برگزیده

سقف متحرک گلخانه و روف گاردن

سقف متحرک گلخانه و روف گاردن

    • روف گاردن(Roof garden)

با فکرهای بزرگ خانه های کوچک بزرگ می شوند!

گاهی اوقات مردم بخاطر محقر بودن ساحت ساختمان خانه یا حتی کمبود یک اتاق در خانه اقدام به فروختن منزل خود می‌نمایند و یا بدلیل گرم بودن آب و هوا و عدم وجود فضای باغ و باغچه اقدام به تعویض محل سکونتشان می کنند. اگر کمی بیاندیشیم درخواهیم یافت که یکی از بخش های مجزا و معمولاَ بلااستفاده ساختمانها پشت بام آنها هستند. با ظهور نسل ساختمانهای کوچک، یک روش ابتکار آمیز، طراحی روف گاردن در پشت بام یا تراس ساختمان هاست که به مروز زمان توسعه پیدا کرده است. درواقع تکنولوژی طراحی و ایجاد روف گاردن ها همانند یک اتاق می تواند به گذران امور مردم کمک کند و هم می‌تواند جایگاهی برای رشد و پرورش و نگهداری از گلها و گیاهان متنوع به مثابه ی یک باغچه خصوصاَ برای خانه های بدون حیاط باشد و به مراتب مقیاس نسبتاَ کوچکی از طبیعت برای تفریح، آرامش و فراغبالی آنان باشد. حتی در برخی موارد در عرشه ی روف گاردن ها کشاورزی در مقیاس کوچک نیز انجام می شود. جالب است که با نگرش در معماری های گذشته نیز مواردی از این دست تاکنون یافت می‌گردد ازجمله؛ در شهر قسطنطنیه قفقاز ناصر خسرو در اوایل قرن ۱۱ ساختمانی داشته که برروی پشت بام آن بعدها چرخهای مخصوص آبیاری پیدا شده است که نشان از وجود یک باغ سقف یا روف گاردن دارد.

نمونه یک پشت بام مسطح برای نصب روف گاردن
ساختار روف گاردن

روف گاردن به مفهوم باغ در بام یا به عبارتی همان سقف سبز، پدیدآوردن یک فضای سبز در روی یک سقف است که با بکارگیری مواد و متریال مناسب ایجاد می گردد. روف گاردن می تواند در تیپ های مختلفی طراحی و اجرا شود که بصورت کلی آمیزه ای بدین شرح است:

۱- کف بام(ترموود- سنگ- موزاییک) و گاهی دیوارها ۲- پوشش گیاهی(گل و گیاه طبیعی و درختچه ها- چمن مصنوعی) ۳- سیستم آببندی و زهکشی(ایزولاسیون) ۴- آلاچیق و سایبان ۵- سیستم روشنایی ۶- مبلمان و باربیکیو و … .

لایه های تشکیل دهنده روف گاردن در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد:
نکته : برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  feko.ir  مراجعه نمایید
لایه های تشکیل دهنده روف گاردن

روف گاردن یا سقف سبز معمولاَ میتواند برروی پشت بام منازل، ادارات، پل ها، اماکن عمومی و … طراحی و ایجاد گردد. دیوار سبز نیز ایجاد فضای سبز عمودی بر سطح دیوار توسط قفسه و گلدان می باشد. البته ایجاد این چشم اندازهای طبیعی به اقتضای اکولوژی های گوناگون، متفاوت است.

این نوشته را هم از دست ندهید :   اسنیکر ورزشی مردانه بنددار مشکی قرمز از بیگ کینگ Big King (ساخت ترکیه)

دیوار سبز

امتیازات روف گاردن موسوی

    • تقلیل باد و دمای ساختمان توسط پوشش گیاهی
    • عایق سازی بهتر و کاهش مصرف انرژی بدلیل جذب گیاهان و مقاومت در برابر تابش حرارت
    • امکان نصب سقف متحرک برقی روی روف گاردن و بهره بری بهتر از فضا
    • کاهش نیاز به سیستم تهویه مطبوع و پاکسازی هوا
    • منفعت بردن از آب باران
    • زیبایی محیط
    • کشت مجموعه ای از گیاهان غذایی
    • کاهش سروصدا

نکته قابل توجه:

باتوجه به افزایش روزافزون جمعیت شهرها، کاهش اراضی کشاورزی و برای صرفه جویی مالی در خرید مواد غذایی مدلسازی و نصب یک روف گاردن برروی پشت بام و بالکن و دیوارهای سبز قطعاَ بسیار مفید خواهدبود. ضمن اینکه در کشور ما که با مشکل کم آبی روبروست آبیاری روف گاردن در خانه با آب تمیز حمام و سایر شستشوهای خانگی ممکن و مقرون بصرفه خواهدبود.

طراحی سازه و سقف

گیاهان روی سقف نیاز به خاک و آب مانند هر گیاه دارند. اما در پشت بام، در طرح های ساختاری روف گاردن و ساخت خود سقف عوامل زیادی وجود دارد که محدودیت ایجاد می نماید. بنابراین مصالح ساختمانی برگزیده شده برای پوشش سقف باید قادر به تحمل وزن زیاد باشند. مقاومت در برابر اشباع مواد شیمیایی خاک و کود، تماس با حشرات، حیوانات، ریشه و خاک و حضور دائمی رطوبت در خاک و حتی تجمع برفمشکلات یا حوادثی دارند که بر روی سقف می‌تواند مصیبت بار و پرهزینه باشد! زهشکی آب ناشی از آبیاری باید کاملاَ مهندسی شده باشد که مشکلی ایجاد نکند. این کار قبلاَ بوسیله شن و ماسه انجام می‌شد اما امروزه با استفاده از پروفیلهای پلاستیکی نازک و سبکتر با سودمندی بیشتر انجام می‌گیرد. ضمن موارد فوق، وزن سقف و سایبان متحرک، آلاچیق، مبلمان، آبنما، گلدانها، چراغها و سایر تجهیزاتی که بر سطح روف گاردن مستقر می شود نیز در طراحی و نصب باید مد نظر قرار گیرد.به علت احداث سقف متحرک برای روف گاردن بهتر است از درختچه هایی برای کاشت استفاده شود که رشد قدی کمی داشته باشند تا مشکلی ایجاد نگردد مانند درخت زرشک. تصاویر زیر نمونه هایی از روف گاردن و تجهیزات قرارگرفته برروی آن را نشان می دهد.

منبع