مطالب عمومی سری اول

با ۴ مرحله تربیت کودک بر طبق خرد و فرهنگ تبتی ها آشنا شوید

تربیت کودک و بزرگ کردن اون یکی از سخت ترین کارهاییه که والدین با اون روبه رو هستن و در فرهنگا و کشورای جور واجور روشای متفاوتی واسه این کار هست.
بزرگ کردن کودک فقط به تامین هزینهش محدود نمی شه و سبک رفتار با اون تاثیر زیادی در چگونگی تشکیل شخصیت کودک داره که این موضوع در ادامه آینده اونو تشکیل میده. از این رو چگونگی رفتار والدین و روش تربیت کودک اصل بسیار مهمی در فرزندداری بوده و بسیار موضوع پیچیده ایه. همونطور که شایدً میدونید مردم تبت، مردمانی صبور، باخرد و مهربون بوده و دیدگاه های منحصر به فردی نسبت به همه وجه های زندگی بشری دارن.

از این رو وقتی پای تربیت کودک به میان میاد تبتیا روش خاص و منحصر به فرد خودشون رو دارن. این روش تربیتی به اونا کمک می کنه طوری کودکان رو بزرگ کنن که از اعتماد به نفس کافی بهره مند بوده و تصمیمات هوشمندانه ای بگیرن و البته در عین حال به والدین خود هم احترام بذارن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۴ مرحله موقتی بزرگ کردن و تربیت کودک در دیدگاه تبتیا آشنا کنیم.

۱- مرحله اول: قبل از سن ۵ سالگی

با در نظر گرفتن سیستم تربیتی تبتی هادر طول این دوره والدین باید مانند «شاه یا ملکه» با کودکان خود صحبت و رفتار کنن. اونا نباید کودک رو از چیزی محروم کرده یا اونو تنبیه کنن. در این سنین کودکان بسیار کنجکاو و فعال بوده و واسه سردرآوردن از اتفاقات دنیای دورو برشون آمادگی کامل دارن. اما هیچ تجربه ای واسه یادگیری دنیای دور و بر نداشته و هنوز نمی تونن به نتیجه گیریای مناسب و هوشمندانه ای برسن. از این رو اگه کار خطرناک یا نادرستی رو انجام دادن نباید هراسان به نظر رسیده و عکس العمل نشون بدین.

در این موارد هیچ وقت تلاش نکنین توجه اونا رو به سمت چیز دیگری تغییر بدین. احساسات تنها چیزیه که کودک خوب در این سنین درک می کنه.
اگه زیادتر از اندازه مراقب کودک خود بوده و اونو از انجام خیلی از کارا محروم کنین، تیزهوشی اونو سرکوب کرده  و به اون یاد می دید که بدون تفکر فقط از بقیه پیروی کنه.

۲- مرحله دوم: از ۵ تا ۱۰ سالگی

در طول این دوره، والدین باید مانند «برده» با کودک خود رفتار کنن اما باید مواظب بود که خیلی ستمگرانه رفتار نکرده و در سخت گیری به کودک زیاده روی نکرد. در این برهه از زندگی، هوش و تفکر نقد کننده و منطقی در کودک در حال رشد بوده و پایه شخصیت اونا در آینده در حال شکل گیریه. از این رو نکته مهم در تربیت کودک در این مرحله اینه که اهداف متفاوتی رو واسه اون رسم کرده، چگونگی رسیدن اونا به این اهداف رو کنترل کرده و به اون یاد بدین که واسه عواقبی که نتیجه پایانی نرسیدن به اهداف هستن آمادگی کامل داشته باشه.

از این رو کودک باید مسئولیت پذیری در برابر اعمالش رو یاد بگیره.
از دادن وظایف و کارای فراوون به کودک خود در این دوره نترسین، اونا از پس این همه کار برآمده و شدیدا آماده یادگیری هستن. اگه از مرحله «شاه و ملکه» به مرحله «برده» تغییر سبک ندین، کودک شما لوس و با رفتاری بچگانه بزرگ شده و نمی تونه مسئولیت اعمالش رو رو دوش بگیره.

این نوشته را هم از دست ندهید :   گشتی دیدنی در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان

۳- مرحله سوم: ۱۰ تا ۱۵ سالگی

از سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی خیلی با اهمیته که طوری با کودک صحبت کنین که انگار از حق و حقوق مساوی با شما برخورداره. شما میدونید که تجربه و علم بسیار بالاتری نسبت به کودک دارین اما ایشون هم باید بتونه و جرأت داشت باشه تفکر و تصور خود رو نسبت به مسایل بازگو کنه و عقاید خود رو با شما در میان بزاره بدون این که از عکس العمل شما ترس ای داشته باشه. در این کار به اونا کمک کنین. از اونا نظر خواسته و اونا رو به سمت استقلال داشتن جهت بدین.

مشاوره دادن خیلی با اهمیته و بشدت باید از دستور دادن و منع کردن زیادتر از اندازه کودک در این سنین دوری کرد چون در این برههه که استقلال فکری و شخصیتی کودکان شکل میگیره. اگه چیزای زیادی رو واسه کودک خود ممنوع کنین رابطه بین شما و کودک بسیار بد شده و  ممکنه اون خود رو در شرایط بسیار خطرناکی بذاره. اگه زیادتر از اندازه مواظب اون باشین و شدیدا از اون مراقبت کنین اونا بدون اعتماد به نفس و وابسته به بقیه و اراده کردن هاشون بار میان.

۴- مرحله چهارم: از سن ۱۵ سالگی به بالا

وقتی که بچه شما به سن ۱۵ سالگی می رسه شخصیت اون به طور کامل بوجود اومده و زمان اون رسیده که شدیدا با اون با احترام رفتار کنین. می تونین به اون مشاوره بدین و نظر خود رو در مورد مسایل مربوط به اون بگید اما واسه یاد دادن چیزای جدید به اون دیگه دیر شده.
در این دوره س که مشخص می شه سبک تربیت کودک شما درست بوده یا نه و نتیجه کار خود رو به طور روشن می بینین.

اگه روش درست تبتیا رو در تربیت کودک خود استفاده کرده باشین مطمئنا بعد از سن ۱۵ سالگی فرزندی جداگونه، دارای اعتماد به نفس و متکی به خود دارین که به والدین و اطرافیانش هم بیشترین حد خیلی با احترام برخورد کردن رو می ذاره. به خاطر دنبال کردن همین اصول در تربیت کودکه که تبتیا مردمانی ساده، مهربون و محترم اما جداگونه و توانا هستن.

حقایقی باحال درباره کودکان کشور کره شمالی و دنیای خاص اون‎ها

راه‌آهن‌هایی که به وسیله کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله اداره می‌شن

با ۱۰ کودک وحشی آشنا شید که به وسیله حیوانات بزرگ شدن

واسه افزایش هوش کودکان باید از دوران بارداری اقدامات لازم رو شروع کنین