سئوی On-page چیست؟

افزایش ترافیک سایت، با بهینه سازی اصولی اون صورت میگیره. تموم فعالیتایی که در هر سایت صورت میگیره، به خاطر افزایش کاربر و افزایش ترافیک سایت صورت میگیره تا وبمستر بتونه اهداف خود رو محقق کنه. باید از دو جنبه انجام بشه: افزایش ترافیک سایت، با بهینه سازی اصولی اون صورت میگیره. تموم فعالیتایی که در هر سایت صورت میگیره، به خاطر افزایش کاربر و افزایش ترافیک سایت صورت میگیره تا وبمستر بتونه اهداف خود رو محقق کنه. باید از دو جنبه انجام بشه:

۱- بهینه سازی سایت در مورد سایتای دیگربرای این منظور باید به رد و بدل کردن لینکای واقعی با سایتای در رابطه بپردازید. سایتایی که هم موضع و با سایت شمان و رتبه بالایی دارن. و یا این که در سایتای دیگه پست مهمون بذارین، واسه سایت خود تبلیغ بخرین و… به این ، سئو خارجی می گن.

سئو

۲- بهینه سازی صفحات سایت خوداین نوع که به سئو داخلی (On-page) معروفه به مجموعه فعالیتایی می گن که شما در داخل سایت خود انجام می دید تا سایت رو بهینه کنین و بتونین کاربران زیادی رو به سمت خود جلب کنه.

پارامترهای داخلی سایت یا سئوی On-page

در این مطلب تلاش شده، پارامترها براساس طراحی یه سایت از اول تا انتها بررسی شه.
۱- انتخاب نام مناسب
از تاثیر گذارترین پارامترهای سئو انتخاب نام مناسب واسه دامنه، شاخه و فایل هاتونه که در زیر هریک رو توضیح می دیم:
نام دامنه : مهم ترین عامل از نظر موتورهای جستجو، وجود کلمات کلیدی در نام دامنه س. اما از دید بازاریابی، یه نام دامنه مناسب باید، خیلی راحت تلفظ شده، در یادها بمونه و املای ساده داشته باشه.
پس شرایط یه نام دامنه مناسب:
 ساده باشه.
 کوتاه باشه.
 شامل کلمات کلیدی باشه.
 در خاطرها بمونه.

نام شاخه : نشانی زیر شاخه های دامنه از عوامل موثر بر افزایش سئو هستش. راه دسترسی به پوشها حتی امکان باید کوتاه باشه ( در آخر سه پوشه تا پوشه ای که قراره رتبه بگیره فاصله داشته باشه ). به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با دقت از کلمات کلیدی در نام پوشها استفاده کنین.

نام فایل : در انتخاب نام یه فایل مناسب توجه به نکات زیر لازمه:
 به کار گیری کلمات کلیدی
 انتخاب نام Index یا default واسه صفحه اول سایت
 اگه کلمات کلیدی زیادی دارین، صفحات زیادی طراحی کنین. (قانون مهم)
 در صورت تغییر نشانی یه شاخه یا فایل، نشانی قبلی رو حذف نکنین. شاید در بعضی سایتا به آدرسای قبلی لینک داده شده باشه.

۲- میزبانی وب (Web Hosting)
از موارد مهم در افزایش سئو، میزبانی سایت، سرعت Loading، پهنای باند و همیشه جوابگو بودن سرور سایته. چون که اگه موتورهای جستجو بیان و سرور در دسترس نباشه، اون سایت شما ضرر کرده. در به کار گیری سرورای اشتراکی توجه به این نکته لازمه که داشتن همسایه بد تاثیرکذار میشه. شک نداشته باشین شما نمی خواین که سایتتون همسایه یه سایت غیر اخلاقی باشه.

۳- فایلای JS و CSS
از عوامل مهم در افزایش سئو، کاهش حجم فایل اصلی یا Index.phpه. سرعت لود شدن سایت در شرایطی که کدهای فراخوانی شونده کمتر باشه، بالاتره. بهتره محتوای فایلای JS و CSS رو در فایلای جداگونه قرارداده و درون کدهای اصلی فراخوانی کنین.

۴- مهم ترین پارامترهای HTML Tags
تگای HTML از مهمترین عوامل افزایش بهینه سازی سایت هستن که شامل:
نام عنوان سایت (Title Tags) : مهم ترین تگ در بهینه سازی سایت، تگ Title یا عنوان صفحه س.
نکاتی در انتخاب عنوان صفحه :
تگ عنوان به هنگام خوندن صفحات سایت در مرورگر دیده می شه.
 بخشی از متن اصلی سایت در رتبه بندی در نظر گرفته می شه.
 کاربران در یافته های جستجو روی عنوان کلیک می کنن.
 هنگام ذخیره و بوک مارک کردن صفحه، به شکل پیش فرض عنوان صفحه استفاده می شه.
 از اشتباهات عادی افراد، به کار گیری یه نام عنوان ثابت واسه همه صفحات سایته. بهتره هر صفحه متناسب با موضوعی که داره، عنوان مناسب و متفاوت با صفحات دیگه بگیره.
 در صورت معروفیت نام شرکت یا سازمان، بهتره از اون در عناوین استفاده شه.
 عنوان باید بین ۳ تا ۶۵ کاراکتر باشه.
 از ریشه های جور واجور کلمه ی عنوان در صفحات جور واجور استفاده کنین و سه کلمه اول رو به شکلای جور واجور بنویسین تا جستجو راحت تر باشه.

متاتگ توضیحات سایت (Mete description tags)
از مهم ترین متاتگای افزایش سئو سایت، متاتگ توضیحات سایته. متن تگ توضیحات سایت باید، جذاب، کوتاه و انگار باشه. گوگل از متاتگ به عنوان عامل ثانویه در رتبه بندی استفاده می کنه.
متن متا تگ توضیحات سایت معمولا در یافته های جستجو یا در شبکه های اجتماعی به نمایش در میان.
پس یه متاتگ مناسب باید شرایط زیر ر ا داشته باشه:
 رتبه سایت شما رو بالا ببره.
 جذاب باشه و مخاطبان رو به سایت شما تشویق کنه.
 کوتاه باشه و قوانین نگارشی در اون رعایت شه.
 افعال به شکل سوم شخص استفاده شن.
 توضیحات با احتساب فاصله ها نباید بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر باشه.
 بهتره از کلماتی که در متن صفحه نیستن در توضیحات استفاده نشه.
 متاتگ توضیحات رو با کلمات کلیدی صفحه شروع کنین.
 عنوان صفحه مثل در متاتگ استفاده نشه.
 بیشتر از سه بار از کلمات کلیدی در توضیحات متاتگ استفاده نشه.
 از نقطه در انتهای هر موضوع استفاده کنین.

تگ کلمات کلیدی سایت (Meta keywords tags)
از این متاتگ واسه دادن کلمات کلیدی در موتورهای جستجو استفاده می شه. الان گوگل از این عامل استفاده نمی کنه. موتورهای جستجو از این متاتگ واسه فهمیدن محتوای صفحه اصلی استفاده می کنن.
نکاتی در انتخاب این متاتگ :
 شکل جمع و مفرد کلمات کلیدی حتما استفاده شه.
 بیشتر از سه بار از کلمات کلیدی استفاده نکنین.
 بهتره شکلای جور واجور حالات غلط املایی کلمات کلیدی رو در این متاتگ بذارین.
 کلمات رو با کاما از هم جدا کنین.

هدر تگا(Header tags: H1, H2 , …, H6)
هدرتگا واسه معرفی کلمات کلیدی و متنای سایت در موتورهای جستجو استفاده می شن. در به کار گیری این تگا زیاده روی نکنین، چراگه به ضرر سایت شما میشه.
تگ (Anchor Text Link – href)
شک نداشته باشین تو یه سایت به صفحات غیر لازم و بی اهمیت لینک داده نمی شه پس متن لینکا و کلمات دور و بر اون از نظر موتورهای جستجو مهمه. در متن لینکا باید از کلمات کلیدی استفاده شه.
تگ توضیحات تصاویر (Image Alt tags)
از این تگ واسه توضیح محتوای یه تصویر استفاده می شه. اگه نمایش تصویر تو یه مرورگر غیر فعال باشه، این متن نشون داده می شه. این متن مناسب کاربران یاست که صفحات رو بدون نمایش تصاویر مرور م یکنند و واسه نابینایانی که از نرم افزارهای مخصوص استفاده می کنن قابل تبدیل به خط بریل و صدا هستش.
متاتگ تولید موقعیت واسه سایت (Meta Geo – Location Information)
از راه های موفقیت سایت و کسب وکار شما اینه که واسه اون موقعیت بسازین تا رباتای موتورهای جستجو ادرس سایت شما رو در دیتابیس خود ذخیره کرده تا جستجو واسه کاربران موثر تر باشه. واسه این کار از Geo meta tags استفاده کنین.
۵- فایل robots.txt
موتورهای جستجو قبل از ورود به سایتا، فایل robots.txt رو از سرور درخواست می کنن تا با محدودیتای اون سایت آشنا شه. با کمک این فایلا میشه کنترل کرد که رباتا به کدوم شاخه ها دسترسی داشته باشن یا خیر.
۶- زبانای دیگه در سایت Seo International
به کار گیری زبانای دیگه، سایت شما رو به یه سایت جهانی یا International تبدیل می کنه. واسه طراحی زبانای جور واجور باید از Refrence Language Codes مخصوص هر زبون استفاده کرد. واسه اضافه کردن زبون دیگه حتما از URL خاص استفاده کنین.
۷- کدای HTTP
در خواستایی که از سرور سایت می شه به شکل کدهای HTTP جواب داده می شه. استفاده درست و منطقی از این کدها باعث افزایش می شن.
۲۰۰: سرور جواب مثبت داد.
۲۰۶: یه تیکه از درخواست با موفقیت جواب داده شد.
۳۰۱: سرور درخواست رو از نشانی جدید جواب میده. جواب به طور دائمی منتقل شده.
۳۰۲: سرور درخواست رو از نشانی جدید جواب میده ولی به طور موقت منتقل شده.
۴۰۳: درخواست رد شده.
۴۰۴: صفحه پیدا نشده.
۵۰۰: سرور نمی تونه جواب دهد و با خطا مواجه شده.
۵۰۳: سرور در دسترس نیس. ترافیک روی اون زیاده.