پایان نامه رایگان با موضوع نظام آموزشی، پیش دبستانی، مدارس هوشمند

شودتافراگیرندگان ضمن گذرانیدن این دروس درسال اول علاقه واستعدادهای خودراارزیابی وباآگاهی بیشتردرسالهای بعد گرایش مورد علاقه خودراانتخاب کنند.
تاریخچه تغییرات آموزش و پرورش در ایران
طی 120سال اخیر نظام آموزشی کشور ایران 10 بار تغییر نموده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
1-ایجاد دوره 3 ساله آموزشی متوسط (طی سال 1287 ش)
2-تغییر دوره 3 ساله آموزش متوسط به 6 سال
3- ایجاد دوره تعلیمات عمومی 12 ساله و ایجاد 6-3-3 (طی سال 93-92 12 ش)
4-تقسیم دوره دوم متوسط به رشته های ادبی ،ریاضی ،طبیعی ،خانه داری ،کشاورزی و فنی بر پایه مصوبات شورای عالی فرهنگی (طی سال 35-1334 ش)
5-افزایش دو رشته فنی و حرفه ای هنرستانی به دوره دوم متوسط (طی سال 1337 ش)
6-تغییر مجدد نظام آموزشی کشور به سیستم 5-3-4(طی سال 46-1345)
7-تثبیت دروه 4 ساله آموزش متوسط (طی سال 1355 ش)و…
واقعیتهای تاریخی فوق نشانگر این است که در تغییرات اساسی در نظام آموزشی متوسط کشور ایران به دفعات مکرر اعمال گردیده که این خود به عدم ثبات نسل جوان منتهی گردیده است.از دلایل تغییر نظام آموزش و پرورش ایران می توان به جوانی جمعیت ،کاهش نسبت فارغ التحصیلان دوره متوسط نظام قدیم به دانش آموزان ورودی سال اول آموزش به کمتر از 40 نفر  از 100نفر ،عدم سازماندهی که باعث بازمانده 8 درصد فارغ التحصیلان دیپلمه دبیرستانی از ورود به دانشگاه شد…
سیاستهای آموزشی در نظام آموزشی ایران
سیاست اصلی دولت ایران در حوزه آموزش همواره بر سیاست تمرکز زدایی متمرکز بوده و کلیه استانهای کشور مجاز به اعمال روشهای گسترش ،تسهیل اصلاحات و یا اداره برنامه های مختلف آموزشی می باشند .از جمله سیاستهای دولت ایران در جهت نیل به هدف مذکور می توان :اعطائی قدرت اجرای بیشتر به استانها –استقرار سازمانهای آموزش و پرورش نسبتاً مستقل در استانها –تفویض بسیاری از مسئولیت های وزارت مرکزی به سازمانهای مذکور.از جمله سیاستهای آموزش کشور ایران پس از انقلاب اسلامی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-بازنگری و اصلاح ساختار برنامه ریزی و برنامه های آموزشی و روز آمد نمودن آنها
2-تقویت و توسعه دوره ای تحصیلات تکمیلی و ارتقاء کیفیت علمی آن
3- سازماندهی و نهادینه نمودن سیاستهای آموزشی استعدادهای خلاق در مراکز آموزش عالی و وضع مقررات و ضوابط ویژه آموزشی و پرورشی .
4تقویت ارتباط،همبستگی و تطابق میان نظام آموزش عالی ،توسعه فناوری و بازار کار
5-ارتقاء کیفیت آموزشی و…
اصول و اهداف کلی آموزش و پرورش در ایران
1)تشریح اصول و فرهنگ اسلامی بر پایه قرآن کریم ،سنت پیامبر (ص) و سیره اهل بیت
2)پیشبرد برسی و تحقیقات علمی با توجه به امکانات علمی ،فنی ،فرهنگی
3)ارتقاء علم و تکنولوژی جهت توسعه علمی و فنی کشور به ویژه در زمینه های کشاورزی صنعتی ،نظامی
4)ارتقاء دوره های آموزشی فشرد همگانی
5-تامین عدالت اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی در میان کلیه شهروندان
6-رعایت قوانین و مقررات و گسترش فضایل اخلاقی در جامعه
اولویتها و علایق آموزشی درایران
از جمله مهمترین اولویتها و علایق آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره کرد .
1-تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی (طی سال 1986) جهت اصلاح اهداف و ساختار نظام آموزشی بر پایه استراتژیهای جدید انقلاب اسلامی
2-اصلاح اهداف اصلی مقطع آموزش ابتدایی از طریق بازنگری در برنامه های آموزشی تحصیلی تجدید مدت زمان تحصیلی
3-ارایه کارنامه تحصیلی کامپیوتر
4-بهره گیری از رسانه های جمعی در مراکز آموزشی
5-اصلاح ساختار و سازماندهی آموزشی
6-بهره برداری از تحقیقات در تصمیم گیری های آموزشی
 قوانین آموزش و پرورش در ایران
 از جمله مهمترین قوانین آموزشی و پرورشی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1)قانون برنامه دوم 5 ساله (99-1995) که بر آرائه دوره های آموزشی رایگان و اجباری تا پایان مقطع آموزشی راهنمایی ،تعهدات وزارت آموزش و پرورش در جهت مشارکت با سازمان نهضت سواد آموزی و آموزش کلیه کودکان و افراد بیسواد زیر و در سنی 40 سال تاکید دارد.
2)قانون مشارکت وزارت آ.پ مصوب 1992 که بر مشارکت وزارت آ.پ با سایر وزارتخانه ها جهت استفاده از امکانات آنان در اجرای فرامین صادره از مجلس تاکید دارد .
3)قانون تاسیس مدارس غیر  انتفاعی مصوب 1998 که به تاسیس و مدیریت مراکز آموزشی با مشارکت مردمی انجامید .
4)قانون تاسیس مدارس ویژه بزرگسالان و مدارس نمونه مردمی مصوب 1993 که به فراهم نمودن امکان ادامه تحصیلات برای کلیه سطوح جامعه تاکید دارد .
5)لایحه اصلاحی شواری آموزش مصوب 1993 که بر مشارکت غیر  متمرکز مردمی تاکید دارد
پیشینه تحقیق:
پژوهشهای انجام شده در ایران:
رجبی (1379) در نتایج تحقیق خود با عنوان بررسی جایگاه استفاده از کامپیوتر – در آموزش ایران که جهت دریافت گواهینامه کارشناسی ارشد از مرکز آموزش مدیریت دولتی در سال تحصیلی 1379-1378 انجام داده است، آورده‌است که:
• وضعیت استفاده از کامپیوتر در آموزش ایران بسیار ابتدایی است و چون معلمان و مدیران مراکز آموزشی نسبت به استفاده مناسب از این رسانه برای مقاصد آموزشی بیگانه‌اند، لذا امکانات لازم در محیط‌های آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان فراهم نمی‌شود.
• به دلیل عدم کاربرد نرم‌افزارهای آموزشی، مؤسسات خصوصی و دولتی اقدام به تهیه نرم‌افزارهای آموزشی نمی‌کنند.
• بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ب
یشتر معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در دوره‌های مختلف تحصیلی، خواهان استفاده از کامپیوتر در آموزش دروس مختلف هستند.
• دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی بیشترین تمایل را برای استفاداه از کامپیوتر در دروس ریاضی، فیزیک دارند. در دوره راهنمایی درس علوم بعد از ریاضی قرار دارد.
• در حال حاضر دانش‌آموزان نسبت به معلمان با استفاده از کامپیوتر آشناترند.
مهرمحمدی و نفیسی (1383) در پژوهشی تحت عنوان «تدوین سیاستهای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش» انجام داده، در این تحقیق آمده است:
گرچه تعاریف و تفاسیر گوناگون از فناوری، ماهیت و کاربرد آن ارائه شده‌است، اما می‌توان گفت فناوری مظهر هوش، حواس و عقلانیت انسان است. یعنی در سایه خلاقیت انسان، نیروها، امکانات، مواد و … موجود در طبیعت به خدمت اهداف و نیازهای بشر درمی‌آید. بنابراین نباید اجازه داد آنچه بدین ترتیب حاصل شده‌است، موجب زایل شدن، مختل شدن یا معطل ماندن هوش و حواس انسان بشود. تحقق این وضعیت نقض غرض آشکار است.
مصداق این تفسیر کلی را باید در برترین مظهر فناوری در تاریخ بشر یا همان فاوا و کاربرد آن در آموزش و پرورش یافت. هدف اصلی پژوهش دستیابی به اصول و سیاستهای راهبردی برای کاربرد فاوا در نظام آموزش و پرورش ایران است. سوالهای اصلی پژوهش ضمن اینکه به دنبال دستیابی به فرصتها و تحدیدهای فاوا از ابعاد تربیتی، روانشناسی و فلسفی است. در پی دیدگاه‌های جهانی و تجارب سایر کشورها در زمینه رویارویی نظام‌های آموزش و پرورش با فاوا و رویارویی با این پدیده است.
از مجموعه یافته‌های مطالعات نظری برمی‌آید که فاوا در عرصه‌های متنوع حیات بشری از چنان پتانسیل حضوری برخوردار است که بدون تردید می‌توان آن را نماد یک تمدن جدید یا ظهور یک موج تمدنی جدید دانست. در سایه تحولات صورت گرفته دو تلقی از مفهوم نسبت به این فناوری با آموزش و پرورش می‌توان سروکار داشت. یکی با نگاه ابزاری به فناوری در صدد است تا روشها و سازوکارهای سنتی در تعلیم و تربیت را دستخوش تغییر و دگرگونی نماید و دیگر اینکه با نگاه اصطلاحاً تمدنی یا غیرابزاری به تحولات این عرصه درصدد است بدواً به تعریف تازه‌ای از تربیت‌یافتگی یا ویژگی‌های انسان فرهیخته متناسب با زمان دست یابد.
سیاستهای راهبردی پیشنهادی این تحقیق درباره کاربرد فاوا در آموزش و پرورش ایران عبارت است از:
– بازآموزی معلمان
– اولویت دادن به تولید محتوا و مقوله نرم‌افزارها
– تدوین سند ملی راهبردی به کارگیری فاوا در آموزش و پرورش
– اصلاح قوانین و مقررات و حمایت حقوقی از مؤلفان و مبتکران
– آموختن بهره‌گیری از فاوا به دانش‌آموزان
– تقویت انگیزه معلمان فاوا
– بسترسازی و ایجاد فرهنگ مساعد برای کاربرد فاوا
قادری (1384) پژوهشی تحت عنوان راهبردهای توسعه (ICT) در نظام‌های آموزش و پرورش سه کشور استرالیا، آمریکا و هند و مقایسه این کشورها با ایران به صورت تطبیقی انجام داده است. یافته‌های مهم این پژوهش عبارت از:
– در استرالیا با اهداف درازمدتی چون آماده کردن دانش‌آموزانی خلاق که در استفاده از فناوری اطلاعات کارا باشند با طرحهایی از جمله: پایگاه‌ داده‌ها برای آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای، آموزش بین‌المللی و شبکه منابع و … در این مسیر گام برداشته و برنامه‌هایی را در جهت توسعه کیفی معلمان اجرا نموده است. این کشور همچنین با طرح مدارس اکتشافی و توسعه اینترنتی در جهت تلفیق (ICT) در برنامه اقدام نموده‌است.
– در آمریکا نیز با طرح هدف کلی آماده کردن دانش‌آموزان برای قرن 21 که در سال 1996 در نتیجه فرمان کلینتون صورت گرفت اقداماتی مانند زیرساخت ملی اطلاعاتی، طرح مدارس متوسطه مجازی و طرح کلاس هوشمند، در جهت توسعه (ICT) در آموزش و پرورش انجام داد و برای آماده‌سازی معلمان برنامه‌های پیش از خدمت و ضمن خدمت را تدارک دیده است.
– کشور هند با طرح استراتژی کلان تبدیل هند به قدرت مطرح در فناوری اطلاعات تا سال 2008 طرحهایی از جمله پروژه مطالعات سواد کامپیوتری در مدارس، طرح ICT در مدارس، برنامه (Head Start)، مدارس هوشمند و… را اجرا نمود. جهت همراه نموده معلمان با این روند رشد برنامه‌های قبل از خدمت و ضمن خدمت را انجام داد، برای تلفیق ICT در برنامه درسی، پروژه مدارس هوشمند را اجرا کرده است.
– در ایران نیز با هدف فراهم آوردن محیط یادگیری مبتنی بر ICT، پروژه‌های مدارس هوشمند، اتوبوس اینترنتی، شبکه آموزشی رشد و … را مطرح ساخت. جهت توسعه حرفه‌ای معلمان، دوره مهارتهای هفت‌گانه ICT را برای تدارک دید و طرح تولید محتوای الکترونیکی، کتاب الکترونیکی و طرح پایلوت مدارس و … در جهت تلفیق ICT در برنامه درسی اقدام نمود.
ایزی(1386)تحقیقی تحت عنوان بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی و ارائه الگوی مناسب بهره گیری از آن در آموزش متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران انجام داده که بر اساس یافته آن 56 در صد از دبیران و 8/70 در صد از مدیران عوامل راهبردی و 4/66 در صد از دبیران و 70 در صد از مدیران عوامل اقتصادی را تا حد زیادی و خیلی زیاد مانع توسعه آموزش های الکترونیکی در آموزش متوسطه گزارش کردند و در پایان نیز الگو (ADDIE) که مشتمل بر 5 مرحله اساسی تجزیه و تحلیل ، طراحی ، تولید ،کاربرد و ارزشیابی است جهت بهره گیری مناسب ارائه داده است.
گنجی(1388)پژوهشی تحت عنوان بررسی استراتژی های توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش وپرورش ک
شورهای هند وژاپن انجام داده است وراهکارهای به شرح زیر مطرح نموده اند:
-آشنا نمودن معلمان با سیستم کامپیوتروشیوه استفاده بهینه از آن.
-تهیه لوح فشرده آموزشی نحوه استفاده از کامپیوترتوسط انجمن های علمی وگروههای آموزشی وتوزیع آن در مدارس.
-تجهیز کارگاهها.
-امکان ایجادوپشتیبانی لاین اینترنتی با سرعت بالاتوسط وزارت آموزش وپرورش در مدارس.
-حمایت مالی دولت از بخش خصوصی در زمینه توسعه امکانات فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش وپرورش.
محمدی(1389) تحقیقی تحت عنوان بررسی استراتژی های توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش وپرورش پیش دبستانی کشورهای هند وژاپن انجام داده است وراهکارهای به شرح زیر مطرح نموده اند:
– استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی – یادگیری در مقطع پیش دبستانی.
– بکارگیری قابلیت‌های شبکه جهانی اینترنت در فرایند یاددهی – یادگیری در مقطع پیش دبستانی.
– گنجاندن مهارتهای کار با کامپیوتر در دوره پیش دبستانی.
– پرورش حرفه‌ای مربیان متناسب با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *