هکِ رشد؛ بازاریابی مورد علاقه استارتاپ ها

اصطلاح «هکر رشد» واسه اولین بار به وسیله شون الیس در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. اون هکر رشد رو به طور خلاصه این جوری تعریف می کنه: «کسی که تموم فکر و ذکرش رشده» و به صورت منظم به اولویت دهی و آزمودن ایده های بازاریابی می پردازه و یافته های اونا رو با دقت تحلیل می کنه تا ببینه کدوم تاکتیکا بهترین نتیجه رو داشتن و در ادامه کار باید استفاده بیشتری از اونا شه.

واسه کسائی که با بازاریابی آشنایی دارن این تعریف اسمش هرچی باشه، از اصول اولیه تقریباً تموم برنامه های بازاریابیه. به بیان رو راست اگه در فضای فناوری امروز هکر رشد نباشین، بازاریاب خوبی هم نیستین. شاید بهتر باشه اصطلاح هکر رشد رو به بازاریاب نسخه ۲.۰ تغییر نام بدیم تا اهمیت اون واسه تموم سازمانا، استارتاپا و شرکتا مشخص تر شه.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین.

هک رشد رو میشه نقطه تلاقی بازاریابی و فناوری دونست. این بخش تموم اون کارایی رو در بر میگیره که با طراحی سایت، قالب ایمیل، روند خرید، لینکای به اشتراک گذاری شده، آمار تحلیلی سایت، تولید محتوا، سئو، صفحات تبلیغاتی و صفحات فرود و موضوعاتی مثل این در رابطه ان و میشه از راه سنجشای مقایسه ای A/B، با هدف بهبود همیشگی، اونا رو تکرار کرد تا در آخر لحظه سرنوشت ساز رشد سریع، همه گیر و مقرون به صرفه مشتری فرا برسه. این راه و روش در مقابل راه و روش پر هزینه و سنتی تبلیغات رسانه ای قرار میگیره که بیشتر استارتاپا از پس هزینه های اون برنخواهند اومد.

هک رشد تاکتیکای مختلفی داره اما فقط به این تاکتیکا محدود نمی شه؛ هک رشد یعنی بدونین در چرخه زندگی مشتری چیجوری این تکنیکا رو به کار ببندین و دنبال کنین. اینم بگیم که چرخه زندگی مشتری این مراحل رو شامل می شه:

  1. جلب
  2. مشارکت
  3. خرید
  4. حفظ
  5. برگشت

شما باید پاشنهای آشیل مدیریت و بهینه سازی هر کدوم از مراحل این روند رو پیدا کنین. مثلا در مرحله جذب می تونین اندازه کلیکایی که از راه گوگل دریافت می کنین رو مورد توجه بذارین و در مرحله مشارکت، نسبت تماسای دریافتی به ازای بازدیدکنندگان منحصر به فرد. نسبت تراکنشای انجام شده به تماسای دریافتی رو هم میشه واسه امتحان بخش خرید روش زوم کرد. درصد خرید دوباره مشتریان در مرحله حفظ، و تعداد کلیکای به اشتراک گذاری روی شبکه های اجتماعی رو هم میشه در مرحله برگشت یا معرفی به بقیه ملاک امتحان به حساب آورد.

شما باید ببینین پیشرانای هر کدوم از اینا چه عواملی هستن و به دقت اونا رو با همدیگه مقایسه کنین و با به کار گیری یافته های، همیشه به بهتر شدن کار خود ادامه بدین. هک رشد، یه روند ادامه دار و تموم نشدنیه که در طول زمان به تکرار خود تو یه چرخه درست ادامه میده.

شرکتای بسیاری با به کار گیری تاکتیکای هک رشد، کار و کاسبیای بسیار بزرگی واسه خود دست و پا کردن. پِی پل با ۱۰ دلار هدیه به ازای هر مشتری تازه ای که از راه کاربران خود دریافت می کنه، رتبه اول این فهرست رو به خود اختصاص میده. رتبه دوم رو هاتمیل با اضافه کردن لینک «حساب هاتمیل مجانی بگیرین» به تموم پیامای کاربران خود تصرف کرده. ایر بی ان بی هم با مهندسی برعکس ترکیب خودکارش با کرگزلیست به خاطر آسون کردن دسترسی کاربران اون به خدمات خود هم در رتبه سوم قرار میگیره.

این فهرست همینطور ادامه پیدا می کنه و در میان حاضرین اون میشه درسای خیلی از دراپ باکس، توئیتر، اینستاگرام، پینترست، یوتیوب و بقیه فرا گرفت. پس تموم این تاکتیکای هک رشد که امتحان خود رو پس دادن رو روی کار و کاسبی خود امتحان کنین و از امتحان کردن ایده های جدید خودتون هم ترس نداشته باشین.

هک رشد به یکی از پر درخواست ترین نیازای استارتاپا بدل شده، تا جایی که وبسایتا و رویدادای جداگونه زیادی واسه کمک به برطرف کردن درخواست زیست بوم بازاریابی استارتاپی بوجود اومده ان. پس، سری به منابع مهم این بخش بزنین و از خرد جمعی صنعت خود بیشترین استفاده رو ببرین تا ببینین چیجوری می تونین این یافته ها رو در جهت بازایابی کار و کاسبی خود به کار بگیرین.

هک رشد رو در آخر میشه به رسیدن به بیشترین اندازه رشد با صرف حد کم هزینه خلاصه کرد. بزرگ ترین انگیزه هکرای موفق رشد، رقابت و لذت نهفته در این کاره. پس یادتون باشه کسی که ژن این کار رو در خون خود داره، واسه انجامش پول خیلی خیلی از شما درخواست نمیکنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *