تیر ۲۳, ۱۳۹۹

بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد

بازاریابی محتوا چیه؟

بازاریابی محتوا رو میشه یکی از تکنیکای مدرن بازاریابی در فضای اینترنت دونست. البته عمر این روش بازاریابی بسیار بیشتر از اینترنته چون که از دوره آدمای غارنشین شروع شده و همیشه با پیشرفت جوامع بشری رشد کرده. یکی از نمونه های بسیار موفق بازاریابی محتوا رو میشه منشور کوروش کبیر دونست. کتیبه ای که بازم بعد از صدها سال تونسته ارزش و اعتبار ایران رو در مجامع بین المللی بالا ببره.

منشور کوروش موفق ترین تجربه بازاریابی محتوا در ایران

تکنیکای بازاریابی محتوا بسته به فضایی که محتوا در اونا انتشار پیدا میکنه متفاوت هستن ولی همه تو یه نقطه اشتراک دارن. اینکه قدم اول تولید محتوای با کیفیته. در کنار این محتوای باکیفیت معمولا یکی از ارزشای مجموعه شما هم به مخاطب معرفی میشه این ارزش میتونه یه محصول، یه خدمت و یا هرچیزی که کاربر رو به مشتری تبدیل میکنه باشه.

به بیان دیگه میشه گفت بازاریابی محتوا با هدف ایجاد رابطه با کاربر شروع شده و در ادامه به دنبال تبدیل اونا به مشتریه. در این مقاله تلاش میکنیم تکنیکای بازاریابی محتوا در فضای اینترنت و به صورت خاص در سایت رو با هم بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر یک رو شناسایی کنیم. قبل از اینکه وارد بررسی روش ها شیم باید رابطه سئو و بازاریابی محتوا رو بهتر درک کنیم.

ویدیوی "بازایابی محتوا چیه؟"

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/05-Content-Marketing.mp4

در این ویدیو اول می فهمیم که بازاریابی محتوا چیه و پس از اون بهترین روشای بازاریابی محتوا و تاثیر اونا بر سئو رو تقدیم حضورتون می کنیم.

رابطه سئو و بازاریابی محتوا چیه؟

سئو و بازاریابی محتوا؛ دو عبارت متفاوت یا یه ترکیب جادویی؟ بسیاری فکر می کنند که سئو و تولید محتوا دو امر جدا از هم هستن در حالیکه این دو زوجی ایده آل واسه موفقیت در فضای رقابتی اینترنت حساب می شن. سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو بی معنیه. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در مورد سئو داره ولی تدوین روش هدف دار درست واسه بازاریابی محتوا میتونه علاوه بر جذب کاربر بر فروش شما هم اثر داشته باشه. به خاطر همین مقاله بازاریابی محتوا چیه رو به عنوان بخشی از مجموعه آموزش سئو تازه کار قرار دادیم.

با یه جستجوی ساده مقالات بسیاری پیدا میکنین که فکر می کنند محتوای اختصاصی و غنی احتیاجی به سئو نداره، من مخالفم. بهتره به جای فکر کردن در مورد تفاوتای سئو و بازاریابی محتوا، بدونیم چیجوری مکمل همدیگه هستن.

سئو و بازاریابی محتوا میتونن به یه ترکیب ایده آل واسه موفقیت تبدیل شن

تصور کنین محتوای با ارزشی که استانداردهای سئو رو رعایت نکرده باشه یا هیچ سایتی به اون لینک نداده باشه. سایتی رو تصویر کنین که جایگاهی مناسب در نتایج جستجوی گوگل داشته باشه ولی محتوای اون واسه کاربران جذاب نباشه. ممکنه؟ باورهای کهنه ای هست که میگه سئو مجموعه ای تکنیکا واسه کسب جایگاه بهتر در یافته های گوگله و محتوا فقط واسه جلب رضایت کاربر تولید میشه. در حالیکه این دو به طور کامل همزمان لازمن.

شما باید محتوایی به درد بخور تولید کنین و اون رو همزمان واسه کاربر و موتور جستجو بهینه کنین. این کار تولید محتوا رو به بازاریابی محتوا پیشرفت می ده.

بهترین تکنیکای بازاریابی محتوا چیه؟

اولین و مهمترین سوال اینه؛ بازاریابی محتوا رو چیجوری انجام بدیم؟ و جواب به اون بسیار ساده س!؛ با تولید محتوای اختصاصی. تولید محتوای غنی، سوال برانگیز و جذاب میتونه خشتی محکم واسه ساخت دیوار سئو باشه. در ادامه عادی ترین و موفق ترین روشای بازاریابی محتوا رو با هم بررسی میکنیم.

۱- بازاریابی محتوا توسط وبلاگ نویسی

محبوب ترین روش بازاریابی محتوا در چند سال گذشته وبلاگ نویسی بوده. فروشگاه های اینترنتی، شرکتای صنعتی و ارائه دهندگان خدمات از این فرصت خوب بهره بردن. هم اینکه وبلاگ نویسی واسه بعضی به راهی مستقیم واسه کسب درآمد تبدیل شده. یه وبلاگ قوی میتونه شما رو به لیدر بازار تبدیل کنه. بخش مقالات و آموزش سئو وبسیما رو میشه نمونه ای موفق از استفاده فوت وفن بازاریابی محتوا دونست.

فوت وفن وبلاگ نویسی در بازاریابی محتوا

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا توسط وبلاگ نویسی:

  1. تعداد کلمات و مقالات هدف نیس. مهم دقیق شدن و فوکوس کردن بر موضوعی مشخص و چگالی بالا تو یه موضوعه.
  2. متفاوت باشین، بهتره بگیم خودتون باشین!
  3. روش هدف دار مشخصی در انتخاب موضوع و تولید محتوا داشته باشین.

نکته : برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  homatez.com  مراجعه نمایید

از نمونه های موفق در مورد وبلاگ نویسی میشه به سایت همیار وردپرس که به صورت تخصصی در مورد آموزش وردپرس فعالیت میکنه اشاره کرد. هم اینکه سایتی مانند سوخت جت که موفق شده با هدف گذاری روی فضایی پرمخاطب و البته کم رقابت به درآمدزایی مناسبی برسه.

۲- معرفی و بررسی تخصصی اجناس

معمولا صفحات مربوط به اجناس به عنوان لندینگ تبلیغات بنری و کلیکی استفاده می شن در حالیکه همزمان میتونن هدف مناسبی واسه روش هدف دار سئو شما باشن. هرچقدر محتوای تولید شده معرفی بهتری از امتیازات و مشکلات اون محصول به کاربر ارائه دهد شانس شما واسه جلب اعتماد مشتریان افزایش پیدا می کنه. تو یه فروشگاه اینترنتی جلب اعتماد به معنی افزایش فروشه و بازاریابی محتوا ارزون ترین راه واسه رسیدن به این هدف هستش.

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا واسه اجناس:

  1. سادگی از هر چیز مهمتره. خیلی روشن محصول رو معرفی کنین و روشای خرید و دریافت رو واسه کاربر توضیح بدید.
  2. از تصاویر اختصاصی و با کیفیت استفاده کنین و توضیحات کاربردی و تخصصی به کاربر ارائه بدید.
  3. در صفحه یه محصول سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی داره.

عموما فروشگاه های اینترنتی از این فوت وفن استفاده میکنن و شاید اولین و موفق ترین نمونه اون سایت دیجی کالا باشه. حجم محتوای تولیدی واسه هر محصول در این سایت بسیار بالا بوده و مورد توجه کاربران قرار میگیره.

۳- معرفی، نقد و گزارش از خدمات و برنده ها

دوست دارین موثر باشین؟ نقد و گزارش نویسی فوت وفن جدیدی نیس ولی بسیار کارآمده. شما می تونین در مورد هر چیزی گزارش بنویسین. فیلم، رستوران، خودرو، همایش، موزیک و حتی استارت آپا. به سرعت مخاطب جذب میکنین و درآمد خوبی از مقالات سفارشی یا رپورتاژ آگهی دارید. این فوت وفن حتی در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام هم بسیار رایجه. آدمایی که تلاش میکنن روی یه بخش خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز کرده و با ارائه گزارش و نقد کاربردی مخاطبین زیادی به خود جلب میکنن. عموما درآمدزایی این فوت وفن بازاریابی محتوا از تبلیغات هستش.

بازاریابی محتوا از راه  نقد و بررسی اعتبار شما رو افزایش می ده

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا از راه نقد و معرفی:

  1. در مورد یه موضوع مشخص و تخصصی بنویسین. کامل بودن در این کار دشمن شماس.
  2. واسه خوب و بد استانداردهای مشخصی بسازین و همه چیز رو با اون مقایسه کنین.
  3. حتما یه لینک به محصول یا سایت مورد بررسی داشته باشین.
  4. مشارکت کاربران در سایت با شبکه اجتماعی ارزش و اعتبار شما رو مشخص میکنه. حتما فضایی واسه بیان نظر کاربران در نظر بگیرین.

مثل این وب سایتا در ایران بسیار هست و میشه به موارد موفقی مانند دیجیاتو، پدال، فیدیلیو و … اشاره کرد که مستقیما با معرفی اجناس و خدمات بقیه و بررسی تخصصی اونا واسه خود بازاریابی محتوایی میکنن. هم اینکه این فوت وفن در فروشگاه های اینترنتی هم عادی شده و علاوه بر بررسی تخصصی محصول فضایی واسه بیان نظر کاربران هم در نظر می گیرن.

۴- بازاریابی محتوا با تکینک “چیجوری” یا “چیجوری”

اینا سوالاتی عادی تو ذهن مخاطبین هستن که میتونن هر عبارتی رو به دنبال داشته باشن. ممکنه در مورد سلامتی، نظافت، غذا و یا حتی قبولی در کنکور بنویسین. کافیه هر سوالی که تو ذهن کاربر نقش میبندد پاسخی در سایت شما داشته باشه. سایتایی که الان روی این عبارات سرمایه گذاری میکنن روش هدف دار بازاریابی خود رو براساس تولید محتوای زیاد و بازدید کم از هر عبارت هدف برنامه ریزی میکنن. ممکنه عباراتی که جستجو می شن کم باشن ولی گستردگی خیلی بالایی دارن.

جواب گویی به سوالات کاربران فوت وفن عادی بازاریابی محتوا هستش

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا با تکینک جواب به سوالات:

  1. می تونین خیلی حرفه ای باشین ولی کار رو از اول و با آموزش نکات ساده شروع کنین. یکی از اولین مقالات وبسیما با موضوع سئو چیه بوده و این به معنی آموزش از اول تا انتهاست.
  2. مسیرهای دسترسی و وسایل جستجو در سایت شما باید موثر باشن.
  3. کاربران رو در سایت درگیر کنین و فضایی واسه رد و بدل اطلاعات میان اونا مانند بخش نظرات یا فروم جفت و جور کنین.
  4. اگه یه موضوع تخصصی مانند آشپزی، خودرو، کنکور یا مواردی مثل این رو انتخاب کنین سریعتر به نتیجه میرسید.

معمولا سایتای تخصصی کمی در ایران به اینجور موضوعاتی میپرازن و با جستجوی این عبارات به سایتای کامل و قدیمی مانند سیمرغ، بیتوته و … میرسیم. تازگیا دقیق شدن و فوکوس کردن وتخصص در مثل این سایتا دیده میشه و مواردی موفق از بازاریابی محتوا در مورد مد و پوشاک، بیمه، خدمات و بانکی و …. مشاهده میشه.

تکنیکای جانبی در بازاریابی محتوا

روشای پیش رو میتونن با هر کدوم از شکل های جور واجور بازاریابی محتوا که بررسی کردیم مورد استفاده قرار گیرند و ارزش و اعتبار اون رو زیاد کنن. این تکنیکا معمولا به تنهایی جذابیت کافی رو ندارن ولی در کنار روشای اصلی کارایی بسیار زیادی دارن.

۱- جفت و جور اینفوگرافیک

جفت و جور اینفوگرافیک سریعترین راه انتقال اطلاعاته که بدیش اینه در ایران به اون توجه زیادی نشده. به کار گیری اینفوگرافیک واسه کاربران بسیار آسونه و شانس دست به دست شدن اون میان کاربران خیلی بالاست. معمولا این فوت وفن به تنهایی استفاده نمیشه ولی میتونه مکمل مناسبی واسه هر کدوم از روشای دیگه باشه.

تولید اینفوگرام کاری سخته ولی عمر به درد بخور محتوای شما رو شدیدا بالا میبره، نکته ای که اهمیت زیادی در بازاریای محتوا داره.

سه نکته در جفت و جور اینفوگرافیک با هدف بازاریابی محتوا:

  1. فقط اطلاعات مهم و کاربردی رو مطرح کنین.
  2. یه داستان بسازین و با به کار گیری نمودار و تصویر اون رو قابل فهم کنین.
  3. محتوای اینفوگرافیک واسه موتورهای جستجو قابل درک نیس. در کنار اون نیاز به محتوای متنی هم دارید.

تولید اینفوگرافیک در ایران بسیار محدوده و مجموعه های بسیاری به صورت مقطعی و غیرهدفمند در این مورد فعالیت داشتن. شاید خود شمام اینجور تجربه ای رو واسه مجموعه خود داشتین. تازگیا ساخت صفحات لندینگ و اینتراکتیو جانشین اینفوگرام شده و از این بین میشه به سایت روغن پالم که نمونه ای موفقه اشاره کرد.

۲- بهترینا، محبوب ترینا، جدیدترینا

یکی از جذاب ترین روشای بازاریابی محتوا جمع آوری لیستی از بهترین هاست. جدیدترین آهنگا، محبوب ترین اجناس، سریع ترین خودروها یا  هر چیزی مثل اون میتونه یه صفحه یا مقاله جانبی در مورد کاری شما باشه. این صفحات معمولا با تعداد جستجوی بالا میتونن کاربران زیادی رو به سایت شما سرازیر کنن.  شاید یکی از نمونه های باحال سایت زومیت و بخش راهنمای خرید در اون باشه.

بازاریابی محتوا از راه  بررسی تخصصی و مقایسه

سه نکته در فوت وفن ترینا:

  1. انتخاب عنوان مناسب اهمیت بسیار زیادی در موفقیت شما داره.
  2. ساختار محتوا رو ساده نگه دارین.
  3. از منابع معتبر و اطلاعات قابل استناد استفاده کنین.

۳- مصاحبه با افراد سرشناس

مصاحبه با یه شخصیت شناخته شده و محبوب در مورد کاری شما میتونه بر ارزش و اعتبار محتوا و سایت شما اضافه کنه. این نوع محتوا معمولا مخاطبین زیادی رو به خود جلب میکنه، نظرات کاربران رو به همراه داره و در سایتای دیگه بازنشر میشه. عکس العمل کاربران به محتوای شما میتونه تاثیر بازاریابی محتوا رو بیشتر کنه.

مصاحبه با افراد سرشناس با هدف بازاریابی محتو

سه نکته کلیدی در بازاریابی از راه مصاحبه:

  1. به دنبال مشهورترینا باشین.
  2. ساختاری مشخص و روندی استاندارد در گفتگوهای خود داشته باشین.
  3. تصویر، فایل صوتی یا حتی ویدیو میتونه فاصله مخاطب با مهمون شما رو به کمترین حد ممکن برسونه.

این فوت وفن عموما در مجلات اینترنی مورد استفاده قرار میگیره در حالیکه میتونه در هر سایت یا تجارتی کارساز باشه. نمونه موفق در این مورد هفته نامه شنبه س که تونسته در یه مدت کوتاه فاصله میان فعالان بخش استارت آپ و کار و کاسبی رو از بین برداره.

۴- بازاریابی محتوا با به کار گیری ویدیو و پادکست

تحقیقات نشون می ده. زمانیکه به سمت تولید ویدیو و پادکست برید رقابت با شما خیلی سخت می شه. این فوت وفن بازاریابی محتوا هزینه و زمان زیادی از شما صرف میکنه ولی مطمئن باشین ارزش وقت گذاشتن رو داره.

بازاریابی محتوا با ویدیو میتونه اندازه رابطه کاربر با محتوا و سایت شما رو تا ۸۰ درصد زیاد کنه

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا از راه ویدیو:

  1. حتما بودجه ای واسه ساخت ویدیو در نظر بگیرین و با حرفه ایا کار کنین.
  2. از زیرنویس در ویدیو استفاده کنین و در کنار اون محتوای متنی هم منتشر کنین.
  3. ویدیو خود رو در وسایل اشتراک گذاری مانند آپارت و یوتیوب بارگذاری کنین.

اینجا منظور ما سایتای اشتراک گذاری پادکست یا ویدیو نیس بلکه مجموعه هایی مورد نظره که به صورت تخصصی در مورد کاری خود به تولید رسانه مشغول هستن. پادکست وبسیما و سایتای انگیزشی و مجلات اینترنتی تخصصی فعالیتای جالبی در این مورد داشتن.

۵- کتابای الکترونیکی ماندگارترین فوت وفن بازاریابی محتوا

شاید سخت ترین روش بازاریابی محتوا تولید کتابای الکترونیکی باشه. ممکنه فکر کنین به زحمتش نمی ارزه ولی هدف اصلی از این فوت وفن دریافت اطلاعات از کاربرانه. انتشار یه کتاب الکترونیکی رایگان به شما امکان می ده که اطلاعات تکمیلی مانند ایمیل، شماره موبایل و حتی نام افراد رو جمع آوری کنین و در آینده واسه اهداف بازاریابی خود از اونا بهره بگیرین.

جفت و جور کتاب الکترونیکی با هدف بازاریابی محتوا

سه نکته در تولید کتابای الکترونیکی:

  1. کتابا نباید خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه باشن. ۳۰ تا ۵۰ صفحه واسه یه کتاب الکترونیکی ایده آله.
  2. با صفحه بندی و تصاویر مناسب اندازه رضایت کاربران از مطالعه کتاب رو زیاد کنین.
  3. در اول و انتها و حتی میان کلمات کتاب به مجموعه خود و تواناییای اون اشاره کنین تا فرصت کپی شدن اون رو از رقبا بگیرین.

تجربه وبسیما در مورد تولید کتابای الکترونیکی بسیار موثر بوده و با منتشر کردن ۳ جلد کتاب تخصصی موفق شده در مدت یه سال ۱۵۰۰۰ کاربر رو به خود جلب کنه. این کتابا در سایتا و مجلات معتبر اینترنتی بررسی و بازنشر شده که نشون دهنده نفوذ و تاثیر این فوت وفن بازاریابی محتوا هستش.

بازاریابی محتوا با کپی کردن ممکن نیس!

تولید محتوا با جستجو شروع میشه. ممکنه ایده اولیه از دیدگاه یکی از کاربران یا سوال یکی از مشتریان به ذهن شما برسه ولی قبل از شروع به نوشتن نیاز به جستجو دارین. موضوع رو انتخاب کنین در اینترنت جستجو و بخونین و عکس العمل کاربران به محتوای موجود در اینترنت رو بررسی کنین. بعد از انتخاب پایانی مسئله از نگاه خود تحلیل کنین؛ ایرادی نداره که از محتوای موجود در اینترنت الهام بگیرین ولی مراقب باشین که به سمت کپی کردن کشیده نشید.

بعد از جفت و جور متن اون رو واسه موتورهای جستجو هم بهینه کنین، از تصویر و ویدیو واسه درک بهتر مخاطب بهره بگیرین و با جواب دهی به سوالات کاربران پشتیبان محتوای خود باشین.