برگزیده

طب سوزنی چگونه کار می کند؟

مقالات زیادی بیانگر آن است  که طب سوزنی در کاهش زانو درد موثر است و میتواند برای مدت زیادی سبب کاهش درد و کاهش مصرف دارو گردد. با توجه به این نکته که آرتروز یک بیماری پیشروند است و با افزایش سن احتمال صدمات مفصلی افزایش پیدا میکند بهتر است از راهکار های استفاده کنیم که نه تنها درد و دارو را کاهش دهیم بلکه از سرعت پیشرفت بیماری بکاهیم.

و یا از طب سوزنی میتوان هم در بهبود درد زانو و هم در کاهش وزن استفاده کرد . بیمار میتواند از یک درمان ترکیبی از روش های کاهش وزن و درد استفاده کند تا  سرعت کاهش وزن و درد تسریع پیدا کند و از عود های مکرر جلوگیری شود. طب سوزنی گوش میتواند به بهبود حرکت زانو و نرمی آن کمک کند.

 

آشنایی با آرتروز زانو ( Knee Osteoarthritis)

آرتروز زانو از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. این بیماری بخصوص در زنان چاق و مسن شایع است، به طور کلی شیوع درد زانو در زنان چاق از مردان هم وزن آنها به مراتب بیشتر است . ۴۰%افراد ۴۰ساله و ۶۰%افراد ۶۰ ساله آرتروز زانو را به درجات مختلف دارند.

مهمترین نشانه های آرتروز زانو چیست؟

با شروع بیماری آرتروز زانو,غضروف انتهایی استخوان ران و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی(دژنراتیو) می‌گردد.به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود. علت اصلی تخریب غضروف در بیماری آرتروز,عدم وجود عروق خونی جهت تغذیه این ناحیه می‌باشد و ازطرفی غضروف مفصلی فاقد عصب است و به هنگام آسیب دردی حس نمی‌شود که همین مسئله زمینه تخریب بیشتر را فراهم می‌کند .

عوامل زمینه ساز را بشناسیم .

برخی ازعواملی که روند آرتروز زانو را تسهیل می کنند عبارتنداز:

چاقی – ضربه و پارگی عناصر مفصل زانو (مثلا منیسک ها, رباط‌ها و کپسول مفصلی) ، بیماری نرم شدن غضروف زیر کشکک و موارد دررفتگی مکرر آن.

تغییر شکل‌های مفصل زانو که عبارتنداز:پای ضربدری  ،پای پرانتزی .

عدم کنترل فعالیت‌های روزمره که منجر به استرس بیش از اندازه به ناحیه زانو می‌گردد(مواردی چون چهارزانو نشستن, دوزانو نشستن, توالت طولانی مدت غیرفرنگی و بالا و پایین رفتن از پله‌ها به دفعات متوالی به خصوص پله‌هایی که شیب تند دارند).

علایم و نشانه‌ها آرتروز زانو کدامند؟

برخی از علایم و نشانه‌های آرتروز زانو ممکن است درارتباط با موارد زیر باشد:
درد  زانو ،خشکی صبحگاهی ، ورم  مفصل، کاهش دامنه حرکتی مفصل که در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد می‌شود .ضعف عضلات اطراف مفصل که در موارد کاهش دامنه حرکتی بوجود می‌آید .-گاها وجود کریپتاسیون (صدا) در حرکات مفصل- تغییرشکل در مفصل که درارتباط با آرتروز زانو بیشتر به صورت پای پرانتزی است.

نگرش و  استراتژی درمانی در آرتروز زانو .

با چند روش می شود به بیماران با زانو درد کمک کرد از جمله:

طب سوزنی  : در این روش چندین سوزن در اطراف زانو زده می شود و یا از طب سوزنی گوش جهت کاهش درد و انقباضات عضلات استفاده می گردد. معمولا بیمار بعد از یک یا دو جلسه متوجه کاهش چشم گیر درد خود می شود و با ادامه درمان درد بیشتر کاهش پیدا میکند.

اقدام دومی که ممکن است پزشک طب سوزنی از آن استفاده کند مخصصوصا در افرادی که از ترس از سوزن دارند, استفاده از لیزر های کم توان می باشد. لیزر های کم توان معمولا جایگزین بسیار خوبی هستند برای طب سوزنی بی درد. همان نقاط را پزشک با لیزر تحریک کرده و به بهبودی بیماری کمک میکند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   فروشگاه اینترنتی جاسک : کالای دیجیتال،لوازم کامپیوتر،ابزار و تجهیزات صنعتی و...

ورزش درمانی و تقویت عضلات راهکار دیگری است که معمولا میتواند به بهبود بیمار بسیار کمک کند.

در بسیار از وارد طی چند جلسه بهبودی قابل توجه ای در بیماران پدیدار می گردد. ولی توصیه به تکمیل درمان و چرخه درمان می شود .

کاهش وزن در آفراد چاق با زانو درد میتواند بسیار کمک کننده باشد که در صورت لازم اجرا می گردد.

 

بسیاری از بیماران سردردی با شکایت از میگرن سالانه به مطب های طب سوزنی مراجعه می کنند. پزشکان طب سوزنی را میشود به دو گروه تقسیم کرد پزشکانی که از طب سوزنی غربی استفاده می کنند و پزشکانی که از طب سوزنی سنتی و یا چینی استفاده می کنند. در اینجا به توضیح هر دو گروه می پردازیم.
پزشک طب سوزنی سنتی در ابتدا با گرفتن شرح حال، معاینات زبان، گرفتن نبض بیمار، به تشخیص از دیدگاه طب سنتی چین میرسند. از دیدگاه این فلسفه سردردها می‌توانند منشاء های مختلفی داشته باشند مثلا در طب چینی اختلال حرکات انرژی ها در ارگان ها و یا کانالهای طب سوزنی می‌تواند سبب بروز عدم تعادل هایی شود. پزشکان طب سوزنی سنتی بر اساس شرح حال و معاینات پی به اختلال حرکت انرژی در ارگان و یا کانال مربوطه می‌برند و با استفاده از سوزن، بادکش و یا موکسا ( که یک گیاه چینی است که آن را میسوزانند، تا موضوع گرم شود) اقدام به کمک بهبود حرکت انرژی در کانال ها می کند، تا با تصحیح حرکات انرژی، بیماری رفع شود.

طب سوزنی در سر درد گردنی

از طرف دیگر پزشکان طب سوزنی غربی که طب سوزنی مطالعه کرده و کار می کنند ممکن است که اول به معاینه سر و گردن بپردازند و حتی عضلات صورت و و سر و فک را خوب معاینه کنند، تا به منشا بیماری از نظر بیماری های موضعی برسند. در این نوع از دید گاه عضلات سر و صورت و گردن، و بیماری‌های سینوسی و فکی دارای اهمیت بالاییست. این گروه از پزشکان ممکن است دستور عکس اسینوس و یا گردن نیز بدهند.

جالب است که بدانیم هر چند هر دو گروه با نگرش های متفاوتی بیماران را مورد بررسی قرار می‌دهند، ولی در نهایت میشود دید که تعداد زیادی از نقاط به کار گرفته شده در هر دو گروه متشابه هستند و تعداد کمی از نقاط بین دو گروه متفاوت میباشند. البته خوب است که بدانیم سردرد و میگرن یکی زا بیماریهای است که سازمان NHS انگلستان طب سوزنی به عنوان درمان اشاره کرده است.

 

آمادگی قبل از جلسه اول طب سوزنی برای میگرن؛

مراجعین محترم در جلسه اول بهتر است که آزمایشات، عکس رادیولوژی و لیستی از داروهای خود را به همراه داشته باشند، تا در صورت نیاز از آنها استفاده کرد. در جلسه اول معمولاً معاینه و بررسی‌های آزمایشات و رادیو«وِی  صورت می گیرد و در صورت لزوم اقدام به طب سوزنی می شود. لازمه که به این نکته اشاره کرد که بعضی از داروها می توانند روی نتیجه معاینه تاثیر گذار باشند و پزشک مجبور به معاینه مجدد در جلسه بعد شود تا تشخیصات خود را قطعی کند.