م ……………………………………………………………………………………………………………100
4-7-3. آزمون فرضیه‌ سوم …………………………………………………………………………………………………………..102
4-7-4. آزمون فرضیه‌ چهارم ………………………………………………………………………………………………………..105
4-8. خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………107
فصل پنجم. نتیجه‌گیری و پیشنهادها ……………………………………………………………………………………..108
5-1. مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..109
5-2. نتیجه‌گیری …………………………………………………………………………………………………………………………109
5-3. تحلیل فرضیه‌های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………..110
5-3-1. تحلیل فرضیه‌ اول ……………………………………………………………………………………………………………110
5-3-2. تحلیل فرضیه‌ دوم ……………………………………………………………………………………………………………110
5-3-3. تحلیل فرضیه‌ سوم …………………………………………………………………………………………………………..111
5-3-4. تحلیل فرضیه‌ چهارم ………………………………………………………………………………………………………..112
5-4. پیشنهادهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………113
5-4-1. پیشنهادهایی بر اساس نتایج تحقیق ……………………………………………………………………………………113
5-4-2. پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ………………………………………………………………………………………..113
5-5. محدودیت‌های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….114
5-6. خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………114
منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………………………116
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………….117
منابع غیرفارسی …………………………………………………………………………………………………………………………..121
پیوست ……………………………………………………………………………………………………………………………125
لیست شرکت‌های مورد استفاده در تحقیق ………………………………………………………………………………………126
خروجی نرم افزار ………………………………………………………………………………………………………………………..131
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………..142

فهرست جداول‌
عنوان صفحه
جدول 2-1. دلایل درماندگی ………………………………………………………………………………………………………….24
جدول 2-2. خلاصه تحقیق‌های داخلی ……………………………………………………………………………………………71
جدول 2-3. خلاصه تحقیق‌های خارجی ………………………………………………………………………………………….73
جدول 3-1. تعداد شرکت‌های حاضر در تحقیق ………………………………………………………………………………..80
جدول 4-1. آماره‌های توصیفی متغیرهای پژوهش در سطح کل مشاهده‌ها ……………………………………………91
جدول 4-2. آماره‌های توصیفی متغیرهای پژوهش در شرکت‌های درمانده …………………………………………….93
جدول 4-3. آماره‌های توصیفی متغیرهای پژوهش در شرکت‌های سالم ………………………………………………..93
جدول 4-4. نتایج آزمون کولموگروف– اسمیرنوف متغیرهای وابسته تحقیق …………………………………………94
جدول 4-5. نتایج آزمون همبستگی پیرسون متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………..95
جدول 4-6. نتایج آزمون والد تعدیل شده همسانی واریانس باقیمانده‌ مدل‌ها ………………………………………..96
جدول 4-7. نتایج آزمون جارکو- برا نرمال بودن خطاها …………………………………………………………………….97
جدول 4-8. نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (1) تحقیق ………………………………………………………………98
جدول 4-9. نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق از طریق برآورد مدل (1) تحقیق ………………………………………..99
جدول 4-10. نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (2) تحقیق …………………………………………………………..100
جدول 4-11. نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق از طریق برآورد مدل (2) تحقیق ……………………………………101
جدول 4-12. نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (3) تحقیق …………………………………………………………..103
جدول 4-13. نتایج آزمون فرضیه سوم تحقیق از طریق برآورد مدل (3) تحقیق …………………………………..103
جدول 4-14. نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (4) تحقیق …………………………………………………………..105
جدول 4-15. نتایج آزمون فرضیه چهارم تحقیق از طریق برآورد مدل (4) تحقیق ………………………………..106
جدول 4-16. خلاصه نتایج آزمون فرضیه‌های تحقیق ………………………………………………………………………107

فهرست شکل‌ها
عنوان صفحه
شکل 2-1. مراحل درماندگی مالی …………………………………………………………………………………………………..19
شکل 2-2. ارزیابی کیفیت سود هر سهم …………………………………………..
………………………………………………45

چکیده
در این تحقیق، تاثیر وضعیت مالی بر کیفیت سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، از معیارهای ارزیابی کیفیت سود مبتنی بر سری زمانی ویژگی‌های سود که شامل چهار ویژگی کیفیت اقلام تعهدی، پایداری سود، قابلیت پیش‌بینی سود و یکنواختی سود می‌باشد، در قالب چهار فرضیه تدوین و با انتخاب 100 شرکت از بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 5 ساله، 1388 الی 1392، آزمون شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و برای آزمون فرضیه‌ها از مدل رگرسیون خطی چندگانه با داده‌های پانل و اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که، کیفیت اقلام تعهدی، پایداری سود و قابلیت پیش‌بینی سود در شرکت‌های درمانده پایین‌تر از شرکت‌های سالم است و از طرفی یکنواختی سود در شرکت‌های درمانده بالا‌تر از شرکت‌های سالم است. با توجه به یافته‌های تحقیق حاضر می‌توان ادعا کرد که کیفیت سود در شرکت‌های درمانده پایین‌تر از شرکت‌های سالم است.
واژه‌های کلیدی: وضعیت مالی، شرکت‌های درمانده، شرکت‌های سالم، کیفیت سود.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   منابع پایان نامه ارشد درموردمنابع معتبر

فصل اول
کلیات تحقیق

1-1. مقدمه
یکی از اقلام حسابداری که در گزارش‌های مالی (صورت سود و زیان) تهیه و ارائه می‌شود “سود خالص” است که محاسبه آن متاثر از روش‌ها و برآوردهای حسابداری است، بدین لحاظ امکان دستکاری سود توسط مدیریت وجود دارد. وجود زمینه مناسب برای تخریب سود ناشی از تضاد منافع و همچنین به علت پاره‌ای از محدودیت‌های ذاتی حسابداری موجب شده است که سود واقعی شرکت‌ها از سود گزارش شده در صورتهای مالی متفاوت باشد و از آنجایی که سود از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی عملکرد و تعیین ارزش بنگاه‌های اقتصادی تلقی می‌گردد، موضوع “کیفیت سود” مورد توجه محققان و دست اندرکاران حرفه حسابداری و مدیریت سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. توجه حرفه حسابداری بر محور این هدف، استوار است که سود خالص گزارش شده، عملکرد عملیاتی واحد تجاری را بطور منصفانه منعکس کند (ظریف فرد، 1378).
یکی از راه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن به بهره‌گیری مناسب از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تخصیص بهتر منابع کمک کرد، ارزیابی درماندگی مالی است. سرمایه‌گذاران معتقدند شرکت‌هایی که دارای سود با کیفیت‌تر هستند، ریسک درماندگی مالی کمتری دارند. بنابراین، شرکت‌هایی که کیفیت سود بالایی دارند، بیشتر مورد علاقه سرمایه‌گذاران هستند و از نظر آن‌ها محل مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند (ابووبی و همکاران1، 2003).
با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، در این تحقیق با توجه به ارتباط تنگاتنگی که بین وضعیت مالی شرکت‌ها و کیفیت سود آن‌ها هست به بررسی تاثیر وضعیت مالی بر کیفیت سود شرکت‌ها پرداخته می‌شود تا به بینش صحیح استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی در جهت گرفتن تصمیم‌های بهینه کمک کند.
1-2. بیان مسأله تحقیق
در امور اقتصادی استفاده‌کنندگان همواره برای تصمیم‌گیری و انجام تحلیل‌های خود به اطلاعات دقیق و قابل اتکایی نیازمندند و طبیعتا فقدان اطلاعات مناسب و مربوط، موجب اخلال در تصمیم‌گیری آنان می‌شود. ارقام و گزارش‌های مالی، بخش مهمی از داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز این فرایند محسوب می‌شوند. در نتیجه تحقیقات تجربی متعددی، این تصور که سود مهم‌ترین منبع اطلاعاتی تلقی شده، تصمیم‌گیرندگان به سود بیشتر از هر معیار دیگری اتکا می‌کنند، به اثبات رسیده است (ثقفی و سدیدی، 1386). ولی باید به این نکته توجه شود که سود به عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعاتی، امکان دارد منعکس کننده عملکرد واقعی شرکت‌ها و مدیریت آنان نباشد، زیرا به دلیل قابلیت انعطاف ذاتی استانداردهای حسابداری، تفسیر و به کارگیری روش‌های حسابداری در بسیاری از موارد تابع قضاوت و اعمال نظر مدیران می‌شود (خوش طینت و اسماعیلی، 1385). به همین علت، علاوه بر کمیت سود، باید به کیفیت آن نیز توجه شود.
بنگاه‌های اقتصادی در طول

دسته بندی : پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید