مرداد ۱۸, ۱۳۹۹

ابزار مناسب برای پیشرفت در اینستاگرام

نحوه نوشتن استراتژی برای شبکه های اجتماعی چگونه است؟

برای نوشتن استراتژی شبکه های اجتماعی می‌توان از مدل SOSTAC استفاده کرد. در این مدل ۶ گام مهم برای تدوین یک استراتژی قوی باید در نظر گرفته شود. در واقع ساستک از حروف اول ۶ مرحله تدوین استراتژی گرفته شده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

بررسی موقعیت کسب و کار (SITUATION)

در این مرحله وظیفه شما این است که ابتدا تحلیل درستی از وضعیت کنونی کسب و کار خود در بازار داشته باشید. باید ببینید دقیقا در چه وضعیتی قرار دارد، مخاطبان و مشتریان شما چه افرادی هستند، چه محصولاتی دارید و چه نیازی از آنها برطرف می‌کنید، مزایای رقابتی شما و محصولات‌تان چیست و رقبا نیز در چه وضعیتی قرار دارند.
در این مرحله موضوع پرسونای مخاطب و مخاطب ‌شناسی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ چراکه باید بتوانید استراتژی درستی تدوین کنید.
سپس با بهره گرفتن از تحلیل‌های SWOT و PESTEL می‌توانید نقاط قوت، نقاظ ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را مشخص کرده و سپس در مورد عوامل مختلف تاثیرگذار بر کسب و کار خود و حضور در شبکه‌های اجتماعی تحلیل جامعی داشته باشید.

خرید لایک اینستاگرام

اهداف (OBJECTIVES)

مرحله دوم گام هدف‌گذاری است که معمولا براساس مدل استاندارد و جهانی SMART انجام می‌شود. در واقع اهداف اصولی ویژگی‌‌های مهمی دارند که در مدل SMART دیده می‌شود. SMART نیز از حروف اول ۵ کلمه گرفته شده است که ویژگی‌های اصلی اهداف ماست و در ادامه آنها را می‌بینید:

  • خاص (Specific): هدفی که تعریف می‌کنید باید مخصوص کسب و کار شما باشد و خیلی صریح مشخص کند به کجا می‌خواهید برسید.
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable): هدف باید قابل اندازه‌گیری باشد و براساس کمیت‌های مختلف بتوانیم آن را بسنجیم.
  • دسترس‌پذیری (Attainable): اهداف ما باید در دسترس باشند و بتوانیم به آنها برسیم. قطعا نمی‌توان اهدافی رویایی تعریف کرد که رسیدن به آنها غیرمنطقی و غیرممکن است.
  • مرتبط بودن (Relevant): اهداف ما باید با چشم‌انداز، بیانیه ماموریت، نیازهای مخاطبان، سیاست‌های کسب و کار و… مرتبط باشد.
  • Time bounded: و در اخر اهداف ما باید بازه زمانی داشته باشند و در زمان مشخص شده محقق شوند، در غیر این‌‌‌صورت هیچ ارزشی نخواهند داشت.

استراتژی‌ها (STRATEGY)

در این قسمت نوبت آن رسیده است که بعد از بررسی موقعیت فعلی کسب و کار و هدف‌گذاری، در بخش‌های مختلف استراتژی‌های خود را تعیین کنیم. باید ببینیم استراتژی تولید محتوای ویدیویی بهتر است، یا اگر از استوری استفاده کنیم بهتر نتیجه بگیریم. باید ببینیم مخاطبان ما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند و چه ساعت‌هایی با چه محتوایی قرار است سراغ آنها برویم.

تاکتیک‌ها (TACTICS)

هر چقدر هم در تئوری و چیدن استراتژی‌ها خوب باشید، بدون کار اجرایی خوب به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید. به همین دلیل استراتژی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد و باید تاکتیک‌های اجرایی خوبی نیز در نظر بگیرید. در تاکتیک‌ها تمام اقدامات لازم برای برای اجرایی شدن فازهای مختلف استراتژی و مسئول اجرای هر بخش مشخص می‌شود تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.

عمل (ACTION)

بعد از مشخص شدن دقیق تاکتیک‌ها، حالا زمان اجرای واقعی هر بخش از استراتژی و کارهای تعریف شده می‌رسد که باید به صورت متمرکز و منسجم انجام شود. در این بخش کاملا با کارهای اجرایی و مراحل عملیاتی سر و کار داریم تا بتوانیم متناسب با استراتژی و تاکتیک‌های تعریف شده فاز عملیاتی را جلو ببریم. به عنوان مثال اگر مشخص کرده‌ایم که روزانه در ساعت مشخصی یک پست در لینکدین مشخص شود، مسئول مربوطه باید در زمان مشخص شده این کار را انجام دهد.

کنترل (CONTROL)

آخرین مرحله از تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی به مراحل کنترل مربوط می‌شود. باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را بررسی کنیم و ببینم تا چه اندازه توانسته‌ایم اهداف موردنظرمان را محقق کنیم یا به آنها نزدیک شویم. بعد از بررسی و کنترل فازهای مختلف می‌توانیم با تست A/B و اصلاحات لازم مراحلی که دچار مشکل هستند و در کار ما خلل ایجاد می‌کنند نیز شناسایی کرده و برطرف کنیم.

 

نحوه پیاده سازی استراتژی شبکه های اجتماعی چگونه باید باشد؟

بعد از تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی که در مراحل پیرامون آن صحبت کردیم، زمان پیاده‌سازی آن می‌رسد. شما باید تمام مراحل بالا را گام به گام پیاده‌سازی کرده و بعد از مشخص کردن فازهای مختلف و تحلیل دلیل رقبا یک تقویم محتوایی کامل و جذاب آماده کنید. در این قسمت مشخص می‌شود که فعالیت شما در شبکه های اجتماعی به چه صورتی خواهد بود و چه محتوایی در چه زمانی منتشر شود.
از طرف دیگر اگر در استراتژی خود کمپین‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز داشته باشید، باید برنامه دقیق آنها همراه با زمان اجرا و بودجه‌بندی دقیق داشته باشید تا در نهایت بتوانید با توجه به KPIهای تعریف شده، عملکرد خود را بسنجید.

تبلیغات اینستاگرام

عناصر موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی

برای به دنبال موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی خود هستید، باید موارد مختلفی را رعایت کنید. در ادامه به عناصر موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی اشاره می‌کنیم:

اهداف مشخص: همان‌طور که پیشتر اعلام کردیم داشتن اهداف صریح و خاص در استراتژی شبکه های اجتماعی بسیار زیادی دارد. بنابراین تلاش کنید براساس مدل SMART هدف‌گذاری خود را انجام دهید و برای تحقق آنها تلاش کنید.

مخاطب‌شناسی دقیق: شناخت دقیق مخاطبان هدف و تعیین پرسونای مخاطب یکی از مهمترین عناصر موفقیت شما در استراتژی شبکه های اجتماعی است.

بررسی شبکه های اجتماعی: همیشه باید پروفایل خود، هم‌صنفی‌ها و رقبا را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید تا بتوانید با هر فضا بیشتر آشنا شوید و هدف‌گذاری درستی داشته باشید.

انتخاب بستر مناسب: یکی از گام‌های اساسی استراتژی شبکه های اجتماعی که باید به درستی تعیین شود، چراکه مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند.

ابزارهای کمکی: یکی از عناصری که می‌تواند در موفقیت استراتژی بازاریابی شما نقش به‌سزایی داشته باشد استفاده درست از ابزارهای شبکه های اجتماعی است. این ابزارها می‌تواند شامل موارد تحلیلی، خودکارسازی فرایندها و… باشد.

ارتباط مستمر: هیچ چیز به اندازه ارتباط مستمر و تعامل با مخاطبان نمی‌تواند ارزشمند باشد. پس تلاش کنید همیشه ارتباط موثری با مخاطبان داشته باشید.

شاخصه‌های قابل اندازه گیری در استراتژی شبکه های اجتماعی

تدوین استراتژی بدون در نظر گرفتن شاخصه‌های اندازه‌گیری معنا ندارد. در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تعدادی KPI وجود دارد که مهم هستند و باید حتما آنها را در نظر بگیریم. اما مشکل بزرگی که وجود دارد این است که تعیین شاخصه‌های قابل اندازه‌گیری به سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به تجربه و تخصص زیای دارد.

اما مهمترین شاخص‌های کلیدی عملکرد در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل موارد زیر می‌شود که به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • بازدید یکتا (Reach): بازدیدهای یکتایی که از پست شما اتفاق می‌افتد یک Reach محسوب می‌شود. به معنای ساده این معیار نشان می‌دهد که چند نفر به صورت منحصربه‌فرد پست شما را دیده‌اند.
  • تعداد کلیک: اگر دنبال این هستید که ببینید کاربران چه میزان روی لینک‌های شما یا اسم شرکت‌تان کلیک کرده‌اند، این شاخصه به خوبی به شما کمک می‌کند. با تعداد کلیک‌ها متوجه می‌شوید کجا بهتر عمل می‌کند و کدام CTA موفق بوده است.
  • نرخ مشارکت: تعامل یا مشارکت کاربران که با Engagement Rate یکی از مهمترین شاخصه‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای تمامی شبکه‌های اجتماعی نرخ مشارکت اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌خواهند چقدر توانسته‌اید با محتوای خود مخاطبان را درگیر کنید. این نرخ شامل تقسیم مجموع لایک، کامنت و دیگر تعاملات مخاطب بر تعداد کل ایمپرشن‌ها می‌شود.
  • هشتگ‌ها: بررسی وضعیت هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید یا در مورد شما استفاده می‌شود نیز اهمیت زیادی دارد.

۱ – تجارت خود را خوب بشناسید :

مهم ترین قسمت کسب و کار چه در اینستاگرام چه در هر جایه دیگر این است که شما اول از هر چیزی از تجارت خود اطلاعات خوبی کسب کنید و آن را به خوبی بشناسید ، شما میخواهید محصولات خود یا خدمات خود را به فروش برسانید حال چه در اینستاگرام چه در هر جای دیگر ، اگر آن را به خوبی نشناسید چگونه میخواهید مشتریان را مجاب به خرید آن کنید ، چگونه میخواهید آن ها را راهنمایی کنید ؟ پس اول از هر چیزی تجارت خود را به خوبی بشناسید .

۲ – پست های پر محتوا و جذاب درست کنید :

از آنجا که کار اصلی اینستاگرام انتشار عکس و فیلم می باشد ، اصلی ترین راز موفقیت در اینستاگرام تولید محتوای مناسب و جذاب با بار علمی متناسب با کاربران می باشد ، تلاش کنید تا عکس هایی را که می خواهید منتشر کنید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و از لحاظ طراحی نظر کار بران را به خود جلب کند ، طبق تحقیقات انجام شده عکس هایی که ویرایش شده و از طراحی جذابی برخوردار هستند ۲۱% بیشتر از عکس های معمولی مشاهده شده ، و ۴۵% بیشتر نظر کاربران را به خود جلب کرده است .

انتشار محتوای ویدیویی از انتشار محتوای عکس بهتر و جذاب تر است تلاش کنید ویدیو های جذاب و پر محتوایی را درست کنید که مطمئن باشید فیدبک بسیار خوبی از آن میگیرید .

 ۳ – پست های مناسب و مرتبطه کاربران خود را به اشتراک بگذارید :

یکی از قابلیت های اینستاگرام به اشتراک گذاشتن پست های دیگران است ، مشا می توانید پست های که کاربرانتان مرتبط با کار شما گذاشته اند به اشتراک بگذارید ، برای مثال : شما یک مقازه پوشاک دارید ، به مشتریانی که از شما خرید می کنند بگویید که آن لباس رو بپوشد و از خود عکس بگیرد و برای شما بفرستد ، شما با انتشار آن عکس هم تبلیغاتی برای خود کرده اید هم باعث شده اید که مشتریان و کاربران به شما اعتماد بیشتری بکنند .

۴ – به طور مداوم پست بگذارید :

یکی از قانون های اینستاگرام برای موفق شدن این است که به صورت مداوم محتوا های زیبا و جذاب را انتشار دهید ، این مداومت باعث می شود که کاربران متوجه آن شوند که این پیج که نظرشان را جلب کرده فعال است و روزانه مطالبی را پست می کند که آن ها خوششان می آید یا به کارشان می اید ، در این مرحله باید صبور و شکیبا باشید هر روز حتی شده روزی یک پست بگذارید این مداومت ها خودش را در طی زمان نشان خواهند داد فقط نباید برای رسیدن به نتیجه عالی عجله داشته باشید یک سال ، دو سال بر روی پیج خود کار کنید و مطمئن باشید به نتیجه دلخواه خود می رسید .

۵ – از هشتگ های مناسب استفاده کنید :

با استفاده از هشتگ ها می توانید کاربران زیاد تری را به سمت پیج خود سوق دهید ، کارایی هشتگ مثل سرچ کردن در گوگل می ماند و با استفاده از هشتگ های مرتبط با پست کار بران می توانند با سرچ عناوین مختلف و کلمه های کلیدی مختلف به پیج شما برسند ، در هر پست میتوان ۳۰ تا هشتگ قرار داد که پیشنهاد می شود برای هر پست خود حداکثر ۸ تا هشتگ استفاده کنید .

۶ – کاربران خود را تشویق به معرفی شما در پیج خود کنید :

یکی از بهترین راه جذب کردن فالوور این است که شما کاربران خود را تشویق به معرفی پیج کنید ، برای آن که بتوانید کاربران خود را به این کار تشویق کنید راه های زیادی است به عنوان مثال : مسابقاتی ترتیب دهید و به کاربرانی که در آن شرکت می کنند جوایز دهید که همین کار باعث می شود که کاربران شما را دنبال کنند ، یا از روش های بی هزینه استفاده کنید مثل : در کپشن پست های خود سوالاتی بپرسید و از کاربران خود درخواست کنید که دوستان خود را به این سوال دعوت کنند ، همین کار ها باعث افزایش فالوور های شما خواهد شد .

۷ – در صحبت ها شرکت کنید :

کاربران خود را دنبال کنید و با آن ها وارد گفت و گو شوید ببنید که کار براین شما بیشتر از چه چیز های شما خوششان می آید ، پست های کاربران خود را دنبال کنید و در زیر پست های آن ها کامنت بگذارید و وارد بحث ها شوید ، این کار باعث می شود که کاربران احساس نزدیکی بیشتری به شما داشته باشند .

۸ – از شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کنید :

استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف به صورت یک پارچه اعتبار شما را افزایش می دهد ، اینستا گرام این قابلیت را دارد که پست ها را در فیسبوک و توییتر و وبلاگ انتشر دهد .

۹ – از آنالیز گر های اینستاگرام استفاده کنید :

ابزار های آنالیز گر اینستاگرام زیادی وجود دارد که یک آنالیز کامل از پیج شما در اختیارتان میگذارد شما با استفاده از این آنالیز ها میتوانید ببینید که در چه قسمتی ضعیف عمل کرده اید و در چه قسمتی عالی ، و با بررسی آن ها میتوانید به روند پیشرفت خود کمک کنید .

خرید فالوور اینستاگرام