شناخت نحوه پوشش اخبار شبکه های سیما با تأکید بر شرایط سیاسی و خصوصاً انتخابات اسفند ماه سال ۹۰ در شبکه های خبری- قسمت ۱۰

شاو و مارتین ۱۹۹۲
Shaw & Martin 

 

نقش برجسته­سازی روزنامه و اخبار تلویزیون بر برجستگی ۴ موضوع اجتماعی 
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

واندا و هو ۱۹۹۴
Wanda & Hu 

 

اختلاف فاصله زمانی در برجسته سازی تاًثیر روزنامه­ها، اخبار تلویزیون و اخبار مجلات 

 

 

رابرتس، اندرسن و مک کومز ۱۹۹۴
Roberts, Anderson & Mc Combs 

 

تاًثیر برجسته­سازی تبلیغات سیاسی بر روی اخبار تلویزیون و روزنامه­ها 

 

 

کنل، لیاناس و ری ۱۹۹۶
Connell, Lianas & Rey 

 

تاًثیر روزنامه­ها و تلویزیون بر روی موضوعات جمعی در پامپلونا، اسپانیا 

 

 

زو ۱۹۹۷
Zu 

 

اختلاف کم و تاًثیر برجسته­سازی زیاد روی ۴ موضوع ملی ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴ 

 

۲-۷-۲-۲- مدل های دروازه بانی یا گزینشگری:
۱-۲-۷-۲-۲- مدل دروازه بانی وایت:
همه کسانی که در رسانه های خبری در کار تهیه اخبار، گزینش و انتشار آنها تلاش می­ کنند ، “گزینش­گر” یا “دروازه بان” نامیده می­شوند. اصطلاح گزینش­گری را اولین بار “کورت لوین” به کار برد. او این مفهوم را مشابه تصمیم هایی دانست که خانمی خانه دار برای خرید مواد اولیه مورد نیاز اتخاذ می­ کند.
لوین خاطرنشان ساخت که اطلاعات همانند کالاها همیشه در مجراهایی قرار می­گیرند که حاوی “منطقه دروازه” است؛ منطقه­ای که در آنجا دروازه بان براساس مقررات بی­طرفانه یا شخصی تصمیم می­گیرد که اطلاعات یا کالاها اجازه ورود به مجرا را داشته باشد یا خیر؟
یکی از مدل­های معروف معرفی شده، مدل دروازه بانی وایت است. ریشه­ این مدل از اثری است که کورت لوین در سال ۱۹۴۷ سه سال پس از اظهارات لوین درمورد تصمیم گیری درباره ی خرید غذای منزل منتشر کرد. این مدل براین اصل استوار است که اطلاعات باید از طریق کانال هایی که دارای بخش های دروازه بانی است به گردش در بیاید.
افرادی در مجراهای رسانه ها وجود دارند که به عنوان دروازه بان عمل می کنند و به پیام اجازه ی انتشار و حرکت در متن جامعه رامی دهند.

بعدازوایت، فردی به نام”مکلین” به همراه “وسلی” مدل او را کامل­ترکرد و به جایی که دروازه بان، چند دروازه بان را در مدل خود قرار داد. الگوهای آنها از این قرار است:

مدل مک لین درباره ارتباط­گران حدواسط در گردش خبر که عبور خبر از دروازه بانان مختلف را نشان می­دهد.
مهم­ترین عمل دروازه بانی ممکن است پیش از رسیدن خبر به دبیرتلکس روزنامه اتفاق بیفتد. این وضعیت به ویژه در مورد اخبار خارجی که تصمیمات خبری جهانی در دفاتر اصلی سرویس های بزرگ تلکس گرفته می شود، صدق می­ کند.
دروازه­بانی بیش از گزینش یا رد خبر است، زیرا واسطه ها اغلب شکل و محتوای اخباری را که سفر را به سلامت به پایان می­رسانند، دگرگون می­ کنند.
دروازه­بانی رسانه خبری پایان نمی­یابد، زیرا گیرنده اولیه به مثابه دروازه­بان برای دیگران عمل می­ کند.
بازخورد اغلب مکرر و تأخیری است.
این مدل ارزش خبری را مهم می­داند و خبرنگار را منبع اولیه می­داند. (نصراللهی، ۳۹)
۲-۲-۸-۲-۲- دروازه بانی خبر در تلویزیون
وجود عناصری چون نوشتار، صدا، تصویر و گرافیک می ­تواند تمام حواس پنج­گانه بیننده تلویزیون را هنگام پخش خبر به سوی صفحه دستگاه گیرنده جلب کند.
در دروازه­بانی خبر تلویزیون علاوه بر خبرنگار، دبیر سرویس و سردبیر می­توان از گوینده خبر، تصویر بردار، صدابردار، طراح و گرافیست صحنه نیز نام برد.
در واقع انتشار اخبار تلویزیونی بدون حضور چنین دروازه­بانانی مقدور نخواهد بود. تلفیق هنرمندانه انتخاب­ها و گزینش­های این عوامل به خبر تلویزیونی قدرت تصمیم­گذاری بر بینندگان می­بخشد.
هر چند ممکن است تصور شود که افزایش تعداد دروازه بانان خبر در یک رسانه، امکان انتخاب­های چندگانه و احتمال حذف قسمت ­هایی از یک خبر را فراهم می­آورد؛ اما نباید فراموش کرد که اگر دروازه­بانان از شم خبری مناسب برخوردار باشند و در جهت یک هدف سازمانی و توجه به نیاز مخاطب گام بردارند، گزینش آنها مقبول نظر مخاطب واقع خواهد شد.
در بررسی تطبیقی دروازه­بانی خبر در وسایل ارتباط جمعی فصل مشترک همه آنها تأثیر ساکنان اناق خبر در انتخاب اخبار است، اما تفاوت های عمده آنها را می­توان در دوازده شیوه خبرنویسی و انتشار اخبار دسته بندی کرد. (ملکی،۱۳۸۳؛ ۱۲۱-۱۳۷)
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۱-۳-شمای تحقیق:
در این تحقیق محقق به دنبال چگونگی پوشش دهی اخبار تلویزیون در نهمین دوره انتخابات مجلس در دوازدهم اسفند ماه سال ۹۰ می­باشد که اخبار پنج شبکه یک، دو، سه، تهران و شبکه خبر سیما به ترتیب در ساعات پخش ۱۹، ۲۰:۳۰ ، ۲۲، ۲۴ و ۱۳ با پخش گزارش، تفسیر، مصاحبه مورد بررسی قرار می­گیرد و هدف از انجام این تحقیق این است که آیا رسانه ملی با پخش اخبار در ساعات خبری مدنظر تا چه حد توانست اخبار انتخابات را پوشش دهد و کدام ارزشها و عناصر خبری را بیشتر مدنظر داشته است.
متغیرهای اصلی این طرح اخبار و شبکه های خبری، انتخابات، ارزشها، سبک ها، عناصر، منابع خبری و .. است.
در این بخش یعنی بخش روش شناسی، شیوه پژوهشی، ابزارها، متغیرها و شاخص ­های مناسبی که بر اساس پیشینه تحقیقاتی و مبانی نظری برای تحقق بخشیدن به جنبه عملی پژوهش تنظیم شده است، همراه با جامعه آماری مورد نظر در روش نمونه گیری از آن ارائه می­ شود.
۲-۳- سوال اصلی تحقیق:
با توجه به اینکه تحقیق حاضر از نوع اکتشافی است و بر آشکار ساختن جنبه­ها و زوایای گوناگون اخبار در پنج شبکه خبری یک، دو، سه، تهران و شبکه خبر به ترتیب در ساعات پخش ۱۹، ۲۰:۳۰، ۲۲، ۲۴ و ۱۳ در خصوص انتخابات مجلس نهم تأکید دارد، پس فر ضیه خاصی مطرح نیست و به جای فرضیه از سوالات تحقیق استفاده می­ شود و سوالهای تحقیق به شرح زیر است:
تحقیق در پی پاسخ به این سوال اصلی است اخبار انتخاباتی پخش شده در ایام مدنظر از لحاظ محتوا چگونه بوده است و بیشتر چه نوع ارزشهای خبری را مورد تاکید قرار داده است؟
سئوالات فرعی تحقیق:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

 

 

    • آیا اخبار پخش شده در سه شبکه تلویزیونی مدنظر در خصوص انتخابات مجلس نهم از جامعیت لازم برخوردارند؟

 

    • خبرهای گزارش پخش شده دارای چه ارزش خبری است؟

 

    • جند درصد از خبرها معطوف به شهرستانها و فعالیتهای انتخاباتی در آنجا بوده است؟

 

    • اخبار انتخاباتی چه موضوعاتی را در بر می­گیرد؟

 

    • چه عناصر خبری بیشتر در اخبار تکرار شده است؟

 

    • عمده منابع خبری در اخبار پخش شده در این مدت مد نظر در پنج شبکه ۱،۲، ۳، ۵ (تهران) و ۶ (شبکه خبر) کدام­اند؟

 

    • آیا مصاحبه های پخش شده در خصوص انتخابات بیشتر مردمی بود یا مسئولین؟

 

    • در اخبار انتخاباتی پخش شده چه تعداد مصاحبه، جه تعداد خبر و چه تعداد گزارش بوده است؟

 

    • آیا بی­طرفی در خصوص جبهه­ها و احزاب در پخش خبر وجود داشته است یا به جبهه­ای زمان بیشتری در پخش خبر اختصاص یافته است؟

 

    • آیا گزارش های واحد مرکزی خبر در بحث انتخابات محتوایی تر از باشگاه خبرنگاران است؟