مهر ۱۰, ۱۳۹۹

نگاهی به گوگل پلی در سالگرد ۱۰ سالگی آن

براساس گزارش موسسه ای به نام App Annie که به مناسبت دهمین سالگرد راه اندازی اندروید مارکت (حالا گوگل پلی) منتشر کرده، در سال ۲۰۱۷ میلادی اندازه دانلود اپلیکیشن در گوگل پلی به دو برابر اپ استور رسیده و ۷۰ درصد از کل سهم جهانی رو به خود اختصاص داده. این گزارش هم اینکه به ارائه اطلاعاتی در مورد وضعیت بازار گوگل پلی و عادات کاربران اندروید پرداخته.

براین پایه بر خلاف سهم بزرگ دانلودها، گوگل پلی تنها ۳۴ درصد از هزینه های صرف شده روی اپا رو به خود اختصاص داده که این رقم واسه اپ استور برابر با ۶۶ درصد در سال ۲۰۱۷ بوده و تغییر محسوسی نسبت به سالیان قبل نداشته.

این ارقام تغییر چندانی رو نسبت به اطلاعات مننتشر شده در سالیان گذشته در مورد این دو مارکت (اندروید و iOS) نشون نمی دن. به بیان دیگه گوگل همیشه به لطف تعداد بالای موبایلای اندرویدی موجود در بازار (از جمله یاد گرفتن موبایلای ارزون قیمتش در بازارهای نوظهور) بیشترین سهم رو از نظر تعداد دانلود داشته. با این حال اما اکوسیستم اپل همیشه بیشترین درآمدزایی رو از اپلیکیشنا به خود اختصاص داده.

App Annie هم اینکه در گزارش خود اشاره داشته که بالغ بر نصف بودجه صرف شده در گوگل پلی از منطقه آسیا-اقیانوسیه بوده. ژاپن بزرگ ترین بازار در تموم دوران بوده و با صرف بودجه ای در حدود ۲۵.۱ میلیارد دلار واسه خرید اپا و خریدهای درون برنامه ای در بالاترین جایگاه جدول جهانی قرار داره. بعد از ژاپن آمریکا با صرف بودجه ۱۹.۳ میلیارد دلار جایگاه دوم رو در اختیار داره و کره جنوبی با صرف ۱۱.۲ میلیارد دلار جایگاه سوم رو به خود اختصاص داده.

البته این شرکت بخشی از موفقیت گوگل پلی در ژاپن رو به صورت حسابایی نسبت داده که اپراتورها واسه کاربراشون صادر می کنن. این موضوع موجب شده که بودجه صرف شده از طرف کاربران در کشورهایی مثل کره جنوبی، تایوان، تایلند و سنگاپور افزایشی قابل توجه پیدا کنه. اگه می خواین بدونین که بیشترین هزینه به وسیله کاربران صرف کدوم اپا می شه باید بگیم که بازیا. طبق این گزارش بازیا ۴۱ درصد از کل دانلودها رو به خود دادن در حالی که ۸۸ درصد از کل هزینه های صرف شده مربوط به اونا بوده.

نکته : برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  homatez.com  مراجعه نمایید

غیر از بازیا هم هزینه هایی که واسه اشتراک درون برنامه ای صرف شده، رشد درآمدها رو به دنبال داشته. بقیه اپلیکیشنای غیر از بازی هم سال گذشته ۲.۷ میلیارد دلار از کل درآمدها رو به خود دادن و از هر ۵ اپلیکیشن ۴ موردشون دارای الگوی اشتراکی بودن. البته باید اشاره کنیم اپلیکیشن لاین که رتبه یه رو در این بخش داشته (اپای غیر بازی با بالا ترین درآمد) و بعد از اون اپای اشتراکی مثل تیندر، پاندورا، نتفلیکس و HBO NOW قرار داشتن.

علاوه بر این موارد App Annie الگوهای به کار گیری اپا به وسیله کاربران اندروید رو هم مورد بررسی قرار داده و فهمیده که کاربران عموما تمایل دارن اپای زیادی واسه دانلود روی موبایل هاشون داشته باشن. در بعضی از بازارها از جمله آمریکا و ژاپن کاربران اندرویدی هم بالغ بر ۶۰ اپ رو روی موبایل هاشون نصب کردن و هر ماه بالغ بر ۳۰ اپ رو مورد استفاده قرار دادن.

در این بخش استرالیا، آمریکا و کره جنوبی پیشرو بودن و کاربران ساکن در این کشورها بالغ بر ۱۰۰ اپ رو روی تلفنای همراهشون نصب کردن.

این گزارش هم اینکه نگاهی به بزرگ ترین بازیا و اپای تموم دوران (از نظر تعداد دانلود و بودجه صرف شده) داشته و باید بگیم که اطلاعات ارائه شده در این قسمت بزرگی هم حیرت زدگی آفرین نبوده ان. مثلا اپلیکیشنی مثل فیسبوک از نظر اندازه دانلود در بالاترین جایگاه لیست قرار داشته و سرویسای اشتراکی هم از نظر اندازه بودجه صرف شده به وسیله کاربران بالاترین جایگاه جدول رو به خود دادن.

App Annie هم اینکه خاطر نشون کرده که گوگل پلی از سال ۲۰۰۸ میلادی تا الان حدود ۱۰ میلیون اپ رو منتشر کرده که همه شون الان در مارکت اندروید وجود ندارن و نزدیک به ۲.۸ میلیون عدد از اونا در گوگل پلی قرار دارن.