مطالب عمومی سری اول

پنج ترفند برای چیدمان منزل بر اساس فرم و ابعاد خانه

هر خونه‌ای هویت جداگونه خودشو داره؛ هویتی که صاحب اون می‌تونه پرورشش دهد. واسه اینکه بتونین منزلتون رو به زیباترین شکل خودش دربیارین، نیاز دارین نکاتی اساسی درباره چیدمان منزل بدونین که به جذابیت بیشتر اون کمک می‌کنه. در این مقاله با این نکات آشنا میشین.

آشنایی با تعریف فضای مثبت و منفی در دکوراسیون

به کار بردن شیک ترین وسایل تزیینی و لوازم دکوری منزل وقتی معنی پیدا می‌کنه که بدونین اون‌ها رو چیجوری در خونه بچینید و واسه این کار بهتره با مفاهیم فضا و خطوط آشنا شید.

فضای منزل یکی از مهم‌ترین المان‌هاییه که باید نسبت به اون حواستون باشه. فضا کلا به دو بخش زمینی و هوایی تقسیم می‌شه. فضای زمینی همون فضای کفه که شامل دو بعد طول و عرض می‌شه. فضای هوایی شامل فضای بالا کفه که شامل طول، عرض و ارتفاعه. هر فضایی که بتونین اونو با جدیدترین مبلمان راحتی، سنتی و استیل یا بقیه وسایل مورد علاقه‌تون پر کنین، فضای مثبته. فضای منفی یا به اصطلاح پِرتی همون چیزیه که معمولا خالی می‌موند.

یکی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون تعادل بین فضای مثبت و فضای منفیه. پس قرار نیس گوشه گوشه خونه رو وسایل پر کنین و یه فضای شلوغ و بی‌نظم بسازین؛ بلکه قراره فضایی واسه استراحت چشم بیننده بذارین که در آخر باعث شیک شدن محیط منزلتون هم می شه.

شناسایی شکلای جور واجور خطوط و تاثیر اون‌ها

طراحی دکوراسیون خونهای کوچیک

اگه از یه دکوراتور حرفه‌ای سوال کنین چه مواردی در دکوراسیون داخلی نقشی کلیدی بازی می‌کنن، شاید در کنار قوانین زیاد، به سه مورد هارمونی(هماهنگی)، اختلاف و ترتیب هم اشاره می کنه.
واسه رسیدن به این سه اصل، خطوط نقشی اساسی اجرا می‌کنن. خطوط کلا به سه دسته تقسیم می‌شن؛ خطوط عمودی، افقی و پویا یا Dynamic.

خطوط افقی یا Horizontal lines شامل تاثیریه که وسایلی مثل میز، تخت و صندلی‌ها روی محیط می‌گذارن. این خطوط احساس امنیت بیشتری به فضای داخلی منزل میدن.
خطوط عمودی فضایی آزاد و وسیع ایجاد می‌کنن و خطوط پویا می‌تونن خلاقیت شما رو به کار بگیرن؛ مثلا اگه همه چیز هم ساده باشه، راه پله می‌تونه با خطوط داینامیک به شکل جالبی طراحی شده باشه. اگه بتونین رابطه خطوط رو با هم پیدا کنین و بین اون‌ها تعادل برقرار کنین، قدم بزرگی در چیدمان منزلتون برمی‌دارین.

مثلا ممکنه واسه ایجاد خطوط افقی از جدیدترین مبلمان راحتی، استیل و سنتی در منزلتون استفاده کرده باشین، اما ارتفاع خطوط عمودی مثل در و پنجره‌ها رو در نظر نگرفته باشین و در آخر باعث شید فضای خونه‌تون تخت یا Flat به نظر برسه. در عین حال اگه رابطه مناسبی بین خطوط عمودی و افقی وجود داشته باشه؛ اما خبری از خطوط پویا نباشه، خونه خشک و مقرراتی به نظر می رسه. به خاطر همین تلاش کنین بین به کار گیری این سه نوع خط رابطه و تعادل برقرار کنین یا طبق سلیقه‌تون یکی از اون‌ها رو پررنگ‌تر از بقیه کنین.

 

مدیریت ابعاد خونه؛ منزلتون بزرگه؟

 

این نوشته را هم از دست ندهید :   همیشه یک بطری کوکاکولا در خانه داشته باشید؛ یک همه‌کاره خوشمزه

بعد از آشنایی با دو معنی کلیدی خطوط و فضا تصویری کلی از باید و نبایدها در چیدمان منزل به دست آورده‌اید. اینجا نوبت به مدیریت ابعاد خونه می‌رسد. کلا فضای خونه‌ ها یا باز هستن و یا بسته. فضای باز، فضاییه که بتونین فاصله رو در اون تشخیص بدین؛ در حالی که فضای بسته شما رو با دیوار یا بقیه مواردی که حائل هستن، رو به رو می‌کنه.

فضای خونه رو در دسته‌بندی کوچیک و بزرگ هم قرار میدن.
چه کوچیک و بزرگ و چه باز و بسته، یه قانون عمومی هست که رعایت کردن اون به مراتب بهتر از رعایت نکردنشه؛ در فضای کوچیک سراغ وسایل بزرگ نرید و در فضای بزرگ از وسایل نقلی استفاده نکنین. وسایلی که در منزلتون می‌چینید باید با هویت خونه هماهنگی داشته باشن. در بین نکاتی که واسه دکوراسیون فضاهای کوچیک هست، مهمه که سراغ مبلمان بزرگ و پفکی نرید و راه و روش مینیمالیستی داشته باشین؛ در حالی که در فضای بزرگ این کار جایزه و اتفاقا نتیجه خوبی هم به دنبال داره.

چیدمان فضای هندسی زاویه‌دار

طراحی دکوراسیون و چیدمان پذیرایی

بیشتر خونه‌ های ایرونی شامل فضاهای گوشه دار هستن. واسه اینکه بتونین این فضاها رو به زیباترین شکل ممکن دکور کنین، بهتره از مبلمان زاویه‌دار استفاده کنین. فرض کنین سالن پذیرایی‌تون یه مستطیل طولانیه. واسه دکور کردن این فضا اگه از مبلمان گرد یا میز ناهار خوری گرد استفاده کنین، شک نداشته باشین فضای زیادی رو از دست می‌بدین؛ ضمن اینکه ممکنه باعث ایجاد اشکال در رفت و اومد هم بشوید. در حالی که قرار دادن مبلمانی به شکل L در این محیط نتیجه بهتری به دنبال داره.
از مبلمان یا میز ناهار خوری گرد یا بیضی در صورتی استفاده کنین که قصد دیزاین فضایی گرد دارین. البته در شرایط خاص در این فضا می‌تونید از مبلمان زاویه‌دار هم استفاده کنین؛ اما بر عکس این قضیه بیشتر مجاز نیس؛ مگه اینکه محیطی بسیار وسیع در دسترستان باشه.

کلا یادتون باشه مبلمان زاویه دار معمولا کاربری بهتری دارن؛ به خصوص اگه فضای کوچیکی داشته باشین.

به کار گیری فضاهای منفی

بعضی وقتا ممکنه وسایل زیادی داشته باشین و به همون نسبت هم فضای منفی منزلتون زیاد باشه. در اینجور شرایطی بهتره از اشکال هندسی غیر معمولی استفاده کنین. مثلا اگه منزلتون فرو رفتگی خاصی داره که به شما امکان قرار دادن اشکال هندسی عادی رو نمی‌دهد، واسه پر کردن این فضا یه قفسه سه کنج جفت و جور کنین یا سراغ هر شکل دیگری برید که در این فضا خوب جا می‌گیرد. با به کار گیری این روش می‌تونید فضای بیشتری واسه استفاده به درد بخور داشته باشین.