مطالب عمومی سری اول

مواد غذایی سم زدا که به طور طبیعی سموم را از بدن دفع می کنند

دنیای امروزی دنیایی شلوغه که همه در اون عجله دارن و به خاطر همین وقت کافی واسه این که افراد بتونن رژیم غذایی سالمی داشته باشن وجود نداره. از این رو ناخواسته بدن خود رو از مواد و غذاهایی پر می کنیم که صدمات زیادی به ما رسونده و اندامای داخلی ما رو تحت فشار قرار میدن.
شاید موقع خوردن این غذاها احساس بدی نداشته باشیم اما دیر یا زود تاثیر داغون کننده این مواد غذایی در بدن ما خود رو نشون میدن.

در اینجور مواقعیه که اهمیت مواد غذایی سم زدا چندین برابر می شه؛ غذاهایی که نه فقط هیچ آسیب ای به بدن وارد نمی کنن بلکه باعث می شن سمای خطرناک از بدن دفع شده و واقعا بدن رو تمیز می کنن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با چند مورد از مواد غذایی سم زدا اشنا کنیم که به طور طبیعی باعث پاک شدن بدن از سمومی می شن که در طول روز وارد بدن ما می شه.

۱۰- چغندر

ریشه این گیاه باارزش شامل آهن، کلسیم و یه جور آنتی اکسیدان به نام بتاینه که رنگدونه این گیاه و باعث رنگ قرمز خاص اون  هستش.
بتاین باعث بهتر شدن ساختار سلولا گردیده و سلولای کبد رو بازسازی و ترمیمی می سازه. کبد مهم ترین بخش سم زدایی بدنه که از بدن ما در برابر سمومی که وارد اون می شن دفاع می کنه و اینجوری مصرف غذاهای سم زدا کمک زیادی به دفع مواد سمی از بدن می کنه.
بهتره ریشه این گیاه رو همراه با پوست اون به صورت بخارپز یا آب پز مصرف کرد تا همه مواد مغذی و به درد بخور موجود در اون حفظ شن.

پختن و سرخ کردن این گیاه هم می تونه گزینه دیگری باشه هر چند به اندازه دو حالت اول به درد بخور نیس.
امروزه به کار گیری تیکهای خام این گیاه هم به صورت اسموتی بسیار عادی شده.
البته به صورت سالادی هم میشه از این گیاه استفاده کرد و از فواید سم زدایی اون سود برد.

۹- پیاز و سیر

دو مورد از قوی ترین مواد غذایی سم زدا مطمئنا پیاز و سیر هستن که به دلیل داشتن مقادیر زیادی فلاوونوئید که به تولید گلوتاتیون که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدانای موجود در کبده کمک می کنه.
این ترکیبات باعث تحریک کبد واسه تولید آنزیمای سم زدای بیشتری شده که باقیمانده های سمای موجود در بدن رو از سیستم گوارش پاک می کنن. هم اینکه این مواد غذایی سم زدا از حجم کار این بخش بسیار حیاتی کم کرده و شامل ترکیبات آنتی باکتریال، ضد انگل و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستن.

هر رژِیم غذایی واسه سم زدایی کردن از بدن مطمئنا باید شامل این مواد غذایی سم زدا هم باشه. سیر خام یا سرخ شده می تونه بهترین گزینه واسه اضافه کردن به سالاد باشه. هم اینکه سیر کباب شده هم یه اسنک به درد بخور و طبیعی با خاصیت سم زدایی فوق العاده واسه بدن میشه.

۸- سبزیجات

سبزیجات دارای برگای سبز تیره به خاطر کلروفیلی که در خود دارن باعث می شن که سیستم گوارش بدن شدیدا تقویت شه.
کلروفیل مسئول مصرف نور در روند فتوسنتزه که انرژی لازم واسه رشد گیاه رو تولید می کنه.
اما علاوه بر این، این رنگدونه گیاهی می تونه به سموم و دیگه رادیکالای آزاد چسبیده و اونا رو به مواد طبیعی بی ضرر تبدیل کنه.
علاوه بر این کلروفیل نقش زیادی در پاک کردن بدن از فلزات سنگینی داره که درزمان چند سال در بدن ما جمع شدن. هم اینکه کلروفیل دارای خاصیت ضد التهابیه و با قلیایی کردن بدن به اون کمک می کنه از دست مایعات اسیدی که در بدن جریان دارن خلاص شه.

غذاهای امروزی شدیداً اسیدی هستن از این رو مطمئن شین که مصرف مواد غذایی سم زدا مانند سبزیجات و مخصوصا اسفناج، کلم پیچ، جوونه گندم و دیگه سبزیجات دارای برگای تیره در برنامه غذایی شما جایی داشته باشه. می تونین جوونه گندم رو به اسموتیا و نوشیدنیایی که در طول روز می خورین اضافه کنین. یه سوپ اسفناج خوشمزه یا گلک کبابی با مقداری روغن زیتون و ادویه می تونه بهترین غذاهای سم زدا باشن.

۷- آب لیمو

مرکبات واسه سیستم گوارش بدن بسیار به درد بخور هستن چون غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستن. این ترکیب قوی باعث فعال شدن آنزیمای کبد شده که باعث می شه مواد سمی به ترکیباتی با توانایی حل شدن در آب تبدیل شده که کمک زیادی به روده های کم جنب و جوش و کم کار می کنه.

اینجوری هر گونه آلودگی از بدن شما پاک می شه.

مثلا می تونین صبح خود رو با یه لیوان آب گرم که مقداری آب لیمو در اون ریختین، مقدار کمی نمک دریایی یا شربت عسل شروع کنین. بهتره این ترکیب رو با معده خالی بخورین تا سطح انرژی بدنتون زیاد شده و نه فقط روده های شما فعالیت بهتر و بیشتری پیدا کنن بلکه پوست بهتری هم داشته باشین.

۶- دانه های خوراکی

اگه نمی تونین دست از خوردن اسنکا بکشین بهتره دستکم مطمئن شید که سالم و طبیعی هستن. تلاش کنین همیشه یه مشت دانه های خوراکی و آجیل مانند بادام، گردو، فندق،تخم کتون یا تخم آفتابگردان در جیب خود داشته باشین. مصرف همیشگی بادام باعث می شه کبد شما از دست چربیایی که دور و بر اونو گرفتن خلاص شه.
گردو شامل مقادیر زیادی اسید آمینه آرژینینه که به کبد کمک می کنه بدن رو از وجود آمونیاک و مشتقات اون پاک کنه.علاوه بر این گردو نقش مهمی در افزایش کارکرد مغز داره.
تخم کتون باعث می شه که سرحال تر بوده و اخلاق بهتری داشته باشین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۵ عادت که شما را مثبت اندیش تر می کند

این ماده غذایی دارای فیبرهای خاصیه که باعث می شن روده ها از مواد سمی خالی شن. علاوه بر این فیبر موجود در تخم کتون باعث سرکوب شدن احساس گرسنگی شده و در کاهش وزن بسیار موثره. تخم آفتابگردان هم شامل مقادیر زیادی منیزیمه که فشار خون رو در سطح متعادلی نگه می داره و باعث می شه که ضربان قلب در سطح متعادل و نرمال بمونه. علاوه بر این تخم کتون روند سوزوندن چربیای ذخیره شده در بدن رو تسریع و بهتر کنه.
از این رو هیچ وقت این مواد غذایی سم زدا رو حتما در نظر داشته باشین.

۵- ماست

ماست شامل مقادیر زیادی باکتریای خوبه که نقش زیادی در تقویت دیواره روده ها داشته و به سیستم گوارشی و ایمنی بدن هم کمک زیادی می کنن. یعنی ماست باعث می شه که باکتریای مفیدی که باعث تسریع عمل گوارش شده و به بدن کمک می کنن از دست مواد سمی خلاص شن کمک زیادی می کنه.
از خوردن ماستای بدون چربی یا کم چرب دوری کنین چون اینجور ماستایی شامل مقادیر زیادی شکر هستن. بهتره از ماستای طبیعی استفاده کنین.

۴- قاصدک و چای سبز

گل قاصدک با متوقف کردن و پالایش کردن مواد سمی و مواد زائد موجود در جریان خون کمک بزرگی به کبد می کنه.
چای سبز هم در مقایسه با چای مشکی و چای اولانگ دارای مقادیر خیلی بیشتری آنتی اکسیدانه، هر چند همه اونا از یه گیاه واحد نشأت می گیرن. کافئین موجود در چای سبز باعث می شه که این مایع انرژی زا خاصیت ادرار بیاری زیادی داشته باشه که باعث می شه نفخی که در نتیجه انباشته شدن مایع در روده ها ایجاد شده از بین بره. بهتره از گیاه قاصدک تازه استفاده کرده و به صورت دم کرده از اون همراه با چای استفاده کنین که در روزای سرد زمستون هم شما رو گرم نگه می داره و هم سلامتی شما رو بهتر کنه.

۳- زنجبیل

زنجبیل دارای ترکیباتیه که نقش مهمی در کاهش نقخ داره، باعث می شه که روده بزرگ خوب کار کنه و اونو از فضولات و مواد سمی پاک می کنه.
هم اینکه زنجبیل از اون دسته مواد غذایی سم زداه که انگلای روده رو از بین برده و واسه رفع دل درد و اسهال بسیار به درد بخور میشه. زنجبیل تولید اسید معده رو بهتر کنه که در ادامه باعث از بین رفتن انگلا و مراقبت از بدن در برابر عفونت و التهاب می شه.

هم اینکه زنجبیل باعث تولید ترشحاتی در معده و روده می شه که در روند گوارش نقش مهمی دارن. این ریشه جادویی باعث بالا رفتن و بهبود متابولیسم بدن شده و در تموم طول روز کارکرد کبد رو بهبود خواهد بخشید. به هزاران روش می تونین از زنجبیل استفاده کنین. مثلا می تونین زنجبیل رو با چای دم کرده و همراه با عسل و لیمو بخورین یا اونو به اسموتیا، سالادها، سوپا و یا هر چیزی که می پزید اضافه کنین.

۲- هویج

هویج پر از گلوتاتیون بوده و یکی از سم زداترین سبزیجات هستش.
هم اینکه هویچ شامل مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتامین A هستش.
هویج فواید زیادی واسه سیستم قلبی عروقی داشته و باعث بهتر شدن کارکرد سیستم ایمنی بدن می شه.
یکی از بهترین روش ها واسه سم زدایی بدن دوری کردن به مدت یه یا دو روز از غذاهای فرآوری شده.
خوردن هویج و دیگه سبزیجات خام و نوشیدن آب سبزیجات تازه خیلی وقتا در طول روز باعث می شه که حجم خیلی از سموم بدن دفع شن. با اضافه کردن چای سبز و چای گل قاصدک به این ترکیبات حتی شرایط رو واسه دفع سموم از بدن هم بهبود خواهید بخشید.

۱- خیار

خیار یکی از مواد غذایی سم زداه که معمولاً توجهی که باید رو دریافت نمی کنه در حالی که پر از مواد مغذیه. خیار با تقویت دیواره های روده ها و پاک کردن کبد از مواد سمی سهم زیادی در سم زدایی از بدن داره.
علاوه بر این خیار باعث می شه که مقدار مناسبی آب به بدن رسیده و ادرار آوره و اینجوری با افزایش مقدار ادرار به بدن کمک می کنه که مقدار بیشتری از سموم موجود در سیستم گوارش و خون رو از این روش دفع کنه.
هم اینکه خیار باعث کاهش نفخ و تجمع و جذب زیادتر از اندازه آب در روده ها داره.
اینجوری بعد از خوردن یه غذای پرنمک در شب بهتره مقداری خیار بخورین.

در انتهای مطلب می خوایم یه نوشیدنی ترکیبی خونگی که باعث تمیز شدن انتهای روده بزرگ شده و مواد سمی این نقطه رو دفع می کنه رو به شما معرفی کنیم:

یه قاشق چای خوری نمک دریایی رو به یه لیوان آب گرم اضافه کنین و اونو با آب سیب، زنجبیل و آب لیموی تازه مخلوط کنین. هر وقت احساس تشنگی کردین یا در سر سفره از این ترکیب جادویی به جای آب خالی یا دیگه نوشیدنیا استفاده کنین.

اگه می خواین اطلاعات بیشتری در مورد روشای سم زدایی کردن از بدن داشته باشین می تونین از مطالب زیر هم استفاده کنین.

با ۱۰ خوراکی آشنا شید که به کارکرد بهتر کبد کمک می کنن

سم‌زدایی بدن با ترک کافئین؛ راهکارهایی واسه کاهش مصرف قهوه

نوشیدنی‌هایی که بدن رو در برابر آلودگی هوا مراقبت می کنن