دانلود پایان نامه

که این کارت تنها بصورت online قابل استفاده می باشد و شما می بایست قبل از خرید ، کارت خود را شارژ نمایید .
کارت اعتباری فوق از نوع VISA می باشد ، بنام شخص متقاضی صادر می گردد ، در سایت های اینترنتی و فروشگاه های آنلاین قابل استفاده می باشد و در خرید هایی که بوسیله تلفن و یا FAX صورت می گیرد می توان از آن استفاده کرد . کارت فوق شامل شماره ۱۶ رقمی ( Card Number ) یک کد CVV و یک تاریخ انقضاء (Expire Date ) میباشد که شما با ورود این اطلاعات در هر سایت اینترنتی می توانید کالای مورد نظر خود را خریداری و یا از خدمات آن بهره مند شوید . این مبلغ یکبار و فقط برای صدور کارت اعتباری پرداخت می شود . (ناظمی و همکاران، 1384)
کارت اعتباری MasterCard , Visa Debit
در این حالت برای شما یک حساب بانکی به نام خودتان نزد یکی از بانکهای خارجی افتتاح می شود. این سرویس شامل دو کارت Visa Debit و Mastercard می باشد که به حساب بانکی شما مرتبط است . خرید های آنلاین یا آفلاین از طریق این کارت ها امکان پذیر می باشد .شما می توانید واریز ، برداشت و انتقال پول به کارت های خود را از طریق سیستم بانکی انجام دهید .کارت اعتباری Visa debit نوعی ابزار پولی و اعتباری است که جایگزین مناسبی برای حمل ارز در مسافرتهای خارجی بوده و از این نظر موجبات آسایش و فراغت خاطر دارندگان آن را در اینگونه سفرها فراهم می نماید.کارتهای اعتباری هم اکنون در سطح بین المللی و در اقصی نقاط جهان کاربرد وسیعی داشته و علاوه بر خرید های اینترنتی ، در کلیه مکانهایی که مجهز به سیستم پذیرش کارتهای اعتباری باشند ( از جمله فروشگاه ها ، هتلها ، رستورانها ، تهیه بلیط هواپیما، خرید از مراکز خرید، بازدید از پارکها، موزه ها، نمایشگاها ) قابل استفاده خواهند بود . همچنین با داشتن این کارت می توانید پول خود را از دستگاه های خود پرداز ATM در سراسر دنیا دریافت نمایید . سیستم فوق دارای سرویس Online Banking می باشد . شما قادر به انجام کلیه عملیات بانکی از قبیل : آمار پرداخت ها و دریافت ها – انجام حواله بانکی بصورت آنلاین ( Wire Transfer ) – پرداخت صورتحسابها – امکان تعریف حسابهای زیر شاخه با واحد پول مورد نظر – دریافت و انتقال وجوه از حسابهای بانکی و … خواهید بود . (ناظمی و همکاران، 1384)
آثار اقتصادی کارت‌‌های اعتباری
کارت‌های اعتباری، افزون بر منافع شخصی که برای صادرکننده، پذیرنده و دارنده‌ی کارت دارد، دارای آثار مثبت و منفی درسطح ملّی برای کّل جامعه است که برخی از آن‌ها عبارتند از:
1) صرفه‌جویی در هزینه‌ی چاپ اسکناس‌؛ استفاده مکرّر از اسکناس، به‌مرور زمان، کهنگی و فرسودگی آن‌را به‌دنبال دارد و از طرفی از حیث بهداشت نیز اسکناس‌های کهنه، ناقل انواع بیماری‌ها هستند. بر این اساس، ضرورت دارد هر چند سال، اسکناس‌ها تجدید چاپ شوند که به هزینه‌ی سنگین نیاز دارد.
 2) حذف عملیات اضافی‌؛ با فراگیر شدن استفاده از کارت‌های الکترونیکی، بسیاری از عملیات اضافی حذف می‌شود. کوتاه شدن صف ‌های طولانی پای صندوق‌های بانک‌ها و فروشگاه‌ها، کاهش خطاهای ناشی از اشتباهات دریافت و پرداخت پول نقد، حذف مدّت زمان برای ثبت اسناد مالی و از بین رفتن زمان‌های صرف‌شده برای تردّد بین بانک‌ها و فروشگاه‌ها، فقط بخشی از مزایای استفاده از کارت‌های اعتباری است.
 3) حفظ امنیت جانی و مالی افراد؛ استفاده از کارت‌های ‌اعتباری باعث می‌شود، تا دارندگان آن‌ها، از حمل مقادیر فراوان پول و تحمّل ریسک از دست دادن یا تقلّبی بودن آن رها شوند. همچنین ضمن حفظ امنیت جانی خود با خاطری آسوده به انجام معاملات مورد نظر بپردازند.
4) شفّاف شدن فعّالیت‌های اقتصادی‌؛ از عناصر مؤثّر بر حجم پول جامعه، سرعت گردش پول در معاملات است. در وضعیت کنونی که بیش‌تر معامله‌ها به وسیله‌ی اسکناس صورت می‌گیرد، آمار دقیقی از کیفیت گردش پول نیست و این باعث می‌شود، سیاست‌های ‌پولی، گاهی بی‌اثر یا کم‌اثر شود.
5) افزایش گردش معامله‌ها‌؛ سرعت و آسانی معامله با کارت‌های اعتباری و اطمینان به پرداخت منابع از طرف بانک‌ها و مؤسّسات صادرکننده، باعث گسترش معامله‌ها و توسعه بازار کالاها و خدمات و در مجموع سبب رشد و توسعه بخش‌های گوناگون اقتصادی می‌شود.
 6) افزایش عرضه پول و نقدینگی؛ صدور کارت‌‌های اعتباری از طریق افزایش اعطاء تسهیلات مانده حساب‌های مربوط به کارت‌‌های صادرشده و افزایش ضریب تکاثری نقدینگی پول، باعث افزایش عرضه پول و نقدینگی می‌شود. (کوارویی، 1385)
مشکلات اقتصادی این کارت‌‌ها
1) شیوع بدهکاری افراد؛ افراد به تصور اینکه بیش از دارایی حقیقی خود مالک هستند، گرفتار وام‌های سنگینی می‌شوند.
2) تورّم؛ این قرارداد عاملی برای تورّم به‌شمار می‌آید؛ زیرا مردم بیش از مقدار مورد نیاز خود به خرید کالا روی می‌آورند. از طرف دیگر، افزایش حجم نقدینگی نیز تورم‌زا است.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

3) استثمار؛ رواج این قراردادها باعث استثمار می‌شود؛ زیرا بانک‌ها قدرت خرید افراد را در استثمار خود خواهند داشت و سرمایه‌گذاری‌های تجاری در اختیار آنها خواهد بود. (کوارویی، 1385)
 
POS
دستگاه‌ پایانه فروش یا کارتخوان (POS) دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای به سیستم بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید از حساب فروشنده را فراهم می‌سازد. دستگاه‌های پایانه فروش علاوه بر امکان پرداخت دارای عملکردهای مختلفی از جمله پرداخت قبوض، شارژ سیم‌کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی برخوردار می‌کند. (اردکانی و باقرزاده، 1388)
مزایای استفاده از پایانه‌ فروش الکترونیکی
پوزها از ابزارهای مهم در نظام اقتصادی مدرن محسوب می‌شوند؛ ابزاری که در بازار سنتی ما با کم‌توجهی مواجه شده و کاربرد قابل توجه آنها مورد استقبال عموم قرار نگرفته است. البته بخشی از این کم‌توجهی ناشی از ضعف فرهنگ‌سازی و کم‌اطلاعی شهروندان از کاربرد و مزایای این دستگاه است اما بخش دیگر به دلیل ناهماهنگی‌های سیستم اقتصادی کشور در استفاده از فناوری‌های نوین اقتصادی و شیوه‌های بهره‌برداری از آن است. بعضی از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها به شرح زیر است:
1- کاهش اتلاف زمان و سفرهای غیرضروری .
۲- ضریب امنیتی بسیار بالا.
۳- استفاده از پایانه فروش هیچ هزینه‌ای برای دارنده کارت ندارد.
۴- اسکناس یکی از عوامل انتقال آلودگی‌ها و بیماری‌هاست. (اردکانی و همکاران، 1388)
تاریخچه سیستمهای POS
• در سال 1878 دستگاه ثبت پول (cash register) توسط James Ritty اختراع شد.
• در سال 1884 ، NCRدر ایالت متحده بوجود آمد.

 
 
• در سال 1970 اولین پایانه POS ایجاد شد.
• در سال 1971 اولین cash register الکترونیکی ابداع گردید.
• در سال 1979 سیستم اسکن POS ابداع شد.
• در سال 1981 اولین POS رستورانی ابداع شد.
دستگاه های POS به دو دسته تقسیم می شوند:
دستگاه های POS درون شعبه
دستگاه های POS فروشگاهی (اردکانی و همکاران، 1388)

ATM
ATM) Automated Teller Machine) ماشینی خودکار، بسیار دقیق و کارآمد جهت ارائه خدماتی همچون دریافت، پرداخت و انتقال وجوه به صورت اتوماتیک در هر ساعت از شبانه ‌روز به مشتریان می باشد.
نمای بیرونی یک دستگاه ATM دارای 5 خروجی و 3 ورودی می باشد که بشرح ذیل است :
قسمتهای خروجی عبارتند از :
1- صفحه نمایشگر (Monitor)   2- دریچه رسید مشتری (Receipt Slot)  3- دریچه پرداخت وجه (Dispenser Slot) 4- دریچه پاکت (Diposit Slot)  5- بلندگو (Speaker)

قسمتهای ورودی دستگاه عبارتند از:
1- کارت خوان (Card Reader) 2- کلید های منو (Menu Key) 3- صفحه کلید مشتری (Key Pad) 4- بارکدخوان
وضعیت بانک‌ها با توجه به برنامه‌های وزارت اقتصاد و دارایی و تبیین اهداف هر سال و پی‌گیری‌های معاونت بانک و بیمه آن رو به بهبود است. ابتدا کار به جایی رسیده بود که عده‌ای فکر می‌کردند برای تولید کار ممکن است خودپرداز انسانی 24 ساعتی در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد. دستگاه پوز هم از اجناس لوکس به حساب می‌آمد. با این تفاسیر رسیدن به حدود 24 میلیون کارت، 7645 خودپرداز و 170 هزار پوز در انتهای سال 86 مقداری مناسب است. 
تاریخچه دستگاه های ATM
این روزها تقریبا ۴۰سال از خدمت‌گزاری اولین دستگاه خودپرداز (ATM) به بشر می‌گذرد. دستگاهی که به طور مسلم در آغاز نه ریخت و قواره‌ای اینچنین داشته و نه مکانیسمی امروزی. اما بی شک مهمترین انگیزه اختراع چنین ابزاری کاهش رودرویی با کارمند باجه‌نشین بوده است. 
اولین دستگاه مکانیکی پرداخت وجه نقد توسط لوتر جورج سیم جیان ساخته و در سال 1939 در نیویورک توسط بانک نیویورک نصب گردید. اما پس از گذشت 6 ماه به دلیل عدم استقبال مشتریان برداشته شد. 
از آن پس تاریخچه دستگاه خودپرداز به مدت 25 سال متوقف گردید تا زمانی که “دلارو” اولین دستگاه خودپرداز الکترونیکی را ساخت که نخستین بار توسط بانک بارکلی در شهر کوچک ان فیلد در شمال لندن در تاریخ 27 ژوئن 1967 نصب شد. این اختراع به آقای جان شپرد بارن منتصب گردیده است، هر چند در همان زمان برخی دیگر از مهندسین به علت تحقیقات خود در رابطه با فن آوری های مرتبط با خودپرداز جوایزی را دریافت نمودند. به شپرد بارن نیز در سال 2005 در لیست افتخارات سال نو جایزه OBE اهدا گردید.
اولین فردی که از این دستگاه استفاده نمود، یک هنرپیشه انگلیسی به نام “رگ وارنی” بود. اولین دستگاه های خودپرداز تنها قادر به پردازش یک رمز تک منظوره بودند که توسط دستگاه نگهداری می شد. این کار با بهره گرفتن از تشعشع و مغناطیس با شدت پایین که توسط دستگاه کارتخوان برای کاهش احتمال تقلب پاک میشد صورت می پذیرفت.
این دستگاه پاکتهای از پیش بسته بندی شده ای که شامل 10 پویند استرلینگ بود را در اختیار کاربران قرار میداد. نظریه شماره شناسایی شخصی یا PIN ذخیره شده روی کارت توسط یک مهندس انگلیسی به نام جیمز گود فلو در سال 1965 ارائه گردید.
در سال 1968 دستگاه خودپرداز تحت شبکه توسط دونالد وتزل که رئیس دپارتمان یک شرکت تحویل و حمل و نقل کالا به نام داکیو تل بود در شهر دالاس ایالت تگزاس اختراع شد.
در سال 1995 یکی از موزه های ملی تاریخ امریکا به نام اسمیت سونیانز داکیوتل و وتزل را به نام مخترعین دستگاه خودپرداز تحت شبکه معرفی کرد. دستگاه های خود پرداز اولین بار در سال 1973 میلادی مورد استفاده گسترده در انگلستان قرار گرفت. دستگاه IBM 2984 به درخواست بانک لویدز طراحی شد. پایانه پرداخت وجه نقد کش پوینت مدل 2984 که اولین دستگاه خودپرداز قابل نصب داخل دیوار بود که از نظر عملکرد مشابه دستگاه های امروز بود. CashPoint هنوز هم یک علامت تجاری ثبت شده به نام کمپانی لویدز در انگلیس میباشد. تمامی دستگاه ها همواره به شبکه متصل بوده و قادر به صدور مقادیر مختلفی از پول نقد بودند که به طور همزمان از حساب مربوطه کسر میگردید. تعداد کمی از این خودپرداز ها به بانکی در ایالات متحده واگذار شد. (اردکانی و باقرزاده، 1388)
موبایل بانک
بانکداری همراه معروف به  M-Banking, mbanking, SMS Bankingاست به عنوان اصطلاحی استفاده می شود برای انجام مانده گیری حساب،بررسی وضعیت چک، پرداخت اعتبارات و دیگر معاملات بانکی از طریق تلفنهمراه توسط دستگاه هایی مانند: تلفن های هوشمند، PDA ( دستیار دیجیتال شخصی)  و انواع گوشی های موبایل، برای اولین بار بانکداری موبایلی از طریق وب در اروپا و در سال ۱۹۹۹ راه اندازی گردید.بانکداری از طریق موبایل تا همین اواخر از طریق وب یا از طریق پیامک انجام می گردید.
در بانکداری همراه تکیه بر ارائه خدمات بانکداری بدون شعبه و از راه دور است. انجام معمالات خورد، کاهش مراجعات به بانک ها، انجام خدمات ۷۲۴، کاهش شدید هزینه ها، سرعت بالای انجام عملیات ها، در دسترس بودن، ایمن بودن، و …. (جنیدی، 1387)
موبایل ها و انواع خدمات
به طور کلی خدماتی که از طریق موبایل ارائه می شود را می توان به بخش های زیر تقسیم نمود:
 الف) انجام خدمات بانکی به صورت مستقیم:
خدمات کارت: مانده گیری، سه تراکنش آخر، انتقال وجه بحساب، پرداخت قبوض، انتقال وجه به کارت، خرید کارت شارژ، صورتحساب، مسدود کردن کارت،
خدمات حساب ها: مانده گیری، سه تراکنش آخر، انتقال وجه، پرداخت قبوض، انتقال وجه به کارت، خرید کارت شارژ، صورتحساب، بررسی وضعیت چک،
خدمات اقساط: شناسایی وام، بررسی وضعیت اقساط، پرداخت اقساط،
 ب) استفاده از موبایل به عنوان کیف پول الکترونیک
یکی از کاربرد های نوین موبایل در بانکداری الکترونیکی استفاده از آن به عنوان یک کیف پول الکترونیکی می باشد. به عنوان مثال اکثر افراد موبایل تلفن همراه خود را بیشتر همراه دارند تا کیف پولشان را!! حال با قرار داند تراشه ای در گوشی تلفن همراه می توان آن را به عنوان کارت در دستگاه های مربوط استفاده نمود. (جنیدی، 1387)
اس ام اس(SMS) بانک
بانکداری همراه یا همان بانکداری موبایلی را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: «انجام هرگونه عملیات مالی، بانکی و اعتباری توسط ابزار سیار که واسطه آن بانک و
یا موسسه مالی و اعتباری و یا یک مرکز تایید هویت باشد». وجود بانک و یا موسسه مالی و اعتباری و یا یک مرکز تایید اعتبار این امکان را می‌دهد که بتوان هزینه را از یک منبع واسط به شخص ثالث انتقال داد. البته صورت‌هایی از انجام کارهای اعتباری (مانند شارژ اعتبار تلفن همراه که در آن تنها مشتری با شرکت فروشنده مواجه است و مشتری مبلغ شارژی که بر روی کارت و یا قبض خود‌پرداز نوشته شده است را با تلفن همراه به اپراتور ارسال می‌کند) از انواع بانکداری تلفن همراه نیست و البته اگر این شارژ توسط نرم‌افزارهای مخصوص موبایل بانکینگ دریافت شود، از قاعده فوق جدا خواهد بود.
نکته:‌ ‌بانکداری همراه صددر‌صد مساوی با بانکداری تلفن همراه نیست و بانکداری با تلفن همراه تنها بخشی از بانکداری همراه است. ‌ ‌تاریخچه و گستره:‌ ‌خدمات بانکداری همراه عمر کوتاهی دارد و شاید بتوان آن را نوظهور‌ترین خدمت از بانکداری الکترونیکی دانست. چرا که این خدمات با ارائه نسل‌های 2 و 3 تلفن همراه آغاز گردیده و نیز پروتکل‌های مورد استفاده آنها نیز در این نسل‌ها قابل پیاده‌سازی است. در نسل‌های جدید تلفن همراه امکان انجام تراکنش‌ها با سرعتی بسیار بالاتر از قبل امکان‌پذیر شده و این امکان نیز این فرصت را فراهم می‌آورد که مشتریان بتوانند در کمترین زمان خرید‌های خود را انجام داده و به هدف اصلی بانکداری الکترونیکی که همان کاستن هزینه و جلوگیری از اتلاف وقت است، دست یابند.
نیازها، ‌مزایا و چالش‌ها:‌ ‌در این‌که بانکداری همراه یک مزیت فوق‌العاده و نیاز زندگی امروز است، شکی نیست اما نیازهایی مانند بستر زیرساختی ارتباطات سیار امن و پایدار و داشتن بانک هایی که بخواهند و بتوانند از شیوه‌ها بانکداری الکترونیکی به‌عنوان یک ابزار حیاتی برای ادامه کار استفاده کنند، نیازی است که بدون آنها نمی‌توان این امور را پیش برد.
اصلی‌ترین چالش پیش روی این کار نیز مشتری‌های بانک هستند، چراکه طبق آخرین تحقیقات عدم اطمینان کاربران به سیستم‌های بانکداری همراه یکی از اصلی‌ترین عوامل عدم رشد این خدمات است. اما داشتن فرهنگ استفاده از فناوری و اجرای توصیه‌های ارائه‌دهندگان این خدمات می‌تواند این خدمات را تا حد ممکن امن سازد. بنابر پیش‌بینی‌ها تا سال 2010 بیش از 45درصد کاربران تلفن همراه از خدمات موبایل بانکینگ استفاده خواهند کرد. (جنیدی، 1387)
مدیریت نقدینگی در بانکها
مدیریت نقدینگی، یا توانایی افزایش وجوه و انجام به موقع تعهداتی که سررسید آنها فرا می رسد، قطعاً لازمه ادامه حیات بانک ها است. بنابراین، مدیریت نقدینگی از اهم اموری است که توسط بانک ها


پاسخی بگذارید