو میده. برنامه های تبلیغاتی گوگل ادورز به رشد و ارتقای سایت شمام کمک زیادی میکنه.

در واقع با دادن بودجه مورد نظر و با در نظر گرفتن آیتمایی مانند: کلید واژه، رتبه آگهی، مناقصه پرداخت به ازای کلیک CPC، کیفیت امتیاز و دیگه بخشا می تونین تبلیغاتی هدف دار رو در گوگل Adwords شروع کنین.

Google AdSense

گوگل Adsense ابزاری مناسب واسه کسب درآمد از سایت تونه. این سیستم به وسیله گوگل بوجود اومده تا به شما و سایتای عضو این شبکه اجازه نمایش آگهیای متنی و تصویری مربوط به سایت شون رو بده و در ازای کلیک و نمایش آگهیا مبلغی واسه اونا در نظر گرفته میشه.

هم اینکه قوانین سفت و سختی واسه به کار گیری این وسیله در نظر گرفته شده و نبود رعایت اونا یا فریب کاری سیستم گوگل Asdens شما رو از دریافت پول منع میکنه.

Alexa Rank

رتبه ایه که سایت الکسا به سایتای دنیا به صورت جهانی و کشوری میده و هر چی پایین تر باشه نشون از پربازدید بودن سایته. (راه های تقلبی واسه کاهش رتبه هست).

Bounce Rate

آمار پرش
اندازه پرش در سایت به رویدادی میگن که کاربر با ورود به صفحه سایت بدون انجام هرگونه عمل خاص مثل کلیک کردن روی لینک یا جستجو در سایت، از صفحه خارج شه.

البته bounce rate میتونه معیاری بر کاربرپسندی سایت باشه و هرچه اندازه پرش کمتر شه سایت دارای ارزش بیشتری از نظر کاربران میشه. هم اینکه اندازه پرش کاربران در سئو همیشه مهم بوده.

Google Page Rank

یه عدد از صفر تا دهه که گوگل به سایتا میده.هر چی این عدد بیشتر باشه نشون از قدرت بیشتر سایته.بعد از سال ۲۰۱۲ و تغییرات گوگل، این رتبه بسیار کمرنگ و کم اهمیت تر شده و خیلی دیر به دیر به روز می شه.

Google Trend

اندازه پیک جستجوی عبارت ها رو به شکل نمودار به صورت نسبی (پیک) نشون میده.

Google Keyword Planner

وسیله اولیه واسه خرید کلید واژه جهت نمایش در قسمت تبلیغات گوگله و در عین حال ابزاریه که دقیقا نشون میده هر کلمه یا عبارت چند بار در ماه و سال جستجو می شه.

Cache

کلا cache به معنی انبار ذخیره چند نوعه و در کل باعث افزایش سرعت می شن.cache داده ذخیره شده ایه که باعث می شه اطلاعات دوباره از منبع، فراخوانی نشن.

خاصیت خوب اونا اینه که به سرعت بارگذاری کمک می کنن.بدی اونا اینه که آفلاین هستن.یعنی ممکنه در منبع اصلی اطلاعات تغییر کرده باشه، اما چون cache شده شما اطلاعات به روز شده رو نبینید..یه نوع روی سیستم کاربره که در تنظیمات مرورگر میشه اونا رو پاک کرد.
در سئو، cache در شخصی سازی یافته های موتور جستجو موثره.

White Hat

کلاه سفید ، در هر بخش ای به معنی سالم و پاک عمل کردن تلقی می شه.
در سئو به کلیه روشی که به طور کامل برابر با قوانین موتورهای جستجوست (گوگل) و قصد دور زدن و فریب اونا نیس و هیچ گونه روند اسپم انجام نمی شه، کلاه سفید می گن.کلاه سفید واقعا به این معنیه که هر چیزی گوگل گفت بگید چشم.

اسپم

Black Hat

کلاه سیاه در هر بخش ای به معنی بد و ناپاک و داغون کننده و بعضی وقتا آشکارا (تابلو) عمل کردن تلقی می شه.
در سئو به کلیه روشای غیر عادی و اسپم جهت دور زدن موتور جستجو و فریب اون و حرکت بر خلاف پیشنهادای موتور جستجو، کلاه سیاه می گن.

Black-Hat SEO

کارشناسان سئو بمنظور بهینه سازی جایگاه سایت در موتورهای جستجو از روشای مختلفی استفاده میکنن. بعضی از این روش ها طبق اصول و قوانین اعلام شده به وسیله موتورهای جستجو نمیباشند.

در واقع استفاده راه هایی واسه فریب دادن موتور جستجو و افزایش رتبه سایت بطور کاذب رو سئو کلاه سیاه یا black hat seo می گن.

Spam

به معنی کرم و مزاحمه.در سئو به هر چیزی که ایجاد مزاحمت کنه می گن.مثلا یه محتوای کپی و پر از کلمات کلیدی که واسه کاربر به درد بخور نیس یه محتوای اسپم تلقی می شه.

لینک از سایتی بی اعتبار که خود در قعر چاهه و در همه صفحات اون تکرار شده یه لینک اسپمه.ایجاد کامنت تشکر، فقط جهت ایجاد لینک، یه عمل اسپم حساب می شه.نتیجه ای که در یافته های موتور جستجو ظاهر می شه اما ربطی به عبارت جستجو شده نداره یه صفحه اسپم تلقی می شه.

هر گونه کار اسپم به وسیله spammer به خاطر کسب سود و بهره مانند دور زدن موتور جستجو و اهداف دیگه انجام می شه و معمولات در روشای کلاه سیاه کاربرد داره.

Blended search result

یافته های جستجوی ترکیبی
تعریف درست این عنوان رو میشه این جوری گفت، یافته های جستجوی ترکیبی، یعنی یافته های موتورهای جستجو بالاتر از سایت شامل نقشه و اطلاعات تماس، صدا، تصویر، قیمت جنسا، مقالات و یافته های محلی که میتونه در بیشتر مواقع کاربر رو سریع تر به هدفش برسونه.

قیمت

Algorithm

الگوریتم
مجموعه راه و چاه هایی با شروع و پایان مشخص، که به ترتیب معینی اجرا می گردنند و باعث حل مسئله می شن. حتما الگوریتما به موتورهای جستجو اعلام میکنن، که صفحات وب به چه صورت بررسی و نشون داده شن. یعنی ؛گوگل و موتورهای جستجو واسه رتبه بندی صفحات در نتایجشان، از یه سری فاکتورا و دستور العملا و روش ها پیروی می کنن که الگوریتم نامیده می شه.

Query

به معنی تقاضاه.در سئو، به معنی عبارت جستجو شده تلقی می شه.

Traffic

میران بازدید و شلوغی یه سایت نامیده می شه.سایت پر بازدید سایت پر ترافیک تلقی می شه.
بازدید سایت

Alt Tag

هنگام قرار گرفتن بیان کننده ماوس روی تصاویر نوشته ای به عنوان توضیح کوتاه اون تصویر واسه کاربر به نمایش در میاد.

این مهم برعهده تگ آلت (ALT TAG) است. این تگ کاربردی HTML از دید سئو خیلی با اهمیته. بمنظور اهمیت تگ آلت در سئو باید یادآور شوم که موتورهای جستجو نابینا هستن!

Authority

به معنی اعتباره.هر سایتی دارای مقداری اعتباره.هر چقدر اعتبار بیشتر باشه، قدرت سئوی اون سایت بیشتره.اعتبار می تونه کم شه و یا زیاد شه.

اعتبار چیزی نیس که با شاخصی بشه اونو سبک و سنگین کرد و به صورت غیر مطلق و نسبی محاسبه می شه.مقدار دقیق اون پیش هر موتور جستجو با در نظر گرفتن الگوریتمای اون موتور جستجو محفوظه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   اکسپت مقاله علمی پژوهشی

Directory Website

سایتایی هستن که کارکرد اونا فهرست بندیه و سایتای دیگه دنیا رو با دسته بندی موضوعی فهرست بندی می کنن.

Redirect

انتقال از صفحه ای به صفحه دیگه – (هدایت دوباره) .مثلا وقتی از سایت example.ir به سایت expampl.com منقل شید، (با کلیک، به صورت خودکار یا …) شما از نشانی اول به نشانی دوم ریدایرکت شدین.

Redirect Link

لینکایی هستن که به صورت غیر مستقیم به سایتای دیگه برگشت داده می شن.مثلا نشانی منبع یه لینک برابر با example.com/x/2 هست و وقتی روی اون کلیک می کنین اول به همین نشانی میره و بعد به نشانی دیگری منتقل می شه.

۴۰۴ Page

صفحه ایه که نشون میده صفحه درخواستی وجود نداره.۴۰۴ به معنی یافت نشده.

Ranking

همونطور که از اسمش پیداست به معنی رتبه بندیه.رتبه بندی رو به روشای جور واجور میشه تعریف کرد.اگه رتبه بندی رتبه ای از پایین شروع شه (یه بهترین باشه)، رتبه بندی بهتری حساب می شه و برعکس.

اگه در بحث رتبه بندی، اندازه بازدید سایت رو در نظر بگیریم میشه به رتبه بندی سایت الکسا استناد کرد.اگه رتبه بندی در عبارت خاص در صفحه اول گوگل باشه، میشه گفت که سایت x با عبارت y رتبه بهتری داره.

Reputation and Popularity

اندازه چرخش و محبوبیت یه سایت.هر چقدر یه سایت در سطح اینترنت بیشتر (و البته از سایتای با کیفیت و عناوین مناسب) به صورت طبیعی لینک داشته باشه و نام اون در شبکه های اجتماعی و حتی اذهان عمومی و به صورت دهن به دهن، بیشتر باشه، میشه گفت که اون سایت دارای قدرت، محبوبیت، معروفیت و چرخش بیشتریه.

Social Signal

نشونه های شبکه های اجتماعی همون لایک و اشتراک و کامنت فیس بوک و توییت توییتر و پلاس گوگل پلاس و پین سایت پینترست و بقیه شبکه های اجتماعیه.

Social Network

شبکه اجتماعی ؛ فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس یه شبکه اجتماعی هستن.سایتای زیادی هست که میشه از اونا به عنوان شبکه اجتماعی نام برد.سایت linkedin.com هم یه شبکه اجتماعی تخصص محوره.نرم افزارای لاین، وایبر، واتس اپ، اینستاگرام و … هم شبکه اجتماعی براساس دستگاه های گوشی موبایل و تبلت هستن.

موبایل

Article Submission

ثبت مقاله! این کار به طور طبیعی واسه هر سایتی مناسبه که مبادرت به ثبت مقاله و منتشر کردن اون در سایتای دیگه کنه.یکی از روشای قدیمی سئو حساب می شه.

Guest Post

پست مهمون : نوشته ای تو یه سایت که به وسیله کسی غیر از نویسنده و صاحب اون سایت درج شده.

SandBox

سند باکس یه پنالتی موقت به وسیله گوگل یا بهتر بگیم یه جریمه موقتیه، واقعا روزای اول که وبسایتتان رو تاسیس میکنین و روی کلمه های کلیدی خودتون کار میکنین تماشاگر هستین سریع بالا میاید ولی دوباره به یافته های آخر سقوط میکنین و این بخاطر اینه که گوگل اجازه نمی ده وبسایتای تازه تاسیس در صفحات اول باشن و پس از یه مدت که معمولا بین ۳ ماه تا ۱ سال متغیر و نسبت به رقابت کلید واژه تغییر میکنه، دوباره باز میگردین و سند باکس واسه شما هیچ خطری نداره و یه عادت ماهیانه گوگله.

Hidden Text

متنای مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشه.به کار گیری متنای مخفی در روشای داغون کننده و کلاه سیاه کاربرد داره.

Domain name

نام دامنه! example.com نام دامنه اون exampleه و پس وند اون کام.

URL

uniform resource location
نشانی اینترنتیه که شکل منظم یه نشانی اینترنتیه.مثلا example.com/m/guide یه urlه.تموم مثالای زیر یه url هستن.url در بالای مرورگرا به ازای هر پنجره و tab نشون داده می شه.
http://example.com/x/y/guide
http://example.com/index.php?id=50&name=mobile
http://example.com/file.html
http://www.example.com/advertise.aspx
http://university.com/portal.jsp

Stop Word

به کلماتی می گن که در کل اینترنت از اونا بسیار استفاده شده. کلماتی مثل: اینجا, کلیک کنین و …

Alt Attribute

ASP

active server page
یا صفحات سرویس دهنده فعال ؛ ابزاری شامل اسکریپتا و برچسبای HTMLه، که میشه با به کار گیری اون صفحات وب داینامیک و برنامه های تحت وب رو درست کرد. Asp به وسیله شرکت مایکروسافت پیشرفت پیدا کرده.

Accessibility

پیشرفت دهندگان و طراحان در روند ایجاد صفحات وب چارچوبی رو واسه افراد معلول و نابینا در نظر میگرند. مهم بودن این موضوع از دید کاربرپسندی همیشه مهم بوده.

مشخصه که موتورهای جستجو تصاویر و فایلای فلش رو درک نمی کنن و هم اینکه مرورگرهای صوتی خاص معلولین مخصوصا در تلفنای هوشمند وجود دارن، که بعضی وقتا واسه خوندن صفحات وب دچار مشکل می شن.

پس رعایت یه سری دستورالعمل بمنظور بهتر کردن سایت واسه معلولین و خوانایی هرچه بیشتر واسه موتورهای جستجو میتونه تاثیر مثبتی از دید سئو واسه سایت داشته باشه.

API

application programming interface
رابط کاربردی برنامه سازی یا (API) رابطی میان برنامه هاس. واقعا api موجب میشه که برنامه ها از راه اون، بمنظور به کار گیری وسیله ها و رسیدن به نتیجه با همدیگه در تعامل باشن.

Link Sculpting

مدیران سایت با استفاده هدف دار از خاصیت Nofollow در لینکا جریان پیج رنک صفحات سایت خود رو کانالیزه می کنن که باعث افزایش پیج رنک صفحات مورد نظر می شه. با تغییرات گذشته گوگل در چگونگی به کار گیری Nofollow این توانایی دیگه موثر نیس.

الگوریتم جستجو

گوگل یه الگوریتم خاص واسه جستجو در صفحات و ثبت اونا در دایرکتوری بزرگش داره. این الگوریتم با بیشتر از ۲۰۰ قانون واسه ثبت شما تولید شده و پس از اینکه وبسایتتان رو صفحات گوگل می ببینن خوشحال باشین که از این راه پر پیچ و خم گذر کرده. نمونه ساده اش همون متا تگا، تایتل تگ، انکر تسکتا و لینکا هستن.

Cloaking

این فوت وفن روشی واسه نشون دادن محتوای متفاوت واسه دو گیرنده یعنی موتورهای جستجو و خوانندگان وبلاگتانه.

مثال ساده اش اینه که شما مطلبی نوشته اید که می تونه شما رو به بهترین رتبه در گوگل برسونه اما محتوایش واسه خوانندگان باحال نیس پس از فوت وفن Cloaking استفاده می کنین. این روش تفکری اسپم گونه رو بوجود میاره و احتمال پنالتی شدن شما (اگه ممنوع نشده باشه) کمه.

Duplicate Content

محتوای کپی رو که با ، این محتوا واقعا بلوکا یا ماده هایی هستن که در دو دامنه و یا سایت هستن که یا دقیقا محتوای مشابه دارن یا اینکه شباهتای زیادی بین اونا هست.

شما باید از بارگذاری محتوای کپی دوری کنین که این کار شما خیلی راحت شناخته نمیشه ولی اگه شناخته شه میتونه شما رو در بلک لیست (بلک لیست (لیست سیاه)) گوگل بذاره.

Canonical URL

واقعا Canonicalization یه روند واسه تبدیل داده که دارای بیشتر از یه راه واسه رسیدن به حد استاندارده. از این رو Canonical URL یه Url استاندارد واسه دسترسی به یه صفحه خاص در سایت شما هستش.

مثلا، نسخه استاندارد دامنه خودتون میتونه به این شکل http://www.domain.com یا به این شکل http://domain.com باشه.

Banned

جلوگیری از نمایش سایت شما در صفحه یافته های موتور جستجو رو banned میگن. معمولا نبود رعایت اصول بهینه سازی سایت (seo) و بکاربردن روشی واسه فریب موتور جستجو ممکنه شما رو در خطر banned بذاره.

سئو

Bait and Switch

تغییر روش هدف دار و محتوای یه سایت پس از اینکه به وسیله موتور جستجو (گوگل) یا دایرکتوری (DMOZ) ثبت شد. واسه درک بهتر ،یه سایت با وجود فروش آنلاین پوشاک در نظر بگیرین، پس از ایندکس شدن در موتور جستجو و ثبت شدن در گروه پوشاک دایرکتوریا، یهو روش هدف دار کاری خود رو به آژانس تورهای مسافرتی تغییر میده. این روش معمولا کاربران رو دچار دودلی و اختلاف می کنه، پس هیچ وقت پیشنهاد نمی شه.

Canonical pages

صفحات ترجیح داده شده
بعضی وقتا محتوای تکراری با آدرسای جور واجور تو یه سایت قابل دسترسی هستن. بهترین راه معرفی یه صفحه، به عنوان صفحه مدنظره.

در واقع canonical یه attribute واسه یکelementه و هنگام قرار گرفتن در صفحات مورد توجه به موتور جستجو اعلام میکنه که کدوم صفحه سایت باید در یافته های نشون داده شه. واسه دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه پشتیبانی وبمستر گوگل “canonical page” برید.

بنرهای تبلیغاتی قرار گرفته در صفحات وب که بیشتر با پسوند GIF و JPEG مشاهده می شن. کاربرد بنر در سایت بمنظور هدایت کاربران به صفحه وب دیگه با به کار گیری تبلیغاته.

هم اینکه به کار گیری بنرهای فلش دیگه منسوخه و استفاده HTML5 و CSS3 پیشنهاد می شن. هم اینکه مرورگرها پشتیبانی کامل از فلش رو ندارن.

LSI

مخفی سازی معنایی کلمات کلیدی در محتوا
کلمات کلیدی LSI به صورت خلاصه همون مترادفا هستن که با هوش مصنوعی موتورهای جستجو شناسایی می شن

.مثلا کلید واژه بهینه سازی و سئو دوکلمه ای هستن که در ظاهر به طور کامل متفاوت اما در معنی یکی هستن اما گوگل خیلی راحت قادر به تشخیص و یه معنی بودن این دوکلمه هست.

دقت کنین با انتخاب کلمات کلیدی LSI هوشمندانه کم رقیبتر می تونین به کلمات کلیدی اصلی و هم معنی نزدیک شید و به عنوان یکترفند سئو سایت ازش استفاده کنین.

اینجا به پایان این نوشته رسیدید و شما با مهم ترین و عادی ترین اصطلاحات سئو آشنا شدید، شک نداشته باشین هزاران اصطلاح دیگه هم وجود دارن.

منبع:  seorooz.net , alamto.com