۴ توربوچارجر برای سری ۵ آتشین؛ معرفی قوی ترین سواری شش سیلندر دیزلی جهان توسط ب ام و

با در نظر گرفتن رسوایی مربوط به خودروهای دیزلی فولکس واگن و بعضی محدودیتایی که واسه این دسته از خودروها ایجاد شدن و هم اینکه پیشرفتای محسوسی که موتورهای بنزینی کم حجم تازگیا داشتن، میشه گفت که اتومبیلای سواری دیزلی بیشتر از هر زمان دیگری با رقابت واسه باقی موندن روبرو هستن.

با اینحال شرکت ب ام و هنوز به ادامه زندگی این خودروها امیدوار بوده و با معرفی نسخه ای جدید از سری ۵ با کد M550d xDrive، قدرتمندترین سواری دیزلی شش سیلندر تاریخ رو ارائه کرده.باواریاییا که در مورد ساخت و بهره وری موتور همیشه حرفای زیادی واسه گفتن داشتن، سال گذشته و در سی و هفتمین سمپوزیوم موتور وین یه موتور ۳ لیتری شش سیلندر توربودیزل با کد B57 معرفی کردن که بسیار مورد توجه قرار گرفت. دلیل این ارقام فوق العاده ایه که مهندسین ب ام و با موتور B57 به اونا دست پیدا کردن.

براساس اطلاعات موجود موتور مورد نظر توانایی تولید ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور رو داره که به لطف به کار گیری چهار توربوشارژر حاصل شده. حال این موتور در M550d xDrive استفاده شده و عملکردی خیره کننده واسه اون به ارمغان آورده.

یکی از انتقادهایی که همیشه به موتورهای توربو وارد بوده، تاخیر در عکس العمل اونا نسبت به فشرده شدن پدال گازه. شرکت ب ام و واسه جلوگیری از این موضوع، در B57 از تکنولوژی توربوشارژینگ چند مرحله ای استفاده کرده.

پس راننده در هر بازه ای از دور تعداد تماشاگر واکنشای سریع از این موتور میشه. باحال اینکه بیشترین اندازه گشتاور، بین ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ دور در دقیقه و بیشترین قدرت در دور موتور ۴۴۰۰ تولید می شه. اینطوری M550d هر زمان آماده تهاجم بوده و منتظر اشاره راننده به پدال گاز میشه.

با مشخصات فنی گفته شده، نسخه سدان در ۴٫۴ و نسخه استیشن در ۴٫۶ ثانیه سرعت خود رو از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسونه؛ آخر سرعت هم به صورت الکترونیکی در ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده.

M550d با همه آمار و ارقام عجیب خود، در هر صد کیلومتر ترکیبی فقط به ۵٫۹ و ۶٫۲ لیتر سوخت نیاز داره که نسبت به نسل قبلی ۱۱ درصد بهبود پیدا کرده.

به دلیل گشتاور بسیار زیاد، ب ام و واسه جلوگیری از دود شدن لاستیکای عقب این نسخه از سری ۵ رو با سیستم چهار چرخ متحرک xDrive ارائه کرده؛ البته این سیستم در حالت عادی نیرو رو به چرخای عقب می فرسته ، اما در صورت تشخیص هرزگردی یا لغزندگی بخشی از اون به چرخای جلو فرستاده می شه.

آلمانیا وسواس زیادی رو به خرج دادن تا ۵۵۰d xDrive لایق نشون M باشه. به خاطر این در کنار مشخصات فنی مثال زدنی، قابلیتای حرکتی خودرو هم به لطف گیربکس هشت دنده، چرخای عقب فرمون پذیر و کاهش ارتفاع ده میلی متری خیلی بهبود پیدا کرده. با در نظر گرفتن همه موارد، M550d xDrive رو میشه یه اتومبیل لوکس و البته هیجان انگیز توصیف کرد.

از دید لوازم، این خودرو با تموم فناوریای مربوط به رانندگی نیمه خودکار قابل انتخاب بوده و می تونه تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت خود رو در مسیرهای بزرگراهی هدایت کنه؛ علاوه بر این مثل سری ۷ به پارک خودکار هم مجهز شده و راننده میتونه از بیرون دستور پارک رو واسه خودرو صادر کنه.

در نمای ظاهری هر چند M550d xDrive بسیار مشابه بقیه اعضای خونواده خوده، اما از رینگای باحال تر و قطعات کرومی بیشتر در بدنه استفاده میکرد. در داخل کابین هم وضعیت تقریبا به همین شکله، فرمون اسپورت و صندلیای چرمی طرح دار تفاوتای موجود نسبت به نسخه استاندارد هستن.

قیمت M550d xDrive تا الان تعیین نشده، اما بد نیس بدونین که نسخه M550i xDrive سدان حدود ۷۳۰۰۰ دلار ارزش داره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *