مطالب عمومی سری اول

۵ عادت که شما را مثبت اندیش تر می کند

خوش بین بودن ارثیه یا اینکه می تونه مانند یه مهارت آموخته هم شه؟

میشه به کسایی که در زندگی شون دیدگاه های مثبتی دارن فکر کرد.
و اینم به طور کامل درسته که بخش بزرگ شادی ما وابسته به اندازه تمایل مون به فکرا مسموم و ناراحت کننده یا نشاط آوره. براساس چیزی که علم میگه، شادی هم تا حد زیادی می تونه مانند یه مهارت آموخته شه.

همونجوریکه شما قادر هستین واسه بلند کردن وزنه به خاطر تقویت عضلات بدنتون تمرین کنین، می تونین با بر لب داشتن لبخندی روزانه، سیستم روانی خود رو به سمت داشتن دیدگاه های مثبت هدایت و تربیت کنین.

این نتیجه حاصل پژوهشای متخصصی با نام «مگان وایکلنت» (Megan Wycklendt) است که تازگیا با ارائه ده راه حل واسه شادزیستن و افزایش اندازه شادی، در سایت «فولفیمنت دیلی» (Fulfillment Daily) به این بحث نظر داشته و عنوان مقاله ایشون “ده راه حل واسه تقویت مثبت اندیشی“است. اینجا هم به بررسی خلاصه مواردی از اون مقاله پرداخته شده.

۱- شکرگزاری

خیلی از متخصصین که به بررسی شادزیستن پرداخته ان و هم کسایی که این روند رو به خاطر اکتساب اون دنبال کردن، همه بر این باور هستن که شکرگزاری اندازه شادی شما رو زیاد کنه و به دلیل ساختاری که داره، شادی و مثبت اندیشی رو در شما تقویت می کنه.
مثلا خانوم وایلنت که خود هم بر این کار تاکید داره، توضیح میده که طی یکی از تحقیقات انجام قبول شده بر یافته های شکرگزاری که در مجله ساینس  انتشار پیدا کرده، به این نتیجه رسیده که این -یا همون شکرگزاری- به شکل عجیبی اندازه شادی رو در شما افزایش، استرس و فکرا منفی رو کم می کنه و در عین حال هم جلوی دچار شدن به افسردگی رو میگیره.

۲- رانده شدن رو تمرین کنین

بعضی آدما به خاطر افزایش اندازه اعتماد به نفس شون، در وقتی هم مورد تمسخر بقیه قرار می گیرن. وایکلنت عقیده داره که این کار در حد مناسب اون می تونه به درد بخور باشه.

ایشون میگه: “رانده شدن یه مهارته.” مثلا شکست تو یه مصاحبه کاری می تونه به عنوان یه تمرین تلقی شه، هیچوقت کسی بدون تجربه شکست نتونسته از پس دشواریای زندگی بربیاید.

۳-  از کسایی که دائم شکایت می کنن دوری کنین.

اگه قرا باشه فاصله چندین طبقه رو به همراه فردی طی کنین که دائم در حال غر زدن و شکایت کردنه، چه حالی به شما دست میده؟

این نوشته را هم از دست ندهید :   مواد غذایی سم زدا که به طور طبیعی سموم را از بدن دفع می کنند

وایکلنت میگه مطالعه ای که در دپارتمان روانشناسی اجتماعی دانشگاه ورشو انجام شده نشون داده که شکایت کردن همیشگی منتهی به اخلاق بد و احساسات منفی در افراد می شه، اندازه رضایت از زندگی و خوش بینی رو کم می کنه و دلیل از دست دادن انگیزه واسه انجام خیلی از فعالیتا هم می شه.

 ۴- تنفس

شما همه عمرتون رو مشغول تنفس بودین، پس شاید خیلی سخت نباشه که دقایقی رو صرف دقیق شدن و فوکوس کردن بر نفسایی که می کشید کنین. وایکلنت میگه: “نوع نفس کشیدن ما به چگونگی احساساتمون وابسته. و خبر خوب اینکه که برعکس این جریان هم صادقه، یعنی با یه تنفس درست می تونیم احساساتمون رو به سمت بهتری جهت بدیم.”

۵- داشتن رفتارای پرهیزگارانه 

بدیش اینه ما در جهانی زندگی می کنیم که دائم دلایلی واسه شکسته شدن قلب مون و هم افزایش نگرانی هامون هست.
اما با این همه، داشتن دیدگاه هایی چون بخشندگی، جسارت و دیدن زیباهای وجودی که در درون آدم هست، همیشه می تونن، درخششی در میان تاریکیای دنیای دور و بر مون باشه.

وایکلنت باور داره که بهتره به داشتن دیدگاه هایی این چنینی عادت کنیم.

در هر اتفاقی از بلایای طبیعی گرفته تا جنگ، تجربه های دردآور در زندگی و هم نگرانیا، همیشه آدمایی رو می بینیم که مقاوم و استوار باقی می مانند. به داد همدیگه می رسن و بخشی از احساسات شون رو با بقیه تقسیم می کنن. وایکلنت اضافه می کنه زیادن کسایی که در دنیای مدرن امروز قهرمانانه و با ایثار در زمونه ای که ترس و ویرانی در حال گسترده شدنه، ایستادگی می کنن.