مطالب عمومی سری اول

چرا کودکان ژاپنی، سالم ترین کودکان جهان به شمار می آیند؟

داشتن فرزندی سالم که بتونه سالیان سال روند سلامت جسمی و روانی رو در زندگی خود بپیماید، آرزوی هر پدر و مادریه. وقتی که پای سلامت کودک به میان میاد، پدران و مادران واسه آموختن، بیشتر از هر زمان دیگری آمادگی پیدا می کنن و حالا خوبیش اینه این اشتیاق در میان والدین ایرونی هم رو به زیاد شدنه.

برآنیم که شما رو با دلایل داشتن زندگی سالم در بین کودکان ژاپنی آشنا کرده و دریابیم که به چه دلیل این کودکان لقب سالم ترین کودکان جهان رو به خود دادن.

از راهکارهایی که جوابگو هستن استفاده کنین

تحقیقات و پژوهشای انجام شده بر کودکان، سلامت و چاقی اونا نشون داده که دچار شدن به چاقی در کودکان ژاپنی در مقایسه با بقیه کودکان جهان در پایین ترین سطح قرار گرفته و بر خلاف بسیاری دیگه از کشورای جهان که این روند در میان اونا رو به زیاد شدنه در بین کودکان ژاپنی کاهش رو تجربه می کنه.

به درستی راز اینجور موفقیتی چیه؟

مادر یکی از این کودکان به همراه همسرش ویلیام به انجام پژوهشایی زیادی در مورد تغذیه پرداختن و با خیلی از کارشناسان این وادی هم مصاحباتی انجام دادن. اونا به ۷ قدم در رسیدن به اینجور هدفی رسیدن که در ادامه شما رو هم با اون قدمای طلایی آشنا می کنیم.

در وعده های غذایی اعضای خونواده خود رضایت بیشتری به وجود بیارین

وعده های غذای ژاپنی به دلیل مغذی و کامل بودن، باعث سیر شدن اعضای خونواده می شه و به خاطر همین هم، کمتر به گزینه هایی چون هله هولهای شیرین و پرکالری روی میارن. واسه انجام این کار حتما لازم نیس که حتما جلبک دریایی، سوشی و یا توفو بخورین بلکه لازمه راه تغذیه خونواده خود رو به سمت غذاهای سلامت پیش ببرین.

بیشتر وعده های اصلی خود رو به غذاهایی با پایه گیاهی، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، غلات کامل، چربیای سالمی چون ماهیای پر از «امگا ۳» اختصاص بدین و تا اونجا که می تونین از مصرف غذاهای فرآوری شده، شکر و نمک اضافه شده به غذا هم دوری کنین. این مواد کالری کمتر و مواد مغذی بیشتری دارن و با خوردن یه لقمه از اون کالری کمی به بدن شما راه پیدا می کنه.

همین امر دلیل می شه احتمال دچار شدن به چاقی در شما کاهش پیدا کنه و به دنبال اون کمتر مریض میشین. همه اینا و در دراز مدت به طول عمر بیشتر هم منجر می شن.
یکی از رموز توفیق غذایی ژاپنیا اینه که اونا برنج بیشتر و نون و پاستای کمتری مصرف می کنن. یکی از این شکلای جور واجور برنجای قهوه ای ژاپنی Haigaه که با آب فراوون پخته می شه و نقش بسیار موثری در سیر کردن اعضای خونواده ها داره.
هم اینکه اندازه کالری اون در مقایسه با نون هم کمتره.

در کم شدن اندازه مواد غذایی انعطاف پذیر باشین و با لذت غذا بخورین

مثل کودکان ژاپنی به فرزندان خود یاد بدین که مقدار غذایی که میل می کنن مثل کشورای غربی در حجما و اندازه های بزرگ نباشه. یکی از کارشناسان تغذیه به نام «تومامی تاکاهاشی» به والدین نصحیت بسیار مفیدی می کنه و میگه:

“لازم نیس واسه رسیدن به این هدف بیشتر از اندازه انرژی استفاده کنین. رفتاری طبیعی و خونسرد داشته باشین. به کودکان تون نشون بدین که از غذا خوردن حال می کنین و مزه غذایی هم که میل می کنین عالیه.” ایشون بر غذا خوردن در کنار هم تاکید می کنه و میگه: “حتی اگه بیشتر از اندازه سرتون شلوغه، بازم دست کم یه بار در روز رو به همراه اعضای خونواده خود غذا بخورین. غذا رو با عشق طبخ کنین و اونو در کنار اعضای خونواده خود و فرزندان تون بخورین.

خیلی از پژوهشا بر نقش خوردن بدون استرس غذا و در کنار اعضای خونواده تاکید دارن.

بچتون رو تشویق کنین تا غذاهای جدید رو هم کشف کنه

ذائقه غذایی کودکان همیشه تغییر می کنه و والدین می تونن با معرفی غذاهای جدیدتر، گزینه های بیشتری رو در اختیار اونا بذارن. با این کار می تونی از یکنواختی در طبخ غذاها دوری کرده و مزه های جدیدی رو به ذائقه متغیر اونا معرفی کنین. در مورد نوزادان این گزینه ها خیلی زیاد نیستن، در کودکان بالای دو سال این روند می تونه اهمیت بیشتری پیدا کنه و حتی در سنین بعد از ۲۰ سال هم ادامه پیدا کنه.

پس اگه زود به نتیجه نرسید، دست از تلاش نکشید و بدونین که فرصت زیادی واسه آزمودن گزینه های جدید دارین. تنها یادتون باشه که این کار رو به زور انجام ندین. یکی از مادربزرگان ژاپنی در این مورد میگه، یه غذای جدید، عمر رو طولانی تر می کنه.”

بشقابای وعده شام خود رو به اندازه های ژاپنی تغییر بدین

هممون خوب میدونیم که اندازه بشقابای غذایی که امروزه از اونا استفاده می کنیم در مقایسه با ۲۰ سال پیش، افزایش زیادی داشتن. چیجوری می تونیم اونا رو به اندازه نرمال خود باز  گردونیم؟ خیلی از پژوهشای علمی نشون دادن که اندازه کوچیک تر ظرف غذا می تونه در گرفتن رژیمای غذایی بسیار موثر واقع شه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   با ۴ مرحله تربیت کودک بر طبق خرد و فرهنگ تبتی ها آشنا شوید

دکتر «جنیفر اورلت فیشر»، مسئول بخش تحقیق چاقی مرکز دانشگاهی «تمپل» فهمیده انتخاب ظرف کوچیک تر غذا واسه کودکان می تونه دیدگاه اونا نسبت به غذاخوردن رو به سمت درست تری هدایت کنه.
غذای کودکان تون رو در بشقابای کوچیک تری  سرو کنین اما یادتون نره که در داخل اونا حتما سبزیجات و شکلای جور واجور میوه ها رو هم بذارین.

به کودک تون اجازه بدین بدود، بپرد و به اندازه کافی جنب و جوش داشته باشه

درسته که ورود تکنولوژی باعث شده که سخت بشه کودکان رو از پای بازیای کامپیوتری کنار آورد اما حتما لازمه که کودک شما دست کم روزی یه ساعت فعالیت بدنی هم داشته باشه. تنها راهی که به شما کمک می کنه اینه که تفریح و شادی رو چاشنی اون کنین. مثلا اونو به پارک ببرین و خودتون هم در انجام فعالیتا با اون همراه شید.

محققان فهمیدن که ۹۸٫۳ درصد از کودکان ژاپنی در مقایسه با کشورهایی با درآمدهای برابر، به دوچرخه سواری و انجام فعالیتای بدنی می پردازن که همین امر خود یکی از دلایل نبود چاقی این بچه گونه. سازمان جهانی بهداشت اقرار می داره که داشتن فعالیتای بدنی در سنین بین ۵ تا ۱۷ سال، می تونه به استواری استخوانا، عضلات، مفاصل، سلامت قلب، مدیریت استرس و اضطراب، بیان شخصی مسائل و مراودات بیشتر اجتماعی در بین کودکان برسه.

چیزی که مسلمه کودکان بازی کردن رو دوست دارن و بسیار طبیعیه که به دنبال پیدا کردن راه های بیشتر واسه بازی کردن باشن. فرزندان تون رو واسه بازی کردن در مکانای امن به بیرون از منزل بفرستید چون که کودکانی که بیشتر می دوند و فعالیتای بدنی بیشتری دارن، در مدرسه کارکرد بهتری دارن، خوشحال تر هستن و تمرکز بیشتری هم در میان اونا هست.
همین امور دلیل حفظ سلامتی اونا در مدت طولانی و افزایش طول عمرشون می شه.

به خاطر پیشرفت سبک زندگی، در کنار همدیگه بودن رو تمرین کنین

اینکه غذای سلامتی واسه فرزندان تون آماده کنین، در کنار همدیگه غذا بخورین و از غذا خوردن لذت هم ببرین بسیار موثره. می تونین در مراحل جفت و جور غذا هم کودکان خود رو همراه کنین. نتیجه پژوهشی در این مورد که در مجله «اپتیت» و در حدود سه سال پیش به منتشر کردن رسید نشون داد، کودکانی که در روند جفت و جور غذا با والدین خود مشارکت می کنن، روش هدف دار بهتری رو در بهتر شدن وضعیت تغذیه خود به کار می گیرن.

خیلی از خونواده های ژاپنی و بعد از پایان ساعات مدرسه واسه فرزندان خود محیطی آروم رو جفت و جور کرده و در کنار اونا غذا می خورن و به نظر می رسه همین مشارکت میان اعضای خونواده در سلامتی کودکان و نبود اضافه وزن اونا اثر داشته باشه.

از اینکه بر بچتون حکمرانی کنین خجالت نکشید

خیلی از والدین از اینکه بر بچه خود حمکرانی کنن احساس خوبی ندارن اما وقتی که پای وضعیت تغذیه و سلامتی اونا به میان میاد، والدین ژاپنی از رویکردهای حکمرانی بر فرزندان شون خوب استفاده میکردن. حکمرانی والدین بر فرزندان در سالای پایانی قرن بیستم و به وسیله روانشناسی به نام «دیانا بومریند» معرفی شد.

این راه و روش، حکمرانی والدین بر فرزندان رو بدون به کار بردن الفاظی چون «چون من می گم پس باید این کار رو بکنی» که خود دلیل افزایش اعتماد فرزندان می شه پا میدون گذاشت. در این راه و روش والدین قوانینی رو واسه کودکان خود مشخص می کنن و از اونا توقع دارن که از اون نظم و انضباط پیروی کنن.

هم اینکه در پیگیری این راه و روش، مستبدانه برخورد و فرزندان تون رو هم بیشتر از اندازه محدود نمی کنین. در این راه و روش محیطی رو واسه کودک جفت و جور میارید که در اون قوانین غیرمستبدانه ای رو واسه اون وضع می کنین و عاداتی رو در اون به وجود میارید که منتهی به افزایش موقعیتای ایشون در زندگی واسه لذت بردن بیشتر از اون و حفظ سلامتی اش گردند.