دانلود پایان نامه رشته حقوق درباره گروه های تروریستی

از آغاز جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید و اندکی پس از اتمام جنگ پایان پذیرفت. سومین موج هم در خلال جنگ سرد با شدت کمی آغاز و پس از پایان جنگ سرد به اوج رسید از موارد به وقوع پیوسته در امواج مذکور می‌توان به نسل کشی ارامنه، آشوریان ویونانیان توسط ترکان عثمانی در خلال و پس از جنگ جهانی اول، نسل‌کشی یهودیان – معروف به هولوکاست – توسط آلمان نازی اخراج میلیون‌ها آلمانی از لهستان و چک و اسلواکی و دیگر مناطق اروپای شرقی پس از پایان جنگ جهانی دوم و کشتار بوسنی یایی های مسلمان توسط صرب‌های بوسنی پس از پایان جنگ سرد در دهه 90 میلادی اشاره کرد. کمیسیونی از کارشناسان سازمان ملل که جهت رسیدگی به وقایع بوسنی و هرزوگوین تشکیل شده بود، در ماه فوریه۱۹۹۳ «پاکسازی قومی»راجرمی علیه قوانین بین‌المللی توصیف کرده‌اند. اگرچه امروزه مفهوم «پاکسازی قومی» به‌خوبی فهمیده شده‌است، اما بر خلاف نسل‌کشی وارد اسناد حقوق بین الملل نشده و به عنوان جزئی از جرایمی که پیشتر تعریف شده، یعنی جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی طبقه بندی می‌شود”.
نمونه بارز«پاکسازی قومی»در این سالها عملکرد دولت اسلامی (داعش) در عراق است که به کشتار ،اخراج وتبعید گروه های مذهبی غیر سنی مانند شیعیان و ترکمن های عراق و غیر دینی مانند مسحییان و یزیدیهای عراق دست زده است در این خصوص سازمان عفو بین الملل در تاریخ 02/09/ 2014 این گروه افراطی سنی را به” پاکسازی قومی سیستماتیک ” متهم کرد و نوشت که آنها در مناطق شمالی عراق کوشیده اند آثار تمام اقوام غیر عرب و غیر سنی را از منطقه پاکسازی کنند در این نشست ویژه که با حضور دیپلمات‌هایی از 47 کشور عضو برگزار شد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکوم کردن نقض سیستماتیک حقوق بشر و قوانین بین‌المللی توسط تروریست‌های دولت اسلامی در عراق مورد بررسی قرار گرفت. در این پیش نویس از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و رئیس جدید آن شاهزاده زید الحسین خواسته شده که یک گروه تحقیقاتی برای بررسی نقض حقوق بشر توسط دولت اسلامی به عراق اعزام شود. همچنین از جامعه بین المللی خواسته شده که تلاش‌های خود را برای کمک به عراق در برقراری صلح، ثبات و امنیت در مناطق تحت کنترل داعش تشدید کند.
شورای حقوق بشر در این نشست خود اعلام کرد که هشت هزار مسیحی به دلیل اقدامات وحشیانه دولت اسلامی فرار کرده‌اند، نقض آشکار حقوق بشر در عراق رخ می‌دهد و این کشور شاهد پاکسازی قومی و نژادی است. یک میلیون و 200 هزار نفر در عراق آواره شده‌اند که نیمی از آنها کودک هستند. در این نشست تاکید شد که افراد مسلح در عراق هزاران تن را کشته‌اند و جامعه بین‌المللی باید با این خشونت‌ها مقابله کند. این شورا با بیان اینکه دولت اسلامی کودکان را مجبور به شرکت در درگیری‌ها می‌کند اعلام کرد که داعش اقلیت‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را هدف حملات خود قرار داده است.
2-2-4) تبعیض علیه گروه های قومی

برای بررسی وروشن شدن موضوع تبعیض نژادی وصحت و سقم ادعای روسیه در خصوص در معرض خطرتبعیض نژادی قرار داشتن روس تباران اکراین ( مخصوصا ساکنان کریمه) به بررسی دیدگاه وتعریفی که کنوانسیون‌ بین‌المللی‌ رفع‌ هر نوع‌ تبعیض‌ نژادی‌ ارائه می دهد ، می پردازیم.
در ماده یک این کنوانسیون موضوع بشرح ذیل تصریح شده:
1- در قرارداد حاضر اصطلاح‌ “تبعیض‌ نژادی‌” به‌ هر نوع‌ تمایز و ممنوعیت‌ یا محدودیت‌ و یا رجحانی‌ که‌ براساس‌ نژاد و رنگ‌ یا نسب‌ و یا منشأ ملی‌ و یا قومی‌ مبتنی‌ بوده‌ و هدف‌ یا اثر آن‌ از بین‌ بردن‌ و یا در معرض‌ تهدید و مخاطره‌ قراردادن‌ شناسایی‌ یا تمتع‌ و یا استیفاء در شرایط‌ متساوی‌ از حقوق‌ بشر و آزادی‌های‌ اساسی‌ در زمینه‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ و فرهنگی‌ و یا در هر زمینه‌ دیگری‌ ازحمایت عمومی باشد ،اطلاق می شود.
2- قرارداد حاضر ناظر به‌ تمایزات‌ و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و یا رجحاناتی‌ که‌ هر یک‌ از دول‌ عاقد قرارداد بین‌ اتباع‌ خود و اتباع‌ سایر دول‌ قائل‌ می‌شوند نخواهد بود.
3- مقررات‌ قرارداد حاضر را نباید طوری‌ تفسیر نمود که‌ در مقررات‌ قانونی‌ دول‌ عاقد راجع‌ به‌ تابعیت‌ و ملیت‌ و قبول‌ تابعیت‌ به‌ نحوی‌ از انحاء مؤثر واقع‌ شود. مشروط‌ بر اینکه‌ مقررات‌ مزبور علیه‌ ملیت‌ خاصی‌ قائل‌ به‌ تبعیض‌ نباشد.
4- تدابیر خاصی‌ که‌ صرفاً به‌ منظور تأمین‌ ترقی‌ شایسته‌ برخی‌ از گروههای‌ نژادی‌ یا قومی‌ یا افرادی‌ که‌ برای‌ تمتع‌ و استیفاء از حقوق‌ بشر و آزادیهای‌ اساسی‌ در شرایط‌ متساوی‌ محتاج‌ حمایت‌اند اتخاذ شده‌ باشد ـ به‌ منزله‌ تدابیری‌ که‌ جنبه‌ تبعیض‌ نژادی‌ دارند تلقی‌ نخواهد گردید مشروط‌ بر اینکه‌ این‌ اقدامات‌ منجر به‌ برقراری‌ حقوق‌ متمایز برای‌ گروههای‌ نژادی‌ مختلف‌ نشود و پس‌ از حصول‌ هدف‌هائی‌ که‌ موجب‌ اتخاذ تدابیر مذکور گردیده‌ بود ادامه‌ نیابد.
2-2-5)گاهشمار بحران اکراین
با نیم نگاهی به گاهشمار تحولات بحران اکراین می خواهیم بدانیم که آیا رفتار مخالفان دولت ویکتور یانوکویچ (رئیس جمهور وقت وطرفدار روسیه) با آیتم های تعریف شده برای تروریسم وپاکسازی قومی تبعیض همخوانی دارد یا خیر؟
نقطه شروع بحران اکراین به این صورت بود که در 21 نوامبر 2013 رئیس جمهور ویکتور یانوکویچ اعلام کردکه کی یف مراحل انعقاد یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا را رها کرده وحاضر به امضای آن نیست. در پی این خبر نا آرامی هایی در پایتخت شروع شد واز 30 نوامبراین نا آرامی ها با چاشنی خشونت همراه شد.
سرویس بین‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی رویدادهای مهم در بحران سیاسی اکراین را به شرح زیر اعلام کرد.
21 نوامبر سال 2013 میلادی :دولت “ویکتور یانوکوویچ” رئیس جمهوری اکراین رد توافقنامه تقویت مناسبات با اتحادیه اروپا و در عوض تلاش برای برقراری همکاری نزدیک تر با روسیه را اعلام کرد.معترضان به خیابان ها آمدند.
30 نوامبر :تصاویر معترضان که با باتوم های پلیس خونین شده بودند به سرعت منتشر و موجب جلب حمایت مردم از تظاهرات شد.
1 دسامبر :حدود 300 هزار معترض در میدان استقلال کیف جمع شدند که بزرگترین تجمع از زمان انقلاب نارنجی در سال 2004 میلادی تاکنون بود.فعالان ساختمان شهرداری کی یف را تصرف کردند.
22 ژانویه سال 2014 میلادی: سه معترض در درگیری های میان پلیس و تظاهرکنندگانی که سنگر درست می کردند ، کشته شدند.
28 ژانویه :نخست وزیر اکراین استعفا و پارلمان قوانین شدید ضد اعتراضات را که موجب خشونت شده بود لغو کرد.
16 فوریه :فعالان مخالف در ازای آزادی 234 معترض بازداشت شده به تصرف ساختمان شهرداری کی یف پایان دادند.
18 فوریه : معترضان به صفوف پلیس حمله کردند و پس از اینکه پارلمان مانع اصلاح قانون اساسی در زمینه محدود کردن اختیارات رئیس جمهور شد در مقابل پارلمان آتش به پا کردند .نیروهای پلیس ضد شورش با توسل به خشونت سعی کردند معترضان را از میدان استقلال عقب برانند.در این درگیری ها دست کم 26 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.
20 فوریه :  ساعاتی پس از اعلام آتش بس ، خشونت و درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس ضد شورش از سر گرفته شد.بیش از 80 نفر از جمله شمار زیادی از معترضان به ضرب گلوله کشته شدند.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

21 فوریه :رهبران معترضان و یانوکوویچ بر اساس طرحی به میانجیگری اروپا درباره تشکیل دولت جدید و برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کردند.پارلمان اختیارات رئیس جمهوری را کاهش و به آزادی یولیا تیموشنکو رقیبش از زندان رای داد.یانوکوویچ پس از اینکه معترضان کنترل کیف را به دست گرفتند از پایتخت فرار کرد.
22 فوریه : پارلمان اکراین به برکناری یانوکوویچ و برگزاری انتخابات جدید رای داد.تیموشنکو آزاد شد و در حضور دهها هزار نفر در میدان استقلال سخنرانی کرد.
23 فوریه :پارلمان اکراین اختیارات رئیس جمهوری را به “الکساندر تورچینوف” رئیس جدید پارلمان و متحد تیموشنکو واگذار کرد.مقامات جدید اکراین برای جلوگیری از بروز مشکلات مالی از غرب درخواست وام کردند.معترضان هوادار روسیه تظاهرات بر ضد مقامات جدید اکراین را در کریمه محل استقرار پایگاه اصلی نیروی دریایی روسیه آغاز کردند.
24 فوریه : دولت موقت اکراین حکم توقیف یانوکوویچ را صادر کرد. دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه مقامات جدید اکراین را به سخره گرفت.
26 فوریه :رهبران جنبش معترضان اکراین آرسنی یاتسنیوک یکی از نمایندگان پارلمان را به عنوان نخست وزیر پیشنهاد کردند.پوتین دستور برگزاری رزمایش های نظامی را در سراسر مرز صادر کرد.
27 فوریه :مردان مسلح نقابدار پارلمان محلی و ساختمان های دولتی را در کریمه تصرف کردند.دولت اکراین متعهد شد با حمایت غرب مقابل چنین اقداماتی بایستد.به یانوکوویچ در روسیه پناهندگی اعطا شد.
28 فوریه :اکراین اعلام کرد نیروهای روسیه در اطراف مراکز راهبردی در شبه جزیره کریمه موضع گرفتند.پارلمان اکراین با تصویب قطعنامه ای از روسیه خواست به اقداماتی که بر ضد حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور صورت می گیرد ، پایان دهد.تورچینف اعلام کرد نیروهای مسلح را به دلیل تهدید حملات و تعرضات احتمالی به حال آماده باش کامل درآورده است.
اول مارس 2014: نیروهای تحت فرماندهی روسیه بدون شلیک گلوله کریمه را تصرف کردند.دولت اکراین و هواداران غربی آن نتوانستند واکنشی نشان دهند.باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از پوتین خواست نیروها را عقب بکشد.

2مارس : اکراین از بیم حملات بیشتر روسیه کمک بین المللی را خواستار شد.هواداران دو طرف به خیابان‌های شهرهای اکراین و مسکو آمدند.گروه هشت مقدمات برگزاری اجلاس ماه ژوئن سران گروه هشت را در روسیه به حال تعلیق درآورد.
3مارس :اکراین اعلام کرد 16 هزار نظامی روس در کریمه مستقرند.روسیه اعلام کرد به درخواست یانوکوویچ با استقرار نیرو موافقت کرده است.شاخص سهام روسیه 12 درصد کاهش یافت و بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به یک و نیم درصد افزایش داد.
6 مارس :پارلمان کریمه اعلام کرد این منطقه خواهان پیوستن به روسیه است و اجازه خواهد داد رای دهندگان در همه پرسی شانزدهم مارس در این باره تصمیم گیری کنند.
12 مارس :اوباما به نشانه حمایت از دولت جدید اکراین با یاتسنیوک در واشنگتن دیدار و اعلام کرد آمریکا برگزاری همه پرسی در کریمه را کاملا رد می کند.
14 مارس :آخرین تلاش های دیپلماتیک پیش از برگزاری همه پرسی کریمه، در لندن به شکست انجامید.سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در بحبوحه  تهدیدهایی در خصوص اعمال تحریم‌ها بر ضد مسکو در صورت الحاق کریمه با جان کری همتای آمریکایی خود در لندن دیدار کرد.
16 مارس :همه پرسی درباره استقلال کریمه یا الحاق آن به روسیه برگزار شد.
و…..
نتیجه گیری
گروه های تروریستی برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود ایدئولوژی های و نظام های اعتقادی بوجود می آورند تا پیروان با الفعل و بالقوه سیاسی تندرو خودشان را بسیج کنند.گروه های تروریستی می کوشند تا با به راه انداختن کارزار تبلیغاتی تروریستی در چارچوب یک ایدئولوژی اهداف و مقاصد خود را پیش ببرند.
در تعریف پاکسازی قومی هم گفتیم که پاکسازی قومی، نوعی نسل کشی است که بیشتر برای از بین بردن قوم هدف از یک منطقه جغرافیایی خاص انجام می‌پذیرد و معمولاً سبب تغییر جغرافیای قومی-نژادی-مذهبی آن منطقه می‌شود. بزرگترین شباهت میان نسل‌کشی و پاکسازی قومی را می‌توان نابودی اجباری گروه‌های قومی، نژادی، ایدئولوژیکی دانست .
با عنایت به مطالب فوق هیچ یک از اتفاقات رخ داده در جریان نا آرامی های داخلی اکراین رنگ و بوی ایدئولوژیک نداشته و هیچ گونه گزارشی از قتل عام گسترده گروه های قومی غیر اکراینی وجود ندارد. در خون بار ترین روز بحران اکراین یعنی در 20 فوریه 2013 حدود 80 نفر به ضرب گلوله کشته شدند که از قومیت خاصی نبودند.در این آشوب های خیابانی و خشونت های انقلاب گونه مخالفان حکومت یانوکویچ هیچ یک ازمولفه هایی که معرف تروریسم و پاکسازی قومی باشد را مشاهده نمی کنیم.
همچنین با عنایت به مفهومی که از بندهای ماده یک کنوانسیون رفع تبعیض مستفاد می شود.هیچ گزارشی از سوی منابع رسمی یا غیر رسمی مبنی بر وقوع تبعیض نژادی در اکراین به سازمان ملل متحد یا کمیسیون های حقوق بشری نرسیده و حتی قبل از دخالت روسیه در آن کشور، یعنی زمانیکه دولت طرفدار روسیه ( دولت یانوکویچ)از سوی طرفداران روسیه گزراشی مبنی بر نقض حقوق بشر ،تبعیض نژادی علیه روس تباران در اکراین وجود ندارد.واگر تبعیضی بوده چرا روسیه تا آن زمان عکس العملی از خود بروز نداده است . واگر روسیه مدعی است که بیم دارد حکومت فعلی دست به تبعیض علیه روس تباران بزند قصاص قبل از جنایت است .
در حقیقت بحران اکراین زاییده فساد فراگیر ،فقره گسترده،محدودیت های سیاسی –مدنی ،نزدیکی بیش از اندازه یانوکویچ به روسیه و بی اعتمادی مردم اکراین نسبت به رهبران سیاسی جامعه خود از یک سو و مداخله قدرت های بیرونی از سوی دیگر است.
همچنین چنانچه در گاهشمار بحران اکراین اشاره شد در 21 فوریه2013رهبران معترضان و یانوکوویچ بر اساس طرحی به میانجیگری اروپا درباره تشکیل دولت جدید و برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کردند.پارلمان اختیارات رئیس جمهوری را کاهش داد.یانوکوویچ پس از اینکه معترضان کنترل کی یف را به دست گرفتند از پایتخت فرار کرد و در 22 فوریه پارلمان اکراین به برکناری یانوکوویچ و برگزاری انتخابات جدید رای داد و در 23 فوریه پارلمان اکراین اختیارات رئیس جمهوری را به “الکساندر تورچینوف” رئیس جدید پارلمان و متحد تیموشنکو واگذار کرد و…همه اینها نشان از قانونی بودن پروسه تغییرات درحکومت اکراین دارد و رد پایی از اعمال تروریستی وتبعیض و پاکسازی قومی را نمی توان مشاهده نمود.لذا دخالت روسیه در بحران اکراین به بهانه مبارزه با تروریسم وجلوگیری ازتبعیض و پاکسازی قومی روس تباران ساکن اکراین محل قانونی از نظر حقوق بین الملل ندارد.
فصل سوم:
دکترین دعوت دولت حاکم به حضورنظامی
استدلال دیگرمسکو در بحران اکراین این است که به دعوت رییس جمهور قانونی وقت اکراین ، ویکتوریاناکویچ، و سرگئی آکسنوف رئیس حکومت خود مختار کریمه، مداخله نظامی در اکراین و کریمه کرده است. روسها به نامه ای استناد می کنند که طبق آن یاناکوویچ (رئیس جمهور فراری اکراین ) به مسکو اختیار تام برای حضور نظامی در آن کشور داده است. نکته اینجاست: آیا یاناکویچ کماکان رییس جمهور قانونی دولت اکراین محسوب می شود؟ شرایط دعوت از یک کشور بیگانه برای حضور در خاک یک کشور چیست؟ حقوق داخلی اکراین چنین اجازه ای به رئیس جمهور خود داده است یا خیر؟حضور نظامی کشور بیگانه نقض حاکمیت ملی محسوب می شود؟
بخش اول ) مفهوم دولت در حقوق بین الملل
در جهان غرب ، واژه دولت( )دارای دو کاربرد و معنای کلی است :
1 – تا قبل از سده شانزدهم میلادی واژه «دولت‏» در خصوص وضع کشور یا حاکمی خاص، خواه پاپ یا امپراطور، کاربرد داشت و به مفهوم مقام و جایگاه ، «وضعیت و موقعیت‏» و همچنین به نفس «ثبات و تداوم‏» و هم به «لوازم استقرار و ثبات وضعیت‏» دلالت داشت . کاربرد همه این معانی در خصوص حکام صحیح بود؛ یعنی، State) ) در ریشه یونانی برابر با مقام و جایگاه حاکمی بود که وضعیت و موقعیت‏برتر و ثابت و بادوامی داشت که خود تامین‏کننده نظم و رفاه جامعه بود.این برداشت از مفهوم دولت را که در آن بین حاکمان سیاسی و جامعه مرزبندی مشخصی وجود نداشت و به طور کلی پدیده مستقلی به نام دولت قابل تشخیص نبود، دولت قدیم می نامند. در  دولت قدیم ، (دولت شهر و امپراتوری های عصر فئودالی) حکمرانان انگیزه و توانایی کمی برای دخالت در امور گوناگون جامعه داشتند.
2 – از سده شانزدهم میلادی تاکنون مفهوم پیشین دولت دچار تحولی اساسی گردیده است. از این تاریخ به بعد ، مفهوم دولت با مفهوم «جامعه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *