تیر ۲۳, ۱۳۹۹

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ چیه؟

به نظر فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی مدرن، بازاریابی یعنی:

فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از راه روند مبادله

اصل و بخش اساسی نظام بازاریابی، نیاز و خواسته های انسانه. محصول زاییده نیاز بشره، هر چیزی رو که خدمتی ارائه دهد یا احتیاجی رو برآورده سازه میشه محصول به حساب آورد که شامل افراد، جاها، سازمانا، خدمات و عقایده. یعنی محصول یعنی چیزی که قادر به ارضای یه خواسته باشه. نیاز بیان کننده حالت محرومیت احساس شده در فرده. اجناس به هر اندازه که خواسته های فرد رو برآورده کنن، دارای ارزش هستن. خواسته در بازاریابی، شکل برآورده ساختن نیازهاست و درخواست توانایی رفع خواسته س.

بازاریابی یا مارکتینگ چیه

اصل و بخش اساسی نظام بازاریابی، نیاز وخواستهای انسانه

بازاریابی از وقتی آغاز میشه که فرد تصمیم میگیره نیازها وخواسته هاش رو از طریقی خاص که آن رو “مبادله” می گیم، ارضا کنه. مبادله یکی از چهار انتخاب گوناگونیه که فرد واسه ارضای نیازای خود از آنها استفاده میکنه.

  • اولین انتخاب خود تولیدیه. آدم گرسنه، گرسنگی خود رو از راه شکار و . . . برطرف می کنه. در این جا نه بازاری هست و نه بازاریابی.
  • دومین انتخاب فرد استعانت از دیگرونه. فرد گرسنه از فردی دیگه به عنوان کار خیر غذا می خواد و چیزی جز تشکر عرضه نمیدارد.
  • سومین انتخاب فرد اعمال زوره. فرد گرسنه می تونه با زور یا دزدی غذا رو از چنگ دیگری در بیاره. در این جا از قدر دانی خبری نیس.
  • چهارمین انتخاب فرد مبادله س. فرد گرسنه می تونه به کس دیگه ای که غذا داره مراجعه کرده، منبعی رو واسه مبادله با غذا پیشنهاد کنه. این منبع می تونه پول، محصول یا خدمتی باشه که واسه صاحب غذا دارای ارزشه.

در مبادله باید ۳ شرط زیر برقرار باشه:

  1. دو طرف وجود داشته باشه
  2. هر طرف چیزی با ارزش واسه طرف دیگه داشته باشه
  3. هر طرف مجاز به پذیرش یا رد پیشنهاد طرف دیگه باشه اگه این شرایط موجود باشه، امکان مبادله هم وجود داره.

تعریف بازار

تعریف بازار یعنی “محلی واسه مبادلات بالقوه” اگه واسه محصول یا خدمت ما حتی یه نفر هم وجود داشته باشه، می تونیم بگیم که بازار هست. اندازه بازار به تعداد آدمایی بستگی داره که:

  1. به محصول به معنی عام یا شی مورد نظر علاقمند هستن.
  2. حاضرن منابع لازم رو واسه به دست آوردن محصول مبادله کنن.

تعریف بازار ما رو به معنی بازاریابی میرسونه.

بازاریابی یعنی تلاش در جهت از قوه به فعل درآوردن مبادلات واسه ارضای نیازها و خواسته های بشر.

ابعاد جورواجور مارکتینگ و بازاریابی

ابعاد جورواجور مارکتینگ

۹ جنبه جور واجور مارکتینگ

۱. بازار گرایی

گرایش به بازار و نیاز مشتریان اولین ویژگی بازاریابی جدیده. مدیر کامیاب کسیه که سازمان رو با شرایط روز همگام کنه و این وقتی شدنیه که کارکنان و مدیران گرایش به بازار رو به عنوان یه فرهنگ و بینش قبول کنن و دنبال کنن.

۲. بازار شناسی

“شناخت” لازمه هر حرکت عاقلانه و هر تصمیم اصولیه. شناخت بازار تلاشی نظام منده واسه گردآوری، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به همه اجزای تشکیل دهنده نظام بازار و همه عواملی که بر نظام بازار تاثیر می ذارن.

۳. بازاریابی


بازاریابی یعنی جستجو واسه پیدا کردن مناسبترین بازار و بخشایی که سازمان می تونه در اون جا به صورت به درد بخور تر و موثرتر حضور یابد و پاسخگوی نیاز و خواسته مردم باشه. بازاریابی یعنی بخش بندی یا تقسیم بازارها و تعیین اجناس شرکت واسه مناسب ترین بازارها.

نکته : برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  homatez.com  مراجعه نمایید

۴. بازار سازی

بازارسازی یعنی نفوذ در بازار و معرفی و شناساندن سازمان و اجناس و خدمات اون با به کار گیری عوامل قابل کنترل بازاریابی (۴P: محصول، قیمت، پخش و تبلیغ) . بازاریابان با استفاده درست و اصولی این عوامل می تونن در شرایط جور واجور جایگاهی در بازار واسه خود به دست آورند و با سیاستا و برنامه های مناسب سهم بیشتری از بازار رو در اختیار بگیرن.

۵. بازار گردی

بازارگردی وظیفه ایه که بازار یاب رو مجبور می سازه تا بیشتر از بقیه با تحولات و تغییرات بازارها آشنا شه. این آبعضی وقتا از راه حضور در صحنه رقابت و مبادله و مشاهده بازارها شدنیه. شرکت کردن در نمایشگاهها، بازدید از بازارای جورواجور و بودن در محیط بازار، دید مدیران رو بازتر می سازه. یعنی، مهمترین نقش بازار گردی تقویت و بعضی وقتا تغییر “دید” است.

۶. بازار سنجی

بازار سنجی یعنی تحلیل موقعیت بازار با در نظر گرفتن آنچه بودیم و داشتیم، آنچه هستیم و داریم و آنچه باید داشته باشیم. همه اجناس و خدمات و سازمانا دارای منحنی عمر خاصی هستن که این منحنی شامل مراحل معرفی یا، رشد، بلوغ و اشباع، و افوله و هر مرحله شرایط خاص ای داره که بازاریاب باید براساس این ویژگیا واکنشای مناسبی نشون بده. بازار سنجی یا ارزشیابی و امتحان فعالیتای سازمان، نقاط قوت و ضعف رو خوب نمایان می سازه.

۷. بازار داری

بازار داری یعنی حفظ مشتریان الان و تشویق آنون به خرید بیشتر و موندگاری خرید از راه ایجاد “رضایت” در آنون. آبعضی وقتا از رفتار مشتریان، رابطه برقرار کردن با آنون، داشتن اطلاعات روانشناختی و جامعه شناختی و هم اطلاع داشتن از حرکات و امکانات رقبا نقش مهم ای در حفظ مشتری داره.

۸. بازار گرمی

واسه بازار داری لازمه بازار گرمی رو از کفمون نره. بازارگرمی یعنی تبلیغات و تشویقات به موقع جهت آگاه ساختن، راضی کردن و تشویق مشتریان واسه رابطه بیشتر با سازمان و خرید از آن و مقابله با حرکات حریف. یکی از مهمترین وسایل بازار گرمی به کار گیری خلاقیتا، نوآوریا و ابتکاراته.

۹. بازار گردونی

بازار گردونی یعنی مدیریت بازار که شامل برنامه ریزی، اجرا و کنترل امور جورواجور بازار و ابعاد جور واجور بازاریابیه. بازارگردانی شامل تنظیم روش های هدف دار و برنامه ها، سازماندهی و اجرای همه امور مربوط به شناساندن و معرفی اجناس شرکت به بازارا، نظارت بر فعالیتا واسه رسیدن به اهداف سازمان و ایجاد رضایت واسه مشتریان و جامعه س.

با در نظر گرفتن ابعاد جورواجور مارکتینگ میشه گفت واژه مناسب واسه Marketing “بازار گردونی” است که همون “مدیریت بازار” است و همه امور مربوط به برنامه ریزی، اجرا و کنترل فعالیتای جورواجور رو در بر میگیره.

گسترش اینترنت و تغییر روشای بازاریابی

با گسترش اینترنت کم کم روشای بازاریابی هم دچار تغییر شد. ست گودین یکی از خلاق ترین و مشهورترین بازاریابان جهان در کتاب معروف خود یعنی بازاریابی اجازه ای (Permission Marketing) در سال ۱۹۹۹ این تغییرات رو پیش بینی کرد و به شکل جدیدی از بازاریابی با عنوان بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای اشاره کرد. این نوع بازاریابی چندین سال بعد بوسیله پیشرفت دهندگان وسیله معتبر اتوماسیون مارکتینگ هاب اسپات یعنی برایان هالیگان و دارمش شاح به طور گسترده تبلیغ و گسترش داده شد و به یکی از بهترین روشای بازاریابی واسه شرکتای کوچیک و متوسط تبدیل شد. وبسیما ثبت نام کارگاه آموزش دیجیتال مارکتینگ خود رو شروع کرد.

در این روش شما برخلاف روشای سنتی بازاریابی (برونگرا) بر اساس ایجاد معطلی در زندگی ادما از راه تبلیغات در تلویزیون، رادیو، بیلبورد و … با تولید محتوایی که به افراد اطلاعات به درد بخور بده بوسیله اونا کشف میشین. در واقع شما با دادن اطلاعات به درد بخور به آدما به منبع قابل اطمینانی تبدیل میشین که اونا واسه خرید اجناس و خدماتتون راغب می شن. وسایل اصلی این روش عبارتند از:

  • سایتا و وبلاگا
  • موتورهای جستجوی اینترنتی (مانند گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و لینکدین و …)
  • و …

بازاریابی محتوایی چیه؟

بازاریابی محتوایی زیرشاخه ای از بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای حساب می شه. در این روش صاحبان یه کار و کاسبی تلاش می کنن تا با تولید محتوای به درد بخور و هدف دار در سایت خود، افراد رو از راه موتورهای جستجو (مانند گوگل) وارد سایتشان کرده و به بازاریابی و تبلیغ اجناس و خدماتشون بپردازند. این وسط آشنایی با سئو یا بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو در گرفتن رتبه های بالا در یافته های جستجو بسیار لازمه. با این کار افراد با جستجوی کلمات کلیدی سایت شما رو در بالاترین جایگاه یافته های جستجو دیده و به سرعت روی اون کلیک کرده و وارد اون می شن.

واسه آشنایی تکمیلی با روش بازاریابی محتوایی و سئو محتوا می تونین کتاب اختصاصی سایت وبسیما رو که به طور کامل رایگان در اختیار شما قرار داده شده رو از راه لینک زیر دانلود کرده و بخونین:

 دانلود کتاب بازاریابی محتوا محور یا سئو محتوا