برگزیده

راهنمای کامل برچسب ها: چگونه سایت خود را به گند نکشیم؟

 

بازاریابی محتوا، سئو و بهینه سازی سایت

بازاریابی محتوا

راهنمای کامل برچسبا: چیجوری سایت خود رو به گند نکشیم؟

سعید رهبری

۶۱

۶

۲۴ ۴۲۱۱۸

هرکی که کمی از دنیای اینترنت سر در بیاره و کوچیک ترین محتوایی رو در اون تولید کرده باشه، با معنی تگ یا همون برچسب آشناست. هممون ایرونیا این جمله رو شنیده ایم:

وقتی یه مطلب توی سایت خودت منتشر می کنی، تا می تونی براش تگای در رابطه بزن!

و به کمک این راهنمایی ساده، همه گیر و اشتباه (!) بود که خیلی از سایتای ایرونی الان هزاران صفحه الکی و تکراری دارن. اما منظور من از این حرف چیه؟ واقعاً تگای زیاد، تاثیر بدی روی سایت شما می ذارن؟ بدیش اینه باید بگم بله! و دوستانه امیدوارم که تا به امروز، تگای زیادی ایجاد نکرده باشین. چون مرتب کردن اونا کار راحتی نیس. (من روش اینکار رو در انتهای مطلب آموزش داده ام.)

در این مقاله، ما تموم چیزی که باید درباره تگا بدونین رو به شما میگیم و تموم باورهای غلط ایرونیا درباره این برچسبای نازنین و کاربردی رو قلع و قمع می کنیم. با تموم وجود خوندن کامل این مقاله رو به همه وب مسترهای عزیز پیشنهاد می کنم. ، آماده اید؟ بیایید شروع کنیم.

اصلاً تگ یا همون برچسب چیه و چه کاربردی داره؟

اولین قدم ما واسه داشتن درک درست، فهمیدن معنی و کاربرد تگ (Tag) است. پس خواهشاً واسه دقایقی، سئو و رتبه گوگل رو از یاد ببرین و فقط روی نقش تگ در سایت خود تمرکز داشته باشین.

هممون واسه دسترسی بهتر کاربران به مقالات، اجناس و بقیه محتواهای خود، اونا رو دسته بندی می کنیم. این دسته ها در واقع موضوعات اصلی سایت ما هستن. موضوعاتی که قرار نیس به این راحتیا تغییر کنن و تموم مطالب یا اجناس ما تو یک یا چند تا از اونا قرار می گیرن. دسته بندیای یه سایت یا وبلاگ معمولاً از راه منوی اصلی اون قابل دسترسی هستن و کاربر خیلی راحت میشه به صفحه مخصوص هر دسته مراجعه کنه.

اما بسیار پیش میاد که چند مقاله، محصول یا … دارای موضوع یا ویژگیای برابری باشن. شباهتایی که در دسته بندی کلی ما مشخص نشده ان. اما شک نداشته باشینً خوب میشه اگه بتونیم این شباهتا رو طوری طبقه بندی کنیم که ساختار کلی سایت ما بهتر شه و کاربرها راحت تر ازش استفاده کنن. اینجاس که معنی برچسب مطرح می شه. در واقع کافیه که ما یه برچسب واسه موضوع یا ویژگی مورد توجه خود بسازیم و این برچسب رو روی تموم محتواهای در رابطه بچسبونیم.

هر برچسب، یه صفحه در سایت و وبلاگ ما بوجود میاره که تموم محتواهای در رابطه در اون قرار می گیرن. در واقع، کارکرد برچسب درست مثل دسته بندیه، فرقش اینه که اهمیّت کمتری داره و قرار نیس مثلاً در منوی بالای سایت ما قرار بگیره. (در شبکه های اجتماعی هم، همین معنی با کلمه هشتگ هست. البته در این شبکه ها دیگه خبری از دسته بندی نیس.)

۲ نمونه از استفاده درست برچسبا

حالا که تا حدی موضوع براتون باز شد، بذارین ۲ مثال جور واجور از کارکرد درست تگا رو بررسی کنیم. این مثالا به شما کمک می کنن تا نقش تگ در موقعیتای جور واجور رو بهتر درک کنین.

  1. بررسی برچسبا در وبلاگ نوین

مطالب ما در وبلاگ نوین به چندین دسته اصلی تقسیم می شن: بازاریابی، فروش، تبلیغات، سئو و چند مورد دیگه. اینا موضوعات کلی ما هستن که هر کدوم علاقه مندان بسیار زیادی هم دارن و هر کدوم از مقالهامون، در آخر به یکی از اونا مربوط می شن.

حال بیایید کمی در مقالات نوین دقیق تر شیم. الان، بخشی از مقالات ما به بررسی تاثیر روان شناسی در بازاریابی و فروش می پردازن. این موضوعیه که واسه خیلی از افراد جذابه. پس بد نیس که یه صفحه رو به مطالب اون اختصاصی بدیم. با اینحال، قصد نداریم واسه اون یه دسته بسازیم، چون که موضوع محدودیه. پس چه می کنیم؟ بله! یه برچسب می کنیم و تموم مطالبی که طوری به بازاریابی مرتب هستن رو در اون تگ می کنیم.

همین موضوع در مورد بسیاری دیگه از ریز موضوعات وبلاگ ما هم صادقه. شاید بد نباشه واسه درک بهتر، سری به چند تا از تگایی که ما تا امروز ایجاد کردیم، مثل آموزش تبلیغات گوگل یا معرفی روشای جور واجور بازاریابی بزنین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   آموزش دستگاه ها و آوازهای ایرانی

  1. بررسی برچسبا تو یه سایت مربوط به فناوری

حالا بذارین یه موضوع متفاوت رو ببینیم. یه سایت رو فرض کنین که درباره تکنولوژی می نویسه. طبیعتاً این سایت دارای یه دسته بندی درباره گوشیای موبایله. حتی زیر دسته هایی واسه اخبار برنده های جور واجور داره. اما هیچوقت یه دسته بندی با موضوع “آیفون ۴۳۹۳” داره؟ مسماً نه! چون که این موضوع زیادتر از اندازه محدوده و هم اینکه، مقالات اون دارای تاریخ مصرف هستن. اما شک نداشته باشینً طبقه بندی مطالب مربوط به این گوشی می تونه به خوانندهای علاقه مند به اون کمک کنه. پس بهترین راه اینه که تموم نوشته های در رابطه، با برچسب “آیفون ۴۳۹۳” تگ شن.

موبایل

زومیت ۳ تگ در مطالب آیفون x خود استفاده کرده. اولی واسه برند اپل، دومی واسه گوشیای اپل و سومی گوشی iPhone x

شفافیت: راه حل اصلی یه تجارت با ثبات و مثال زدنی

راه حل

امتیازات تگ: به چه دلیل حتماً باید برچسب بزنیم؟

هر چقدر که برچسب زدن به آدما کار اشتباهی باشه، برچسب زدن به محتواهای سایت کار خوبیه. اما به چه دلیل؟ مگه برچسب زدن چه فایده هایی واسه شما داره؟ واسه اینکه این امتیازات رو بهتر درک کنین، ما اونا رو به دو بخش تقسیم کردیم: در درجه اول از نگاه کاربر امتیازات برچسب رو بررسی می کنیم و بعد می بینیم که تاثیر برچسب بر سئو و ورودی یه سایت از گوگل چه میشه.

ایده

برچسبای درست چه کمکی به تجربه کاربری می کنن؟

همونطور که تا این لحظه فهمیدین، برچسبا می تونن به طبقه بندی بهتر مطالب و دسترسی بهتر کاربران به اونا کمک کنن. در مثال وبلاگ خودمون، اگه از برچسب “روانشناسی در بازاریابی و فروش” استفاده نمی کردیم، شایدً کار مخاطبان علاقه مند به این موضوع کمی سخت می شد. چون که مجبور می شدن وقت صرف کنن و به دنبال مقالاتی با این موضوع بگردند. در آخر هم ممکن بود نتونن تعدادی از اونا رو پیدا کنن. اما الان، این مشکل واسه اونا وجود نداره و خیلی راحت می تونن چیزی که دوست دارن رو بخونن.

روانشناسی

هم اینکه، خود ما به کمک تگا فرصتی استثنایی پیدا کردیم. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تگ در واقع یه طبقه بندی بوجود میاره که خیلی راحت میشه در مواقع ضرورت ازش استفاده کرد. بد نیس واسه درک بهتر موضوع یه مثال بزنم.

در وبلاگ نوین، وقتی که شما به انتهای یه مطلب می رسید، مقالاتی با موضوعای مشابه به شما پیشنهاد می شن. اما ما چیجوری باید این مقالات رو پیشنهاد بدیم؟ در آسونترین حالت، اینا مقالاتی هستن که دارای دسته بندی برابری هستن. اما اگه بخوایم مقالاتی دقیق تر پیشنهاد بدیم چه؟ ساده س!: کافیه هر زمان برچسبی وجود داشت، اولویت رو با مقالاتی با برچسب برابر بذاریم و اول اونا رو پیشنهاد بدیم. اینطوری، تگا به ما کمک کردن که وبلاگ خود رو پیشرفت بدیم و تجربه کاربری بهتری رو به کاربران خود ارائه بدیم.

همین موضوع می تونه در مورد یه فروشگاه اینترنتی هم رو راست باشه. فرض کنیم که شما می خواین در صفحه یه گوشی موبایل، لوازم جانبی اونو پیشنهاد بدین تا اینطوری، فروش خود رو زیاد کنین. اما اگه سیستم فروشگاهی شما اجازه اینجور کاری رو نده چه؟ ساده س!: می تونین برچسبی واسه محصول اصلی و تموم اجناس جانبی اون در نظر بگیرین. بعد در صفحه اجناس خود، بخشی بسازین که کالاهایی با تگ مشابه رو به کاربران ارائه دهد.

داستانی از برچسبا و پریشونی و گیجی یه مشتری

یه مدت قبل، در دفتر خود با یکی از مشتریا جلسه داشتیم. طی این جلسه، مشتری به ما گفت که مطلب ما در مورد معنی انکرتکست (متن لینک) رو واقعاً دوست داشته، اما مجبور شده واسه خوندن بقیه مطالب ما در مورد انکرتکست، به بخش جستجوی وبلاگ ما مراجعه کنه. البته ما از برچسب “انکرتکست” روی تموم مطالب مربوط به اون استفاده کرده بودیم. اما موضوع اینجا بود که سایت ما تازه بروزرسانی شده بود و هنوز تگای یه مطلب در وبلاگ نشون داده نمی شد. همین استفاده نکردن درست از برچسب، باعث شده بود که خواننده ما مجبور شه وقت زیادی رو صرف کنه تا خودش به دنبال