برگزیده

۱۰ ابزار رایگان و کاربردی گوگل برای بازاریابان محتوا

 

بازاریابی محتوا، سئو و بهینه سازی سایت

بازاریابی محتوا

۱۰ وسیله رایگان و کاربردی گوگل واسه بازاریابان محتوا

۶۳

۱۲

۸ ۰۱۰۲

شما خودتون رو به عنوان یه بازاریاب حرفه ای محتوا می شناسین؟ اگه درباره خودتون اینطور فکر می کنین، پس بهتره با این ۱۰ وسیله رایگان گوگل آشنا شید.

جدا از تجربه ای که در مورد تولید و بازاریابی محتوا دارین و جدا از نتایجی که در گذشته بدست آوردین، تاکتیکا و روشی وجود دارن که با به کار گیری اونا می تونین کارکرد سایت خود رو به شکل زیادی بهتر کنین.

بیشتر افراد، گوگل رو چیزی بیشتر از یه موتور جستجو نمی دونن. با اینکه رسیدن به رتبه های بالا در مورتورهای جستجو اصلا نادرست نیس، اما نمیشه روند رسیدن به این رتبه ها رو ندیده گرفت. وقتی که صحبت از بازاریابی محتوا به میان میاد، وسیله ها و استراتژیایی که به کار می گیرین می تونه تاثیر بسیار زیادی روی نتیجه پایانی داشته باشه.

فرقی نمی کنه تازگیا در مورد بازاریابی محتوا کار خود رو شروع کردین یا چند سال در این بخش تجربه دارین، این مقاله می تونه راه و روش و روش هدف دار شما در مورد تولید و بازاریابی محتوا رو به کلی عوض کنه. در ادامه این مقاله می خوام ۱۰ وسیله رایگان گوگل رو معرفی کنم که هر بازاریاب محتوایی باید از اونا استفاده کنه.

البته ممکنه از این وسیله ها به صورت روزانه استفاده نکنین یا بعضی از اونا با روش هدف دار بازاریابی محتوای شما هماهنگ نباشن. با این حال، من امیدوارم که یه یا دو تا از این وسایل رایگان گوگل بتونن به راه و روش کلی بازاریابی شما کمک کنن.

گوگل ادوردز : Keyword Planner

به دنبال ابزاری هستین که به شما کمک کنه بهترین کلمات کلیدی رو واسه کار و کاسبی خود پیدا کرده و هدف بذارین؟

با اینکه وسایل زیادی واسه انجام اینکار هست، اما هنوزم وسیله Keyword Planner گوگل یکی از بهترین وسایل موجود واسه پیدا کردن کلمات کلیدیه. این وسیله رایگان گوگل قابلیتای زیادی داره و به کار گیری اون بسیار راحته.

به عنوان یه بازاریاب محتوا، همیشه باید به دنبال کلمات کلیدی باشین که علاوه بر هدایت شما به رتبه های بالای یافته های جستجو، ترافیک خوبی رو هم به سایت شما روونه کنن. تلاش کنین تا جای ممکن این وسیله رایگان گوگل رو تجربه کنین و از قابلیتای منحصر بفردش بیشترین استفاده رو ببرین.

هر چقدر بیشتر از وسیله Keyword Planner استفاده کنین، با چگونگی کارکرد اون بیشتر آشنا میشین. هم اینکه، انجام جستجوهای زیاد در Keyword Planner به شما کمک می کنه تا مناسب ترین کلمات کلیدی رو واسه سایت خود پیدا کنین.

فرض کنین طراحی سایت کلید واژه اصلی شماس. اگه خیلی خوش شانس باشین، ممکنه بتونین رتبه یه گوگل رو واسه این کلید واژه به دست بیارین. با این حال هممون میدونیم که رسیدن به اینجور هدفی بسیار سخته. هم اینکه، میدونیم کلمات کلیدی طولانی وجود دارن که می تونن ترافیک هدف دار بیشتری رو به سمت وب سایتمون هدایت کنن.

وسیله Keyword Planner به شما کمک می کنه تا این کلمات کلیدی رو شناسایی کنین. به اسکرین شات زیر توجه کنین.

در این مرحله می تونین این عبارات رو به عنوان کلمات کلیدی اصلی سایت خود انتخاب کنین و براساس اونا محتواهای مختلفی با کلمات کلیدی Long-Tail تولید کنین. با اینکه در نگاه اول Google Keyword Planner ابزاری تازه کار به نظر می رسه، اما می تونه کلمات کلیدی مناسب و ترافیک هدفمندی رو واسه بازاریابان محتوا جفت و جور کنه.

گوگل بررسی (Google Analytics)

چه نوع اهدافی رو واسه روش هدف دار بازاریابی محتوای خود در نظر گرفتین؟

اگه جواب دقیقی واسه این سوال ندارین، زمان اون رسیده یه قدم به عقب برگردین و موقعیت خود رو دوباره آزمایش کنین. اگه الان اهدافی واسه کار و کاسبی آنلاین خود تنظیم کردین، به احتمال زیاد خیلی از اونا براساس ترافیک ورودی و آمارهای مشابهه. اگه اینطوریه، باید با چگونگی کارکرد گوگل بررسی به درستی آشنا شید.

کاربران چیجوری از موتورهای جستجوگر استفاده می کنن؟

بازاریابان مانند همدیگه از این وسیله رایگان گوگل استفاده نمی کنن، اما نکات و ترفندهایی در گوگل بررسی وجود دارن که به عنوان یه بازاریاب محتوا باید با اونا آشنا باشین. واسه شروع، می تونین از این وسیله رایگان گوگل واسه گرفتن اسنپ شات فوری از کارکرد سایت تون تو یه دوره وقتی خاص استفاده کنین.

همین توانایی به شما کمک می کنه نگاهی دقیق تری درباره رسیدن یا نرسیدن به اهداف خود داشته باشین. از این نقطه به بعد، با به کار گیری دیگر قابلیتای گوگل بررسی می تونین داده ها رو به شکل عمیق تری بررسی کنین.

هر چی بیشتر روی بخشای جور واجور گوگل بررسی کلیک می کنین، متوجه میشین که داده ها به صورت جزئی تر بررسی می شن. مثلا ما در نوین همیشه از بررسی صفحات برتر سایت حال می کنیم.

مشاهده این اطلاعات به ما کمک می کنه تا نگاه روشن تری درباره سایت و محتوای اون داشته باشیم. مشاهده این وسیله ها به ما کمک می کنه تا فهمیده مخاطبان سایت نوین از چه موضوعاتی استقبال کردن و چه موضوعاتی خیلی مورد توجه شون نیستش.

گوگل وبمستر تولز (Google Search Console)

این وسیله رایگان گوگل از جهات بسیاری مثل وسیله گوگل آنالیزه. مطمئن باشین وقتی که صرف یادگیری و کار کردن با این وسیله می کنین، اصلا به هدر نمی ره.

موارد زیادی هست که باید در مورد کنسول جستجوی گوگل (یا همون گوگل وبمستر تولز) بدونین. شما می تونین ساعتا روی اون زمان بذارین و به جستجو داده ها بپردازید. علاوه بر بررسی سلامت کلی سایت، کارای زیاد بسیاری هم وجود دارن که با به کار گیری این وسیله میشه انجام داد.

یکی از گزینه های مورد علاقه من در این وسیله رایگان گوگل، منوی کشویی Search Traffic است.

مثلا، گزینه Search Analytics به شما اجازه میده کارکرد سایت خود رو در یافته های جستجوی گوگل موشکافی کنین.

موشکافی

اگه همیشه علاقه داشتین کارکرد و کارایی کلمات کلیدی سایت خود رو سبک سنگین کنین می تونین در منوی نشون داده شده در تصویر بالا، روی گزینه Position کلیک کنین. این گزینه میانگین رتبه سایت واسه همه کلمات کلیدی که در یافته های جستجوی گوگل ظاهر شدن رو نشون میده.

بازاریابان محتوا باید با همه مواردی که در کنسول جستجوی گوگل هست آشنا باشن. حتی اگه از این وسیله فقط واسه بررسی چند عامل محدود در سایت خود استفاده می کنین، بازم می تونین امیدوار باشین که همون چند عامل تاثیر بسیار خوبی روی یافته های سئوی سایت تون دارن.

گوگل ترن (Google Trends)

نمی تونین به طور دائمی ایده هایی تازه واسه نوشتن پُستای وبلاگی پیدا کنین؟

ایده

نگاهی کوتاه به ۱۰۱ روش و روش هدف دار بازاریابی که حتماً باید بشناسین

شکی نیس وسیله Keyword Planner گوگل می تونه هزاران کلید واژه در رابطه رو واسه کار و کاسبی شما به دست آورد. با این وجود، وقتی که صحبت از محتوای رقابتی به میان میاد، به کار گیری Keyword Planner به تنهایی کافی نیس.

بخاطر این بیشتر افراد تلاش می کنن واسه به دست آوردن ایده های جدید و ناب در زمان طوفان فکری از Google Trends استفاده کنن. با کمک این وسیله رایگان گوگل می تونین هر موضوعی که گرایش زیادی داره یا به اصطلاح تِرِند شده رو پیدا کنین. هم اینکه قادر هستین با بررسی بخش Stories Trending Now، اخبار و موضوعات داغی که با تجارت تون هماهنگی دارن رو پیدا کنین و راه و روش جدیدی در مورد تولید محتواتون در پیش بگیرین.

مثلا مناظره ریاست جمهوری آمریکا یکی از داغ ترین ترین موضوعات ابنترنت طی ماه های گذشته بود.

میشه از این موضوع واسه پیشبرد اهداف بازاریابی محتوا استفاده کرد؟

اگه وبلاگی سیاسی دارین یا روی موضوعات سیاسی کار می کنین، مطمئناً از این موضوع داغ می تونین بیشترین استفاده رو بکنین. اما اگه بخش فعالیت تون سیاسی نیس، وسیله گوگل ترن به شما کمک می کنه تا خلاق باشین.

مثلا اگه در مورد بازاریابی محتوا فعالیت می کنین، می تونین پستی با عنوان “دونالد ترامپ چیجوری از بازاریابی محتوا واسه پیروزی در انتخابات استفاده کرد؟” رو در وبلاگ خود منتشر کنین. با کمک اینجور عنوانی، شما اطلاعاتی هدف دار رو واسه مخاطبان خود جفت و جور می کنین و در عین حال از موضوع داغ روز استفاده میکردین.

ترامپ
واسه به کار گیری این وسیله رایگان گوگل به زمان یا تجربه زیاد احتیاج ندارین. فقط کافیه در نوار جستجوی موجود در بالای صفحه، موضوع یا کلید واژه مورد نظر خود رو وارد کنین و منتظر یافته های جستجوی گوگل بمونین.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.

برنامه ریزی

واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

گوگل شیت (Google Sheets)

بازاریابان محتوا به سیستمی نیاز دارن تا بتونن داده های خود رو ثبت و پیگیری کنن. علاوه بر این، ممکنه بازاریاب نیاز داشته باشه اطلاعات و داده ها رو با بقیه افراد تیم به اشتراک بزاره. Google Sheets یکی از آسونترین و موثرترین وسیله ها واسه ثبت اطلاعات، پیگیری تغییرات و مشارکت با دیگرونه.

اجازه بدین این موضوع رو با یه مثال ساده بررسی کنیم. معمولاً بیشتر آدما به دنبال راه حلی واسه پیگیری اندازه موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ خود هستن. با این که وسیله ها و نرم افزارهای زیادی واسه انجام اینکار هست، اما علاقه ای به پرداخت هزینه در این مورد رو ندارن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   آموزش نصب کاغذ دیواری

راه حل

هرچند گوگل شیت قابلیتای این وسیله ها رو ارائه نمی کنه، با اینحال هنوزم یکی از بهترین وسیله ها واسه سازماندهی و نظم بخشی کارا هستش. اگه عادت دارین برنامه خود رو به صورت مرتب بروزرسانی کنین، این وسیله رایگان گوگل می تونه اثرات بسیار خوبی روی روش هدف دار بازاریابی محتواتون داشته باشه.

نکته حرفه ای: شما می تونین از Google Sheets واسه ایجاد فهرستی از کارایی که باید انجام بدین، استفاده کنین. ایجاد فهرست از کارا، یکی از مواردیه که بازاریابان محتوا همیشه به دنبال اون هستن. حتی با ایجاد یه فهرست ساده هم می تونین نگاه بهتری به وظایف و کارای خود داشته باشین.

گوگل پلاس (Google Plus)

بر خلاف اینکه Google+ نتونست به اون شبکه اجتماعی که گوگل توقع داشت تبدیل شه، اما بازم وسیله قدرتمندی واسه بازاریابی حرفه ای هستش. به طور خلاصه میشه گفت، گوگل پلاس جاییه که می تونین در اون با بقیه (به خصوص همکاران و رقبا) در رابطه باشین و محتواتون رو با اونا به اشتراک بذارین.

به عنوان یه بازاریاب محتوا که چندین سال در این مورد تجربه داره، پیشنهاد می کنم از این وسیله رایگان گوگل به سه روش استفاده کنین:

  • واسه اشتراک گذاری محتوا با فالوورهایتان
  • واسه گسترده تر کردن شبکه مخاطبان تون
  • واسه به دست آوردن محتوایی که بتونه روی کسب وکار تون تاثیر بزاره

حتی اگه هیچ کار دیگری در گوگل پلاس انجام نمی دین، وقتی رو به بروزرسانی محتوا در صفحه گوگل پلاس خود اختصاص بدین. مطمئناً الان این کار رو در اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و فیسبوک خود انجام می دید. اضافه کردن گوگل پلاس به مجموعه شبکه های اجتماعی تون آسیبی به کار و کاسبی تون نمی زنه.

سیب

نکته حرفه ای: الان سرویس گوگل پلاس واسه کاربران ایرونی فیلتره. به خاطر همین گسترش شبکه مخاطبان در اون بسیار سخته. با این حال از اونجایی که این شبکه اجتماعی واسه موتور جستجوی گوگله، به کار گیری اون تاثیر مفیدی روی سئوی سایت تون داره.

سرویس ایمیل گوگل (Gmail)

یکی از بخشای مهم بازاریابی محتوا ایجاد تماس با مخاطبان متعدده. مثلا ممکنه بخواین ساعاتی از روز رو صرف اشتراک گذاری پست جدیدتون با افراد موثر بخش کاری خود کنین. از اونجایی که ایمیل یکی از بهترین روش ها واسه انجام اینجور کاریه، بهتره از نرم افزاری استفاده کنین که با اون راحت هستین.

۲۰۰ عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

Gmail سرویس ایمیل مورد علاقه بیشتر افراده چون کارکرد و رابط کاربری بسیار راحتی داره. اما باید بدونین این وسیله رایگان گوگل، از چیزی که شما تصور می کنین بهتره.

شما می تونین با به کار گیری افزونه های زیاد مطمئن شید که حساب جیمیل تون دقیقاً همون کاری رو انجام میده که توقع دارین. مثلا افزونه WiseStamp به شما کمک می کنه تا امضای خود رو در انتهای ایمیل شخصی سازی کنین.

نمونه یه امضای شخصی سازی شده در Gmail بوسیله افزونه WiseStamp

نباید به Gmail فقط به عنوان یه سرویس فرستادن ایمیل نگاه کنین. پیشنهاد می کنم که مهارت خود در کار کردن با این وسیله رایگان گوگل رو بهتر کرد. افزونه های زیادی واسه Gmail وجود دارن که می تونن نیازای بازاریابی محتواتون رو خوب بر طرف کنن و ایمیلاتون رو به شکلی قشنگتر شخصی سازی کنن. مطمئناً به کار گیری این وسیله ها از اتلاف وقت و هزینه شما جلوگیری می کنه.

نکته حرفه ای: اگه دوست دارین از یه سرویس ایمیل دیگه واسه ارتباطات روزانه خود استفاده کنین، بهتره از حساب Gmail خود واسه انجام امور مهم بازاریابی محتوا استفاده کنین.

Google My Business

واسه بعضی از کسب و کارا، به کار گیری این وسیله رایگان گوگل خیلی اهمیتی نداره. در مقابل، واسه یه سریای دیگه از تجارتا، به خصوص کار و کاسبیای محلی، به کار گیری Google My Business بسیار لازمه که بدیش اینه به دلیل تحریمای موجود قابل دسترس کاربران ایرونی نیس.

با کمک وسیله Google My Business، شما می تونین خیلی راحت کار و کاسبی خود رو به صورت رایگان در گوگل فهرست کنین. این وسیله رایگان گوگل به شما اجازه میده اطلاعاتی مانند نشانی، شماره تلفن، نشانی سایت، ساعات کاری و تصاویری از محیط کار و کاسبی خود رو در یافته های جستجو به کاربران نمایش بدین.

امتیازات به کار گیری Google My Business به توضیح زیره:

  • این وسیله گوگل به شما امکان میده اجناس و خدمات خود رو به مشتریائی که به کار و کاسبی تون علاقمندند، نمایش بدین.
  • شما می تونین اطلاعاتی دقیقی از کار و کاسبی خود رو در اختیار کاربران و مشتریان احتمالی تون بذارین.
  • می تونین واسه نمایش منحصر بفرد بودن شرکت خود از تصاویر استفاده کنین.
  • می تونین نظرات مشتریان درباره کار و کاسبی خود رو به بقیه نمایش بدین.

یادتون باشه بازاریابی محتوا فقط به معنی انتشار پست وبلاگی با کیفیت و به اشتراک گذاری اون نیس. بهتره کمی درباره واژه محتوا فکر کنین. هر اون چیزی که شما درباره شرکت یا اجناس خود می نویسید یا هر چیزی که قابل اشتراک گذاری با دیگرونه می تونه بخشی از راه هدف دار بازاریابی محتواتون باشه.

از اونجایی که فهرست Google My Business به صورت روشن و بزرگ جلوی چشمون مخاطب قرار میگیره، این وسیله بسیار کاربردیه. با این حال از اونجایی که این وسیله در دسترس کاربران ایرونی قرار نداره، ما به شما پیشنهاد می کنیم که وسیله گوگل مپ رو جانشین Google My Business کنین.

با ثبت دفتر کار خود در گوگل مپ و وصل کردن اون به وسایت تون می تونین از بیشتر امکانات مشابهی که در Google My Business هست، استفاده کنین.

ثبت شرکت رسانه تجارت نوین در گوگل مپ

اسناد گوگل (Google Docs)

اگه وبلاگ نوین رو دنبال کرده باشین، مطمئناً میدونید ما تموم تلاش خود رو می کنیم تا هر روز مطالب جدیدی رو با شما به اشتراک بذاریم. بخاطر این من و دیگه همکارانم در نوین همیشه در تلاشیم از روشی با کارایی و بازدهی بالا استفاده کنیم. یکی از این روش ها، به کار گیری وسیله رایگان گوگل یعنی Google Docs است.

Google Docs نه فقط مجانیه، بلکه به کار گیری اون بسیار ساده س!. هم اینکه، قابلیتای بسیار زیادی داره که می تونین اونا رو امتجان کنین. وقتی که می خواین پستی واسه وبلاگ خود جفت و جور کنین، Google Docs این کارا رو واسه شما انجام میده:

  • بررسی غلطای املایی
  • شمردن تعداد دقیق کلمات متن
  • امکان قرار دادن آسونِ تصاویر و اسکرین شات درون متن
  • به اشتراک گذاری آسون اسناد با بقیه

همونطور که میدونید تولید محتوای با کیفیت یکی از مهم ترین قسمتای روند بازاریابی محتوا هستش. اگه همیشه مشغول نوشتن مطالب جدید هستین، بهتره از ابزاری استفاده کنین که نوشتن در اون بسیار راحته. خیلی از ادما از نرم افزار Microsoft Word واسه نوشتن استفاده می کنن، اما Google Docs هم نرم افزاری حرفه ای واسه تولیدکنندگان محتوا هستش.

تقویم گوگل (Google Calender)

به عنوان یه بازاریاب محتوا چیجوری روز خود رو سازماندهی می کنین؟ واسه اینکه مطمئن شید از تموم زمان خود به طور موثر استفاده کردین، چه کاری انجام می دید؟

تقویم گوگل ابزاری مناسب واسه سازمانا هستش. این وسیله رایگان گوگل همه ویژگیای یه وسیله پولی رو نداره، اما مطمئن باشین بیشتر از اون چیزی که واسه پیگیری کارا نیاز دارین رو در اختیارتون قرار میده. شما می تونین به روشای زیر از Google Calender استفاده کنین:

  • ایجاد اتفاق واسه وظایف بازاریابی بسیار مهم
  • به اشتراک گذاشتن روزای خالی با اعضای تیم واسه برگزاری جلسات
  • درک بهتر از روزای بیکاری جهت برنامه ریزی بهتر

به عنوان یه بازاریاب محتوای حرفه ای به شما پیشنهاد می کنم با قابلیتای تقویم گوگل خوب آشنا شید. مطمئن باشین این وسیله رایگان گوگل به بهتر شدن کارکرد و روشای اجرایی شما کمک می کنه.

۱۰ وسیله رایگان گوگل: از کدوم وسیله استفاده کنیم؟

کمتر از ۵۰% از بازاریابان B2B ادعا می کنن که بازاریابی محتوا رو به طور موثر و به درستی انجام میدن. با دلیل آوردن بر این جمله، همیشه روشای بهتری واسه بهبود روند بازاریابی محتوا هست. شخصاً از همه وسایل گوگل حال می کنم و تا حد ممکن از اونا استفاده می کنم. شاید تعدادی از این وسیله ها از یه سریای دیگه موثرتر باشن (مانند گوگل بررسی، گوگل وبمستر تولز یا گوگل ترن)، اما مطمئن باشین همۀ اونا ارزش یه بار بررسی و استفاده رو دارن.

تست A/B چیه و چیجوری به افزایش فروش سایت کمک می کنه؟

شمام می تونین واسه سازماندهی و بهبود روند بازاریابی محتوای خود از این وسایل رایگان و کاربردی گوگل استفاده کنین. اگه از هیچ کدوم از این وسیله ها استفاده نمی کنین، پیشنهاد می کنم کار خود رو با سرویس  Gmail یا Google Trends شروع کنین. بعد، از دیگر وسیله ها استفاده کنین. تلاش کنین نیازای خود رو بشناسین و براساس اونا اراده کردن کنین.
اراده کردن
اگه تا حالا از وسایل معرفی شده در این مقاله واسه بهبود روند بازاریابی محتوای خود استفاده کردین، خوشحال میشیم که تجربه به کار گیری اونا رو با ما و خوانندگان نوین به اشتراک بذارین.

موفق باشین!