پایان نامه رایگان با موضوع آموزش از راه دور، آموزش ضمن خدمت، آموزش مهارت

اگر شکست می‌خورند حس ناتوانی آنها را کاهش دهند و راه‌حل‌هایی را پیش‌پایشان بگذارند. داویس و شاد41 (1999) می‌گویند معلمان تنها نباید از کامپیوتر در تمرینات استفاده کنند بلکه روش‌هایی را بیاورند که ICT بتواند در کل عملکرد آنها سهیم شود. فومی‌چوا و فومی‌چو42 (2000) معتقدند قبل از اینکه کلیه کودکان با کامپیوتر کارکنند، باید به خلاقیت‌شان و اینکه دیگران نیز آن را تشخیص می‌دهند، احساس نیاز کنند، آنها براین باورند که این حس به آنها اجازه می‌دهد که از ICT به عنوان ابزار خلاق و آفریننده استفاده کنند نه اینکه خلاقیت خود را در مقابل فناوری از دست بدهند.
باتوجه به این نظرات دانش‌آموزان به تفکر انتقادی، درگیرشدن دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری، تشویق آنها بر تولید و خلق‌کردن، تسهیل همکاری و یادگیری مشارکتی و فراهم‌کردن ارتباط دانش‌آموزان با معلم و دانش‌آموزان با هم، خستگی و بی علاقگی دانش‌آموزان نسبت به روش‌های قدیمی و کهنه، استفاده همزمان معلم و دانش‌آموز و کاربرد انفرادی دانش‌آموزان از نرم‌افزارهای کامپیوتری در بروز و ظهور خلاقیت‌ها، افزایش سرعت یادگیری و کاهش هزینه‌ها، انطباق و سازگارکردن آموزش و شیوه‌های یاددهی-یادگیری با روش‌های آموزشی رایج در کشورهای دیگر، امکان ارائه آموزش به صورت تعاملی، رشد و شکوفایی استعدادهای فردی دانش‌آموزان در یادگیری فناوری‌های جدید، مشابه‌سازی آزمایش‌های هزینه‌دار پیچیده و خطرناک به کمک کامپیوتر و استفاده از نرم‌افزارها برای نمایش فیلم‌های متحرک و گرافیکی به منظور درک بهتر و بیشتر مطالب تحقیقی از جمله چراهای کاربرد کامپیوتر به عنوان مهمترین وسیله کمک آموزشی در نظام آموزشی مدرسه و کلاس درس می‌باشد (جاریانی، 1382).

کاربرد اینترنت در آموزش:
اینترنت بزرگترین و پراستفاده‌ترین شبکه جهانی است که هیچ‌کس مالک آن نیست و تمام افراد و سازمان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. این شبکه صدهاهزار شبکه دیگر را در بیش از 200 کشور بهم متصل می‌سازد. اینترنت شبکه‌ای بسیار انعطاف‌پذیر است بدین معنا که اگر مشکلی در بخشی از یک شبکه به وجود آید، باز هم به کار خود ادامه می‌دهد (لاودن و لاودن، ترجمه محسنی، 1380). اینترنت در انتشار و توزیع اطلاعات و مطالب آموزشی در مقایسه با دیگر فناوری‌ها مزایای متعددی دارد. مخصوصاً استفاده از ماهواره در آموزش در مقایسه با دیسک‌های فشرده و نرم‌ از اهمیت خاصی برخوردار است. آموزش از راه دور و چند‌رسانه‌ای‌ها از نظر دستیابی بیشتر به آموزش، مقرون به صرفه بودن و ارائه تجارب غنی آموزش، بسیار مفید است. از دیگر مزایای اینترنت سادگی به کارگیری و استفاده از ابزارهای آن است.
اگر بتوان از حق اشتراک در شبکه اینترنت استفاده کرد، می‌توان از برنامه‌های ویژه و انفرادی گوناگونی بهره جست. لکاتیس ویسبرگ43 (به نقل از اسفیجانی، 1381) از مزایای آموزشی اینترنت این موارد را بیان می نمایند:
1- به افراد امکان می‌دهد که علاوه بر خطوط اطلاعاتی به خطوط ارتباطی نیز دست یابند.
2- امکان دسترسی به اطلاعات موجود در کتابخانه‌ها اطلاعات افراد و بحث و مذاکرات گروهی را فراهم می نماید.
3- با استفاده از این شبکه می‌توان از جریان متمرکز و نیمه‌متمرکز سود جست.
اخیراً به کاربرد اینترنت در امر یاددهی – یادگیری در مدارس، توجه بسیار شده‌است. کشورهای مختلف (توسعه یافته و در حال توسعه) در تلاش‌اند تا هر چه بیشتر مدارس را به این شبکه جهانی مجهز نمایند.
امریکا و فرانسه اعلام کرده‌بودند که تا پایان سال 2000 تمام مدارس را به اینترنت متصل نمایند. رئیس جمهور آرژانتین هم اعلام کرده‌است که اتصال مدارس به اینترنت به سود منافع ملی است، بنابراین امکانات و بودجه کلانی را به این کار اختصاص داده‌است. آفریقای جنوبی هم طرحی به نام اسکول‌نت را برای اتصال مدارس به اینترنت ایجاد کرده‌است. در کوبا بیشتر از 150 مرکز کامپیوتری راه‌اندازی شده است. در ایران هم مؤسسه‌ای بنام بنیاد دانش و هنر44 اقدام به اتصال برخی مدارس ایرانی و آموزشگاه‌ها به اینترنت نموده‌است. اهمیت ایجاد و اتصال شبکه‌های مدارس به اینترنت سازمان یونسکو و بانک جهانی را بر آن داشته تا بودجه هنگفتی برای اتصال و ایجاد شبکه آموزشی جهان در نظر بگیرند (پرنده، 1380).
به طورکلی مدت 30 سال از پیدایش فناوری اینترنت می‌گذرد. اما تا اواخر دهه 1990 این فناوری مهم هنوز به مدارس راه‌نیافته بود. آنچه که نواحی آموزش و پرورش را به تدارک شبکه اینترنت برای مدارس وادشت، شکل‌گیری شبکه جهانی وب بود. بدون شک اینترنت می‌تواند فناوری مفید و ارزشمندی برای یاددهی- یادگیری باشد، اما می تواند مهیاکننده بعضی چالشها برای کاربران باشد. معلمان در این زمینه بر سردو راهی قراردارند. از یک سو انبوهی از منابع اطلاعاتی را در مورد موضوعات متفاوت در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند که آنها دچار مشکل می‌شوند. لری‌لوین45 در این زمینه می‌گوید: ما به عنوان معلم باید به منظور بهره‌برداری از مزایای بالقوه آموزش اینترنت و ارائه آن به دانش‌آموزان، باید جای جای این پدیده نوین را مورد بررسی قرار دهیم. امکانات آموزشی را شناسایی و تجربیات خود را به منظور نیل کسب موفقیت سازماندهی نمائیم. لری لوین فرایند آموزش کاربرد اینترنت به دانش‌آموزان را در سه مرحله پیشنهاد می‌کند:
1- مرحله پیش جستجو
2- مرحله جستجوی موضوعی
3-
مرحله جستجوی آزاد (لوین، ترجمه دزواره، 1382).
شبکه جهانی وب:
شبکه جهانی وب عامل اصلی رشد استفاده تجاری از شبکه اینترنت می‌باشد. وب به این منظور طراحی شد تا همکاران یک طرح مشترک استفاده کنند. وب، متن، گرافیک، صدا و فرارسانه را با هم ترکیب می‌کند.با استفاده از وب و امکانات ارتباطی که بین منابع مختلف جهانی ایجاد می‌کند، می‌توان همه ارتباطات قومی را مدیریت نمود (محسنی، 1380).
فناوری وب از مهمترین فناوری‌های فنی است که امروزه استفاده فراوانی در تدریس و یادگیری دارد. از جمله ویژگی‌های مثبت این فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
-دستیابی آسان‌تر به اطلاعات و دانش و به روزکردن اطلاعات
– فراوانی مواد مرجع
– صرف‌شدن وقت بیشتر برای یادگیری به جای جستجو اطلاعات به علت سرعت و فراوانی اطلاعات
– ایجاد ارتباط آسان و مذاکرات آنلاین
– فعال‌بودن دانش‌آموزان، کنش و واکنش بین آنها، و محلی برای تبادل‌نظر و اطلاعات علمی
– افزایش نقش دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری و انعطاف‌پذیری و انتخاب بیشتر
– ایجاد استقلال و انگیزه بالای یادگیری در دانش‌آموزان
– جذابیت ظاهری، قدرت برانگیختگی، قابلیت دیداری، شنیداری و دیگر رسانه‌ها و ساخته‌شدن به وسیله افراد حرفه‌ای
– غالب شدن بر موانع کلاس درس و افزایش یادگیری از راه دور
اما این فناوری معایبی نیز دارد از جمله:
• کنترل کمتر اطلاعات، کنترل کمتر در مورد اینکه دانش‌آموزان چه چیزی را یاد می‌گیرند و از دست دادن تمرکز در مورد موضوعات مورد بحث.
• رشد کمیت و افت کیفیت.
• از دست دادن تعامل رو دررو با دانش‌آموزان، تعامل انسانی، ارتباط شخصی، عواطف و احساسات.
• از دست دادن رشد اجتماعی، دانش در مورد نظام اخلاقی زندگی واقعی، محدودیت زمان ملاقات با دیگران و از دست دادن استانداردها.
• به هزینه‌های زیاد، سخت‌افزارهای خوب و عالی و نرم‌افزارهای خوب و جدید نیاز دارد (عبداللهی به نقل از پرومیس و پیت‌فالز، 1383).

ICDL چیست؟
یکی از مهمترین برنامه‌هایی که مسئولین کشور بخصوص مسئولین آموزش و پرورش برای توسعه (ICT) در حوزه مسئولیت خود در پیش گرفته‌اند ایجاد دوره‌های آموزش مهارتهای ICDL و تشویق معلمان از طریق دادن امتیازات آموزش ضمن خدمت به آنها برای شرکت در این دوره‌ها بوده است که ما در این قسمت به بررسی محتوا، تاریخچه و شیوه‌های اجرای این دوره‌ها در ایران اشاره می‌کنم. گواهینامه بین‌المللی کاربری کامپیوتر تعریف شناخته شده بین‌المللی است که افراد را قادر می‌سازد، شایستگی خود را در مهارت‌های کامپیوتری نشان دهند.
اهداف ICDL:
– افزایش سطح دانش IT و شایستگی کاربران کامپیوتر
– افزایش خلاقیت در کار
– کاهش هزینه‌های پشتیبانی IT
– قادرساختن کارکنان در سرمایه‌گذاری مؤثر در IT
– مطمئن شدن از اینکه بهترین تمرین‌ها و امور کیفی بخوبی فهمیده شده و بکارگرفته شده است.
ICDL به منظور کمک به افراد هم در کار و هم در خانه طراحی شده‌است. ICDL بر کارکنان بالقوه که دارای نوعی توانایی مشخص، مربوط و به روز هستند، تاکید می‌کند. برای افراد تازه‌کار در کامپیوتر، ICDL پایه‌ای محکم در مهارت‌های کامپیوتری فراهم خواهد نمود که به شما برای اینکه شایسته‌تر و با اعتمادتر از کامپیوتر استفاده کنید، کمک می‌نماید.
تاریخچه ICDL :
«شورای انجمن‌های انفورماتیک حرفه‌ای اروپا46» در سال 1995 برنامه‌کاری را تهیه کرد که با بودجه کمیسیون اروپایی حمایت می‌شود و هدفش ارزیابی چگونگی افزایش سطوح مهارتی IT در صنعت سراسر اروپا بود. این برنامه، در طول سالهای 1995 و اوایل 1996 آزمون‌های خلبانی را اجرا کرد و در اول 1996، شورای اروپایی کاربرد مؤثر کامپیوتر (ICDL) در سوئد شروع بکار کرد و بعداً در سراسر اروپا و به طور بین‌المللی کار خود را ادامه داد.
برنامه (ICDL/ECDL) از سوی مؤسسه ECDL 47در سطح جهانی اجرا می‌شود. این مؤسسه که در سال 1997 تاسیس شد یک سازمان غیرانتفاعی است که نقش آن بهبود، توسعه و تحقیق مهارت‌های کامپیوتری و دانش IT است.
ICDL تبدیل به یک عامل معیار برای کشورهای غیراروپایی شده‌است. رئوس این برنامه شبیه ECDL است و توسط گروهی از متخصصین طراحی شده‌است. مؤسسه انحصاری انجمن اروپایی کاربری کامپیوتر، رئوس برنامه را اداره می‌کند و برای اطمینان حاصل‌کردن از اینکه برنامه همچنان به روند هماهنگ‌بودن با دنیای کار و پیشرفت‌های فناوری و آموزش ادامه می‌دهد، اطلاعات به روز منظم را هماهنگ و منسجم می‌نماید.
پذیرش ICDL بیشتر ادامه می‌یابد و هنوز کشورهای زیادی وجود دارند که ICDL را به عنوان معیار مهارت‌های کامپیوتری می‌شناسند.
سازمان‌های حمایت‌کننده ICDL ارتباط گسترده‌ای را بین صنعت و آکادمی فراهم می‌کند. به علاوه، ICDL از سوی اتحادیه اروپایی که استانداردها و سطوح کیفی را در سراسر اروپا نظارت می‌کند، حمایت می‌شود (گزارش ICDL، 2000).

مهارت‌های هفت‌گانه ICDL :
به طورکلی استاندارد ICDL شامل هفت مهارت است. جدول این هفت مهارت را نشان می‌دهد (مانلی و همکاران، ترجمه متواضع، 1382).

جدول شماره 2-3) مهارت‌های هفت‌گانه گواهینامه بین‌المللی کاربری کامپیوتر
شماره
نـــام مهـــارت
نرم افزار مورد استفاده
سطح
1
مفاهیم پایه فناوری اطلاعات

اول
2
بکارگیری کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها
Windows 98
اول
3
واژه‌پردازی به کمک کامپیوتر< br />Microsoft word 2000
اول
4
صفحات گسترده
Microsoft Excel 2000
دوم
5
پایگاه‌های ‌داده
Microsoft Access 2000
دوم
6
ارائه اطلاعات به صورت کامپیوتری
Microsoft Power point 2000
دوم
7
اطلاعات و ارتباطات
Internet Explorer5
Outlook Express
اول

دلیل استفاده از فناوری اطلاعات :
امروزه در دنیای تعلیم و تربیت آنچه اهمیت دارد این است که نظام آموزشی هر کشوری یک محیط یاددهی – یادگیری پویا، به روز و در دسترس برای هر انسانی فراهم نماید. وقتی به تاریخچه تعلیم و تربیت می‌نگریم، می‌بینیم که در اکثر کشورهای دنیا چنین محیط و نظامی برای فراگیران در هر دسته و گروهی مهیا نشده‌است. علت آن نیز بیشتر دلبستگی و وابستگی بیش از حد نظام‌های آموزشی به روش‌های آموزشی بوده‌است و شاید بعضی بر این تفکر باشند که استفاده از ابزارها و ابزارهای فناورانه در آموزش و پرورش کاربردی ندارد و به سازمان ‌های صنعتی، تجاری، نظامی و… مربوط است. غافل از اینکه آموزش و پرورش نهادی است که نیروی انسانی هر سازمان دیگر در اجتماع را تربیت و پرورش می‌نماید بنابراین نگرش یاد شده باعث می‌شود که اصل فراموش شود و به سازمان فرعی توجه بیشتری انجام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *