مطالب عمومی سری اول

چگونه بدون بی‌احترامی کردن موضوع بحث را عوض کنیم؟

تا حالا در این شراطی قرار گرفته‌اید که موضوع گفت‌وگو به سمتی بره که شما به هیچ‌عنوان در اون احساس راحتی نداشته باشین؟

اگه پاسختان مثبته حتما می‌دونین که شرایط خیلی خوبی نیس و فرد دایم در ذهنش دنبال راه فرار می‌شه. واسه اینکه بدونین تو یه همچین موقعیتی چه کارایی می‌تونید انجام بدین که به طرف مقابل بر نخورد و به اون بی‌احترامی نشه اما شمام بتونین موضوع رو عوض کنین از شما دعوت می‌کنیم این مطلب رو تا انتها بخونین.

البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این روش همیشه هم فایده نداره چون ممکنه طرف مقابل متوجه اشاره‌های سربسته شما نشه.

۱- اول حرف طرف مقابل رو تایید و بعد موضوعی دیگه رو مطرح کنین

اگه فهمیدین طرف مقابل شما تلاش داره بحث رو به سمتی پیش ببره که براتون مورد پسند نیس، تلاش کنین با یه تایید ساده موضوع بحث رو تغییر بدین.

واسه شفاف شدن موضوع به مثال‌های زیر توجه کنین:

  • وقتی فردی تو یه مهمانی موضوعی رو پیش می‌کشد که می‌دونین در آخر به جروبحث و دعوا می‌انجامد فقط کافیه اینجور عباراتی رو به اون بگید: نظرات مختلفی در مورد این موضوع هست به چه دلیل به جای اون در مورد موضوعات باحال‌تر مثل سفر آخر تو به کیش صحبت نکنیم؟
  • یا مثلا اگه کسی می خواد در مورد همسر یا نامزد قبلی شما حرف بزنه بهتره از همون اول این صحبت رو پایان بدین. چیجوری؟ خیلی راحت به اون بگید: جدایی ما خیلی سخت بود اما این خوبی رو داشت که من تونستم با آدم‌های جذاب جدیدی آشنا شوم که دیدگاهشون به زندگی مثل نگاه من به زندگیست. تا حالا زیر باران به دریا رفته‌ای؟
  • وقتی فردی می خواد یادآوری کنه که شما توانایی پیدا کردن کار موردنظرتان رو ندارین، با یه تایید ساده بگید: بله، من از پیدا کردن شغل موردنظرم ناامید بودم اما مصاحبه در شرکت‌های جور واجور این فرصت رو به من داد تا یاد بگیرم واسه درخواست کار چه مواردی رو باید مورد توجه داشته باشم و چه مهارت‌هایی رو باید بیاموزم.
  • اگه آقایی می‌خواهد در مورد لباس شما یا یه خانوم دیگه نظر منفی بده، به جای عصبانی شدن به اون بگید که چه اطلاعات خوبی در مورد مد و پوشاک زنان داره و بعد از اون در مورد مد جدید لباس‌های مردونه سوال کنین.
  • وقتی صحبت‌ها از مسایل باحال به حرف‌های بی‌مزه و کسل‌کننده پیش می‌روند بگید: این که می‌گویی هم درسته اما من دوست دارم در مورد فلان چیز (بحث قبلی که دوست داشتین) بیشتر بدونم.

۲- از علم و اطلاعات فرد تعریف کنین

یکی از بهترین روش‌ها واسه تغییر دادن موضوعاتی که براتون مورد پسند و جذاب نیس، تعریف کردن از اندازه اطلاعات طرف در مورد اون موضوعه.

به طور مثال، اگه فرد مقابل در مورد مسایل سیاسی جامعه صحبت می‌کنه که خوشایندتان نیس با اون بحث نکنین که این صحبت کسل‌کننده ادامه پیدا کنه.
عوضش، از اطلاعاتی که مثلا در مورد فلان رهبر یا رئیس جمهور داره تعریف کنین و سوال کنین که این همه علم رو از کجا یاد گرفته؟

به همین سادگی موضوع عوض می‌شه و طرف مقابل بدون اینکه فهمیده باشه در مورد کتاب‌ها یا مقاله‌هایی که مطالعه کرده صحبتش رو ادامه میده.

۳- دنبال کلمه یا عبارتی باشین که در بحث معطلی بسازه

بعضی وقتا پیش میاد در جلسه‌ای حضور پیدا کنین که از موضوع بحث چیزی نمی‌دونین و در نتیجه حرفی هم واسه بیان دارین. صحبت‌های یه‌طرفه همیشه خسته‌کننده هستن پس پیشنهاد می‌کنیم مترصد فرصت باشین. یعنی چه؟

یعنی به حرف‌ها گوش کنین و در میان اونا دنبال کلمه یا عبارتی بگردین که بتونین با به کار گیری اون موضوع صحبت رو تغییر بدین. در زیر مثال‌هایی در این رابطه نوشته‌ایم که به درک بهتر شما کمک می‌کنن:

  • اگه مثلا فردی در مورد تاپ‌هایی که سرشانه ندارن یا بخش بالایی اونا بازه صحبت می‌کنه و این استایل از نظر شما اصلا جذاب نیس، می‌تونید با گفتن اینجور جمله‌ای کل بحث رو عوض کنین: در مورد تاپ بدون سرشانه گفتید، توجه کرده‌اید که هوا در عرض یه روز چیجوری یهو عوض می‌شه؟ و اینطوری بحث رو به آب‌وهوا بکشونین.
  • یا مثلا وقتی یه نفر در مورد بازی فوتبال صحبت می‌کنه و این صحبت براتون زیادتر از اندازه خسته‌کننده س، به محض اینکه به زمین فوتبال و چمن اشاره کرد، این کلمه رو در هوا بقاپید و بگید: تا الان توجه کرده‌ای که رنگ سبز چمنی چقدر زیباست؟ من عاشق این رنگ هستم و در مورد اینکه به چه دلیل به این رنگ علاقه دارین توضیح بدین.
این نوشته را هم از دست ندهید :   با ۴ مرحله تربیت کودک بر طبق خرد و فرهنگ تبتی ها آشنا شوید

۴- بدون مقدمه موضوع صحبت رو عوض کنین

یکی دیگه از راه ‌ها تغییر دادن موضوع بحث اینه که منتظر یه معطلی کوتاه در حرف‌های طرف بمونین. به محض اینکه اون حرفش رو قطع کرد تا نفسی گرفته و دوباره صحبت‌هاش رو ادامه بده، از فرصت استفاده کرده و فورا موضوعی رو مطرح کنین که مطمئنین بقیه با شما همراهی می کنن.

بیشتر مردم متوجه می‌شن که شما از قصد صحبت‌هاشون رو قطع کرده‌اید و دیگه ادامه نمی ده.

اما در مواردی که طرف متوجه این اشاره غیرمستقیم نمی‌شه، دوباره این کار رو تکرار کنین. هنگام قطع کردن صحبت‌های اون لبخند بزنین تا هیچ سوتفاهمی این وسط به وجود نیاد و طرف احساس نکنه به اون بی‌احترامی شده.

واسه این ترفند چند مثال در زیر ذکر کرده‌ایم:

  • وقتی در کافه نشسته‌اید و دوستان در مورد یه فرد غایب غیبت می‌کنن واسه اینکه موضوع صحبت رو عوض کنین، بدون مقدمه به طراحی کافه اشاره کنین و سوال کنین: به‌نظرتون اینجور کافه‌ای چقدر سرمایه لازم داره؟
  • وقتی یه نفر در مورد شرکتی که در اون کار می‌کنین بد حرف می‌زند، از اون سوال کنین حیوان خونگی داره؟ اگه بله، اون حیوان چیه و چند تا هستن؟ فرد فورا متوجه اشاره شما می شه و دیگه به اعتراض‌هاش ادامه نمیده.
  • وقتی کسی شروع می‌کنه در مورد همکار یا دوست شما غیبت می‌کنه یا از کاراش انتقاد می‌کنه، با یه لبخند بزرگ در مورد آخرین باری که سفر رفته از اون سوال کنین.

۵- رک و مستقیم موضوع بحث رو عوض کنین

بعضی وقتا هیچ کدوم از راه ‌های بالا مناسب موقعیتی که در اون حضور دارین نیس و بهتر اینه که مستقیم و با ادب به طرف مقابل بگید که ترجیح می‌بدین در مورد موضوع دیگه ای صحبت کنین.

به روش‌های زیر می‌تونید این کار رو انجام بدین:

  • من خیلی متاسف هستم اما این حرف‌ها خاطره‌های بدی رو واسه من تداعی می‌کنه و ممنون می‌شوم در مورد موضوعات دیگری با هم صحبت کنیم.
  • من چیزی در مورد این موضوع نمی‌دانم. بهتر نیس در مورد چیزی صحبت کنیم که هر دو از اون لذت می‌بریم؟
  • من خیلی راحت نیستم که در مورد مسایل اعتقادی و مذهبی صحبت کنم؛ فارغ از این بحث‌ها، این گردنبند چقدر به رنگ چشم‌ات میاد!
  • به طور کامل مشخصه که موضع سیاسی ما با هم فرق داره، پس به چه دلیل در مورد موضوع جذاب‌تری با هم صحبت نکنیم؟

۶- معذرت خواهی کرده و محیط رو ترک کنین

بعضی از مردم براشون مهم نیس که شما از موضوع صحبت خوشتون میاد یا خیر و به هر نحوی که شده به صحبت‌های خود ادامه میدن.
در مقابل اینجور آدمایی لازم نیس حرص بخورین یا از اینکه نمی‌تونید موضوع بحث رو عوض کنین، ناامید شید. عوضش به بهونه دستشویی رفتن، فضا رو ترک کنین.

اگه مجبور به برگشت به سر میز هستین، موضوعی تازه تو ذهن خود آماده کنین و به محض نشستن اونو شروع کنین تا فرد دیگه حرف‌های قبلی‌اش رو ادامه نده. اگه فهمیدین اون بازم قراره همون صحبت قبلی رو ادامه بده، معذرت خواهی کرده و کلا محیط رو ترک کنین.

۷- واسه عوض کردن بحث همیشه آماده باشین

همیشه در ذهنتون چندین موضوع واسه وقتی که موضوع بحث خسته کننده س، داشته باشین. اینطوری واسه فرار از شرایط ناخوشایند لازم نیس زیاد فکر کنین چون آمادگی روبه‌رو شدن با این موضوع رو از قبل داشته‌اید.

در زیر تعدادی از موضوعات که واسه همه مردم کاربردی هستن رو نوشته‌ایم:

  • صحبت در مورد تغییرات آب‌وهوایی
  • تیم‌های ورزشی
  • برنامه تلویزیونی یا فیلم جدید که سر و صدای زیادی به پا کرده
  • رستوران‌های مورد علاقه
  • بهترین شهرها واسه سفرهای دوستانه و سفرهای خانوادگی

امید که با باخبر شدن از آداب اجتماعی درست جامعه‌ای خوشحال تر بسازیم که سراسر احترامه و رعایت حقوق بقیه.