مطالب عمومی سری اول

از انتقام های تلگرامی تا خواستگاری کلاهبرداران اینستاگرامی

در گزارش این هفته ما هم چون روال هفته های قبل، نگاهی داریم به جدید ترین خبرها از کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان فضای سایبر در ایران که ما رو با چند و چون روشای کلاهبرداری مجرمان فضای مجازی آشنا می کنه.
با ما در این گشت هفتگی همراه باشین.

دنیای جذاب فضای مجازی، دنیای جالبی رو واسه کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر جفت و جور کرده تا حریم خصوصی کاربران بازم  تهدید شه.
ظرف چند سال گذشته بیشتر از ۴۰ هزار پرونده در پلیس فتای ایران تشکیل شده که بیشترین ان به کشف و شناسایی و دستگیری متهمان منجر شده.
آشنایی با روشای کلاهبرداری و نقض حریم خصوصی کاربران از راه نرم افزارای پیام رسان و شبکه های اجتماعی می تونه به کم شدن تعداد این کلاهبرداریای کمک کنه.

بررسی خلاصه گزارشات پلیس فتا نشون میده که سو به کار گیری کاربران در نرم افزارهای لاین ، تلگرام ، اینستاگرام و فیس بوک و سو به کار گیری حساب بانکداری مجازی کاربران،‌ از جمله مقولاتیه که بیش ترین اندازه کلاهبرداریای اینترنتی در کشور رو شامل می شه.

هک تلگرام با هدف ایجاد روابط دوستانه

خبر اول این که باز دیگه تلگرام در استان سر سبز مازندران خبر ساز شد.
این بار کد ۵ رقمی تلگرام، خبر ساز شد.

در پی مراجعه یکی از هموطنان مازنی به پلیس فتا مبنی بر این که ، پیامی از طرف شخصی ناشناس با مظمون ” به خاطر به روزرسانی برنامه تلگرام خود کد ۵ رقمی که برای شما ارسال می شه رو ارسال نمائید” مبادرت به ارسال کد ۵ رقمی برای فرستنده این پیام کرد .

ماجر از این قرار بود که بعد از فرستان این کد به شماره فرستنده پیام ، متوجه هک صفحه تلگرام شخصی خود و ارسال پیام توهین آمیز به اشخاصی که شماره تلفن اونا در لیست تماس وی بوده شده   پس از اخذ این مرجوعه قضایی بدون این دست اون دست کردن مراتب در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا استان قرار گرفت و ماموران با بررسی های فنی و تخصصی متهم رو با به کار گیری اینترنت مربوط به مخابرات مبادرت به دسترسی به صفحه تلگرام شاکی کرده بود رو شناسائی و با هماهنگی منبع قضائی وی رو دستگیر کردن .

پیشنهاد پلیس: از قرار دادن کد ۵ رقمی برنامه تلگرام در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودداری نمایید.

فضای مجازی در کرمان دردسر ساز شد

رییس پلیس فتا استان کرمان از شناسایی یک صاحب خونه که به قصد آزار دادن  خانوم مستاحر شماره گوشی موبایل  ایشون رو که در شبکه‌ی اجتماعی “بی تاک” منتشر کرده بود، خبر داد.

داستان از این قرار بود که در پی مراجعه‌ی خانمی به پلیس فتا و طرح شکایتی مبنی بر انتشار شماره تلفن و مشخصات فردی وی در شبکه‌ی اجتماعی بی تالک، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.

حدود سه ماه پیش شخص ناشناسی از منزل استیجاری شاکی مبادرت به سرقت کرده که حالا خوبیش اینه موفق به این عمل نشده بود اما بعد از مدتی شماره تلفن و مشخصات فردی وی در شبکه اجتماعی بی تالک منتشر شد. انتشار شماره گوشی موبایل خانوم در فضای مجازی باعث ایجاد مزاحمت برای شاکی شده بود که در همین زمان فرد ناشناسی به شاکی پیام میدهد و ادعا میکند که دزد منزل و کسی که شماره تلفن رو در شبکه اجتماعی بی تاک منتشر کرده رو میشناسد.

افسران توانا پلیس فتا با بررسی های علمی و تخصصی و با به کار گیری امکانات فنی فردی که به شاکی پیام داده بود رو شناسایی کردن و به پلیس فتا فراخوانده شد.

 

تلگرام در کردستان خبر ساز شد

پلیس فتا کردستان از دستگیری شخصی به اتهام تهدید و اخاذی در شبکه اجتماعی تلگرام خبر داد.

در پی برگشت یک فقره پرونده با موضوع تهدید و اخاذی ، از سوی شعبه ویژه رسیدگی به جرائم سایبری دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان سنندج به این پلیس مبنی بر اینکه شخصی ناشناس با ارسال پیامک های تهدید آمیز، مبادرت به تهدید و ایجاد مزاحمت در شبکه اجتماعی تلگرام برای خانمی جوون می کنه ، بررسی موضوع در دستورکار قرار گرفت . پس از احضار متهم به پلیس فتا مستندات مربوطه از گوشی متهم استخراج شد.

 

انتقام اینستاگرامی خواستگار شکست خورده

انگار انتقام اینستاگرامی خواستکاران شکست خورده در حال باب شدن در فضای مجازیه و هر روز باید پلیس فتا مثل این خبرا منتشر کنه.
فردی که با منتشر کردن اکاذیب در شبکه های اجتماعی  مبادرت به هتک حیثیت دختر جوون در اون شهرستان کرده بود، دستگیر شد.

ماجرا از این قرار بود که دختری ۳۰ ساله با مراجعه به پلیس فتا شهرستان فسا، اعلام کرد که شخصی ناشناس با منتشر کردن اکاذیب علیه ایشان در شبکه اجتماعی اینستا گرام موجب هتک حیثیت وی در محیط کارش شده.

قضیه از این قرار بود که این دختر که در یکی از فروشگاه های بزرگ در شهرستان فسا مشغول به کار بوده از طریق صفحه اینستا گرام فروشگاه که بازدید کنندگان زیادی داشته مورد هتک حیثیت واقع می شه.

اما کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی متهم ا شناسایی کردند و مشخص شد وی قبلا خواستگار شاکی بوده که پس از شندیدن جواب منفی مبادرت به این عمل بیریخت با به کار گیری شبکه های اجتماعی کردهه .

این نوشته را هم از دست ندهید :   قاتل ضد نفر هوشمند؛ میدان مین هایی که فقط نیروهای دشمن را شکار می کنند

اخطار کلاهبرداریای اینترنتی در همدان

رئیس پلیس فضای تولید و رد و بدل کردن اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان در مورد شکلای جور واجور کلاهبرداری هایی که در شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان داره انجام میشه اخطار داد.  وب سایت های شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان اجازه ایجاد پروفایل شخصی، اشتراک گذاری مکالمات، عکسا، ویدئوها و اطلاعات شخصی و برقراری رابطه با دوستان و دیگر کاربران آنلاین رو به شما می دهد. متأسفانه کلاهبرداران از سرویسای داده شده به وسیله شبکه های اجتماعی استفاده کرده و با ایجاد پروفایل های جعلی مبادرت به کلاهبرداری با روش های نصب نرم افزار جاسوسی، سرقت هویت و هک کردن پروفایل کاربران می نمایند.

اخطار پلیس فتا به خواهندگان GREEN CARD

داستان گرین کارت آمریکا بازم واسه کاربرانی ایرونی در فضای مجازی دردسر آفرینه.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به بحث قرعه کشی گرین کارت اقامت آمریکا (لاتاری) اعلام کرد که مجرمان حرفه ای سایبری این موضوع رو بهونه کلاهبرداریهای خود از شهروندان کردن.

اضافه می شه که در این کلاهبرداری که بیشتر ارزیه و قربونی مبادرت به واریز ارز به حساب کلاهبردارانی می کنه که بیشترشون در خارج از مرزهای فیزیکی ایران گذاشته شدن.   این کلاهبرداران سایبری با فرستادن اس ام اس و ایمیل واسه شهروندان و وعده اینکه شما برنده قرعه کشی اقامت شدین از شهروندان میخوان واسه انجام کارای لازم اقامت، مبادرت به واریز ارز به حسابهای اونا نمایندبا این ترفند ساده خیلی راحت آدمایی رو که در سایتهای قرعه کشی ثبت نام کردن فریب میدن و این افراد با واریز پول به این حسابها بعدا میفهمن که قربونی کلاهبرداری شدن.

پلیس فتا استان فارس پیش دستی کرد

پلیس فتا این بار با گزارشی، روش عملیات غافل گیرانه خود رو منتشر کرد.

رئیس پلیس فتا فارس از پیش دستی پلیس در کشف پرونده سرقت اطلاعات شخصی و پنهونی افراد در فضای مجازی خبر داد.چندی پیش در رصد های انجام شده در فضای مجازی، کارشناسان و کاراگاهان جوون پلیس فتا استان فارس متوجه فردی شدن که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبادرت به ارسال لینک های داغون کننده می کنه .

این فرد به گونه ای عمل کرده بود که فرد قربانی به محض باز کردن لینک دریافتی از طریق نرم افزارهای رابطه جمعی تلگرام و واتساپ، به صورت ناخواسته و بدون اطلاع کاربر مورد نظر، بد افزار جاسوسی بر روی گوشی وی نصب و شروع به انتقال اطلاعات شخصی وی از طریق اینترنت گوشی می کرد.

به محض شناسایی این بدافزار پرونده با هماهنگی مقام قضایی در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت و پس از شناسایی، متهم طی یک عملیات غافل گیرانه دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

 

 

کلاهبرداری ۱۵۰ میلیون ریالی جوون خواستگار نما در تلگرام

مردی جوون که به بهونه ازدواج از دختری دانشجو کلاهبرداری کرده بود به وسیله پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد.
  دختر دانشجویی همراه خونواده‌اش با حضور در پلیس فتا از مردی جوون به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد.

داستان از این قرار بود که پس از بررسی اظهارات دختر جوون مشخص شد چهار ماه قبل در مقابل دانشگاه با جوانی ۲۴ساله که در رشته ادبیات این دانشگاه درس می‌خونده، آشنا شده.
این فرد در ابتدای آشنایی مدعی بوده که پدرش پولداره که پس از مدتی عنوان داشته علاقه‌ای به ثروت پدر نداره و می‌خواهد روی پای خودش بایستد. بعد از چند بار ملاقات و ادامه رابطه در تلگرامی و دانشگاه به دختر جوون بیان علاقه می کنه و یک روز به بهونه خرابی خودرو ۵۰ میلیون ریال پول قرض می گیرد و هفته گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی و تلگرامی با اشاره به مشکلات مالی تقاضای ۱۰۰ میلیون ریال وام وجه نقد می کنه که دختر جوون برای تهیه وجه تقاضای وام می کنه.

خونواده دختر جوون موقع انجام مراحل بانکی تهیه وام متوجه ماجرا می شن و با تحقیق درباره پسر جوون مشخص می شه اون خونواده پولداری نداره و فقط قصد کلاهبرداری داشته.

مراقب دوربین رایانه خود باشین

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به استفاده رو به رشد از تبلتها و آیپدها خصوصا به وسیله کودکان و نوجوانان اعلام کرد که  ضرورت داره تا خونواده ها نسبت به استفاده درست از این تکنولوژیا موارد ایمنی ساده رو به فرزندان آموزش داده و مراقب باشن تا سیستمای موجود در اختیار فرزندان وسیله سوء استفاده مجرمان نگردد.

ضرورت داره تا خونواده ها نسبت به تصویر ورداری کودکان خود از نزدیکان و خونه و خونواده خود نکاتی رو به فرزندان گوشزد کنن. ایشون با بیان اینکه مجرمان می تونن با نفوذ در این سیستما کنترل دوربین و یا حافظه این سیستما تصاویر ذخیره شده رو به سرقت برده و یا تصویر ورداری کنن. از این رو باید به کودکان آموزش داد تا در به کار گیری اینترنت و دانلود بعضی نکات ساده ایمنی رو رعایت کنن، ضمن اینکه حتما آنتی ویروس سیستما بروز و بروزرسانی باشه.

سو به کار گیری رابطه فامیلی 

شخصی که با سوء به کار گیری اعتماد خویشاوندی مبادرت به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی یکی از اقوام خود می کرد به وسیله کارشناسان پلیس فتا استان مرکزی شناسایی و دستگیر شد.
در پی تحقیقات گسترده و تخصصی کارشناسان پلیس فتا ، متهم خانمی جوون بود که با در دست داشتن حساب شوهر خاله خود مبادرت به برداشت غیر مجاز از حساب وی می کرد شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.