منبع پایان نامه ارشد درمورد سازمان تجارت جهانی، صنعت خودرو، عملکرد سازمان

محافل در ایران بود، تقویت کند؛ ضمن اینکه همه فکر می کنند این نخستین امتیاز ملموسی است که ایران از مذاکرات اتمی طولانی خود با آسمان ،بریتانیا و فرانسه آورده است.
بر اساس گزارش بی بی سی ، امریکا در 5 سال گذشته 21 بار درخواست بررسی عضویت ایران را در سازمان تجارت جهانی وتو کرده است ، اما بتازگی تصمیم گرفت برای تشویق ایران به کنار گذاشتن برنامه غنی سازی اورانیوم و کمک به پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران و اروپا از مخالفت با بررسی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی دست بردارد.
یکی از مزیتهای عضویت درسازمان تجارت جهانی جلب دانش فنی و مدیریت کارامد در عرصه های مختلف صنعتی ، از جممله صنعت خودرو سازی است.
پیوستن به یکی از 6 شرکت بزرگ و مطرح خودروسازی و استفاده از تجربیات آنها می تواند فاصله را از نظر دانش فنی و مدیریت کارامد با شاخص های جهانی پوشش دهد.با توجه به اینکه پاشنه آشیل صنعت خودروی کشور ، پر کردن شکاف فناوری سخت افزاری – نرم افزاری است.
به اعتقاد رئیس انجمن خودرو سازان ورود به این سازمان ، پای بانکها و بیمه های خارجی را به ایران باز می کند که خود باعث رونق بازار سرمایه و ارتقای سطح کیفی محصولات می شود ، اما نباید فراموش کرد که پیوستن به این سازمان با خود الزاماتی را به همراه دارد که به حذف قوانین و مقررات دست و پا گیر و بروکراسی اداری می انجامد و ما را مجبور به بازنگری در مقررات کار می کند که خود موجب حذف عوامل بازدارنده تولید و بهبود وضعیت تولید خواهد شد.رد یا پذیرش در خواست دولتها برای عضویت در سازمان تجارت جهانی بر اساس اجماع میان اعضای این سازمان صورت می گیرد و اگر بررسی درخواست کشوری مورد پذیرش قرار بگیرد ، این کشور باید طی فرایندی طولانی مدت خود را با معیارهای سازمان تجارت جهانی تطبیق دهد و سپس این سازمان درباره پذیرش یا عدم پذیرش آن کشور به جمع اعضای خود تصمیم می گیرد.
علیرضا امامی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی استراتژی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به این که در حال حاضر متوسط تعرفه واردات محصولات صنعتی به ایران بالاست گفت: در صورت پیوستن به تجارت جهانی این تعرفه ها باید کاهش یابند که خود، افزایش توان تولید و رقابت با صنایع خارجی را ضروری می کند.
وی با اشره به صادرات رو به رشد خودروی تولیدی ایران گفت: در صورت ادامه این روند حتی با کاهش تعرفه صد در صدی واردات خودرو نیز این صنعت قابل رقابت با تولیدات خارجی خواهد بود و مشکلی ایجاد نخواهد شد.
2-4-3-چالشها و فرصتهای عضویت در سازمان تجارت جهانی:
فرایند جهانی شدن امروز در سطح بین‌الملل به طور جدی از جانب سازمان ملل متحد و سازمان‌های تخصصی وابسته به آن مورد حمایت قرار گرفته و به پیش برده می‌شود. در بعد اقتصادی جهانی‌سازی، به طور مشخص می‌توان مشاهده نمود که سه سازمان بین‌المللی صندوق بین‌المللی پول، باک جهانی و سازمان تجارت جهانی به عنوان سازمان‌های تخصصی در حیطه اقتصاد، سیاست‌هایی را در پیش گرفته‌اند که کاملا در راستای جهانی کردن اقتصاد قرار دارند و چون این سازمان‌ها به نوعی نقش هماهنگ‌کننده اقتصاد جهانی را برعهده دارند، لذا با استفاده از ابزارهایی که در اختیارشان قرار دارد، کشورهای مختلف جهان و به ویژه کشورهای در حال توسعه را به سمت سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌اند، سوق می‌دهند و کشوری که در راستای این سیاست‌ها حرکت نکند به انحای مختلف تحت فشار قرار می‌گیرد.در فرایند جهانی شدن و سیاست موافقی که این سازمان‌ها در پیش گرفته‌اند نیز، این فشار وجود دارد. به بیان دیگر، عملکرد سازمان‌های مذکور نوعی اجبار را برای حضور اقتصادهای ملی در فرایند اقتصاد جهانی باعث می‌شود و هر کشوری که بنا به هر دلیل آمادگی حضور در این فرایند را نداشته باشد، خود را در مسیر انزوا می‌بیند. به عنوان مثال اگر کشوری به عضویت سازمان تجارت جهانی، که متولی اصلی تجارت آزادانه و تحرک کامل کالاها و خدمات در سطح جهان است.، درنیاید عملا قادر به رقابت صادراتی و حضور موفق در بازارهای جهانی نخواهد بود. از طرف دیگر، ممکن است عضویت این کشور در سازمان مذکور منجر به از میان رفتن بسیاری از صنایع نوپا در این کشور شود و همین تناقض، کشور مذکور را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. در حقیقت هرگونه قدرت تعدیل زمانی را از این کشور سلب می‌نماید. بانک جهانی نیز اعطای وام به کشورهای نیازمند را عمدتا مشروط به اجرای سیاست‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی نموده که نوعی اجبار برای کشورهای نیازمند محسوب می‌شود. صندوق بین‌المللی پول هم به واسطه مشاوره و ارائه راهکارهایی که به کشورهای مختلف ارائه می‌دهد، حرکت به سمت جهانی شدن را تشویق می‌نماید.سوق دادن سریع اقتصادهای ملی به سم اقتصاد جهانی، قدرت تعدیل زمانی را از آنها گرفته و این کشورها را مجبور می‌کند، در دوره‌ای کوتاه پا به عرصه اقتصاد جهانی بگذراند، که این امر می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای برای این کشورها در پی داشته باشد. ازجمله این تبعات می‌توان به از میان رفتن صنایع نوپا، افزایش بیکاری، بالا رفتن تورم، گسترش فساد مالی و اداری، افزایش فاصله طبقاتی و … اشاره نمود. به علاوه باید توجه داشت که اصولا مواجهه اقتصادهای ملی با مشکلاتی از این دست به طور کامل بستگی به خصوصیات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر کشور دارد. در کشوری که آمادگی این حضور را داشته باشد، عملا چنین حضوری باعث افزایش منافع
خواهد شد و ممکن است هیچ کدام از مشکلات مذکور رخ ننماید اما هرچه آمادگی یک کشور برای حضور در اقتصاد جهانی کمتر باشد، تبعات منفی آن بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران نیز ازجمله کشورهایی است که همانند سایر اقتصادهای ملی خواسته یا ناخواسته به سمت اقتصاد جهانی رانده می‌شود. عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی قبل از هر چیزی نیازمند بکارگیری سیاست‌های گسترده آزادسازی تجاری و تولیدی و تغییرات قابل توجهی در قوانین و مقررات اقتصادی است که این تغییرات می‌توانند تاثیر گسترده‌ای بر اقتصاد کشور و امنیت اقتصادی داشته باشند.حال سوال اصلی به این صورت مطرح می‌شود که نتیجه تمامی این الزامات و سفارشات برای حرکت اقتصاد ایران به سمت اقتصاد جهانی تا چه حد برای کشور، دربردارنده فرصت و منفعت است و به چه میزان تهدید و آسیب برای امنیت اقتصادی کشور محسوب می‌شود؟ تحقیق حاضر به بررسی جنبه‌های مختلف این مسئله می‌پردازد.
2-4-4- بررسی پذیرش عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی
پس از حدود ? سال سرانجام در نشست پنجم خرداد ماه در شهر ژنو سوئیس، تقاضای عضویت ایران پذیرفته شد. سازمان تجارت جهانی به اجماع با مذاکرات در مورد پیوستن ایران به این سازمان موافقت کرد و ??? کشور عضو از جمله آمریکا که مخالف عمده پیوستن ایران به این سازمان بود، به اجماع به پیشنهاد ایران برای عضویت پاسخ مثبت دادند.ایران اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است که نخستین مرحله از روندی نسبتا طولانی و از نظر فنی و کارشناسی پیچیده است و در نهایت می‌تواند به عضویت کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی بیانجامد. از این پس مذاکرات فنی و تجاری، جایگزین ملاحظات و حساسیت‌های صرفا سیاسی در پیوستن کامل ایران به این سازمان می‌شود. هرچند که آمریکا هنوز فرصت مخالفت با ایران در فرایند عضویت را دارد.
کشورهای مختلف در فرایند عضویت، روندهای متفاوتی را با توجه به ساختار اقتصادی و موقعیت بین‌المللی طی کرده‌اند. به طور کلی روسیه با گذشت حدود ?? سال و پاسخگویی به ???? سوال کارگروه‌ها، هنوز نتوانسته به عضویت سازمان درآید. کشورهای دیگری نظیر الجزایر، عربستان، بلاروس و اوکراین نیز با همین مشکل دست به گریبان هستند و چین پس از ?? سال در سال ???? به عضویت سازمان درآمد. کشور متقاضی عضویت باید تمامی کشورهای عضو کارگروه را مجاب نماید و خواسته‌های آنان از سوی کشور خواستار عضویت باید تامین شود. الجزایر حدود ?? سال است که در تلاش برای عضویت است و اخیرا نیز مخالفت خود را با پیشنهاد و یکی از شروط سازمان تجارت جهانی برای متعادل کردن قیمت گاز در کشور را رد کرده است. بنابراین در فرایند عضویت، مباحثات و مذاکرات گسترده‌ای باید انجام گیرد.
با آنکه ایران عضو ناظر شده است اما هنوز کار گروه الحاقی ایران تشکیل نشده است و کشورهای عضو در آن نیز مشخص نشده‌اند. در این کارگروه است که ایران با هریک از کشورها به توافق می‌رسد و به سوالات آنها پاسخ می‌دهد. ایران باید تمامی جنبه‌های نظام تجاری و قانونی خود را به کارگروه خود ارائه دهد. در خصوص عضویت اعضای کارگروه ایران نیز محدودیتی برای اعضا وجود ندارد و اعضا می‌توانند در ‌آن عضو شوند و ایران باید موافقت همه اعضای کارگروه را جلب نماید. با عضویت احتمالی آمریکا در کارگروه ایران کسب موافقت برای عضویت ایران سخت‌تر خواهد شد.از آنجا که در اساسنامه سازمان تجارت جهانی پذیرش اعضای جدید در این سازمان باید با اجماع تمامی کشورهای عضو سازمان همراه باشد دولت آمریکا به دلیل تعارض با جمهوری اسلامی ایران، امکان وتو کردن درخواست‌های مکرر ایران را برای عضویت در این سازمان یافته است. هرچند همواره نگرانی‌هایی برای کشورهای در حال توسعه در زمینه آزادسازی تجارت خارجی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی وجود دارد، ولی مطالعات انجام شده حاکی از آن است که برآیند این تصمیم برای اکثر کشورهای در حال توسعه مثبت می‌باشد. چراکه دور ماندن از جریان اقتصاد و تجارت جهانی آثار به مراتب مخرب‌تری بر اقتصاد این کشورها دارد که از جمله آنها، کاهش سهم از تجارت جهانی، انحراف الگوی تولید و تجارت، کاهش سهم از تجارت جهانی، انحراف الگوی تولید و تجارت، کاهش سهم از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی و … می‌باشند. می‌توان گفت که برخی از آثار منفی مذکور در اقتصاد و تجارت خارجی ایران نیز در دهه‌های گذشته به دلیل دور ماندن خواسته یا ناخواسته از اقتصاد و تجارت جهانی بروز نموده‌اند.
2-4-5ـ دلایل ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی:این سوال مطرح است که جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به سازمان تجارت جهانی بایستی چه اهدافی را دنبال نماید؟ و دلایل تمایل جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی چیست؟ بخشی از موارد مهمی که در پیوستن به سازمان تجارت جهانی قابل جستجوست، به شرح زیر می‌باشد:
1. تقویت جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای. افزایش قدرت رقابت و چانه‌زنی. حاشیه امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری (داخلی/ خارجی). جذب سرمایه‌گذاری (داخلی/ خارجی). جلوگیری از فرار سرمایه. گسترش امنیت بازار سرمایه (بورس). امنیت روند فعالیت بخش خصوصی (خصوصی‌سازی). توسعه یافتن روند اقتصاد الکترونیک در کشور (تجارت، بانکداری، مالیه‌، بیمه، بورس و …). افزایش کارآمدی قوانین و مقررات اقتصادی (ابهام، نارسایی، نب
ود قانون). از بین رفتن بسترها و زمینه‌های رانت و انحصار و امتیازات. کاهش فاصله عقب‌ماندگی در جامعه اطلاعاتی (شکاف دیجیتالی). توسعه صادرات غیرنفتی. مقابله با تحریم اقتصادی / سیاسی. افزایش درآمدهای دولت. کاهش بحران‌های
اقتصادی (بازار سرمایه، پول، ارز و …). کاهش بیکاری در بلندمدت. جلوگیری از انزوای اقتصادی ایران. کاهش حجم و نقش دولت در اقتصاد. کاهش فاصله عقب‌ماندگی با مقیاس‌های جهانی. تقویت حضور و تاثیرگذاری در سازمان‌های بین‌المللی. کاهش محدودیت‌های دسترسی به منابع مالی خارجی. افزایش سطح بهره‌وری و کارایی منابع (نیروی انسانی، منابع طبیعی، سرمایه). افزایش مشارکت بخش خصوصی (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و …). تقویت نهادی و ساختاری در پیوند، نظام بین‌الملل و فرایند جهانی شدن (اقتصادی، سیاسی و …). افزایش ظرفیت‌های هم‌پیوندی با اقتصاد بین‌الملل
2-4-6-سیرعضویت ایران در سازمان تجارت جهانی
سازمان تجارت جهانی در یک گزارش تفصیلی به ارائه جزئیات مراحل هفت‌گانه عضویت دائم ایران در این سازمان پرداخته است.عضویت دائم یک کشور در سازمان تجارت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *