دانلود پایان نامه

لحاظ جغرافیایی ممکن است به دو دسته شبکه های محلی و شبکه های گسترده (ون) دسته بندی کنند شبکه های گسترده نسبتا در حوزه جغرافیایی وسیعی از چندین مایل تا هزاران مایل گسترده اند در حالی که شبکه های محلی منابع محلی مانند رایانه ها و پایانه ها را در یک بخش یا ساختمان مربوط به شرکت یا سازمان به هم متصل می کنند. شبکه های محلی شامل مبادله بخش های اختصاصی و شبکه های محلی می باشند (جهانگیری، 1386، ص 9 ).
الف)شبکه محلی- شبکه محلی(LAN) ارتباط کامپیوترهای هر محل مثل یا شرکت را برقرار می کند. ارتباط بین کامپیوترها در این روش با بهره گرفتن از کابل مخصوص برقرار می شود، عمده مشکل این نوع شبکه ها محدودیت طول خط شبکه است (جهانگیری، 1386، ص 9 ).شبکه های محلی با بهره گرفتن از ریختار (توپولوژی) اتوبوسی یا حلقوی یا پهناوی باند بالا عموما توانایی بالایی در انتقال دارند استفاده از این شبکه ها برای انتقال حجم زیاد داده ها و با سرعت بسیار بالا از قبیل انتقال ویدیویی و گرافیکی پیشنهاد می شوند از شبکه های محلی برای اتصال رایانه های شخصی در یک اداره به منظور استفاده مشترک از چاپگرها و سایر منابع و یا اتصال رایانه ها به همدیگر و ماشین هایی که توسط رایانه در یک ساختمان یا کارخانه کنترل می شوند استفاده می شوند (لاودن، 1380، ص 114).انواع شبکه های محلی عبارت اند (جهانگیری، 1386، ص 9-10):
شبکه های Peer-to-Peer- در این نوع شبکه، تمام کامپیوترها به طور یکسان کار را آغاز می کنند. تمام کامپیوترها می توانند به صورت سرویس گیرنده و هم به صورت سرویس دهنده عمل کنند. امنیت و مجوزها در هر کامپیوتر شبکه مدیریت می شود. هر کامپیوتر در این گونه شبکه ها می تواند منابعی را از کامپیوترهای دیگر درخواست کند و منابع خود را با کامپیوترهای دیگر به اشتراک بگذارد. حداکثر تا ده کامپیوتر می توانند از طریق این نوع شبکه با همدیگر ارتباط برقرار کنند.
شبکه های سرویس گیرنده/سرویس دهنده- در این نوع شبکه، کامپیوترهای سرویس دهنده منابعی را برای بقیه شبکه ها آماده می کنند. این روش پرهزینه تر از روش قبلی است ولی علاوه بر این که می توان تعداد کامپیوتر بیشتری را مدیریت کرد می توان گزینه های مدیریتی و امنیتی بیشتری را نیز ارائه کرد.
ب)شبکه های گسترده(WAN)- این نوع شبکه ها بین قاره ای و موجب ارتباط بین کامپیوتر ها از طرق خطوط تلفن و ماهواره می باشد. در این روش هیچ گونه محدودیتی در تعداد کامپیوترهایی متصل به هم وجود ندارد. و برای ایجاد ارتباط کامپیوترها از طریق خط تلفن، به وسیله ای به نام مودم نیاز است (جهانگیری، 1386، ص 9). شبکه های گسترده ون در فاصله های جغرافیایی وسیعی از چندین مایل تا همه قاره ها گسترده هستند شبکه های گسترده ممکن است ترکیبی از خطوط انتقال تلفنی خطوط اختصاص ارتباطات ریزموج و ماهواره ای باشد خطوط انتقالی تلفنی یاخطوط راهگزینی خطوط تلفنی هستندکه شخص از طریق پایانه خویش داده ها را به رایانه دیگر انتقال می دهد تماس تلفنی از طریق مسیرها به مقصد تعیین شده هدایت یا منتقل می شود خطوط اختصاصی یا خطوط غیر راهگزینی خطوطی هستند که همواره برای انتقال داده ها در دسترس می باشند و مستاجر آن از شرکت های تلفن عمومی یافروشندگان رسانه های ارتباطی خصوصی اجاره یا خریداری کرد بیشتر شبکه های گسترده موجود از خطوط راهگزینی استفاده می کنند (لاودن، 1380،ص 117).
ج )شبکه های بی سیم – انتقال بی سیم، که علایم از طریق هوا یا فضا و بدون هیچ ابزار فیزیکی ارسال می شوند به عنوان یکی از گزینه های بسیار مهم در برابر کانال های ارسالی فیزیکی مانند سیم های بافته کابل های هم محور و فیبر نوری ظهور یافته اند.رسانه انتقال بی سیم، طیف الکترومغناطیسی است. بعضی از انواع انتقال بی سیم مانند ریز موج ها یا ماورای قرمز دامنه طول موج (فرکانس) طیف خاصی را اشغال می کند که با مقیاس مگا هرتز آن را می سنجند در واقع دیگر انواع انتقال بی سیم دارای استفاده های کاربردی هستند مانند تلفن های همراه و ابزار صدا کردن (پی جویی) که وسیله موسسات قانونگذار ملی یا توافقات بین المللی محدوده مشخصی از فرکانس به آن ها کارکردهای خاص و وظایف انتقال داده ها به آن ها سپرده می شود. شبکه های بی سیم نسبت به شبکه های سیم کشی شده می توانند گران تر، کندتر و همراه با خطای بیشتر باشند. تهیه انرژی و پهنای باند در تجهیزات بی سیم به مدیریت قوی سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند است حفظ امنیت و اسرار خصوصی در شبکه های بی سیم مشکل ساز است زیرا انتقال بی سیم را به راحتی می توان کنترل کرد اگر شبکه ها از استانداردهای گوناگون استفاده کنند به راحتی نمی توان داده ها را بین شبکه های بی سیم مختلف انتقال داد (لاودن، 1380، ص 105).

 
 
د)شبکه رقومی خدمات یکپارچه (ISDN)- استانداردی بین المللی برای دسترسی از طریق شبکه های تلفنی است که خدمات صدا، داده، تصویر، را در یک حلقه ارتباطی واحد یکپارچه می سازند. خدمات آی اس دی ان در دو سطح وجود دارد آی اس دی ان با سرعت پایه و آی اس دی ان با سرعت پیشرفته آی اس دی ان با سرعت پایه داد ها را با سرعت 128 کیلوبایت در ثانیه از طریق خطوط تلفن محلی موجود منتقل می کند سازمان ها و افرادی که انتقال با پهنای باند بالا نیاز دارند و یا می خواهند به طور هم زمان و از طریق یک خط فیزیکی صدا و داده را منتقل کنند ممکن است از این خدمات استفاده کنند آی اس ای دی ان، با سرعت پیشرفته دارای ظرفیت انتقال محدوده مگابایت هستند و برای کاربرانی طراحی شده است که از خدمات ارتباطات راه دور بیشتر استفاده می کنند(لاودن 1380، ص 120).
و)شبکه دی اس ال (DSL)- فن آوری دی اس ال همانند آی اس دی ان برای انتقال صدا، داده ویدئو از خطوط تلفنی مسی استفاده می کند اما ظرفیت انتقال بیشتری نسبت به آی اس دی ان دارند این فن آوری چند نوع مختلف می باشد خط مشترک کننده دیجیتال نامتقارن که به هنگام دریافت داده ها دارای سرعت انتقال 5/1 تا9/1 مگا بایت در ثانیه می باشد و هنگام ارسال داده ها با سرعت انتقال آن تا 640 کیلوبایت در ثانیه می رسد خط مشترک کننده دیجیتال متقارن که همان سرعت انتقال را به هنگام ارسال و دریافت داده ها تا 3 مگا بایت در ثانیه پشتیبانی می کنند(لاودن؛ 1380، ص 121).
ه )فیبر نوری- کابل های فیبرنوری هزاران رشته از فیبر نازک شیشه ای است که ضخامت هر یک به اندازه موی سر انسان است و در داخل کابل قرار گرفته اند، داده ها به وسیله ابزار لیزری از طریق کابل فیبر نوری به شکل پالس های نوری و با سرعت 500 کیلو بیت تا چندین میلیارد بیت در ثانیه ارسال می شود کابل فیبر نوری نسبت به رسانه های سیمی به طور قابل ملاحظه ای سریع تر، سبک تر و بادوام تر و برای سیستم هایی که به ارسال حجم زیادی از داده ها نیاز دارند بسیار مناسب می باشند اما کار با کابل های فیبر نوری مشکل تر، گران تر و نصب آن نیز مشکل تر می باشد در بیشتر شبکه ها برای تاسیس زیرساخت با سرعت بالا در کابل های فیبر نوری استفاده و از سیم های بافته و سیم های هم محور (کواکسیل) برای اتصال زیرساخت به یک ابزارها استفاده می شود(لاودن، 1380،ص 105).
2-1-10) کاربرد فن آوری اطلاعات
از روزی که افرادی به عنوان محقق و اندیشمند وظیفه تحقیق و جستجوی علوم و راهنمایی جوامع را به عهده گرفتند تا امروز که سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی با عنوان همچون سیستم های خبره و پایگاه های دانش وظیفه هم فکری و جست و جوی اطلاعات را به عهده دارند اطلاعات نقش اصلی را عهده دار بوده است و در این بین وجود مراکز پایگاه ها داده و مدیریت آن ها به روش های مختلف اعم از سنتی، سلسله مراتبی، رابطه ای و شبکه ای نقش اساسی در سرعت بخشیدن به روند مدیریت اطلاعات را ایفا کرده اند(محمدیان روشن 1389، ص 25).
فن آوری اطلاعات در زمره زیربنایی حرکت جوامع و نسل آینده در کلیه زمینه هاست و به عنوان ابزار مهم برای رشد سایر بخش ها مهم بوده و هست. برنامه ریزی های سایر کشورها نشان می دهد که عمق تاثیرات فن آوری اطلاعات بسیار عمیق است و نادیده گرفتن آن به نداشتن جایگاهی در عصر جدید خواهد انجامید. از این رو، ضرورت نگرش به آینده و حرکت های جهانی ایجاب می کندکه در هر کشوری فن آوری اطلاعات به عنوان امری مهم در نظر گرفته شود و توجهی خاص به آن مبذول شود.شناخت ارکان تشکیل دهندۀ فن آوری اطلاعات، معرفی کاربردها، و نقش هایی که این فن آوری در ابعاد مختلف جوامع پیدا کرده است، به همراه سیاست های توسعه فن آوری اطلاعات در کشورهای مختلف برای کلیه دست اندرکاران، کاربران، و آینده سازان مفید است. فن آوری اطلاعات می تواند از سوی افراد، گروه های کاری، سازمان ها، یا ارتباطات بین سازمانی به صورت مشترک به کار گرفته شود.نمودار( 2-1) چهارچوبی را برای فن آوری اطلاعات نشان می دهد(احمدی و همکاران، 1383، ص 55).
سازمان های خارجی سازمان گروه ها افراد
– وظایف مدیریتی
– طراحی سازمان


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   دانلود پایان نامه رایگان مدیریت :رفتار کارکنان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

– تدوین استراتژی
– هدایت و کنترل
– تصمیم گیری
– طراحی خدمات و محصول
– مدیریت فرایندها
– فن آوری در حال تغییر
– انواع سیستم های اطلاعاتی
– سیستم های بین سازمانی
– شبکه های و ارتباطات
– بانک های اطلاعاتی
– سیستم های هوشمند

نمودار(2-1) فن آوری اطلاعات وچهارچوبی برای کاربرد آن
2-1-11) اهمیت فن آوری اطلاعات
اطلاعات و فن آوری در یک حرکت رو به رشد در تعامل با یکدیگرند و با اثر متقابل، هر یک در ارتقای دیگری موثر است، ناگفته نماند که در این میان لیست‌هایی که حجم عظیم اطلاعات را پردازش نموده و آن ها را در قالب‌ های فن آوری جای می‌دهند و امکان به کارگیری موثر آن ها را ایجاد می‌کنند نقش بسیار مهم ایفا می‌نمایند، که در حقیقت همان وظیفه ای است که سیستم های اطلاعاتی بر عهده گرفته اند. علی رغم روند رشد سرسام آور فن آوری و اطلاعات، در ابتدا سیستم های اطلاعاتی و علوم مربوط به آن از چنین رشدی برخوردار نبودند ولی در سال های اخیر این علوم با شیبی فزاینده چرخه سه گانه اطلاعات، فن آوری و سیستم های اطلاعاتی را به حرکت وا داشته‌اند. علم سیستم‌ها، در حرکت رو به رشد خود همزمان با ایجاد مایه های محکم و استوار مبتنی بر علوم پایه و متناسب با فن آوری های نوین به ارائه روش ها و الگوهای گوناگونی جهت توسعه سیستم ها پرداخته است. و در این راستا روش ها و ابزارهایی را به منظور پیشبرد و هدایت فرایند توسعه سیستم های اطلاعاتی ارا یه نموده است (رفیعی کرکوند، 1383، ص 2).
در عصر فن آوری اطلاعات، سازمان ها به سازمان های الکترونیک تبدیل شده اند و کارکنان خارج از فضای فیزیکی به فعالیت مشغول اند. علاوه بر این تغییرات فن آوری و نیروی بی حد و مرز اینترنت باعث شده است که مشتریان بیش از گذشته به سازمان نزدیک شوند. به گفته یکی از مدیران شرکت مایکروسافت هر زمان احساس شکست کردید از مشتریان خود سوال کنید و همکاری آن ها را در پیشبرد اهداف سازمان کمک بگیرید (محمدیان روشن، 1389، ص 27).
در عصر اطلاعات برعکس عصر صنعت که کارها تکراری بود و حضور فیزیکی کارکنان در محل کار ضروری می‌نمود،کارمندان می‌توانند کار خود را در هر زمان و مکانی انجام دهند و بخش عمده کار بدون سرپرستی و به عنوان عضوی از یک تیم مدیریت به انجام می‌رسد. در بعد ساختار فیزیکی، عصر اطلاعات منجر به استقلال کار از فضا و زمان گردید. و در بعد ساختار اجتماعی نیز تحقیقات از گرایش ساختار اجتماعی به سوی ساختار ارگانیک و منعطف حکایت دارد (محمدیان روشن 1389، ص 28).
2-1-12) مزایای فن آوری اطلاعات
فن آوری اطلاعات قابلیت های زیادی در رفع مشکلات سازمان ها دارد.برخی مزایای فن آوری اطلاعات در زیر بیان شده است (صرافی زاده، 1388، ص ص35-34):
ـ بهبود عملیات سازمان

ـ توانایی انجام محاسباتی که قبلا مسیر نبوده است
ـ کاهش فعالیت ها وکارهای دفتری
ـ بهبود در کیفیت ودقت در کارها
ـ بهبود تصمیم گیری
ـ ارتباطات وهماهنگی بیشتر در سطح موسسه
ـ بهبود خدمات مشتریان
ـ ایجاد پیوند بین مشتریان و تدارک کنندگان کالا
ـ کاهش زمان فرایند کار
ـ پشتیبانی از استراتژی های سازمان
ـ بهبود رقابت
ـ بهبود طراحی مجدد فرایند کار
از دیدگاه دیگر، مزیت های IT را می توان به صورت زیر بیان کرد (جهانگیری 1386، ص 70):
– از بین رفتن مرز جغرافیایی برای مطالعه، تجارت وارتباطات
– پیوستگی های اقتصادی، علمی و سیاسی
– افزایش توانایی ارتباطی،‌دستیابی، پردازش و انجام امور مالی در تجارت جهانی
– توسعه و پیشرفت چشمگیر در ابزارها، کاربردها، و سیستم های فن آوری
– افزایش اطلاعات وایجاد صنایع پیشرفته
– کاهش خطای انسانی در پردازش ها و اجرای امور
درعین حال استفاده از IT مشکلاتی هم در جامعه به وجود می آورد که به طور خلاصه عبارت اند از: (جهانگیری 1386، ص 70)
ـ از دست دادن امنیت اطلاعات
ـ کنترل نشدن اطلاعات در شبکه جهانی و در نتیجه گمراه شدن کاربران در برخی موارد
ـ نیاز به سرمایه گذاری زیاد در زمینه IT
ـ انحصاری بودن استفاده از IT در بعضی از کشورهای جهان سوم
2-1-13) اثرات به کارگیری فن آوری اطلاعات در سازمان
در جهان امروز فن آوری اطلاعات امکان سودمندی و کارآمدی اطلاعات را ممکن ساخته است. به کارگیری فن آوری اطلاعات IT، تحول گسترده ای را در امور اداری و سیستم های اطلاعاتی باعث شده است، طوری که امکان انتقال الکترونیکی داده ها، مدارک، اسناد و مکاتبات مختلف از طریق کامپیوتر و خطوط ارتباطات مخابراتی فراهم شده است. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که بین سرمایه گذاری در IT و بازده موسسات و بهره وری نیروی انسانی ارتباط دو سویه مثبتی وجود دارد. همچنین فن آوری اطلاعات و توانایی سازمان ها را افزایش می دهد و این در نتیجه افزایش تنوع محصولات و بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری است، و نیز سبب تسهیل روند اداری و افزایش بازده نیروی انسانی و مدیریت می شود. یکی از نتایج عمده فن آوری اطلاعات IT تمرکز زدایی در عین تمرکزگرایی است. به این معنی که می‌توان کارها را از راه دور انجام داد بدون آنکه لازم باشد تا در محل حضور فیزیکی و مستمر داشته باشیم که این ویژگی بر کوتاه شدن فواصل زمانی و مکانی به عنوان یک ابرشاه تاکید دارد. امروزه فن آوری اطلاعات IT دیگر سیستم های اطلاعاتی مدیریت از جمله EIS, OA, DSS, MIS و … را در اختیار گرفته و به این ترتیب قطب اطلاعاتی مستقر در مرکز را قادر می سازد تا به افزایش کنترل خود بر مناطق و انجام عملیات تمرکزی اقدام نماید. بنابراین امکان افزایش سرعت و کیفیت تصمیم گیری و مدیریت را فراهم می نماید. فن آوری اطلاعات به عنوان یکی از مهم ترین ابزار جهت مشارکت دربازار جهانی است (مبارکی و همکار 1382، ص 2).
از ویژگی های اساسی عصر حاضر، اطلاعات و تبدیل آن به دانش است. چنین ویژگی تاثیر زیادی روی نهادهای اجتماعی واقتصادی جوامع خواهد گذاشت. نهادهای اجتماعی باید براساس آن تجدید بنا و تغییر ساختار دهند. گفته می شود فن آوری اطلاعات توانایی سازمان را افزایش می دهد با این وجود چنین پیشرفت هایی اغلب سبب بهبود عملکرد مالی سازمان ها نمی شود. ساز و کار برنامه های استراتژیکی خاصی نیاز است تا به این اهداف اساسی در به کارگیری فن آوری اطلاعات در سازمان دست یافت. رومار استاد دانشگاه برکلی در نظریه خویش «رشد جدید اقتصادی» عنوان می‌کند که در عصر حاضر، عامل رشد اقتصادی سرمایه نیروی انسانی و مواد خام نیستند بلکه دانش و افکار جدید سبب شکوفایی اقتصادی می شود و سرمایه کشورها تابعی از علم و عقاید است (مبارکی وهمکار 1382، ص 13).
فن آوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی باید با سازمان همراه شوند تا بتوانند


پاسخی بگذارید