برچسب گذاری صحیح در سایت

برچسب چیه؟

دسته بندی و برچسب گذاری هردو کاربرده های خود رو در ارائه مطالب سایت یا وبلاگ دارن. واسه حفظ سادگی و دسترسی بهتر کاربران به مطالب سایت پیشنهاد میشه که تعداد دسته ها رو بیشتر از پنج عدد قرار ندین. کاربران واسه دسترسی به موضوع مشخصی در سایت شما از دسته ها استفاده میکنن و زیاد بودن تعداد اون میتونه موجب سردردگمی اونا شه، هم اینکه محدود بودن اون به نویسنده این امکان رو می ده تا موضوع مقاله بعدی خود رو بدون هیچ سختی ای انتخاب کرده و محل نمایش درست اون رو تعیین کنه. برچسب گذاری هم با هدفی مشابه به کار میره و ترکیب این دو میتونه راهنمای مناسبی واسه کاربران در پیدا کردن مطالب مورد نظرشون در سایت شما باشه. در این مقاله به چگونگی درست به کار گیری برچسب ها یا همون Tag می پردازیم.

برچسبا دسته بندیای خاص و کوچیک تر رو واسه مطالب سایت شما انجام میدن و به محتوای هر نوشته بستگی دارن در حالیکه دسته بندی براساس موضوع نوشته انجام میشه. واسه ایجاد رابطه بین مطالب در دسته جور واجور باید از برچسب گذاری استفاده کنین.

مثلا فرض کنین که شما مطلبی در مورد فیلم “گذشته” به کارگردانی “اصغر فرهادی” نوشته اید، بطور حتم دسته بندی این مطلب چیزی مانند “نقد فیلم” یا “معرفی فیلم” هستش و انتخاب عبارت “اصغر فرهادی” به عنوان دسته نمی تونه انتخاب مناسبی باشه. با این حال در دسته “اخبار سینما” شما مطلبی در مورد تقدیم جایزه اسکار به اصغر فرهادی منتشر کردین. حال فرض کنین که کاربر سایت شما در حال خوندن مطلب مربوط به فیلم “گذشته” بوده و تمایل داره که اطلاعات بیشتری در مورد کارگردان اون داشته باشه.

اگه شما در هردو مطلب گفته شده برچسب “اصغر فرهادی” رو تعریف کرده باشین کاربر میتونه بدون هیچ سختی ای و با کلیک روی اون تموم مطالبی که انگار با “اصغر فرهادی” در ارتباطه رو مشاهده کنه. همین مثال رو می تونین در مورد هر زمینه کاری یا موضوع دیگه ای بکار ببرین. در واقع برچسبا کلمات مهم در متن شما هستن (با کلمات کلیدی اشتباه نگیرید).

با امید به اینکه مثال بالا شما رو در انتخاب برچسب واسه مطالب سایت راهنمایی کرده باشه، ۴ نکته اساسی که در برچسب گذاری اهمیت خاص دارن رو در ادامه میگیم:

۱- برچسب باید کوتاه باشه

یه قانون کلی در بر چسب گذاری اون هستش که باید کوتاه باشن و در زبون فارسی بهتره که بیشترین حد از سه کلمه استفاده کنین. به کار گیری عبارات طولانی یا جمله روش درستی نیس. شما باید در چند عبارت کوتاه تموم موضوعاتی که به نوشته مربوط می شن رو مشخص کنین. اگه به مثال بالا برگردیم واسه مطلبی در مورد نقد فیلم “گذشته” برچسبایی مانند “اصغر فرهادی” و “فیلم گذشته” مناسب هستن.

برچسب مطالب

به کار گیری Tagای طولانی

در تصویر بالا که مربوط یه یه سایت فروشگاهیه واسه هر Tag از یه کلمه استفاده شده ولی تعریف نادرست اونا در بخش مدیریت موجب شده که از همدیگه جدا نباشن و به عنوان یه عبارت طولانی شناخته شن!

۲- تعداد برچسبای یه نوشته کم باشه

به کار گیری Tag به هدف راهنمایی کاربران در پیدا کردن مطالب در رابطه انجام میشه. با زیاد کردن تعداد اونا موجب پریشونی و گیجی کاربران، زیاد شدن زیادتر از اندازه صفحات سایت و ایجاد دسته بندیایی کم استفاده و ناجور میشین. در نظر داشته باشین که گوگل زمان مشخصی رو در روز واسه بررسی و ایندکس سایت شما اختصاص می ده، زیاد بودن صفحات بی مصرف موجب ندیده گرفته شدن صفحات اصلی سایت و گمراه کردن روباتای گوگل می شه.

برچسب گذاری

یه نمونه اشتباه برچسب گذاری در سایتای فروشگاهی

۳- از Tagای قبلی استفاده کنین

موضوعات مورد علاقه کاربران سایت رو شناسایی کنین و به درستی رو به عنوان برچسب بکار ببرین. تعدادی مشخص و از پیش تعیین شده برچسب داشته باشین و در هر نوشته متناسب با محتوای اون از اونا استفاده کنین. تعریف Tag خیلی خاص و غیرعمومی واسه هر مطلب کار اشتباهیه چون ممکنه دیگه هیچ نوشته ای مربوط به اون نداشته باشین و یا اون Tag مورد توجه و نیاز کاربران سایت نباشه. بطور مثال انتخاب نام یه محصول فروشگاهی به عنوان برچسب اصلا مناسب نیس چون شما هیچوقت محصول دیگری با همون نام دارید.

۴- به فرق اونا با دسته دقت کنین

نکته : برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  homatez.com  مراجعه نمایید

نام دسته بندیای سایت رو به عنوان برچسب مطالب استفاده نکنین. دسته بندیا به تنهایی مطالب مربوط به خود رو به کاربران نشون میدن. قرار دادن اونا به عنوان Tag و نمایش در صفحه ای جدید با محتوای برابر نتیجه ای جز تاثیر منفی بر سئو سایت نخواد داشت و کاربران شما رو در پیدا کردن مطالب کمک نمی کنه.

برچسب گذاری اشتباه چه مشکلاتی رو واسه سایت بوجود میاره؟

میشه گفت صفحاتی که به اشتباه و از راه برچسب گذاری درست می شن به ۳ دسته اصلی تقسیم می شن:

۱- Duplicate Content یا تولید محتوای تکراری

اگه شما برچسبایی رو انتخاب کنین که دقیقا محتوای برابری دارن محتوای تکراری تولید کردین. مثلا ممکنه برچسبی با عنوان “رستوران با موسیقی زنده” داشته باشین و همزمان از برچسب دیگری با عنوان “موسیقی زنده در رستوران” استفاده کنین. در عمل رستورانایی که در صفحه این دو برچسب نشون داده می شن به طور کامل برابر هستن و محتوای دو صفحه بسیار به هم نزدیک هستش.

۲- Cannibalization یا شباهت موضوعی صفحات

بعضی وقتا صفحاتی در سایت درست می شن که معنی برابری رو به کاربر و گوگل القا میکنن ممکنه این صفحات محتوای برابری نداشته باشن ولی واسه یه عبارت مشابه هدف گذاری شده باشن. مثلا اگه در مورد رستوران بارزیل مطلبی نوشته باشین و برچسب اون رو “رستوران بارزیل” انتخاب کنین دو صفحه در سایت ایجاد کردین که گوگل اونا رو با یه موضوع مشابه شناسایی میکنه.

در این شرایط هم گوگل و هم شما نمیدونین که کدوم صفحه گزینه بهتری واسه کسب جایگاه در عبارت “رستوران بارزیل” هستن. در اینجور شرایطی این دو صفحه ارزش همدیگه رو کاهش میدن.

ممکنه به جای اینکه یکی از اونا رتبه بالایی به دست بیاره هردو در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شن ولی رتبه مناسبی نداشته باشن.

۳- Zombie Pages یا صفحات بی ارزش

صفحات برچسب ارزش و اعتبار بالایی از نظر گوگل دارن و شانس اونا واسه کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل زیاده. ولی نمیشه هر عبارتی رو در صفحاتی مثل این هدف گذاری کرد. مثلا خیلی بعیده که یه برچسب در عباراتی مانند “رستوران”، “دانلود”، “۳D” یا مواردی مشابه اون جایگاه به دست بیاره. اگه عنوان برچسب شما خیلی کوتاه و عمومی باشه صفحه تولید شده به طور کامل بی ارزش یا اصطلاحا Zombie هستش.

اگه تعداد صفحات زامبی تو یه سایت زیاد باشه زمان رباتای گوگل صرف بررسی و ایندکس اونا شده در نتیجه سرعت ایندکس صفحات مهم تر مانند خود مقاله یا محصول کم میشه. اگه تعداد صفحات بی ارزش در سایت شما زیاد باشه اعتماد گوگل به کیفیت محتوای اون از بین میره.

اشتباهات عادی در برچسب گذاری سایت

واسه درک بهتر این سه مورد به تصویر بالادقت کنین. در این تصویر سیستم برچسب گذاری یکی از سایتای شناخته شده و معتبر فارسی بررسی شده و شکل های جور واجور اشتباهات انجام شده در اون میشه دید.

برچسب گذاری رو میشه یکی از وسایل مهم در روش هدف دار سئو دونست و رعایت استانداردهای اون یکی از مهمترین وظایف ما پس از تولید محتوا هستش. در کارگاه آموزش سئو و تولید محتوا به صورت کامل در مورد استانداردهای برچسب گذاری و تاثیر اون بر سئو صحبت می کنیم.

سخن پایانی

برچسبا میتونن تاثیر زیادی بر سئو سایت شما داشته باشن و هم اینکه به هدف افزایش کارایی سایت استفاده می شن؛ البته به شرطی که به درستی از اونا استفاده کنین.

قرار دادن کلمات کلیدی مورد نظرتون به عنوان Tag و استفاده زیادتر از اندازه از اونا تاثیری بر بهتر شدن رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل نخواد داشت و حتی ممکنه واسه شما جریمه بهمراه داشته باشه. امروزه در اینترنت با صفحاتی مواجه میشیم که در پایین مطلب تعداد بسیار زیادی برچسب مشابه رو بکار میبرن و بعضی از اونا رتبه مناسبی هم در نتایج جستجوی گوگل بدست آورده ان.

وبسیما به شما اطمینان می ده که رتبه کسب شده به دلیل به کار گیری برچسبای زیاد و مشابه نبوده و شاید به دلایل دیگری مانند ضعیف بودن بقیه رقبا در این جایگاه هستن. پیشنهاد میکنیم که به خوانندگان سایت خود احترام بذارین و کارایی سایت رو فدای تکنیکای نادرست سئو نکنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *