مهر ۱۰, ۱۳۹۹

بازدیدکننده سایت به کجا نگاه میکند؟

نکته : برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  homatez.com  مراجعه نمایید

تحلیل کارکرد بازدیدکننده سایت

تحقیقات زیادی واسه چگونگی برخورد بازدیدکننده سایت با محتویات اون صورت گرفته که یکی از این تحقیقات به بررسی نقاطی که چشم افراد توجه بیشتری به اونا میکنه، میپردازه. پس از ورود به سایت، کاربران خیلی سریع و در عرض چند ثانیه صفحات اینترنتی رو بررسی میکنن که با چیزی که معمولا واسه مطالعه کتاب یا مجله استفاده می شه فرق زیادی داره.

تو یه بررسی علمی راه نگاه کاربران، ۲۳۲ نفر آزمایش شدن که در کل هزاران صفحه اینترنتی رو دیدن. کارکرد اونا در روبرو شدن با صفحات جور واجور به عنوان بازدیدکننده سایت، شکل و فرمت مشابهی داشته و تقریبا مثل حرف F بوده. بطور دقیقتر:

  • چشم بازدیدکننده سایت در اول حرکتی افقی داشته و بخش بالایی صفحه رو به شکل کامل پوشش می ده.
  • پس از اون با یه حرکت عمودی که معمولا در سمت چپ مانیتوره نگاه خود رو پایین آورده تا به حرکت افقی دوم برسیم.
  • در ادامه نگاه افراد دوباره با حرکتی عمودی به سمت پایین اطلاعات صفحه رو بررسی میکنه، حرکت چشم در این مرحله کندتر بوده و دقت بیشتری به محتویات میشه.

در نظر داشته باشین که واسه کاربران ایرونی این شکل میتونه کمی تغییر کرده و به سمت راست صفحه (به دلیل زبون فارسی) کشیده شه، البته این واسه کاربرانی صادقه که کمتر بازدیدکننده سایتای خارجی بودن.

تصاویر گرمایی ارائه شده در ادامه واسه سه سایت جور واجور با رنگهای قرمز، زرد و آبی مشخص شدن. بخشای قرمز بیشترین توجه رو به خود جلب میکنن و قسمتای زرد رنگ در رتبه دوم هستن. بخشای آبی با احتمال خیلی کم بوسیله بازدیدکننده سایت دیده یا خونده شدن و بخشای خاکستری هیچوقت مورد توجه واقع نشدن.

بازدیدکننده سایت

محلایی که بیشتر مورد توجه بازدیدکننده سایت قرار می گیرن

  1. تصویر اول از راست مربوط به یه نمونه صفحه یافته های جستجوی گوگله.
  2. تصویر دوم یه صفحه معرفی محصول در فروشگاه اینترنتیه.
  3. تصویر سوم صفحه درباره ما از یه سایت شرکتیه.

بررسی این تصاویر یافته های زیر رو بدست می ده:

  • با اینکه تفاوتهایی هست ولی در هر سه تصویر میشه شکل F رو دید.
  • در تصویر میانی که مربوط به صفحه محصوله شکل F کمی تغییر کرده و باکس بالا سمت راست که مربوط به قیمت و اضافه کردن به سبد خریده توجه زیادی به خود جلب کرده.
  • تصویر مربوط به موتور جستجو نشون می ده بازدیدکننده سایت توجه خاص ای به بخش بالایی یافته های داشته و کمتر به بخش پایینی اون دقت میکنن.

به کار گیری یافته های بررسی بازدیدکننده سایت

بررسی و تحلیل کارکرد بازدیدکننده سایت این امکان رو به ما می ده تا چیزی که از نظر خودمون اهمیت بیشتری داره رو در برابر دید کاربران بذاریم، با این راه و روش نکات زیر رو به شما پیشنهاد می دیم:

  • بازدیدکننده سایت نوشته ها و مطالب رو به شکل کامل و دقیق مطالعه نمی کنه، خوندن کلمه به کلمه و با دقت در اینترنت جایگاهی نداره مگه اینکه فرد نیاز خاص ای به موضوع نوشته داشته باشه.
  • دو پاراگراف اول متن باید شامل مهمترین نکات بوده و جذابیت لازم رو واسه تشویق فرد به مطالعه باقی مطلب داشته باشه. معمولا افراد کمتری تموم مطلب رو مطالعه میکنن.
  • بازدیدکننده سایت هنگام مطالعه هر خط فقط دو کلمه اول رو خونده و توجه کمتری به کلمه سوم به بعد میکنه، در نتیجه به کار گیری عنوان واسه بخشای جور واجور، ارائه اطلاعات با شماره گذاری و لیست و پاراگراف بندی متن میتونه به انتقال سریعتر مفاهیم کمک کنه.

با در نظر گرفتن اینکه بازدیدکننده سایت در اینترنت به شکل متفاوتی مطالب رو مطالعه میکنن، شمام باید به شکل دیگری محتوا رو ارائه بدید تا بیشترین حد بازدهی رو از هر بازدیدکننده سایت بهمراه داشته باشه. چیزی که از نظر خودتون اهمیت و تاثیر بیشتری بر موفقیت تجارت شما داره رو در مکانی مناسب یعنی همون جایی که بازدیدکننده سایت به اون نگاه میکنه بذارین.