مطالب عمومی سری اول

۲۵ روش برای تغییر زندگی، دوباره می‌سازمت روزگار

خیلی از ما از راه زندگی کردن خود جوری راضی نیستیم و دقیقا هم نمی‌دانیم که درد و مشکل از کجاس. خیلی از این مشکلات طوری در ما و روزامون مخفی شده که پیدا کردن اونا و تسلط روشون بسیار سخته. مطلب روشی واسه تغییر زندگی رو می‌توان پیشنهاد نامه‌ای دونست که گوش کردن به اونا راحت و عمل کردن به اونا هنر و کمی همت می‌خواهد. شاید شما این بار هنرمند تلاشگر زندگی‌تون باشین.

این موارد از سخنرانی‌ها و کتب دکترهای روانشناسی معروفی چون دکتر فیل، وین برقرار، استر هیکس و ماریان ویلسون و ویلیام گلسر استخراج شده و گنجینه‌ای خلاصه شده از دونسته‌های ایشانه.

۱- در جهان دور و بر شما هیچی تصادفی نیس، نه اینکه با گفتن این حرف همه چیز رو به حکمت ربط بدیم، نه! اما از یدونه یدونه مسائل پیش روی زندگی می‌توان نکاتی رو واسه آموختن یاد نمی گیرین که بیشتر پشت پرده ذهنمون جا می‌موند. باید همیشه بفهمین که هستین و به چه دلیل اینجا هستین و چی شد که اینجوری شد.

۲-خودتون رو به خاطر اشتباهاتی که در گذشته انجام داده‌اید، دائم سرزنش نکنین. اونا رو نکاتی در نظر بگیرین که حالتی آموزشی دارن و میشه با مرور اونا به توفیق رسید.

۳-وقتی شاید رو واسه خودتون بخواین، بدیش اینه از شما می‌گریزد ولی وقتی شادی واسه بقیه بخواین، خودتون اونا رو به هر نحوی که شده پیدا می کنین.

۴-حرف‌های بقیه مبنی بر اینکه کاری غیرممکن یا غیرواقعیست رو بذارین در کوزه و آبش رو بخورین. هیچکی نمی‌تونه این ادعاها رو واسه شما داشته باشه و بازگو کردن تجریبات مشابه اونا، ربطی به اینکه حرف اونا درسته، نداره.

۵- گله و شکایت موجب آشوب و بلوا می‌شه و گفتگو مخالف اون عمل می‌کنه. درسته که بعضی وقتا گفتگو هم جنجالی می‌شه، ولی بازم جنجالی شدن و تبدیل گفتگو به بحث بسیار کمتر از یه شکایت و گله علنی ترکش داره.

۶-کمی از وسایلی که دیگه استفاده نمی‌کنین رو دور بریزین. این کار باعث می‌شه کمتر و کمتر به مادیات دلبستگی پیدا کنین؛ می‌دانیم این دلبستگی به سختی به طور کامل نابود می‌شه ولی شاید بشه درجه اونو کم کرد.

۷- شاید باورتون نشه ولی واقعا اگه به چیزی زیاد فکر کنین، ناخودآگاه زندگی‌تون رو به همون موضوع سمت و جهت داده‌اید. این موضوع نه خرافاته و نه باورهای عامیانه بلکه می‌توان اونو از دید علمی هم تا اندازه ای ثابت کرد.
قدرت فکر شما و راهی که به اون می‌بدین بسیار بیشتر از چیزیست که فکر می‌کنین.

۸- شاید بهتر باشه بیخیال پیدا کردن مقصر باشین و در همه مشکلاتی که پیش رو دارین، یه نفر رو مقصر نپندارید. زندگی شما محصول انتخابات شماس نه کارای بقیه، شاید اعمال اونا رو بشه گفت که بی‌تاثیر نیستن ولی اینکه مقصر کامل رو اونا بشمارید، رفتار زشتیه که باعث درجا زدنتون می‌شه.

۹- یاد بگیرین به بقیه فرصت بدین تا خودشون به مشکلاتشون رسیدگی کنن و خودتون رو حلال مشکلات کل ملت ندونین. شاید بعضی وقتا شما مجبور به دخالت در کاری بشوید ولی از این فرصت دادن هم غفلت نکنین.

۱۰- اگه رفتارای اعتیادگونه دارین، واسه کنترل کردن اون شک نداشته باشین به مشکل برخورده‌اید و شاید از خیلی‌ها درباره چگونگی ترک اون پرس و جو کرده باشین. رفتارای اعتیاد گونه از موارد کم‌خطر گرفته تا پرخطر دردسرها و سختی‌های خود رو داره ولی مقابله کردن با اونا رو با راه و روش درست بیاموزید و اول از همه هم باید خودتون بخواین تا اونو ترک کنین، این خواستن بزرگترین قدم شماس.

۱۱-بین محق بودن و مهربون بودن، بهتره مهربانی رو انتخاب کنین و نیاز به حق طرف بودن رو رها کنین.

۱۲-به جای شاید و شاید و ممکنه و مثل این کلمات، یا پسوند قوی‌تری مثل شک نداشته باشین و حتما بیارین و یا اگه اینقدر هم نمی‌تونید مثبت اندیشی کنین (که کاش بتونین) دست کم اونا رو خط بزنین و هیچ پسوندی قبل از عبارات احتمالی خود نیارین. این خودباوری‌ها واقعا کار می‌کنه و جواب می‌دهد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   پنج ترفند برای چیدمان منزل بر اساس فرم و ابعاد خانه

۱۳- اهداف شغلی خودتون رو هم کمی تغییر بدین، بیایید به کار و بارتون به چشم یه رسالت نگاه کنین و از استعدادهایتان در این رسالت و رسانیدن اون به هدفش استفاده کنین، برفرض که این استعدادها از نظر بقیه جوری هم فایده نداشت ولی شما تلاشتون رو بکنین.

۱۴- همه دور و بریا شما به طور قطع ویژگی خوب دارن و بد و نمی‌توان ادعا کرد که یه شخص صد در صد به شما خوبی کرده. در این حالت به جای توجه به اشتباهات و کارای غلط اون، روی وزنه مثبت ماجرا فکر کنین و تمرکزتون رو در کارا و رفتار محبت آمیز اون افراد بذارین. وزنه ترازوی هرکی رو به این سمت که مایل کنین، اون حس بد درون وجودتون کم کم رو به کاهش می‌رود.

۱۵-فانتزی سازی و تخیل برخلاف تصور بعضی افراد، اصلا عمل ناپسندی نیس و شاید بد نباشه واسه زندگی خودتون و آینده‌اش، اینجور تصویرسازی‌هایی انجام بدین. اجازه هم ندین کسی این تصاویر رو خدشه داره کنه، چون که روی آینده شما تاثیر می ذاره. البته بعضی وقتا این آینده بینی و رویا بینی، در راه غلطیه، ولی تشخیص این نکته رو معمولا تا خودتون با اون مواجه نشید، براتون قابل لمس نیس.
این مورد آخر نکته خیلی خوبی نیس ولی شاید بتونه به نکته شماره دوم ختم شه و تبدیل به یه درس آموزشی براتون شه.

۱۶-گفتگوهای داخلی در هممون آدم‌ها هست و با خودمون یا زمین و زمان بعضی وقتا به صحبت می‌نشینیم. بعضی حتی با صدای بلند این کار رو می‌کنن و تاثیرش رو در آرامششان بیشتر می‌بینن. فارغ از اینکه کلا این گفتگوهای داخلی خوبه یا خیر، دست کم محتویات اونو کنترل کنین. معمولا این گفتگوها در شرایط بد رخ می‌دهد و کمتر آدمیست که بعد از موفقیت بشینه و با روزگار درد و دل کنه، از همین رو باید وحشت و غم (دو عنصر اصلی و سنگ چخماق آتیش گفتگوی داخلی) رو در این محورهای گفتگو، خط بزنین.

۱۷-کی گفته رابطه شکست خورده شما رو شکست خورده می‌کنه؟ شرمش باد! رابطه شکست خورده‌ای به اون معنایی که فکر می‌کنین وجود نداره، آدم‌ها به زندگی همدیگه وارد و خارج می‌شن و ممکنه این خروج با غم و اندوه همراه باشه اما برچسب شکست به اون، درام کردن زندگیه.

۱۸-زندگی دو مدل هدف داره، هدف‌های سطحی و عمقی. رسیدن به هر دوی این اهداف هم واجب و مهمه ولی بدیش اینه معمولا هدف‌های سطحی جلوی چشم و افکارمون قرار می‌گیرند و باعث می‌شن که اون موارد اصلی و عمقی به فراموشی سپرده شن یا به دیرکرد بخورند.

۱۹- به درستی لازم نیس در همه کارایی که انجام می‌بدین، بهترین اون باشین. اگه اینطور باشه که هیچ جایی واسه پیشرفت واسه خودتون باقی نگذاشتید و دستی دستی باعث درجا زدن روی یه پله زندگی شده‌اید.

۲۱- اینکه فکر کنین با کاری که انجام می‌بدین شناخته می‌شید هم مانند مورد ۱۹ اعرابی از معنا نداره. اگه منطقی به موضوع نگاه کنین، پس وقتی کاری انجام نمی‌بدین، رسما وجود ندارین.

۲۲- مقایسه کردن با بقیه واسه اندازه گیری عملکردتون یکی از دردآورترین اقدامات شما در طول زندگانیه. این یه تمرین بیخوده واسه شماس و معمولا زیر سوال بردن خودتون رو به دنبال داره.

۲۳- به جای جذب کردن تلاش کنین جذب شید. شنونده خوب بودن پیش نیاز اصلی همین مورده. در کتاب هفت عادت مردمون موثر استفان کاوی هم درست شنیدن جزو عادات مردمون مهم به حساب اومده.

۲۴- بعضی وقتا چند قدم به عقب وردارین و ورود و خرج اندیشه‌ها رو به ذهن خود ببینین.
اینطوری توانایی خود رو واسه این که تماشاگر افکارتا باشین افزایش می‌بدین.

۲۵ – تعصب داشتن و اندیشه‌های دور و بر اون ذهن رو تبدیل به یه فضای خالی و یا به بیانی بهتر، فقط پر شده با یه عنصر می‌کنه.